Seznam kapitol
Poslední příchozí kartou z řady nových Radeonů s architekturou Graphics Core Next společnosti AMD má označení HD 7800 a bude bojovat především s postarší GeForce GTX 570 či GeForce GTX560Ti. Jak se jí to daří, se dozvíme v dnešním testu.
Není to tak dávno, co jsme vám přinesli recenzi Radeonu HD 7770, který patří do rodiny GPU Southern Islands a disponuje tím nejmenším z těchto grafických jader po názvem
Cape Verde
. Výkon nově příchozích nebyl nijak omračující a skoro by se dalo říci, že AMD myslelo hlavně na provozní vlastnosti samotných karet než na výkon za každou cenu. Radeon HD 7770 tak výkonově odpovídá Radeonu HD 6850 a jsou cenově zhruba stejně položeny. Je jasné, že v průběhu času budou ceny nových Radeonů HD 7000 klesat, a tak je možné, že jejich poměr ceny ku výkonu se stane lepším, než jaký je nyní (přitom ani teď rozhodně není špatný).
Pitcairn je kódové označení pro GPU využité u Radeonů HD 7800, Kdybych měl Pitcairn shrnout jednou větou, řekl bych, že se jedná o zdvojené GPU Cape Verde. Nechci vás ale odbýt takto stručně, a tak se podívejme, co je v tomto GPU nového a jaké má vlastně ambice. Pitcairn má k dispozici 1280 stream procesorů a jeho takt je stanoven na 860 MHz u Radeonu HD 7850 respektive 1000 MHz u Radeonu (20 CU) HD 7870. Do testu jsme již ale dostali kartu společnosti Gigabyte, která se honosí rovnou 1100 MHz na GPU a možnostmi dalšího taktování. Celá rodina Southern Islands jde poměrně slušně taktovat, a tak si můžete dopomoci k dalšímu výkonnostnímu bonusu.
	
Schéma GPU Pitcairn
Ve srovnání s GPU Tahiti má Pitcairn k dispozici o 12 CU méně, což ve výsledku znamená 768 stream procesorů. Na druhou stranu má k dispozici stejný počet ROPS (32) a také 80 texturovacích jednotek (HD 7850 pouze 64). Při taktu na 1 GHz je zřejmé, že např. pixel fillrate bude vyšší než v případě Tahiti, ale na druhou stranu texel fillrate je logicky nižší. Zajímavé je ovšem srovnání přetaktovaného Pitcairnu na 1,15 GHz s Radeonem HD 7950, kdy dojde téměř k překonání teoretických výkonnostních hodnot u Radeonu HD 7950. Bude tedy zajímavé sledovat v testu, zda se levnější karta svému dražšímu kolegovi vyrovná. Je zřejmé, že proti Radeonu HD 7800 leží jeho užší sběrnice a nižší takt pamětí, které májí tendenci limitovat reálný výkon.
Pitcairn stejně jako Tahiti podporuje PowerTune nebo SSAA (DirectX 10+) a v neposlední řadě také DirectX 11.1, jehož přínos si ani nemůžeme vyzkoušet na reálných aplikacích. V případě tohoto levnějšího GPU možná někoho může nepatrně zamrzet stejné výkonnostní omezení jako má Cape Verde v případě FP64, kdy dojde ke snížení 1/16 výkonu při FP32. Jako u celé rodiny Southern Islands se můžeme těšit na podporu akcelerace videa a také VCE (Video Codec Engine). Nižší Radeon HD 7850 má slibovaný typický odběr okolo 130 W a vystačí si s jedním napájecím konektorem. Dražší Radeon HD 7870 už pro svůj typický odběr 175 W potřebuje obvyklou dvojici napájecích 6pinových konektorů. V klidu by měl být příkon celé karty okolo 3 W.
	
AMD Radeon HD 7850 (reference) - od AMD jsme však dostali design na chlup podobný HD 7870
V případě pamětí AMD vsadilo na obvyklé GDDR5 s 256bitovou sběrnicí, což je pro takto výkonné GPU nutnost (Tahiti je limitováno i 384bitovou sběrnicí s GDDR na 5500 MHz). V případě obou karet byl zvolen takt pro GDDR5 na 4800 MHz (efektivně). Zajímavostí u 28nm Pitcairnu zůstává, že GPU při ploše okolo 212 mm2 má více tranzistorů než odcházející GPU Cayman Radeonů HD 6900 a bude zajímavé sledovat, zda si se starším GPU poradí i přes nižší počet stream procesorů. V tabulce níže vidíte shrnuty základní specifikace relevantních karet.
| Grafická karta | Radeon HD 7850 | Radeon HD 7950 | Radeon HD 7870 | 
| GPU | Pitcairn  | Tahiti Pro  | Pitcairn  | 
| Počet tranzistorů | 2.8 mld.  | 4.31 mld.  | 2.8 mld.  | 
| Výrobní technologie | 28 nm  | 28 nm  | 28 nm  | 
| Frekvence jádra | 860 MHz  | 800 MHz  | 1000 MHz  | 
| Frekvence shaderů | 860 MHz  | 800 MHz  | 1000 MHz  | 
| Počet shaderů | 1024  | 1792  | 1280  | 
| Pixel fillrate | 27 520 Mpix/s  | 25 600 Mpix/s  | 32 000 Mpix/s  | 
| Texel fillrate | 55 040 Mtex/s  | 89 600 Mtex/s  | 80 000 Mtex/s  | 
| Počet RBE | 32  | 32  | 32  | 
| Počet TMU | 64  | 112  | 80  | 
| Velikost paměti | 2048 MB GDDR5  | 3072 MB GDDR5  | 2048 MB GDDR5  | 
| Frekvence paměti | 4 800 MHz  | 5 000 MHz  | 4 800 MHz  | 
| Šířka sběrnice | 256-bit  | 384-bit  | 256-bit  | 
| Propustnost sběrnice | 153 600 MB/s  | 240 000 MB/s  | 153 600 MB/s  | 
| Verze DirectX | DirectX 11.1  | DirectX 11.1  | DirectX 11.1  |