Zpět na článek

Diskuze: AMD Ryzen 9 9950X září v Blenderu, poráží 253W Intel i v případě, že má jen 120 W

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

rizecek
rizecek
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
12. 7. 2024 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je tak, když Intel jede v kolejích přidávání E jader + frekvence a AMD na IPC.
Kdyby 14900K běžela při 120W, tak ho možná porazí i 5800x3D / 5900x3D.
Sice se dá i u Intelu pořídit rozumný cpu, ale přišli konečně po 7-8 s 10nm procesem počítám, že minimálně další 2-3 generace na tom výjdou.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 7. 2024 14:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rizecek Tak dole jsem uváděl odkaz, kde to zkoušeli. Výkonem by to Intel vyhrál, spotřebou nikoli.

V aplikacích: 120W Intel měl výkon 91,4 % (proti neomezenému 14900K), 5800X3D 55,4 % (tam se prostě projeví ta kupa jader navíc)
Ve hrách 1080p: 120W Intel měl 97,3 %, 5800X3D 84,1 %
Ve hrách 1440p: 120W Intel měl 98,6 %, 5800X3D 85,8 %

V aplikacích: 120W Intel měl spotřebu 91 W, 5800X3D 59 W
Ve hrách: 120W Intel měl spotřebu 106 W, 5800X3D 52 W

====================

Kdybychom srovnali 95W Intel, vypadalo by to následovně:

V aplikacích: 95W Intel měl výkon 85,4 %, 5800X3D 55,4 %
Ve hrách 1080p: 95W Intel měl 93,1 %, 5800X3D 84,1 %
Ve hrách 1440p: 95W Intel měl 95,6 %, 5800X3D 85,8 %

V aplikacích: 95W Intel měl spotřebu 69 W, 5800X3D 59 W
Ve hrách: 95W Intel měl spotřebu 80 W, 5800X3D 52 W

====================

Kdybychom srovnali 65W Intel, vypadalo by to následovně:

V aplikacích: 65W Intel měl výkon 75,2 %, 5800X3D 55,4 %
Ve hrách 1080p: 65W Intel měl 84,8 %, 5800X3D 84,1 %
Ve hrách 1440p: 65W Intel měl 87,9 %, 5800X3D 85,8 %

V aplikacích: 65W Intel měl spotřebu 45 W, 5800X3D 59 W
Ve hrách: 65W Intel měl spotřebu 48 W, 5800X3D 52 W

Takže ne, 5800X3D by ho neporazil, ani kdyby ten Intel běžel na pouhých 65 W MTP. Intel by měl vyšší výkon především v aplikacích, ve hrách by to bylo jen o chlup lepší (tam X3D prostě boduje), Intel by dokonce vítězil nižší spotřebou.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 7. 2024 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jo a pokud jde přímo o výkon v Blenderu, tak tam byly výsledky následující:

Intel 253W: 61,1 s
Intel 125W: 76,3 s
Intel 95W: 86,8 s
Intel 65W: 110,1 s
AMD 5800X3D: 164,3 s

Např. 16jádrová 5950X měla 92,1 s, což odpovídá zhruba 95W MTP Intelu (86,8 s). Skutečná spotřeba 5950X v testu 117 W, 95W Intel měl 91 W. S Ryzeny 5000 jste už moc daleko na to, aby tam AMD vypadalo dobře.

tombominos
tombominos
Level Level
14. 7. 2024 14:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Rad bych videl metriku testu, podle ktere ty vysledky jsou delalne. Uprimne a opravdu uprimne pochybuji, ze u opravdu MT uloh, je rozdil jen 9% mezi omezenim 120W a 320W...
V metrice na Computerbase vychazi ten rozdil cca 20+%, coz je uz podstatne verohodnotnejsi.

U lehkeho MT ty rozdilu muzou byt klidne takhle male, ale u heavy MT ani nahdou, popiralo by to veskerou logiku, proc by to Intel delal a pral do toho takove watty.
https://www.computerbase.de/2022-10/intel-core-i9-13900k-i7-13700-i5-13600k-test/2/#abschnitt_leistung_in_apps_bei_reduzierter_tdp
Je to sice "13900k", ale to je z podstaty jedno.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 7. 2024 15:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "V metrice na Computerbase vychazi ten rozdil cca 20+%, coz je uz podstatne verohodnotnejsi."

253W proti 125W je u toho Vašeho testu -17 %, ne -20 %. Rozdíl může být dán rozdílnou skladbou testů. V té Vaší recenzi použili 10 aplikací, v té, co jsem posílal já, 47. Asi se shodneme, která bude průkaznější, ne?

Blender s Intelem:
Intel 253W: 61,1 s
Intel 125W: 76,3 s

Rozdíl -20 %, ve Vašem testu -18 %.

tombominos
tombominos
Level Level
14. 7. 2024 18:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "253W proti 125W je u toho Vašeho testu ​-17 %"
.. nejdrive, vy sam pisete o neomezenem vs 120W.. cili 320W vs 120W, ne 253W. Jinak 320W (offen) je +22% navic oproti 125W v metodice CB, pokud umim mysi klikat na ty spravne sloupecky v grafech. Vy si vybirate opacny poled, ale vysledky jsou uplne stejne.

"V té Vaší recenzi použili 10 aplikací, v té, co jsem posílal já, 47"
.. to opet zalezi na metodice, kterou zvolite. Nicmene pokud chcete vedet, jak je na tom RL v zatezovych testech Oproti Zen4, tak si musite vybrat MT. Mix workload je fajn, ale ukaze Vam zkresleny vysledek, jelikoz ta efektivita prave nejvic klesa v MT.

Podobne jako napriklad prumerny herni zatez, vam nebude ukazovat peaky, ktere to CPU ve hrach ma. Coz je dalsi perlicka RL, ktery si je i v herni zatezi schopny sahnout kratkodobe ke 200W, coz je naprosto silene.

Doufam,z e se ARL povede Intelu lepe..jinak na nej za chvili budeme v retailu vzpominat a delat vtipy, jako dirve na AMD.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 7. 2024 21:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "nejdrive, vy sam pisete o neomezenem vs 120W.. cili 320W vs 120W, ne 253W."

Tím neomezeným jsem měl na mysli, že se mu neomezovala standardní MTP, a ta je 253 W, ne 320 W. Asi to bylo trochu nejasné, za to se omlouvám, nicméně níže těch 253 W explicitně zmiňuju. 320W je speciální režim pro 14900KS.

"Mix workload je fajn, ale ukaze Vam zkresleny vysledek, jelikoz ta efektivita prave nejvic klesa v MT."

To sice máte pravdu, ale uživatel přece nepoužívá jen a pouze MT aplikace. Tam mu výkon bude padat v průměru o něco více, to asi ano, nicméně obecně v aplikacích může čekat -9 %. A nás přece zajímá spíše to, o kolik to bude padat obecně v aplikacích a hrách, ne nějakém specifickém setu aplikací, aby to "vyšlo co nejhůře". Jasně, pokud zrovna v té nejpoužívanější aplikaci to spadne o 25 %, bude to nepříjemné, a pak je na zvážení, zda jít až tak moc dolů, ale jestli se chceme bavit o tom, o kolik snížení TDP snižuje výkon, měli bychom se bavit obecněji.

"Doufam,z e se ARL povede Intelu lepe"

To já také. Ale on ani Raptor Lake není zas až tak tragický jak vypadá. Jen se Intel měl zastavit o pár set MHz níž a nižších PBP/MTP. Ten procesor by vypadal o dost jinak, přitom HW by byl naprosto totožný. Blbé je, že to v podstatě zabilo především to papírové nastavení. Jak jsme viděli v diskuzi níže, kdyby to Intel uříznul na mnohem nižší, třeba 120W MTP, smáli bychom se tu AMD, jak žere, že se zbytečně hodní za výkonem, a že je neefektivní. Vždyť jste to viděl v příspěvku (12.7.2024 11:26). Podívejte se na ty hodnoty. Kdo tam vychází hůře? Je to opravdu Intel? Nepovedlo se nastavení procesorů Raptor Lake, ty procesory samy o sobě tak špatné nejsou (neříkám, že jsou hardwarově lepší než AMD, ale rozhodně se daly lépe nastavit, aby vypadaly dost dobře). Ty testy, které tu ukazují, máte k dispozici.

tombominos
tombominos
Level Level
15. 7. 2024 10:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Zalezi, jaky budete typ uzivatele. Ja treba obcas sw enkoduji videa a tam by presne tech 20% rozdilu bylo uz zbytecne znat. Neni to sice kriticke, ale je to rozdil pul az cele generace.
Ale jinak souhlasim, ze pro vetsinu lidi je to v podstate jedno a tech cca 10% za ty spotreby navic nestoji. Pokud ale chcete mit to "nejlepsi", tak i 5% muze byt moc ;)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
15. 7. 2024 11:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Já s videem pracuju taky dost často a třeba VirtualDub je na tom v případě Ryzenu 5900X (65W vs 105W) v podstatě stejně (při různých měřeních jsem dostával trochu delší, ale i trochu kratší časy s nižším TDP), takže tady bych to hodnotil jako takřka nulový vliv na výkon, snad jen možná trochu rychleji se zadýchá při přesouvání šipkami po jednotlivých framech, je-li aplikováno více úprav najednou. DaVinci Resolve je asi v převodu o 10 % pomalejší, tam byl ale vliv na spotřebu a teplotu hodně výrazný (ze 142 na 87W, z 90 °C na 66 °C). Ještě jsem chtěl otestovat dávkový převod fotek, ale nějak jsem na to zapomněl. Každopádně po prvotních testech asi zůstanu na snížené 65W TDP.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
12. 7. 2024 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Zajímavé by bylo ale sledovat také to, jak by se snížení TDP projevilo na výkonech Intelu."
nejspíše brutálně, bo pokud vím tak intel z toho těží, proto má i nízkou efektivitu, jeden z důvodu odchodu apple ke svým cpu. To lze aplikovat v desktopu kde mám neomezené množství energie, ale u notebooku je to nepřípustné. Sám vím jak mi služební notebook s core i7 při práci na baterii prd vydrží

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
12. 7. 2024 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas https://www.techpowerup.com/review/intel-core-i9-14900k-raptor-lake-tested-at-power-limits-down-to-35-w/2.html

Z 253W na 125W MTP, pád v aplikacích o 8,6 %, ve hrách 2,7% ve Full HD, v případě 95W MTP aplikace -14,6%, hry o 6,9 %. To mi zas až tak brutální nepřijde.

Podívejte se např. co by se stalo, kdyby i9-14900K nebyl 253W MTP procesor ale 95W MTP procesor (takže ještě nižší TDP/PBP) a jak by to zamíchalo s výsledky. Srovnejme to se 7950X.

Výkon ve hrách 1080p: Intel 93,1 %, AMD 88,1 %
Výkon ve hrách 1440p: Intel 95,6 %, AMD 88,7 %
Výkon v aplikacích: Intel 85,4 %, AMD 97,1 %

Spotřeba ve hrách: Intel 80 W, AMD 89 W
Spotřeba v aplikacích: Intel 69 W, AMD 128 W

Teploty ve hrách: Intel 53,3 °C, AMD 95,9 °C

Intel si to pokazil sám zbytečnou honbou za max. výkonem. Raptor Lake totiž umí být efektivní architekturou, když se nežene na krev. Ten procesor sám o sobě není vůbec špatný, jen je zbytečně nastaven příliš vysoko (to ostatně z menší části platí i pro Ryzeny, tam se také snížením TDP významně sníží spotřeba a výkon skoro neklesne, sám teď provozuju 5900X na 65W TDP a výkon je plus minus stejný - v aplikacích, které používám, klesl max. o 10 %, v některých dokonce výkon stoupl).

Reklama
Reklama