Zpět na článek

Diskuze: AMD uvádí Variable Graphics Memory: notebookům lze uživatelsky nastavit VRAM

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

josefj
josefj
Level Level
20. 9. 2024 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle není nic nového. Amd již dříve tuto funkci využívalo u grafických karet Radeon s paměťmi HBM(2). Funkce pojmenovaná HBCC. V ovládacím softwaru Radeon bylo možno nastavit až 24 GB Vram. Třeba u mojí Vegy 64 jsem si bez problémů nastavil 16 GB Vram. Ovladač se restartoval a najednou bylo paměti víc. Některé hry ale byly nestabilní potom.

ajsmen
ajsmen
Level Level
16. 9. 2024 06:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Na hry je to asi docela jedno, nicmene na LLMs a praci s AI se to hodi.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
12. 9. 2024 12:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Velikost RAM, vyhrazené pro grafiku, si můžu nastavit i ve svém Lenovu s R5 8645HS. Ale musím do UEFI. Standardně jsou tam 2 GB.

cj190133
cj190133
Level Level
12. 9. 2024 10:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ide stále o tú istú RAM, aj keď je dedikovaná len pre GPU. Ušetrí sa možno nejaká réžia, ktorá je potrebná pre shared memory, ale je to len kozmetická záležitosť, "pre dobrý pocit". V praxi pravdepodobne nepozorovateľné zlepšenie.

gepard2
gepard2
Level Level
12. 9. 2024 11:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 Ano. Protože ten systém si tu RAM stejně alokuje, byť automaticky. Toto má smysl spíše když mám méně systémové RAM a chci ji vyčlenit pro GPU, aby mi tu ram nežral systém. Ale nenapadá mě moc příslušný scénář. Asi např. když na integrované grafice těžím bitcoiny, mám 12 GB RAM a chci to rozdělit na 4 GB pro systém a 8 GB pro GPU, abych měl vyšší výkon pro těžbu, a to že systém se bude cpát do swapu mě nezajímá.

coremar
coremar
Level Level
12. 9. 2024 11:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 Reálně bych čekal, že jde o to, že takhle můžete té paměti použít pro GPU výrazně víc a pro aplikace se to zároveň bude tvářit jako Vram. Výkonu to asi opravdu nepřidá moc, ale možná to bude mít určité opodstatnění spíše pro Ai, než pro hry. Ne výkonem, ale tou kapacitou už by mohlo.

hoch
hoch
Level Level
12. 9. 2024 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 Kosmetická záležitost to není. Při standardním nastavení je paměť, kterou deklaruje iGPU hrám malá a některé hry nejde spustit ve vyšší kvalitě (třeba tanky WoT).

Největší problém malé paměti dostupné pro grafiku jsou ale propady FPS. Chování závisí na tom, jestli a jakou strategii má konkrétní hra pro práci s malou pamětí. Běžné grafiky mají pevnou velikost paměti a tak hádám, že jen málo her bude optimalizováno pro možnost masivního využití dynamického zvětšování paměti.

Pokud má hra pro načítání méně paměti, pracuje častěji s diskem. A režie se správou paměti a dekomprese dat z disku spotřebovává zdroje v průběhu hry. Pokud nemá hra velmi dobrou strategii dopředného načítání dat, která budou dále potřeba, dochází k propadům fps, nebo i k až následnému doskakování textur do generovaného obrazu. U iGPU s tím jsou problémy i v tak jednoduchých a předvídatelných případech, jako jsou grafické benchmarky např. Unigine Heaven nebo Shadow Of The Tomb Raider.

Reklama
Reklama