Zpět na článek

Diskuze: AMD zvýšilo podíl v desktopu na 32 %, v serverech na 27 %, mobilní sféra ale radost nedělá

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Don Q
Don Q
Level Level
19. 8. 2025 14:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

CPU AMD Ryzen 9 7950X mám nastavený na 65W, iGPU bere 25W, celková spotřeba 90W. Potřebuji co nejvyšší výkon a co nejnižší spotřebu, jedu nonstop. Intel Core Ultra 9 285K má minimální spotřebu 125W, tu maximální raději ani nezkoumám. A hlavně - do socketu AM5 mohu použít i ZEN 6. INTEL mi nemá co nabídnout. Kromě toho Intel modely 13. a 14. generace (Raptor Lake a Raptor Lake Refresh), mají problémy s poruchovostí a nestabilitou. Končím parafrází na hlášku z filmu "Jáchyme, hoď ho do stroje!": CPU Intel nebrat!

odb
odb
Level Level
18. 8. 2025 09:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

K tej mobilnej sfere.
Rad by som si kupil nahradu za moj starsi hp elitebook. Posledne mobilne CPU AMD vydalo uz davno ale jednak HP ma obmedzenu ponuku AMD CPU a aj to, co maju bude dostupne najskor o mesiac.
Lenovo uz je dostupne ale trochu divne kombinacie a v T-ckovej rade chyba silnenjsi CPU, ktory P-ckovej rade je. Tu by som si vedel vybrat.
Dell uz konecne nejake notebooky s AMD CPU ma ale je to najhorsia ponuka.

Keby boli AMD CPU lepsie dostupne, tak si myslim, zeby aj tie % vyzerali inac.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
18. 8. 2025 09:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Notebooky jsou OEM výroba a ty má Intel obšancované dlouhodobými smlouvami i na deset let. A stejně by AMD nedokázalo dostatek mobilních procesorů dodat, TSMC je zahlcené výrobou pro nejbohatší firmy - Nvidia, Apple, Intel, stovky milionů SoC do mobilů...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 8. 2025 09:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Osobně bych asi do notebooku s mobilním Ryzenem už nešel. Alespoň dokud nevyřeší klidovou spotřebu, ta je dost vysoká (i když dá člověk nejúspornější režimy, kde to jen jde). Jako výkon to má velmi pěkný, ale osobně bych více ocenil spíše nižší spotřebu než vyšší výkon.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
18. 8. 2025 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ako sa ta vysoka spotreba prejavuje? Huci to ako pri intely? Moj PC sa pravidelnie prepina do startovacieho modu ked pustym trapny teams a mam tam meeting? Mam stary dell 7400 CPU je intel i5-8365U. Takze ak nakupime AMD bude to to iste? Ludia sa casto stazuju ze ma nepocut, nakolko to tak strasne vrieska.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 8. 2025 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Huci to ako pri intely?"

To také dost záleží na tom, jak daný výrobce vyřeší chlazení u konkrétního notebooku. Žena má nyní nový pracovní Intel a přestože to má TDP podobnou jako ten předchozí, větrák jsme prozatím spustili snad jen jednou, a to když jsem na tom testoval vícevláknové výpočty v Pythonu. Předchozí Intel naopak pasivně neběžel nikdy, hučel jak letadlo a větrák se tam měnil každého 1,5 roku (a bylo to něco podobného, co máte Vy, také Dell a nějaká i5 7. generace).

Každopádně teď máme doma dva velmi podobné notebooky, jeden s AMD, druhý s Intelem. Celý notes s Intelem v klidu bere 5-5,5 W, s AMD 9,5-11,5 W (jen tak pro info, samotné CPU AMD v klidu bere 3,5-4 W, tedy skoro tolik, co celý notebook Intelu s displejem, RAM, SSD,...). A to samozřejmě ovlivňuje i výdrž při nenáročné práci. Pokud na tom Intelu neběží něco náročného, tak se baterka skoro ani nehne, u AMD to jde dolů v klidu rychleji. Jinak řečeno, při vysokém zatížení oba notebooky umírají rychle, ale v klidu je to tempo poklesu baterie u Intelu pomalejší než u AMD

A tady se ukazuje problém chlazení konkrétního notebooku (tedy ne až tak procesoru). Intel díky lepšímu nastavení ventilátoru běží v podstatě výhradně pasivně, AMD jsem musel nastavit na nejnižší výkon ve Windows (tedy mu srazit TDP) a nejtišší režim ventilátorů, s tím už většinou běží pasivně, v létě nikoli.

Výrobce sice spouští ventilátor při cca 60 °C, ale na přechod do pasivu se musí člověk dostat až ke 40 °C. Takže jakmile se tam pustí něco trochu náročnějšího (a to může být třeba jen otevření nějaké náročnější aplikace), co vystřelí teplotu, už to jen tak neztichne, nenechám-li to chvilku v naprostém klidu, aby se dostal na příliš nízkou spínací teplotu pasivního chlazení. Proč to nemůže být třeba 50/60 °C místo 40/60 °C, nechápu. Ale znova, toto je problém konkrétního nastavení chlazení, ne až tak moc procesoru, ačkoli nižší klidová spotřeba by tomu mohla pomoci (rychleji/snáze by to kleslo k požadované teplotě).

Takže mám-li to shrnout:
1, Hlučnost závisí na řešení chlazení a nastavení ze strany výrobce NTB, méně tak spotřeby procesoru. Může ovlivnit rychlost přechodu, větší vliv má ale obecně výrobce NTB a ne CPU samotné. Stěžujte si na Dell, ne na Intel. S ventilátory Dellu jsme si užili svoje.
2, Nižší klidová spotřeba výrazněji ovlivní výdrž při nenáročné práci na baterku. To už závisí na konkrétním využití notebooku, někoho to může pálit více, někoho méně.

thegrid
thegrid
Level Level
18. 8. 2025 13:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Vysoká spotřeba znamená třeba min 35w u mého AMD 5600H. To mám herní notebook v té době takže chlazení parádní. Ale znamená to že vice jak 2.5h nevydrží na 75Wh baterku když je zapla integrovana grafika. I když píše někdy 5h. Ale to je bez šance. A když byl nový tak ano, hučel i v IDLE. Teď po aktualizacích ne. Já zas potřebuji výkon tak mi to tak nevadí. Ale je fakt že mít to jen na baterku tak vadí hodně. Očekával bych v klidu výdrž min 15h a ne 2-3 při nic nedělání. Tady AMD hodně zaspalo. Nevím jak je to teď s novými procesory AMD ale předpokládám stejně.

Don Q
Don Q
Level Level
18. 8. 2025 14:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @ Milan Šurkala:
Perplexity na otázku "procesory AMD mají příliš vysokou spotřebu v režimu "idle"; je to pravda nebo mýtus?" napsala:
"Situace není černobílá a částečně jde i o mýtus, částečně o zavádějící informace. U procesorů Ryzen AMD byly známy problémy s neoptimálním řízením spotřeby, hlavně ve Windows režimu "balanced" (rovnováha). AMD doporučovalo používat režim "high performance" (vysoký výkon) pro lepší výkon. Později AMD vydalo opravu, která upravuje řízení spotřeby tak, aby byla efektivnější, a nově je nastavení "AMD Ryzen Balanced", které lépe vyrovnává výkon a spotřebu, zejména v idle stavu. Oprava spočívá např. v deaktivaci "Core Parking" a zrychlení přepínání frekvence jáder, což má za následek lepší správu spotřeby i výkonu. Spotřeba určitých AMD procesorů v idle je srovnatelná nebo o něco vyšší než u Intel procesorů, ale není to dramaticky vysoké číslo například u desktopového Ryzen 5000G se uvádí spotřeba v idle okolo 7 W pro samotný procesor, což není nijak extrémní. Celková spotřeba celé sestavy samozřejmě závisí i na dalších komponentech. Zásadní rozdíl je někdy u notebooků, kde AMD SoC může mít v idle vyšší spotřebu než Intel, protože design čipletů a integrace různých částí může spotřebu ovlivnit.
Spotřeba v idle se liší podle konkrétního modelu, generace, platformy a i nastavení systému. Výrobci i uživatelé řeší úpravy a optimalizace, některé nové modely Ryzenů dokážou být i velmi efektivní v nízké zátěži.
Shrnutí: Není pravda, že AMD procesory mají obecně "příliš vysokou" spotřebu v idle jako neoddiskutovatelný fakt. Některé generace si vyžádaly úpravy pro lepší řízení spotřeby, a dnes už je situace výrazně lepší a konkurenceschopná vůči Intelu. Vyšší spotřeba v idle u některých modelů může být způsobena specifickou architekturou (chiplet design) a dalšími faktory, ale není to univerzální pravda pro všechny AMD procesory."

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 8. 2025 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Vám to přijde málo? Uvědomte si, že když máte třeba 75Wh baterii, je to 75Wh/3W = 25 hodin. Ale to se bavíme o 25 hodinách provozu CPU, na kterém nic neběží, nic nedělá a není v tom displej, RAM, SSD, Wi-Fi a další komponenty. Pokud by to mělo u moderních notebooků vydržet např. udávaných 15 hodin, tak to znamená, že spotřeba celého notebooku musí být 75Wh/15h = 5W. Celého notebooku.

A jen CPU, které nic nedělá, bere 3 z celkových 5 W. Do 2 W by se tak musela vejít RAM, SSD, Wi-Fi, displej... Když to srovnám, tak mi to přijde takové divné, aby CPU v klidu bez zátěže bralo o polovinu více než všechny ostatní komponenty včetně obrazovky dohromady.

sroobik
sroobik
Level Level
18. 8. 2025 15:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala jezis, tak sa z toho nepotentujem.. v desktope ma s upravenou krivkou napajania ryzen7700 okolo 17W a zijem. Pri 3W absolutne neriesim, ze tu som si zapol stary i5 7200U a ten ma 1,5W. Je mi to uuuuuplne jedno, ci notebook ide na bateriu 5-10-15-1000 hodin absolutne nieje dolezite. 99% casu ho mam na nabijacke.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 8. 2025 15:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pokud jde o desktopové procesory, tak třeba můj Ryzen 9 5900X mi tu ukazuje nejnižší spotřebu okolo 33 W, Ryzen 5 5600X je asi na 20 W.

Díval jsem se na internetu na údaje z desktopových Intelů, obvykle se to motalo kolem 10 W, našel jsem dokonce obrázek z 265K, kde se minimum dostalo na 6 W. Dost šílené rozdíly jsem našel např. zde (https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-9-285k/24.html), kde jde tedy o celou sestavu. Intel v pohodě pod 60 W napříč všemi Raptory i Arrowy, AMD ve většině případů na 80-85 W.

U Ryzenů to prý dost zvyšuje XMP profil pamětí, to jsem zatím nezkoušel. To s Ryzen Balanced je záležitost z první generace Zenu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 8. 2025 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "jezis, tak sa z toho nepotentujem.."

Však to nemusíte. Jen Vám říkám, že 3 W na procesor v klidu není až tak pohádkově nízká spotřeba. Pokud notebook bere 5 W a druhý kvůli procesoru v klidu o těch 1,5 W více, tedy 6,5 W, tak u 75Wh baterky v prvním dostanete 15 hodin, v druhém 11,5 hodiny, když na tom nepracujete. Svět se kvůli tomu sice nezboří, ale pro někoho to může mít význam (ať už výdrží a/nebo pasivním chodem).

V praxi pak totiž při mírné zátěži ten 1,5W procesor může jít v průměru třeba na 3 W, ale 3W procesor na 6 W. Pak už se bavíme o 3+3,5 W u prvního (tzn. 6,5 W), ale 6+3,5 W u druhého (tzn. 9,5 W). A jsme na praktických 11,5 hodinách versus necelých 8, což už může být pro někoho limitující.

odb
odb
Level Level
18. 8. 2025 16:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Co su to za notebooky? je dolezite vediet o akych notebookoch sa presne bavime.
Inac suhlasim, ze to zalezi na konkretnom vyrobcovi. Neda sa to pausalizovat.

Inac aktualne mam Elitebook 855 G8 s 5850U a nemozem sa stazovat. Uz vobec nie na hluk. Pri beznej praci netusim, ci sa toci ventilator(je jedno ci fungujem na bateriu, ci adpater). Pri vysokej zatazi je ho uz pocut ale nic tragicke. Tam sa dostavam fakt len ked nieco "zamrzne" inac o tom notebooku neviem.

Najnizsi jas a idle(firefox s +- 40 tabov) a spotreba kolise 4.5-5.5W. Pri beznom jase som na 5.5-6.5W. Pri max jase(400nit LowPower fHD) je to o dalsi W viacej.

Podobne skusenosti mam aj s Probook radou, kde hlucnost tiez nebol problem.

Don Q
Don Q
Level Level
18. 8. 2025 17:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @ Milan Šurkala: Pokud jse o spotřebu, mělo by se na to nahlížet komplexně. Platforma Intel má asi nižší spotřebu v idle, ale v zátěži může mít naopak vyšší (než platforma AMD). Je otázka, zda nižší spotřeba v idle dokáže vynahradit vyšší spotřebu v zátěži. Dle mého skromného mínění má celé toto "téma" marginální význam.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 8. 2025 18:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Pokud jse o spotřebu, mělo by se na to nahlížet komplexně."

To souhlasím. Nicméně, pokud NTB používáte na baterku, patrně na tom nestříháte video a nehrajete hry, ale většinou na tom běží něco méně náročného. Takže se spíše využije vlastnost spotřeby v nižší zátěži než v té vyšší.

Měl jsem tu před nějakou dobou na test notebooky s 12700H a 13700H, což je CPU se 45W TDP a 115W MTP. Teoreticky by to mělo žrát hodně, v praxi ani MT benchmarky nevyhnaly spotřebu výrazněji nad 70 W (může být nastavením výrobce NTB). Což je v podstatě stejná spotřeba, kterou má i AMD se 45W TDP v zátěži (tam jde cca o 66 W).

Doma jsem testoval dva notebooky AMD a Intel, které by měly mít zhruba stejné maximum spotřeby (Intel trochu nižší). Jednovláknově to na efektivitu vyhrál Intel (Meteor Lake) s 1120 Ws na úlohu proti 1320 Ws u AMD. Vícejádrově už vedlo AMD, tam se dostalo na 440 Ws proti 540 Ws (celý NTB s Intelem byl v zátěži o něco úspornější, ale AMD bylo výkonnější - rozdíl výkonu byl větší než rozdíl spotřeby). V jednom vítězí jeden, v druhém druhý. Pak je otázkou, zda ten NTB má být mobilní nenáročný pracant nebo náhradou výkonného PC, to pak ovlivňuje to, zda je pro uživatele důležitější spíše klidová spotřeba nebo ta zátěžová.

"Dle mého skromného mínění má celé toto ​"téma​" marginální význam."

Jestli je to marginální, pak je otázkou, proč se Intelu vytýká vysoká spotřeba...

-------------

Prostě jsem chtěl říci, že v mobilní sféře má Intel konkurenceschopnější CPU než v desktopové (více se projevuje jejich výhody než nevýhody). Většinový zákazník to nicméně do takové míry neřeší, tam je to prostě stále síla OEM trhu.

Don Q
Don Q
Level Level
18. 8. 2025 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Souhlasím, v mobilním segmentu je Intel z hlediska spotřeby asi celkem OK. Horší to je u stolních počítačů, protože BFU, který jede v nonstop režimu, potřebuje co nejvyšší výkon (i můj případ) a nemůže si dovolit příliš tučné faktury za elektřinu, často volí jinou platformu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
18. 8. 2025 19:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jenže on ten Intel není tak špatný ani v tom desktopu, co se týče efektivity.

https://www.techpowerup.com/review/intel-core-ultra-9-285k/24.html

Vícevláknová efektivita, např. 285K je na 11,5 bodů na watt, konkurenční 9950X má 11,6 bodů na watt. To je na úrovni chyby měření. Jasně, třeba Ryzen 9 7900 má 20,7 bodu, ale je tam i 7600X s pouhými 8,6 body. Ve hrách, nepočítáme-li X3D procesory, které jsou někde jinde, má 285K 2,01 fps/W, 9950X je ještě horší s 1,8 fps.

Arrow Lake není Raptor, 14900K měl ve vícevláknové efektivitě jen těch 8,6 fps a ve hrách 1,32 fps, to byl opravdu průšvih. Jenže Arrow Lake je už efektivitou srovnatelný s AMD.

Pali P.
Pali P.
Level Level
19. 8. 2025 05:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Máš herný stroj, podľa toho sa ti správa. Ja mám Elitebook 645 G10, CPU Ryzen 5 7350U a ani neviem že nejaké aktívne chladenie má. A výdrž má celodennú, ešte som reálne nenarazil na limity.

Reklama
Reklama