Zpět na článek

Diskuze: Čínský WeLion má v laboratoři akumulátor s rekordní hustotou 824 Wh/kg

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
19. 12. 2025 13:39 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

uz aby v se normalne do aut davaly baterky s kapacitou kolem 1000Wh/kg pak to bude mit konecne trosku smysl..

snajprik
snajprik
Level Level
19. 12. 2025 19:16 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Stratos Dnes ti daju 60 - 80KWh baterku a idu ti tvrdiť že na nej prejdeš 1000km :D

Ale že auto papa 30kWh/ 100km realne to zamlčia :D

Dnešne auta by potrebovali baterky cca 300kWh aby sa to vedelo vyrovnať spalovaku s dojazdom. Lenze pri dnešnej hustote cca 300kW/kg takato čisto baterka by važila tonu, chcelo by to aspon 1200Wh/kg. Dnešne elektroauta su ako benziňak s 10l nadržou, aj ked natankuješ bojiš sa či dôjdeš k druhej benzinke :D

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 12. 2025 19:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik "Dnes ti daju 60 - 80KWh baterku a idu ti tvrdiť že na nej prejdeš 1000km :D"

Nějaký důkaz, že toto někdo tvrdí? Hoďte odkaz.

"Ale že auto papa 30kWh/ 100km realne to zamlčia :D"

Průměrná spotřeba evropského elektromobilu je 18,2 kWh/100 km (data více než 10 tisíc reálných uživatelů). I se ztrátami budete hluboko pod 30 kWh. Kde zas na ty nesmysly chodíte?

"Dnešne auta by potrebovali baterky cca 300kWh"

Zase nesmysl. 300kWh/18,2 = 1680 km. To spalováky nedávají běžně ani omylem. Dělal jsem průzkum na naftových Oktáviích a mediánové tankování je cca 760 km. Nad 1000 km jsou 4 % tankování. I když uvážíme, že se netankuje naprosto prázdná nádrž, tak se můžeme podívat na spotřebu dle dotankování. Ta je v průměru 5,35 litru na 100 km, nádrž má 45 litrů, to dává reálný dojezd 841 km. Na stejný dojezd by průměrnému EV stačila 841*18,2/100 = 153 kWh baterie.

cztajtrlik
cztajtrlik
Level Level
včera 23:32 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Což znamená celkovou hmotnost dle Vašeho výše uvedeného přepočtu 185 kg. Výkon nějakého třílitru bez 70 l nádrže, což je 75 kg dolů - aneb cca 1 elektromotor. Pak už by hmotnost celého vozu byla oproti srovnatelnému spalováku vyšší zhruba jen o ten druhý elektromotor. Nic tragického. Ví se u tohoto prototypu, jaké zvládne proudy/rychlost nabíjení?

Každopádně já osobně souhlasím se snajprikem v jedné jediné věci - 1,2 kWh/1kg baterie bude optimum/deal breaker, kdy už odpadnou jakékoliv výhody spalováku (cena baterií setrvale klesá). Předpokládám, že v době nasazení masové výroby baterií s touto hustotou (6-10 let?) bude vyřešeno jejich rychlonabíjení a a současně rychlonabíječky na každém (druhém) rohu. Snad tou dobou bude AI optimalizovaná a alespoň energeticky splasknutá, aby to bylo čím nabíjet..

Je neuvěřitelné, jaký je u baterií vývoj. Zkracuje se doba mezi prototypováním a nasazením, navyšuje se hustota - vždyť Renault Zoe měl při rozběhu výroby tuším v roce 2012 hustotu kolem 149 Wh. Dnes Nio rozbíhá sériovou výrobu aut s 360 Wh a v laborkách má WeLion 841 Wh. Jak jsem častým kritikem EU, tohle fakt vypadá, že 2035 vlastně klidně může být dobou bez nových spalováků (v osobních vozidlech). A to přirozeným vývojem. Tou dobou už pravděpodobně lehčí auto s nižšími náklady na servis, v každém ohledu lepší než spalovák (až na zvuk), cenově levnější nebo srovnatelný.. Většinový trh nebude mít motivaci spalovák kupovat. Ani bych se nedivil, kdyby za těch deset let skutečně byla hustota 1+ kWh/1 l běžně nasazovaná.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 09:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik Nemyslím si, že elektro bude obecně někdy lehčí než spalovák, alespoň ne ve srovnání s benzínem. S nějakou naftou, která těch 100 kg navíc má, to už asi ano (ostatně už dnes má Model 3 stejnou hmotnost jako naftové BMW3, srovnáme-li čtyřkolky). Pokud jde o rychlost nabíjení, ta nebyla zveřejněna.

1200Wh/kg je hudbou daleké budoucnosti (v prodeji). Dosud komerčně používané Li-Ion rostly rychlostí cca 6-11 Wh/kg, nicméně v posledních letech to roste trochu rychleji (v laboratořích) a uvidíme, zda se to zbaví svého dosavadního lineárního trendu (a nakolik se ten laboratorní trend přetaví i do komerčně dostupných baterií). Jedna věc je baterie v laboratoři, druhá věc baterie v autě. Mezi tím vězí mnohdy 10letá mezera, nemluvě o tom, že to automaticky neznamená, že ta baterie má v pořádku i všechny ostatní parametry. A dnes 1000Wh/kg+ baterie v laboratořích nemáte.

Vezměme si, že od doby Modelu S přes 13 lety, kdy bylo maximum někde na 270 Wh/kg (a Tesla sama měla, myslím, něco okolo 250, ale to teď nevím jistě), jsme se nyní dostali na 360 Wh/kg. Což máme 7Wh/kg/rok. Pokud by to šlo lineárně, tak si spočítejte, kdy dořešíte těch zbývajících 840 Wh/kg (a nezapomínejte na to, že ty ionty mají své vlastní fyzikální limity).

Pravdou je, že ten vývoj baterií nastartoval ve velkém před nějakými 10 lety (do té doby to táhla jen elektronika), takže plody této práce se teprve začínají a začnou objevovat. Na to jsem ostatně už roky zpět poukazoval, že aktualita o "revoluční" baterii znamená, že je potřeba počítat s tou dekádou prodlevy, a stesky o tom, že je to pořád nějaká revoluční baterka, která se stejně nikdy neobjeví, není vždy úplně tak pravdou, protože od labu do reálu to je mnoho let, a až to v tom reálu bude, tak ta revoluce z dekády zpět bude vypadat jen jako evoluce a nikdo si toho nevšimne.

Přechod na Li-S pomůže, ale tam jsou zase jiné potíže, které je třeba vyřešit. Můj odhad je, že v roce 2035 bude u aut nasazováno tak 450-500 Wh/kg.

Takže to u 100kWh akumulátoru budeme mít tak 200-220 kg v článcích, celá baterka tak okolo 300-350 kg. Navíc je třeba brát do úvahy, že většinového uživatele nějaká hmotnost moc nezajímá. Ta zajímá diskutéry, kteří se o téma zajímají, ale ne většinového člověka.

Reklama
Reklama