Galerie 22
Intel vs. AMD: HD Graphics proti Radeonům
Recenze Grafiky a hry Intel

Intel vs. AMD: HD Graphics proti Radeonům

Petr Štefek

Petr Štefek

8

Seznam kapitol

1. Intel vs. AMD: HD Graphics proti Radeonům 2. Testovací sestava a testy 3. HD HQV Benchmark 2.0 - test class 1. 4. HD HQV Benchmark 2.0 - test class 2. 5. HD HQV Benchmark 2.0 - test class 3+4.
6. Spotřeba a vytížení CPU při přehrávání HD videa 7. Výkon hry: Battlefield3, Batman: Arkham City 8. Výkon hry: Civilizace 5, Starcraft 2 9. Výkon GPGPU: Sisoft Sandra 2012 10. Závěr

Integrované grafické karty stojí v pozadí zájmu hráčů, ale běžným uživatelům, hledajícím dostatečný výkon pro akceleraci videa nebo nenáročných her, mohou velmi dobře postačovat. AMD postavilo své APU Trinity a Intel procesory Ivy Bridge s integrovaným GPU.

Reklama

V dnešním článku se podíváme na souboj mezi současnou generací integrovaných GPU v procesorech Intel a konkurenčními APU AMD Llano/Trinity. V testu se nám vyskytuje také nové APU Trinity, které jsme si již otestovali na stránkách našeho magazínu v

samostatné recenzi

. Intel s generací procesorů Ivy Bridge na 22 nm přišel také s podstatně vylepšeným integrovaným jádrem HD Graphics 4000/2500. Zdánlivě nezajímavá evoluce ovšem přináší pro procesory Intel novou dimenzi výkonu ve 3D, a také bychom se měli dočkat rapidně vylepšené akcelerace videa.

Nebudeme vás unavovat spoustou technických detailů a zmíníme opravdu klíčové vlastnosti nové generace HD Graphics 4000/2500. Hlavní vlastností je podpora rozhraní DirectX 11, která je zde spíše kosmetickou vlastností, neboť jak jsme si ověřili, většina her je v akceptovatelné rychlosti provozovatelná jen pod DirectX 9 na velmi nízkých detailech. Druhou o poznání zajímavější vlastností je přepracovaná akcelerace videa, tzv. Multi-Format Codec Engine (MFX), která kromě jiného podporuje adaptivní dekódování běžně používaných formátů AVC/H.264. Novinkou je také podpora 4K videa, která ovšem pro našince sotva zvyklého na Full HD nemá příliš opodstatnění.

Intel vs. AMD: HD Graphics proti Radeonům

Starší AMD Llano je APU, jímž společnost oslovila ty, kteří hledají jednoduchý domácí počítač, jenž zvládne skoro vše, co před něj postavíte, vyjma náročných her. APU je spojením běžného CPU a GPU jádra, což znamená, že pro vytvoření počítače potřebujete pouze základní desku, APU a paměťové moduly. Absentuje zde grafická karta. To samozřejmě není žádnou novinkou, neboť podobný systém si vytvoříte i na platformě Intelu s procesory architektury Sandy Bridge nebo Ivy Bridge. Největší rozdíl je ovšem v tom, že integrované jádro Radeon a jeho funkčnost v podstatě kopíruje řadu Radeonů HD 6000/7000 (Trinity s Radeonem HD 7660D disponuje také WLIV4 architekturou).

V tomto testu jsou k dispozici

APU Llano

s integrovanými jádry Radeon

HD 6550D

(A8-3850) a

HD 6530D

(A6-3650) a také výše uvedené

APU Trinity

s Radeonem

HD 7660D

(A10-5800K). Navzájem se tato integrovaná jádra liší především počtem výpočetních jednotek a taktem. Dnes se podíváme, jak si vedou integrovaná jádra AMD a srovnáme si je s řešením Intel HD Graphics 4000/3000/2500 v procesorech Intel Core i3 (Ivy Bridge/Sandy Bridge).

Grafická kartaRadeon HD 6670Radeon HD 6570Radeon HD 6450
GPU

Turks

Turks

Caicos

Počet tranzistorů

716 mil.

716 mil.

627 mil.

Výrobní technologie

40 nm

40nm

40nm

Frekvence jádra

800 MHz

650 MHz

750 MHz

Frekvence shaderů

800 MHz

650 MHz

750 MHz

Počet shaderů

96 (5D)

96 (5D)

32 (5D)

Pixel fillrate

6 400 Mpix/s

5 200 Mpix/s

5 200 Mpix/s

Texel fillrate

19 200 Mtex/s

15 600 Mtex/s

13 000 Mtex/s

Počet RBE

8

8

4

Počet TMU

24

24

8

Velikost paměti

1024 MB GDDR5

1024 MB GDDR3

512 MB GDDR5

Frekvence paměti

1000 MHz

1000 MHz

900 MHz

Šířka sběrnice

128-bit

128-bit

64-bit

Propustnost sběrnice

64 000 MB/s

32 000 MB/s

12 800 MB/s

Verze DirectX

DirectX 11

DirectX 11

DirectX 11

Integrované GPURadeon HD 6550DRadeon HD 6530DRadeon HD 7660D
Počet tranzistorů

1450 mil.

1450 mil.

1300 mil.

Výrobní technologie

32 nm

32nm

32 nm

Frekvence jádra

600 MHz

443 MHz

až 800 MHz

Frekvence shaderů

600 MHz

443 MHz

až 800 MHz

Počet shaderů

400

320

384

Pixel fillrate

4 800 Mpix/s

3 544 Mpix/s

2 700 Mpix/s

Texel fillrate

12 000 Mtex/s

7 088 Mtex/s

16 000 Mtex/s

Počet RBE

8

8

8

Počet TMU

20

16

20

Velikost paměti

512 MB DDR3

512 MB DDR3

až 512 MB GDDR5

Frekvence paměti

1866 MHz

1866 MHz

1866 MHz

Šířka sběrnice

128-bit

128-bit

128-bit

Propustnost sběrnice

29 900 MB/s

29 900 MB/s

29 900 MB/s

Verze DirectX

DirectX 11

DirectX 11

DirectX 11

Integrované GPUHD Graphics 4000HD Graphics 3000HD Graphics 2500
Počet tranzistorů

1400 mil.

??? mil.

1400 mil.

Výrobní technologie

22 nm

32 nm

22 nm

Frekvence jádra

až 1150 MHz

až 1350 MHz

až 1150 MHz

Frekvence shaderů

až 1150 MHz

až 1350 MHz

až 1150 MHz

Počet shaderů

16

12

6

Pixel fillrate

1 300 Mpix/s

1 300 Mpix/s

1 300 Mpix/s

Texel fillrate

1 300 Mtex/s

1 300 Mtex/s

1 300 Mtex/s

Počet RBE

-

-

-

Počet TMU

-

-

-

Velikost paměti

až 1024 MB GDDR3

až 1024 MB GDDR3

až 1024 MB GDDR5

Frekvence paměti

1866 MHz

1866 MHz

1866 MHz

Šířka sběrnice

128-bit

128-bit

128-bit

Propustnost sběrnice

29 900 MB/s

29 900 MB/s

29 900 MB/s

Verze DirectX

DirectX 11

DirectX 10.1

DirectX 11


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama