Galerie 3
Lisa Su už nepovažuje CrossFire za důležitou technologii
Aktualita Grafiky a hry AMD

Lisa Su už nepovažuje CrossFire za důležitou technologii

Jan Vítek

Jan Vítek

11

Technologie NVIDIA SLI a AMD CrossFire nikdy nedosáhly výrazné obliby ze strany hráčů a vypadá to, že budou postupně spíše zapomenuty, než aby se dále rozvíjely. To ostatně potvrzuje ve své odpovědi i CEO AMD Lisa Su.

Reklama

Důvody, proč CrossFire či SLI nejsou masově rozšířené technologie, jsou celkem zřejmé. Drtivé většině uživatelů stačí výkon jedné karty a pokud chtějí vyšší, rozhodně si spíše zaplatí za výkonnější model a pouze v případě, že žádný takový už není, mohou sáhnout po dvou kartách, ale takových lidí skutečně není moc. Dále je tu ten problém, že od spojení karet nemohou očekávat reálný dvojnásobek výkonu a nutná je i příslušná podpora jednotlivých her. Čili od využití více karet v CrossFire či SLI rozhodně nelze čekat bezproblémový provoz, v němž se plně odrazí vložená investice.

Lisa Su už nepovažuje CrossFire za důležitou technologii

Obě technologie pak obvykle vyžadovaly využití dvou stejných karet, aby ty mohly spojit své síly, ovšem API DirectX 12 nás před lety navnadilo, že se to změní a že budeme moci snadno spojit výkon různých a různě výkonných GPU. To by se hodilo třeba v případě, kdy si koupíme novou kartu a té staré se nechceme zbavit. Jenomže do reálného světa, snad až na možné výjimky, tato funkce nikdy nedorazila. 

Když se tak Lisy Su někdo na konferenci Hot Chips zeptal, jak vidí technologii CrossFire a zda ta bude stále předmětem zájmu její společnosti, odpověď nebyla ani překvapivá: "Abych byla upřímná, vývoj softwaru jde kupředu rychleji než vývoj hardwaru a řekla bych, že CrossFire už není významná věc". 

Samotná NVIDIA také postupně osekává podporu SLI, respektive ji odsunuje do stále vyšších a vyšších řad, přičemž osobně si už ani nevzpomínám na to, kdy naposled firma AMD či NVIDIA mluvila CrossFire či SLI a zmiňovala novinky.

A navíc už můžeme pokládat celý způsob kombinování výkonu dvou karet přes externí sběrnici za málem překonaný. Máme tu nové možnosti dané pokročilými způsoby pouzdření čipů, což může být ve výsledku z hlediska nákladů mnohem levnější cesta ke škálování výkonu. 

Lisa Su už nepovažuje CrossFire za důležitou technologii

Mluvíme samozřejmě o interposerech či technologiích CoWoS nebo EMIB jako o způsobu spojování více čipů na úrovni samotného GPU. Jde o prostorově méně náročné řešení, v jehož případě se budou dané čipy ve výsledku chovat jako jeden.  


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama