Seznam kapitol
Minulý týden jsme nakousli téma porovnání 18 různých výrobků od celkem šesti výrobců. Dnešní článek srovná výkony prvních devíti kamer v praxi. Podíváme se, jak jsou kamerky schopny zachytávat obraz za nepříznivých světelných podmínek, jak zachytí přechody barev, nebo i jak si poradí s venkovní scénou osvětlenou sluncem. Zítra přijdou na řadu zbylé kamerky od firem Logitech a MSi, stejně jako vyhodnocení celkového testu.
Předposlední kamerou od
Creative
je
Live! Ultra
, který by měla výkonem stát nad verzí Live! Stojí nad ní jak technickým zpracováním, tak výbavou. Nyní se ale podíváme, jak je na tom s kvalitou obrazu.
Senzor  | CCD  | 
| Nejvyšší rozlišení - statické | 1280 x 960 (interp.) | 
| Nejvyšší rozlišení videa | 640 x 480 30FPS | 
| Ostření | Manuální | 
| Rozhraní | USB 2.0 (komp. s USB 1.1) | 
| Čočka | 76° | 
| Zoom | 4x digitální | 
	Co se mi na verzi Ultra velmi zamlouvalo, bylo velmi jemné ostření s pomocí velkého předního kolečka, jímž se dá pohodlně a snadno otáčet. Také podstavec je robustní a kamera s jeho pomocí dobře sedí. Nyní již ale k zachyceným obrázkům.
	Zachycená fotografie je jedním slovem výtečná. Rozsah barev, jejich přechody a jemné rozdály, vše sedí. Projevuje se zde také široký úhel záběru, jenž by měl být stejný jako u Live! Motion, což vypadá, že je. Zatím tedy velmi dobré.
	Zachycené barvy v duze jsou ještě vykreslenější a sytější, než u přechozí kamerky. Červená zde sice také vytváří sotva znatelné mapy, ale jinak je tento výsledek velmi uspokojující. Zatím všechny kamery dost osekávají zářivě zelenou barvu, což se ale ani nedivím - ona je dost oslňující i pro lidské oči.
	Zachycené barvy při umělém osvětlení se zdají být špatně vykreslené a zelená se tak od modré nedá téměř rozeznat. Uvidíme, jak si kamera dokáže na závěrečné fotografii poradit s barvami ve stínech.
	S low-light filtrem se situace velmi zlepšila a přiblížila k 'normální' fotografii. Stále tyto dva obrázky ale pochopitelně nemůžeme rovnat. V přechodu mezi modrou a zelenou se například téměř vytratil pruh světle modré a byl nahrazen bílou.
	Také zde se barvy ukázaly v dobrém světle. Červené a modré odstíny jsou tradičně dobré, pouze střed obrázku poněkud vybledlý, ale s tím těžko něco uděláme. Již zde si ale můžeme na černých linkách v rozích všimnout zhoršující se ostrosti, ale počkáme si na milimetrový papír. Mezitím přechod mezi černou a bílou.
	Zde bych mezi touto kamerou a Live! Motion v podstatě neviděl rozdíl. Zde se možná ukázalo o něco málo horší vyvážení bílé, která jemně přechází v modrou, ale jinak vše v pořádku.
	Ostrost tenkých linek, to je oblast, kde tato kamera vyniká, ale i mírně ztrácí. Již viditelně vyniká zobrazeným kontrastem, kdy nemáme problém rozlišit mezi tenkými a tlustými čárami, ale jinak si lze na obrazu všimnout parazitující světle červené barvy, což by ani tak nevadilo, jako spíš viditelně zhoršující se ostrost v rozích.
	
- klikněte pro zvětšení -
A nakonec venkovní fotografie. Zde se projevuje jednak zhoršená ostrost v rozích, která Creative Live! Motion nečinila potíže, ale také jisté problémy v oblastech se stínem, kde se projevuje ztráta barevných detailů a přidávají se rozmazané odrazy. V ostatních aspektech je ale fotografie věrná a bez chromatické aberace.