Galerie 2
Mercedes-Benz testoval elektrotrucky eActros v mrazivém Finsku při -25 °C
Aktualita Akumulátory, EV Mercedes-Benz

Mercedes-Benz testoval elektrotrucky eActros v mrazivém Finsku při -25 °C

Milan Šurkala

Milan Šurkala

8

Daimler Truck poslal své tahače do mrazivého Finska, kde chtěl srovnat výkony dieselových a elektrických variant včetně připravovaného eActrosu LongHaul. Test dopadl pro elektrické vozy dobře, i když to nebylo úplně bez ztráty kytičky.

Reklama

Horší vlastnosti elektrických vozidel v zimě jsou dobře známým problémem. Společnost Daimler Truck se rozhodla vyzkoušet, jak jsou na tom v tomto ohledu její připravované elektrické nákladní vozy včetně modelu eActros LongHaul, který by se měl představit v roce 2024. Do mrazivého Rovaniemi ve Finsku, kde testuje své vozy už roky, poslal také flotilu elektrických nákladních vozů eActros. Cílem bylo vyzkoušet, jak se budou jejich vlastnosti měnit v mrazivém počasí a teplotách okolo -25 °C. Christof Weber, vedoucí Global Testing Daimler Truck, byl výsledky příjemně překvapen.

Mercedes-Benz testoval elektrotrucky eActros v mrazivém Finsku při -25 °C

Jednou ze zajímavostí, kterou tu zkoušeli, bylo nastavení rekuperace, která dokáže vrátit zpět část spotřebované energie. Otázkou zde ale je, jak vše nastavit tak, když má tahač ubrzdit i část toho, co je v návěsu. To vše musí být správně nastaveno i s novými asistenčními systémy jako Active Sideguard Assist, který umožňuje automatické brzdění v situacích, kdy je vůz blízko pěších nebo cyklistů.

Pochvaloval si i rychlejší zahřívání kabiny, nicméně zároveň přiznal, že toto ubírá z cenného dojezdu vozu, takže rozhodně doporučuje předehřátí vozu, když je ještě na nabíječce (a to jak kabiny, tak i baterie). Jinak je vliv na zkrácení dojezdu významný, ačkoli přesné číslo jsme se nedověděli. To ovlivňuje i nabíjení. Zatímco okolo -10 °C není s nabíjením akumulátoru žádný problém a může začít okamžitě, při -20 °C už je nutno akumulátor nejprve předehřát, což vytváří prodlevu při nabíjení. Zároveň podotkl, že Mercedes-Benz postavil ve Wörthu v Německu novou komoru, která se dokáže vymrazit až na -40 °C, nebo naopak předehřát až na +70 °C, čímž umožní rychlé testování extrémních podmínek i v Německu bez toho, aniž by vůz musel cestovat přes půl světa.

Nový eActros 300 ve variantě tahače byl představen v roce 2022 v Hannoveru, je založen na již existujících sólo vozech eActros 300/400 a má tři 112kWh moduly, které zajišťují dojezd 220 km. Je tedy určen pro rozvážky velkého množství nákladu na krátké vzdálenosti a do výroby by se měl dostat v druhé polovině letošního roku. Na ty delší je tu eActroc Long Haul, který by měl zvládnout okolo 500 km. V jeho případě tu máme LFP akumulátory, které mají sice horší energetickou hustotu, na druhou stranu mají násobně vyšší životnost a nevadí jim nabíjení až na 100 %. Tento model by se měl představit až v roce 2024.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama