Zpět na článek

Diskuze: MSI poodhalilo 6 nových herních monitorů s technologií QD-OLED

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Choakinek
Choakinek
Level Level
3. 11. 2023 20:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevím, jestli na to čekat. Aktuálně chtějí za 27" (nějaký)OLED kolem 20 tisíc Kč. To je hodně.

test5
test5
Level Level
3. 11. 2023 21:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek A jaký monitor používáte na hry teď?

Choakinek
Choakinek
Level Level
3. 11. 2023 22:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 No, aktuálně mám starou plečku zralou na odpis :-).

Tak nehraju jen hry, aktuálně velmi silně zvažuji ViewSonic VP2768a, nicméně je jasné, že bych spíše OLED panel, než LCD IPS.

Nějak to kluci uchopili za špatný konec. Proč jsou OLED monitory jen herní? K čemu mi je např. 360 Hz?

test5
test5
Level Level
3. 11. 2023 23:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Tak komentujete u aktuality o nových herních monitorech, kde se vysoká obnovovací frekvence dnes už očekává.

LCD monitory byly vždy o individuálních prioritách, takže někdo má třeba samostatně monitor na hry/multimédia a pak další (nebo více dalších) na pracovní záležitosti, pokud potřebuje mít třeba co nejvíce pixelů (což by u her mohlo být kontraproduktivní kvůli zvýšeným nárokům na výpočetní výkon), nebo co nejvíce věrné barvy, což je typicky největší slabina LCD monitorů jinak vhodných právě na rychlé akční hry, pokud nejde o výrazně dražší model. Kombinace více jinak hodně rozdílných LCD monitorů tak může být lepší řešení, než mít nějaký kompromis. Tuhle univerzálnost řeší právě až OLED, což je důvod, proč mi už jejich dnešní ceny zase tak vysoké nepřijdou. Záleží na úhlu pohledu.

ViewSonic VP2768A - takže je pro Vás nejvyšší prioritou věrné podání barev. Máte ale nějaký důvod, proč v dnešní době kupovat nový monitor s rozlišením jen 2560×1440?

Choakinek
Choakinek
Level Level
4. 11. 2023 14:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Já se domnívám, že bych 4K rozlišení u 27" monitoru zbytečně "zahazoval", tedy že tak jemné rozlišení již nelze okem rozeznat v případě, že se na monitor díváme ze standardní vzdálenosti.

Větší úhlopříčka, než je 27", tedy např. 32" už mi přijde příliš, prostě bych měl před sebou na stole příliš velkou obrazovku.

A navíc ViewSonic chce za 4K monitory u kategorie, kterou poptávám, velmi tučný příplatek (za větší úhlopříčku typicky 32" a vyšší rozlišení).

Jestli ovšem později nezakoupit druhý, OLED monitor, stojí jistě za zvážení. Alespoň už bude možné později (např. za rok) vybírat z opravdu pestré nabídky.

test5
test5
Level Level
4. 11. 2023 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 4K je na 27" už opravdu zbytečně vysoké (163 ppi), tohle je už spíše o tom, proč nezvolit větší fyzické rozměry. Má zkušenost je taková, že se na monitor dívám taky ze standardní vzdálenosti a na jakoukoli práci bych už méně než 1600 px na výšku mít nemohl, protože bych měl neustále pocit, že toho vidím málo, co se týče množství zobrazovaných dat - nejde o velikost. Nevidím problém v tom mít před sebou na jakoukoli běžnou činnost fyzicky větší monitor než 27", tím spíše ultrawide formát (21:9). Několik let jsem měl coby hlavní monitor 32" 2560×1440 a nevnímal jsem nějaké nepohodlí. Na větší plochu si člověk velmi rychle zvykne.

Už hodně dlouho mám více monitorů naráz (brzy to bude už 20 let, kdy jsem si ještě k CRT poprvé připojil LCD monitor otočený na pivot na zvýšení efektivity práce), nicméně coby hlavní monitor mám teď 38" 3840×1600 (111 ppi), předtím 32" 2560×1440 (91 ppi), předtím 22" 1920×1200 (103 ppi). A dále několik 32" 3840×2160 (139 ppi). A musím říct, že ppi nižší než 100 je příliš málo, jelikož ten hrubý rastr je hodně znatelný. A naopak ppi vyšší než 130 mi už přijde u monitoru jako něco zbytečného. Takže je to o té fyzické velikosti monitoru - doporučuji si vyzkoušet nějaký ultrawide s větší uhlopříčkou než 27" (objednat v nějakém velkém eshopu, kde nebude problém s vrácením během 14 dní, pokud jej samozřejmě během té zkoušky fyzicky nepoškodíte).

Já jsem třeba nějakou dobu používal 38" 3840×1600 60 Hz, pak jsem zkoušel 35" 3440×1440, protože jsem chtěl už přejít na něco rychlejšího, ale kvůli tomu nižšímu počtu pixelů na výšku se to už nedalo, takže jsem musel povýšit na rychlejší 38" 3840×1600 144Hz, přestože ten můj aktuální hlavní monitor trpí na black crush, čímž jsem si oproti předchozímu 38" 3840×1600 pohoršil, jelikož ten měl přesnější podání barevného rozsahu (žádný black crush, ale zase pouze 60 Hz, což už dnes na hry nechci - přijatelné minimum je u mě kolem 120 Hz - někomu stačí méně, někdo chce více, nechci teď začínat nekonečnou debatu o tomto). Jakmile člověk zkusí něco lepšího, těžko se už vrací zpět :-)

Další upgrade primárního monitoru už bude na OLED. Ale na jiné účely než na hry a multimédia budu LCD monitory nadále požívat - tam, kde jde o to zobrazovat data a není důvod řešit rychlost nebo přesné barvy (nebo cokoli dalšího).

tombominos
tombominos
Level Level
4. 11. 2023 19:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Ja bych treba bral vsema deseti ultrawide 38' v OLED provedeni s velmi mirnym zakrivenm..nicmene totalni smolik. Ani jeden model u zadneho vyrobce.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
4. 11. 2023 20:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Tak ono jde spíše o to, že můžeš mít vedle sede dvě Full HD okna (1920 pixelů) a současně spoustu pixelů na výšku. S 2560 pixely (QHD) máš jen 1280 na okno, kdežto s 3840 pixely (4K) máš více možností, jak si to vše vyskládat. Já mám třeba 125% zobrazení, takže o část toho 4K sice přijdu, stále to jsou v podstatě více než 1500pixelová okna, takže např. nehrozí přepínání stránek do mobilního zobrazení. Já bych třeba na 27" displeji QHD nechtěl. Bez 4K ani ránu (no, na notebooku by bylo třeba udělat výjimku, ale i tam bych šel minimálně na obrazovku s minimálně 2800 pixely a ideálně poměrem 16:10 - např. Asus má v tomto ohledu zajímavé Zenbooky). A 32" je i na mně už moc velké.

test5
test5
Level Level
4. 11. 2023 20:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Souhlas. Proto jsem se nakonec smířil s tím, že pro mě ideální monitor prozatím mít nebudu, protože zatím neexistuje :-). Jinak v předchozím komentáři jsem nezmínil ještě druhou věc, kterou jsem už vyžadoval, a to je funkční synchronizace obrazu u monitoru, jejíž absence byla u některých her solidní opruz (když člověk nepoužívá VSync, aby měl rychlejší odezvu) a dokázalo to dost kazit zážitek z hraní. Ale teď to už naštěstí nemusím řešit.

Čekat na ideální monitor se může pěkně protáhnout. I s tím 60Hz 38" jsem vydržel déle, než jsem zamýšlel. Takže když se pak objevil na trhu ten model, který teď mám, moc dlouho jsem už neváhal: https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/38gn950-b

tombominos
tombominos
Level Level
4. 11. 2023 22:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Nad tim to modelem jsem taky uvazoval. Asi by to bylo nejbliz,, jak se dostat k 'OLEDu' :)
Akorat mi prijde cenove predrazeny (na to ze to neni OLED) a jeho cena tak nejak porad stoupa, coz mi hlava moc nebere...
Takze zustavam u HP 34''

test5
test5
Level Level
4. 11. 2023 23:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Když jsem jej poprvé zaregistroval, byl za cenu kolem 35, což mi přišlo hodně na to, že funkce lokálního stmívání je zde jen pomocí obřích zón, což ve hrách nebo ve filmech v tmavých scénách způsobuje více škody než užitku, nicméně u tohoto monitoru jde tato funkce v menu vypnout nezávisle na zvoleném barevném režimu, takže to není vyloženě problém - jen to má (negativní) vliv na akceptovatelnost ceny.

Zanedlouho cena klesla na 30, tak jsem po něm skočil, protože mi to už přišlo odpovídající těm parametrům a taky mému odhodlání provést upgrade na rychlejší monitor. V dalších týdnech ale dále klesala a dostala se až na úroveň kolem 25 (coby minimální je koukám na Heuréce 23.550), aby se zanedlouho zase vyhoupla nahoru ke 30. Není to málo, na druhou stranu jde o něco, do čeho dívám opravdu enormní množství času, takže tak je to taky třeba brát.

Z hlediska parametrů celkově spokojenost až na ten black crush, díky čemuž v hodně tmavých scénách splývají rozdíly mezi úrovněmi hodně tmavě šedé (namísto jemných rozdílů je prostě černá). V některých hodně tmavých scénách to tak dokáže být rušivé, protože není dobře vidět to, co by vidět být mělo, ale všechny ostatní parametry toho monitoru jsou na takové úrovni, že to je pro mě za tu cenu přijatelný kompromis (s tím, že lokální stmívání mám permanentně vypnuté). Případů, kdy mi ten black crush vadí, je tak málo, že teď nemám potřebu monitor řešit, takže jestli se nějaký vhodný OLED v této kategorii objeví za rok, dva nebo tři mi je teď celkem jedno. Ale souhlasím a vím, jaké to je dilema :-)

huby99
huby99
Level Level
3. 11. 2023 09:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

k´éž by byla cena pod 20 000 u těch 32 palců

Reklama
Reklama