Na 3dfx message board se objevila celá řada specifikací připravovaného grafického čipu od nVidia s hrubě znějícím názvem NV30. Co se šeptá a povídá o tomto následovníkovi GeForce4? AGP 8x, 73 milionů tranzistorů, DirectX 9.x,…
Dlouhý neoficiální seznam čísel, podpor a technologií se objevil na 3dfx message board. Některá uvedená fakta se zdají dosti nepravděpodobná, ale nejdříve si je tedy proberme:
- AGP 4x/8x
 - 0,13 mikronové jádro s taktovací frekvencí 450 MHz
 - 73 milionů tranzistorů
 - 8 renderovacích pipiline
 - 128 DDR SDRAM taktované na 750 MHz, 256-bit (!!)
 - 370MHz RAMDAC
 - Kompatibilní s DirectX 9.x
 - Quad Vertex Shader
 - Dual Pixel Shader
 - LMA III (Lisghtspeed Memory Architecture třetí generace)
 - Quad Cache - systém cachování paměti
 - Dual Z-Buffer
 - Advanced Hardware Anisotropic Filtering
 - Hardware bumpmapping
 - Oddělený procesor (450MHz, 130nm) pro T&L funkce, nyní TT&L (True Time and Lighting)
 - Podpora nejnovějšího OpenGL
 - Technologie Nview Multi-display
 
Jak vidíte, drby se opravdu nešetřilo a nám stačí jen doufat, že tento grafických procesor bude splňovat tyto specifikace alespoň částečně. Ve včerejším krátce jsme uváděli 900 MHz paměti, o čemž se vedly na mnoha serverech diskuse. 750 MHz se zdá přeci jen přijatelnější hodnotou. Jak musím dát za pravdu serveru 3Dchipset, počet tranzistorů zdá se býti poněkud malým :-) Pozoruhodná věc je také přesunutí T&L jednotky (nyní již TT&L) do samostatného grafického jádra! Doufejme, že to neúměrně nezvýší cenu grafických karet (vzpomeňme na nešťastné Voodoo 4 a 5). Pokud čip vyjde ve více verzích, dalo by možná předpokládat, že velikost paměti by se mohla pomalu posunovat k velikosti 256 MB.
Zdroj: 3DChipset