Zpět na článek

Diskuze: Nissan také připravuje solid-state baterie: $75/kWh na úrovni akumulátoru

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

cernakus
cernakus
Level Level
2. 12. 2021 19:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To slyšíme furt, realita je, že zatím nikdo nenabídl 100kWh akupack za méně než 15 tisíc dolarů. A čím větší aku, tím nižší jednotková cena.

Přitom o prorazení slavné mety 100 dolarů za kWh se žvaní minimálně od roku 2017. Tehdy o tom krákoral jen dement Musk. Dnes už o tom krákorá každý, protože na Muskově příkladu zjistili, že alfa omega je marketing a ne kvalitní a pravdivé zboží. A za marketingové lži nejenže dnes nehrozí vězení, ale dokonce ani neúspěch u zákazníků.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 12. 2021 22:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus "Přitom o prorazení slavné mety 100 dolarů za kWh se žvaní minimálně od roku 2017."

Že Vy jste nedočetl dál než za nadpis? Vždyť v článku se píše, že CATL má LFP články za cca 70 USD/kWh a akumulátor za cca 90 USD/kWh (někteří uvádí 80, někteří lehce pod 100). BYD údajně dodává LFP za 64 USD/kWh, a to dokonce na úrovni akumulátoru, což se mi moc nechce věřit. Hranice 100 USD/kWh je už nějakou dobu překonaná. Ale jako vždycky, není Li-Ion jako Li-Ion. Zatímco LFP je pod touto hranicí už nějakou dobu (a proto je také většinovým typem baterky v čínských EV), NMC/NCA se zatím potácí někde nad 140 USD/kWh.

wrah666
wrah666
Level Level
2. 12. 2021 22:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala A také byhc se ptal, jestli tahat 100 KWH pack není spíš kontraproduktivní. Při současné váze. Aby to nevyžadovalo silnější podvozek a mechaniku, zatímco by to reáně využil zlomek procenta zákazníků.

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 00:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jo tak LiFePO je pod 100 dolarů? Zajímavý, tak proč mně při nákupu LiFePO přijde na Wh dráž než ten NCA článek?

Číňani prostě lžou. Ono, kdyby bylo LiFePO tak levný, tak už ho Tesla rve do svých vehiklů horem dolem, vyrábí se totiž jednodušeji a nepotřebují takovou péči systému ochrany a pohodlí článků jako klasické lionky.

Je to stejné jako s tou slavnou Solid state battery, kterou se nedávno chlubila nějaká čínská automobilka. Nakonec se ukázalo, že je to klasický marketingový podvod.

Ceny čínských vehiklů jsou stále příšerně veliké, přitom to je větší aušus než Tesla a to je etalon nekvalitního elektro auta. Pokud by byli čongové schopni dát 50kWh baterku pod 100 tisíc korun (=100USDúkWh), tak by stály ty jejich auta v číně pod 300 tisíc. Průměrná cena je přitom 600 tisíc korun a to jsou v tom průměru taková ta dvoumnístná vozítka s 10-15kWh baterkou za 150 tisíc korun. Prostě jak to je normální auto s alespoň 60kWh baterkou, tak to po 500 tisíc v číně nedostanou. Těžko tak mohou mít cenu baterek jakou uvádíš.

Samozřejmě, když si jdeš na aliexpresu koupit liionku, tak papírově cena opravdu vyjde na 60 i méně dolarů za kWh. Akorát číňan trošku kecá u kapacit. Reálně jsou 3-4 krát nižší a je po parádě.

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 01:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 100 kWh mi na české dálnici vydrží na zhruba 250 km. Na německé s Teslou odmítám jezdit a beru si pašáka, protože abych při svých cestovních 180km/h nabíjel co 150 km, tak na to nemám nervy.

Obecně se nám těch 100kW osvědčilo pro městský provoz. To je zhruba kapacita, kterou vydržíš týden jezdit aglomeraci a nabiješ to přes víkend. Dalo by se to i s polovinou, ale to by se už muselo nabíjet obden přes noc (což s ohledem na kolegy, kteří mají osobní elektromobily a my bychom jim tak ráno blokovali ty naše dvě nabíječky, neděláme).

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 12. 2021 09:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Jo tak LiFePO je pod 100 dolarů? Zajímavý, tak proč mně při nákupu LiFePO přijde na Wh dráž než ten NCA článek?"

To já nevím, jaká LFP kupujete, ale on bude jistě rozdíl, pokud to kupuje koncový spotřebitel nebo malá firma a obří automobilka, a také jaké LFP kupujete, od koho.

"Ono, kdyby bylo LiFePO tak levný, tak už ho Tesla rve do svých vehiklů horem dolem"

Takže jste sám řekl, že to levné je, protože Tesla LFP ve svých autech používá. Dosud je používala v čínských modelech, nedávno na ně přešla i v těch amerických (Standard Range). Long Range používají nadále NCA kvůli hustotě, LFP má ve Standard Range kvůli ceně (americké mají, myslím, ještě na výběr mezi NCA SR a LFP SR).

"Samozřejmě, když si jdeš na aliexpresu koupit liionku, tak papírově cena opravdu vyjde na 60 i méně dolarů za kWh."

Jen si nemyslím, že Tesla a čínské automobilky nakupují LFP na Aliexpressu a už vůbec ne v té kvalitě.

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Hele nebudeme chodit kolem horké kaše. Já bych poprosil o odkaz, kde mohu koupit lithiový akumulátor za dejme tomu 100 dolarů kWh. Pokud jsi si jistý, že jsou za 60 a méně dolarů, nebude pro tebe problém takový najít a já jich potřebuji hafo pro ostrovní systémy v průmyslu. Bavím se tady o objemech za milióny korun, to už by se patřičné slevě blížit mohlo.

Rozdíl v ceně NCA vs LiFePO, ale fakt, že LiFePO, nepotřebují na rozdíl od NCA článků drahý BMS a ještě dražší systém kontroly a udržení teploty. Tedy cenový rozdíl v článcích na kWh je lehce ve prospěch NCA, cenový rozdíl baterií je ve prospěch LiFePO (a také vlastně lehce).

Prostě buď mám v týmu blbé nákupčí a nebo je bájná hranice 100 USD/kWh prolomena pouze a jedině v marketingu. A při veškeré úctě k tobě, než přijdu před vedení shodit své kolegy na základě tvrzení pisálka, tak musím mít v prackách hodně solidní důkazy.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 12. 2021 12:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak průmyslové ceny pro nákup asi jen tak neseženu (a kontrakty mezi CATLem nebo jinými a Teslou, NIO a dalšími asi také ne), musím vycházet z informací, které proniknou na internet. Navíc tady se bavíme o částkách, které vznikají na základě specifických kontraktů. A údajů, které hovoří o cenách okolo nebo pod 100 USD/kWh, je mnoho z různých zdrojů:

https://about.bnef.com/blog/battery-pack-prices-cited-below-100-kwh-for-the-first-time-in-2020-while-market-average-sits-at-137-kwh/ (podle toho se baterie do elektrobusů v Číně dostaly pod 100, průměr lehce nad touto hranicí, průměrná cena packu 137 USD/kWh, z toho článek 102 USD/kWh).

https://insideevs.com/news/542467/rumor-byd-supply-tesla-batteries/ (průměrná cena LFP 85 EUR - 96 USD, CATL 75 EUR - 85 USD, BYD 55 EUR - 62 USD)

https://www.reuters.com/article/us-autos-tesla-batteries-exclusive-idUSKBN22Q1WC (informace od insiderů, CATL LFP 60 USD/kWh za článek, 80 USD/kWh přepočteno z celého akumulátoru, NMC CATL se údajně už blíží ke 100 USD/kWh).

https://www.greentechmedia.com/articles/read/beyond-declining-battery-prices-six-ways-to-evaluate-energy-storage-in-2021 (Tady se také zmiňuje, že zatímco cena je sice 137 USD, to ale platí pro projekty, které berou stovky MWh a více, ale ve Vašem případě se bavíme jen o nízkých jednotkách MWh, ne? Automobilky berou jednotky až desítky GWh, snad nechcete srovnávat ceny při odběrech, které jsou o tři až čtyři desítkové řády vyšší. Až budete instalovat jednotky, ne-li desítky GWh ročně, tak věřím, že Vaši nákupčí se na ty ceny také dostanou).

lukypribyl
lukypribyl
Level Level
3. 12. 2021 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Pane Škarulo, vaše příspěvky už čtu nějakou dobu. Máte sice přehled, to musím uznat bez ironie. Ale Váš pohled na svět je ovlivněn typem osobnosti, kterou jsem určil následnovně. Máte sklenici naplněnou do půlky. Někteří lidé ji vidí zpola prázdnou, někteří zpola plnou, někteří řeknou "je naplněná z 50% kapacity". Jenže Vy jste ve věcech, kterým fandíte, bezbřehý optimista a vidíte tu sklenici skoro plnou ;-) Doufám, že jako optimista máte i smysl pro humor a neurazíte se ;-)

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 12:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ano, to je přesně ono. První dva články přímo v názvu "cited" a "rumor". Ty ani nemusíme číst. Třetí článek - Tesla je prakticky vzato jeden velký marketingový podvod, takže tam je fuk, jestli jsou data od insiderů, Muska a nebo si to novinář cucnul z prstu. Infomrační hodnota je stejná.

A čtvrtý článek je ta nemilosrdná realita. Článek popisuje plánované projekty s cenou 137 USD/kWH při GWh pevných instalacích. Tam je opravdu cena úplně jinde nejen proti spotřebitelským cenám, ale i cenám malých baterií, jako je autobaterie do elektroauta nebo v mém případě výroby autonomních elektrických vozíků v průmyslu. My se, když je dobré období, což zrovna teď není, dostaneme někam ke 150-160 Eur za kWh.

A o tom byl ten můj první komentář. Stále nám markeťáci slibují, slibují, ale realita je prostě jinde. Nevyčítám ti, že se jako novinář nedostaneš k reálným informacím, protože markeťáci jsou dnes opravdu nepropustná zeď. Proto jsem neútočil na tebe. Samozřejmě jednoho krásného dne, se ta bájná hranice REÁLNĚ prorazí, ale s ohledem na to, jak dramaticky roste poptávka po bateriích kvůli příchodu "chytrých" elektrosítí a násilném protlačovaní elektromobility, tak mám obavu, že se ten den bude oddalovat.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
3. 12. 2021 13:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala :-) :-) :-)
Tak teraz neviem, či to bol omyl, alebo schválne také pomenovanie. Za to by sa už mohol uraziť.

lukypribyl
lukypribyl
Level Level
3. 12. 2021 14:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Nevím, jestli mi něco uniklo, nebo je nějaká chyba v překladu? :-) Co máte na mysli?

lukypribyl
lukypribyl
Level Level
3. 12. 2021 14:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Aaaaaa, tak jsem se na ten svůj příspěvek ještě jednou dlouze podíval a zřel svůj omyl :-D Komolení jmen jsem nepovažoval za vtipné ani jako dítě, k tomu bych se nesnížil, udělat to vědomě ;-)

zzw30
zzw30
Level Level
3. 12. 2021 15:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Cernakus: LFP rozhodně BMS potřebují, i když LFP články jsou zásadně houževnatější a nechají si líbit víc, než Li-Ion/Li-Pol

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Však to taky netvrdím. Prostě pro LiFePO ti stačí levný BMS a žádná tepelná pohoda. U klasických liionek musí být BMS sofistikovanější (a tím dražší) a tepelnou pohodu jim zajistit musíš i v podmínkách průmyslové výroby.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 12. 2021 16:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Ale ta data v průměru kolem 137 USD za kWh za pack pro automotive najdete z více zdrojů. Mně ty částky okolo 60 USD za kWh také přijdou přitažené za vlasy, na druhou stranu o již dosažených cenách pod 100 USD za kWh za LFP se psalo už na tolika místech (od pochybných rumors přes výsledky analytických firem až po velké studie), že nemám důvod nevěřit tomu, že to tam už v některých případech opravdu není.

Za další si uvědomte, že je také rozdíl, když ta firma je výrobcem baterky i auta. Na Vás ta firma prodávající Vám baterku musí vydělat, rozhodně ji nedostanete za výrobní náklady. BYD ji za tu cenu má, protože ji vyrobí a použije i ve svém autě. Podobně tak automobilky, které s těmi firmami spolupracují i přímo na vývoji těch baterek, stavbě továren,... což zase může znamenat úplně jinou cenu pro ně a pro externí partnery. Vaše firma dostane podobnou baterku od Panasonicu určitě za výrazně jinou cenu než Tesla. Vy s výrobci baterek spolupracujete na vývoji, stavíte spolu továrny pro jejich výrobu,...? Předpokládám, že ne. Automobilky ano. Asi to nedělají proto, aby měly baterky za stejnou cenu jako výrobce autonomních vozíků s tisícinovým odběrem.

Je potřeba si uvědomit, že Vaše firma je proti těm automobilkám naprostá pidifirmička (nemyslím to nijak zle) a předpokládám, že se nijak významně nespolupodílí na vývoji/výrobě... Automotive je něco jiného než autonomní vozíky. Ty objemy jsou o 3-4 řády vyšší než u Vás, to se na těch cenách projeví. Ta cena nebude stejná, pokud odeberete MWh a pokud odeberte desítky GWh a ještě na tom spolupracujete. Uvědomte si, že např. Tesla jen letos do svých aut nainstalovala baterie odhadem s cca 60 GWh.

Tady je další studie (rok stará), která hovoří o částce dokonce okolo 110 USD pro velký kontrakt v automotive (což znamená, že tam budou dražší než za 110, ale také levnější). https://www.benchmarkminerals.com/membership/lithium-ion-battery-cell-prices-fall-to-110-kwh-but-raw-material-risk-looms-large-2/

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 12. 2021 16:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Jenže Vy jste ve věcech, kterým fandíte, bezbřehý optimista a vidíte tu sklenici skoro plnou ;­-­)"

A čemu fandím, smím-li se zeptat? Myslíte elektromobilitu? To asi ne, protože té osobně moc nefandím. Jen se snažím poukázat na nesrovnalosti (a je jedno, zda tomu fandím nebo ne). Přijde mi např. zavádějící argumentovat tím, že když někdo kupuje baterku za 170 USD/kWh, tak automobilka ji musí mít za stejnou (nebo velmi podobnou) cenu. Ty ceny budou výrazně jiné, protože ta automobilka bere o 3-4 desítkové řády více baterek a mnohdy se spolupodílí na vývoji, stavbě továren, případně je přímo výrobcem baterky (např. BYD), takže ji od nikoho ani nenakupuje a odpadá tam marže pro výrobce baterky,... Asi bude mít jinou cenu Hyundai, který kupuje baterku od LG, a BYD, který použije svou baterku BYD.

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 17:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No řekl bych, že Jungheinrich s obratem 4 miliardy euro ročně už není pidifirmička, ale samozřejmě v odběru baterií s Teslou soupeřit nemůžeme. Rozdíl je odhadem 2 řády (vezmuli v potaz počet vyrobených aut Tesly a našich vozíků a ostrovních systémů). Nicméně na se to už například násobky neprojeví. To spíše ta samovýroba. Nicméně v aku průmyslu jsou marže velmi nízké a velkou část koncové ceny tvoří doprava. Baterie i materiál pro ně jsou prostě těžké a v dopravě se platí hlavně za kilo, pak až za objem.

Většina našich výrobků jde do automotive. Automobilky a jejich subdodavatelé jsou lídry v automatizaci výroby a logistiky.

Jinak bych řekl, že čím více se do toho noříš, tak zjišťuješ, že ta hranice asi zatím prostřelená nebude a ty fantastická čísla čongů jsou pak už ryzí lež. Nebo se mýlím?

Mimochodem to byl můj záměr, já samozřejmě díky tomu, že jsem u "zdroje" vím, jaká je realita, ale když si to pomocí těchto rešerší ověříš sám, budeš tomu věřit více, než kdybych to prostě jen jako anonym z internetu tvrdil).

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 17:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala cena pro Hyundai bude nižší. Tam je to proto, že LG Chem je lídr na trhu a s Hnůjdejem dělá joint venture. Marže jsou v oboru nízké. Zatím, prognózy naznačují, že je poptávka notně zvedne v následujících 3 letech, než se zase dorovná nabídka.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 12. 2021 17:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Jungheinrich s obratem 4 miliardy euro ročně už není pidifirmička, ale samozřejmě v odběru baterií s Teslou soupeřit nemůžeme"

Myslel jsem to pochopitelně v oblasti odběru baterií, to jsem měl zdůraznit. Sám jste říkal miliony korun, což mohou být jednotky MWh (pokud by to byly desítky, tak to byste sám potvrdil, že to máte za desítky USD na kWh). Ty automobilky jedou v jednotkách, některé v desítkách GWh ročně.

"Jinak bych řekl, že čím více se do toho noříš, tak zjišťuješ, že ta hranice asi zatím prostřelená nebude a ty fantastická čísla čongů jsou pak už ryzí lež. Nebo se mýlím?"

Ale já nevycházím z čísel "čongů". Pokud vidím několik studií, které všechny hovoří o průměrné ceně za článek lehce nad 100 USD (a asi o třetinu více za akumulátor), tak poněvadž je to průměr, tak je o to více jasné, že ten průměr musí být tvořen i články s cenou pod 100 USD. Pochopitelně, bavíme-li se o průměrné ceně 100 USD za článek, tak ta prolomena nebyla a ještě nějakou dobu asi nebude. Ale podle všeho, co vidím, vše nasvědčuje tomu, že některé automobilky mají přístup k článkům pod touto hranicí. Obzvlášť pokud si je vyrábí samy, nebo jsou součástí nějakého joint venture a podobně.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 12. 2021 17:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tak Hyundai nebyl dobrý příklad, omlouvám se. Prostě nějaká automobilka, která jen kupuje články, ale nepodílí se na vývoji/výrobě. To udělá rozdíl pro automobilky i pro Vás. LG Chem rozhodně patří k lídrům, ale řekl bych, že ho poslední dobou předhání CATL, a to jak objemem výroby, tak i technologicky.

Každopádně je zajímavé se dozvědět další informace od někoho, kdo se v tom pohybuje.

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 18:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Za milióny pro mé projekty. Tj. milióny korun, ale za například 4 vozíky (jeden projekt). Celkově toho bereme násobně více. Tedy nemohu říci kolik přesně ročně otočíme (nevím to a nemohl bych to říci ani kdybych to věděl), ale MWh ročně udělám s přehledem i já.

Průměry jsou ošemetné. Kdybys řekl medián, tak máš pravdu. Ale průměr se chová i tak, že budeš mít 9x za 100 a jednou za 150, tak je průměr 105. A to ty studie ještě sečtou vážené průměry, ale opomenou to říci (tam pak se ještě více projeví objemy nákupů, které zcela eliminují výkyvy). Oni ti velcí odběratelé mají ceny poměrně srovnané. Opravdu neočekávej, že by Tesla měla baterky levnější než Hyundai o více než 10-20%. Půlky či dokonce násobky pak zapomeň zcela, to nemají ani "trpaslíci" jako my.

Jinak ještě k těm studiím - už z mých let na vejšce jsem si odnesl jednu zásadní poučku - když nemáš o situaci šajna a data se nedají nikde vylovit, udělej si studii a data si cucni z prstu. Když tě pak někdo odhalí, tak jsi z obliga, páč to přece byla "studie".

cernakus
cernakus
Level Level
3. 12. 2021 18:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Objemem je to bez diskuze. Technologicky - no nevím, obecně není problém umět vyrobit článek, kterej má vysokou kapacitu. Problém je, jak vyrobit miliardu článků, aby každej měl stejnou kapacitu, vnitřní odpor, chemickou stálost, teplotní stabilitu atd... Protože při výrobě baterií není nic horšího, než když musíš každý článek před instalací prověřit. To totiž zabírá čas a prostor, dvě nejdražší komodity v automatizované výrobě, jako máme například my. U článků od čínských výrobců to dělat musíme a to i u těch renomovaných. Novou bateriovou linku na modulární baterie postavené na NCA článcích už děláme s tím, že bude kompatibilní jen s 18650 od Panasonicu. I přes příšernou cenu těchto článků totiž jejich technologická kvalita zajistí nižší cenu výsledné baterie, než máme u míchaných linek, kde nám chodí až 30% baterií na rework! Tedy teoreticky (takový je předpoklad). Samozřejmě si můžeme nabít čumák, ale Tesla v SSA je nakupuje taky.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
3. 12. 2021 18:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Jj, tomu, co píšete, rozumím. Mnohdy se vyplatí připlatit a mít vyšší kvalitu. Jak dobré či špatné to bude s čínskými články renomovaných výrobců, to více ukáže až čas, každopádně mi přijde, že se v kvalitě produktů Číňané obecně dost zlepšují. V tomto ale budete mít větší zkušenosti než já, alespoň co se baterií týče.

Pokud jde o Teslu a Panasonic, tak ta má sice podobné, ale nikoli stejné články jako ty, které jsou běžně k dispozici. Poslední Tesla, která měla běžně sehnatelné články Panasonicu, byl původní Roadster 2008-2012. Už první Model S měl specifické články. Stále to byl sice Panasonic, formát 18650, NCA, ale nebyly úplně stejné (nevím však, nakolik se lišily). Jinak, před chvíli se mi povedlo najít, že GM už v roce 2015 uvádělo cenu Li-Ion článků LG Chem na úrovni 145 USD na kWh. Tehdy to vyvolalo nevoli od LG Chem, protože hrozilo, že i ostatní zákazníci budou chtít takovou cenu (údajně tehdy všichni ostatní platili o 100 USD/kWh více - tento případ ukázal, jak výrazně odlišné ceny mohou být pro velké hráče v automotive a pro jiné, jako jste Vy).

To se navíc rozhodně nebavíme o Číně, Tesle, pochybné studii nebo něčemu, čemu byste asi nechtěl věřit, ale o firmě, kterou jste tady sám prezentoval jako lídra. Před pár dny vyšla nová statistika, která uvádí průměrnou cenu Li-Ion akumulátorů (tedy pack, nikoli cell) v automotive na 132 USD/kWh. Takže článek samotný bude o cca čtvrtinu níž. Opět musím podotknout, že se bavím o ceně pro velké automotive hráče.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
6. 12. 2021 08:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Koľko môže taká 40 kWh batéria vážiť?

cernakus
cernakus
Level Level
6. 12. 2021 10:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 180 kg s NCA pro vnitrni pouziti. 230 kg s NCA pro vnejsi pouziti a cca 300 kg s LiFePO clanky (lze mene, pokud jsou clanky zvlast).

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
6. 12. 2021 13:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Viete, išlo mi o porovnanie celkovej hmotnosti Nissan Leaf a Nisan QASHQAI (Micra mi už rozmermi nesedí). Hlavne ma zaráža, že ak má Leaf 40 kW batériu, čo bude z ceny asi 5000 €, tak prečo nie je lacnejší? Však sa hovorilo, ako budú lacnejšie elektromobily, že odpadne drahá výroba spaľovacieho motora, spojky, prevodovky, chladiaci okruh, mazací okruh, atď. a nahradia to dva elektromotory, ktoré sú výrobne výrazne menej náročné, ľahšie, pri hromadnej produkcii výrazne lacnejšie.

wrah666
wrah666
Level Level
2. 12. 2021 19:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo, snaží se. Ale opět je to s lithiem. Je ptořeba bezlithiová technologie.

PS: Vzpomínám, že byla jedna aktualita o baterkách na bázi síry. Sice s hodně malou kapacitou, ale zato za asi 10 usd/kwh a ještě k tomu absolutně stabilních.. nehořlavých. Co by se hodily do statických vyrovnávačů, kde je fuk, jestli je baterka tunová, nebo má rozměr zahradního domku. Nevíte někdo, jak pokračuje tento projekt?

cernakus
cernakus
Level Level
2. 12. 2021 19:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@wrah666 Které sírové baterie myslíš. Jsou nyní 2 technologie.

1) Lithium-sírové, které mají výborné měrné kapacity, ale mizerné životnosti i výkony. Ty zrovna levné nejsou.

2) Sodíko-sírové, které jsou sice relativně levné, ale mají v porovnání s li-ionkami mizernou měrnou kapacitu a hlavně, jsou ve formě roztavených silně korozivních solí s teplotami lázně přes 300 stupňů, což je vylučuje z použití v autech a v podstatě jakékoliv elektronice. (uvažuje se u nich pouze jako o stacionárních rezervoárech pro OZE).

wrah666
wrah666
Level Level
2. 12. 2021 20:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Ani jednu., něco bylo o síře a vlhkém vzduchu, řekněme umístěného v běžném kýbli. Kapacita sice asi 10 KWh na kubík, ale jak říkám, pro statickou baterku slušné. A cena naprosto směšná. Brutálně řečeno, dražší kýbl, než komponenty v něm.

cernakus
cernakus
Level Level
2. 12. 2021 21:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Tzv. sulfur flow baterie? To jsou ty sodíko-sírové. Vyžadují síru a sodík v tekutém stavu. Teplota tání síry je cca 120 a sodíku cca 100 stupňů Celsia. Jejich soli pak cca 150 stupňů. Aby měla baterie nějakou účinnost (nízkou viskozitu a tedy i rychlý tok) pak se musí provozovat na 300-350 stupních celsia.

IMHO je ta teplota limitující i pro trvalé použití v akumulaci přebytků z OZE (systém musí být výborně tepelně izolovaný, aby měl použitelnou účinnost).

Reklama
Reklama