Galerie 3
NVIDIA a IBM navrhují nový způsob komunikace mezi GPU a SSD, nepotřebuje API
Aktualita Grafiky a hry NVIDIA IBM

NVIDIA a IBM navrhují nový způsob komunikace mezi GPU a SSD, nepotřebuje API

Jan Vítek

Jan Vítek

4

Společnosti NVIDIA a IBM přicházejí s návrhem nového způsobu komunikace mezi GPU a SSD, který by šel ještě dál než DirectStorage od Microsoftu. Mluvit tu budeme o BaM, čili o Big Accelerator Memory.

Reklama

Není zrovna jasné, proč je písmeno a ve zkratce BaM malé, ale tak tomu prostě je. Big Accelerator Memory je dítko především NVIDIE a IBM, které má zajistit, aby mohly grafické čipy komunikovat přímo s SSD bez zatížení procesoru i využití speciálního API. Nejedná se tu ovšem o technologii, která by byla určena zvláště pro domácí PC a herní účely, k tomu si sama NVIDIA chystá svou RTX IO, i když v tomto ohledu je v poslední době spíše ticho po pěšině. 

BaM se bude týkat především serverů, HPC a práce s obrovskými objemy dat, což odpovídá i výbavě výpočetních akcelerátorů, které už dnes nesou až 128 GB rychlé paměti HBM2e a na dveře už pomalu klepou nové generace. Čím více paměti, tím objemnější data, o která se dnes musí starat také procesor. 

NVIDIA a IBM navrhují nový způsob komunikace mezi GPU a SSD, nepotřebuje API

BaM tak má GPU akcelerátorům umožnit, aby samotná data z SSD či systémové paměti získaly už ne prostřednictvím procesoru, i když jak ukazuje model, ten musí celou proceduru inicializovat, čili GPU jej ani tak zcela neobejde, ale to je pochopitelné, nejde o počítačovou anarchii. 

Pro dané účely se tu využije pochopitelně rozhraní PCIe a dále pak RDMA (Remote Direct Memory Access) a speciální Linux kernel driver, který umožní akcelerátorům přímo číst a zapisovat z/do SSD. Příslušné požadavky od jednotlivých GPU vláken se budou stavět do fronty, samozřejmě pokud se daná data nenajdou v lokální paměti. Nevyužije se zde přitom překlad virtuálních adres, čili nehrozí TLB miss, apod.

NVIDIA a IBM navrhují nový způsob komunikace mezi GPU a SSD, nepotřebuje API

NVIDIA uvádí, že GPU tak bude moci číst či zapisovat menší objemy dat dle potřeby, což může oproti klasickému modelu značně snížit celkový objem přenášených dat s ohledem na jejich amplifikaci. Zkrátka a dobře, přesuny dat budou v rámci BaM přímé a efektivní, neboť do nich nebude vstupovat CPU. 

NVIDIA navíc tvrdí, že toto řešení v důsledku dokáže konkurovat i tzv. DRAM-only systémům, které se snaží mít potřebná data k dispozici ve velice objemné systémové paměti, a jako takové jsou pochopitelně velice drahé. To už nebylo více rozvedeno, ale lze předpokládat, že jde o konkurenci z hlediska poměru výkonu a ceny a ne že by model BaM dokázal být rychlejší. Jistě ale bude mnohem lepší z hlediska dostupné paměti, neboť těžko najdeme systém využívající DRAM, která by mohla být objemnější než NAND Flash. 

Příslušný ovladač pro BaM bude později vypuštěn do světa v podobě open source. 

Zdroj: THW


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama