Zpět na článek

Diskuze: OLED konečně přichází?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

tesla15
tesla15
Level Level
4. 6. 2012 19:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sám se divím, ale z info CRT má stále ještě cca 50%.

Misacek
Misacek
Level Level
4. 6. 2012 16:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nezdá se mi, že by OLED byly úmyslně drženy zpátky. LCD jsou sice dobrá dojnice, ale zisky neustále klesají a výrobci musí investovat do vývoje, aby je udrželi. Pokud se OLED zdržely, je možné, že prostě nebylo lukrativní je vyrábět ve velkém. Je taky možné, že se zase výrobci nedohodli na standardu, jako u BluRay/HDDVD. Ale i tam to nakonec dopadlo. Až se ještě trochu proslechne, jak jsou OLED úžasné v porovnání s běžným LCD, myslím, že lidi budou ochotní to kupovat. Na druhou stranu aby měli každé tři roky novou televizi jak by se to výrobcům líbilo, to možná nebudou ochotní platit. Většina lidí teď má nová LCD.

Ale v počítačových monitorech by se za to určitě daly inkasovat slušné peníze.

Rafan
Rafan
Level Level
3. 6. 2012 21:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nevíte o čem mluvíte

pidalin
pidalin
Level Level
3. 6. 2012 18:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ještě jsem neviděl LCD který by mělo dobrý podávní barev, většinou maj podání barev přijatelný ale dobrý rozhodně ne. Respektive vyladim to v jednom pohledu, pohnu se o půl metru a už jsou barvy zase jinak, tohle je prostě nevýhoda TN panelů. A u velkejch TV stačí koukat na horu a dolu a už jsou barvy jiný pár děsítek cm od sebe.

pidalin
pidalin
Level Level
3. 6. 2012 18:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Epson neni firma ale jeden velkej zloděj. Jejich tiskárny bez udávní důvodu hlásej že došla náplň i když v nich evidentně čvachtá ještě plno náplně a jsou očipovaný a nejdou doplňovat. Epsonky NEBRAT!!!

busy
busy
Level Level
3. 6. 2012 16:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Iste, lenze u CRT, PDP a OLED sa vyzaruje uz priamo potrebna zlozka svetla RGB, kdezto LCD potrebuje predovsetkym nejake biele svetlo na podsvietenie, a az potom moze vobec nejake farby generovat. A tu islo (aspon ja som to tak pochopil z predchadzajucich prispevkov) ze ide o prave kvalitu bieleho svetla potrebneho na podsvietenie LCD. Ostatne typy beznych zobrazovacov nejake podsvietenie a jeho kvalitu (spektralnu vyvazenost) riesit nemusia.

Rafan
Rafan
Level Level
3. 6. 2012 21:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@busy Přesně tak a to tu některým lidem nedochází

busy
busy
Level Level
3. 6. 2012 15:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Problem lediek vo vseobecnosti (klasickych aj oled) je ze produkuju svetlo s vyraznym maximom v urcitej vlnovej dlzke. Preto ledky ako take svietia vzdy niektorou z farieb duhy. Pokial aplikacia vyzaduje biele svetlo, musi sa to bud skombinovat z viarerych farieb (napr. RGB ledky), alebo s pouzitim (v tejto diskusii na inom mieste spominanych) ZnSe lediek (co je kombinacia modreho a doplnoveho zlteho svetla), alebo pouzitim modrej ledky s luminoforom ktory cast modreho svetla premeni na vsetky ostatne farby duhy, aby to v sucte bolo biele svetlo.

Zial ale ziadny princip nedokaze vygenerovat uplne rovnu spektralnu charakteristiku, vzdy tam je nejake vecsie ci mensie maximum v niektorej oblasti. A preto maju LCD displeje s LED obvykle horsie farby. Samozrejme bezny uzivatel to nevnima, ale pri profesionalnej praci to uz moze byt problem (ale zase malo by to byt riesitelne kalibraciou).

Studene a teple svetlo - to je len taky "terminus technikus" pre oznacenie farebneho nadychu svetla. Napr. ak ma svetlo maximum v oblasti studenych farieb duhy (modra, fialova...) oznacuje sa pojmom studene. Zase naopak svetlo ktore ma maximum v teplejsich farbach (cervena, zlta...) sa oznacuje pojmom teple svetlo. Napr. ziarovka vyzaruje teple svetlo pretoze maximum ma v cervenej oblasti (resp. v infracervenej ale to uz nevidno). Klasicke biele ledky robene modrou ledkou s luminoforom maju zase studene svetlo, pretoze maximum ziarenia maju v modrej oblasti (luminofor zmeni na ine farby iba mensiu cast svetla). Existuju aj ledky s teplym bielym svetlom, tie maju iny luminofor, taky co vecsinu modreho svetla zmeni na ine farby a taketo ledky maju maximum vyzarovania prave niekde v okoli zltej farby.

busy
busy
Level Level
3. 6. 2012 11:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mam taky dojem ze nizka zivotnost modrej zlozky OLED nie je dana ani tak tym ze svieti, ale casom ako takym - je to proste organicky material podliehajuci normalnemu prirodnemu rozkladu.

tesla15
tesla15
Level Level
3. 6. 2012 21:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@busy Životnost potvrzuje má zkušenost. Asi před 5ti roky jsem pořídil trojici bezdrátového telefonu SENCOR, displej OLED. Po nějakých 3 rocích začaly postupně mizet z displeje údaje. Nyní po zapnutí jakoby něco blikne, nic nezobrazí. Telefony stále fungují. Kdysi jsem se dočetl že životnost OLED je cca 30 000 hod. To by mi stačilo, ALE .. ono je tomu i v krabici. Takže nejenom slábnutí modtré. Možná životnost již vyřešena , ?????.

pidalin
pidalin
Level Level
3. 6. 2012 22:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tesla15 To samý pozoruju na herní myší která má OLED displej na zobrazení DPI a tak.

tief
tief
Level Level
3. 6. 2012 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ale o tom se píše i v článku. Myslím, že není třeba to opakovat. Ale pro zvýšení čtenosti vašeho webu asi ano :-)

busy
busy
Level Level
3. 6. 2012 10:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak tie modro-zlte ZnSe vyzeraju velmi zaujimavom, ale stale je to len o generovani svetla s vyraznym lokalnym maximom v urcitej vlnovej dlzke - v tomto pripade modra a zlta. Musim si tie ledky lepsie pozriet, vdaka za odkaz !

Rafan
Rafan
Level Level
3. 6. 2012 01:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já mám na to jiný názor.Jak se kontury nastupující recese stávají více a více zřetelné tak poptávka po panelech klesá.Naděje vkládané do 3D nenaplnilo očekávání a není tu nic co by přimělo lidi měnit TV a ani monitory.Trh je dá se říci nasycen.Kdo přijde s něčím novým jako první nebo mezi prvními stane se něčím jako etalonem k dané technologii a tak má konkurenční výhodu.Samsung i LG to vědí.Ta technologie opravdu vytvoří novou kategorii a odbyt.Lidí co peníze neřeší ale nevědí už co by si koupili je hodně a tady je něco nového.Musíte nabídnout něco jiného než je LCD,jak to říkáte i vy amatéři neřeší TN panel od IPS nebo PVA a třeba MVA,pro ně je to LCD.Ale řeknete OLED (už dnes je to pro mnoho lidí posvátná kráva včetně mne :-)) a máte poptávku.Já uvažuji o TV kolem 40" a nemám zájem o větší a až cena OLED panelu v té velikosti klesne někam k 30 000 Kč jdu pro něj bez ohledu v jakém stavu bude má dosavadní TV.

pidalin
pidalin
Level Level
3. 6. 2012 17:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Rafan Taky bych chtěl mít zbytečnejch 30 000 Kč. :-) Docela mi dneska vadí že výrobci LCD s LED podsvícením uváděj že to je LED Televizor a to je podle mě klamání spotřebitele a něco by se s tim mělo udělat. Neni to žádnej LED TV ale LCD s LED podsvícenim. ;-)

Rafan
Rafan
Level Level
3. 6. 2012 21:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin souhlasím

pidalin
pidalin
Level Level
3. 6. 2012 01:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já myslim že všechny LEDky emitujou světlo bez POŽITÍ fosforu. :-) Fuj fosfor.

busy
busy
Level Level
3. 6. 2012 10:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Mam pocit ze pojem "phosphor" ktory v tom clanku pouzivaju neznamena priamo chemicky prvok fosfor, ale vseobecne nejaky luminofor ktory dokaze menit svetlo z kratsou vlnovou dlzkou na svetlo s dlhsimi vlnovymi dlzkami.

Rafan
Rafan
Level Level
2. 6. 2012 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já vám rozumím ale musí tam být nějaký ale,výrobci nejsou blbci.Když do toho nejdou tak mají k tomu nějaký důvod.Přece si nebudeme dělat iluze my dva amatéři jsme chytřejší než jejich inženýři.Nějaké informace nám chybí jinak si to nedokáži vysvětlit.Možné je že jak říká autor článku v jedné konspiraci OLED na tom není tak špatně jak se nám snaží namluvit a investice do vývoje roubování obou technologií by se nevrátila protože pokud bude OLED fungovat tak ho toto neporazí.

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 22:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A co taka hviezdna obloha ? Vo filmoch byva dost casto...

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 23:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@busy Hvězdná obloha je na LCD HUMUS!!! Bléééé (zvracející smajlík)

Rafan
Rafan
Level Level
2. 6. 2012 21:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mám obavu že u 3D by přeskok světla na sousední bod byl problém.musel by jste použít aspoň 4K rozlišení aby to bylo eliminováno pro oči ale to by byla zase pálka v ceně.Stále by jste se motal v kruhu kompromisů a pořád by to neřešilo odezvu.

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 20:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pouzitie bielych OLED s RGB filtrami je zaujimavy napad, ktory sice prinesie lepsiu farebnu stalost, a stale bude energeticky minimalne 2x efektivnejsi ako LCD, avsak je tu jedno ALE.
Ledky z principu generuju svetlo iba s farbami duhy (s vyraznym maximom v urcitej vlnovej dlzke) a preto biele ledky tym padom ako take neexistuju. Ak je potrebne generovat biele svetlo, robi sa to tak, ze sa vezme modra ledka, a pred nu sa vlozi vrstva luminoforu (ako v neonkach) ktora cast modreho svetla zmeni na vsetky dlhsie vlnove dlzky viditelneho svetla, takze vysledne svetlo je potom biele (no, skoro biele). V pripade OLED je prave modra farba ta, co sa kazi naskor. Takze bielym OLED s filtrami by sme ziskali akurat to, ze by cela obrazovka, resp. vsetky farby na nej zacali odchadzat skor...

Rafan
Rafan
Level Level
2. 6. 2012 20:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

TN panel je panel pro hráče.Není drahý,hráč úhly neřeší,sedí totiž kolmo proti panelu.Barvy jsou podprůměrné ale v čem exceluje tak je to odezva která jak píší výrobci 2ms což je ale také podvod protože to měří skoro vždy šedá-šedá skutečná odezva je spíš 5-6 ms černá-černá.Odezva je pro hráče klíčová pokud nehrajete nepochopíte).Výrobci udávají odezvu takovou která vychází nejlépe nikoli poctivě na maximální rozsah a tím klamou zákazníky když přepočítáte na IPS u té vaší 5-6 ms šedá-šedá tak reálně tipuji na 12-15 ms černá-černá a to už tak dobře nevypadá(katastrofa to ale také není) ale na rychlé posuny obrazu bez toho aby se začal mazat nebyl tento tip panelu navržen.LCD je jeden velký kompromis z kterého špičkové parametry ve všech sledovaných parametrech nedostanete nikdy.Váš návrh roubování jedné technologie na jinou tedy OLED bílé na podsvícení docílíte jen perfektního rovnoměrného podsvícení ale aby jste docílil černou musel by jste dokázat aby každý bod LCD byl podsvěcován bodem OLED a zajistít nemigrování světla na sousední by bylo šíleně drahé + další náklady na další elektroniku která by musela synchronizovat tyto dva panely na sobě by vás neminuly.

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 20:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Rafan Ja vzdy tvrdim, ze jedine spravne podsvietenie pre LCD je podsvietenie kazdeho subpixelu zvlast, a to ledkou takej farby aku farbu ma subpixel. Tym padom by som mohol celu LCD vrstvu poslat do kelu a potom by to uz nemalo chybu :)

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 20:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Rafan Dovolil bych si nesouhlasit. Hraju docela dost a TN panel je pro mě noční můra. Ve tmavejch místech neni nic vidět, je z toho jedna velká modrošedá blitka a celkově je ten zážitek ze hry dost hnusnej. Samozřejmě teď mluvim o temnejch a strašidelnejch hrách, u The Sims je to samozřejmě jedno. A odezva to je jenom marketinkový lákadlo, je uplně jedno jestli hraju na 2ms nebo na starym 12ms monitoru, neni to poznat. Víc než monitor s blbou odezvou mi vadí myš se špatnou odezvou.

Rafan
Rafan
Level Level
2. 6. 2012 21:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Souhlasím s problémem tmavých scén,ostatně o tom píši o kousek výše.Kdo hrál DOOM 3 na LCD nadává že se to prakticky nedá bez přehazování baterka zbraň hrát.Já DOOM 3 vyděl ale i na CRT monitoru a představte si že baterka v 90 % případů nebyla třeba a viděl jste kudy máte jít.Pokud jde o odezvu tak pokud opravdu nechcete mít problémy tak více jak 8 ms černá -černá neé.Chápu že v rychlé hře jak říkají hráči stejně nemají čas studovat obraz sice chápu ale problém je že si to ani neuvědomujete ale oči se snaží ten rozostřený obraz zaostřit a tím dostávají pěkně za uši(zjistěte si o tom něco).

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 23:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin To je dobrý, já zrovna taky myslel na Dooma 3. Doom 3 byla jedna z prvních her který jsem hrál na LCD a docela mě to viděsilo protože to byl opravdu humus proti CRT. Nebylo vidět absolutně nic. Naštěstí dnešní monitory už tak strašný snad nejsou, já mam 4 roky starý LG (22" 1680x1050, 2ms). Co se týče tý odezvy tak já mam 2ms (údajně podle výrobce), táta má 5ms a hraju občas na druhym PC kde je teď 19" s odezvou 8ms a hrál jsem i na 15" LCD s odezvou 12ms a nikdy jsem vyloženě neviděl že by ten monitor nestíhal. Možná je to ale tim že ty monitory s blbou odezvou jsou mrňavý. Jedinej monitor co si pamatuju kterej měl tak špatnou odezvu že to bylo vidět byl displej u ségřinýho notebooku Fujitsu-Siemens (model si nepamatuju, ňáká sračka, to je asi tak 4 roky zpět) tam to bylo opravdu hnusný. Ale jak už jsem řikal, mnohem víc než odezva monitoru mi vadí odezva myši, na co jsem při akčních hrách hodně háklivej jsou opožděný reakce myši, na to nadávam furt a lidi co vubec neviděj, asi mam nějakej rychlej mozek nebo co. :-D Třeba když se zapne Vsync tak to má za následek zpomalení reakcí myši a klávesnice, dělalo to na všech pc kde jsem to kdy zkoušel a přes to mi někdo řiká že to neni pravda, že Vsync nezpomaluje reakce myši.

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 23:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin y

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 20:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ale tak vyřešilo by se tim podsvícenim třeba to jak jsou na LCD na černym nebi světlý místa kolem hvězd. Tyhle blitky by to OLED podsvícení vyřešilo, nebo aspoň částečně.

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 20:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já mam taky Core 2 Duo a 4 GB RAM a jsem spokojenej. :-)

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 20:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin A ja mam c2d dokonca podtaktovany na 2GHz a iba 2 GB ram, a staci mi to :)

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 23:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@busy No tak já to mam na 3,33 GHz (víc je už trochu nestabilní kvuli pamětem a špatný desce) a ne že bych byl jako na plno spokojenej ale zatim mě nic nenutí honem upgradovat a navíc na to ani nemam. (hledam práci) :-)

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 19:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Plazma je dobrá ale je problém s tim statickym obrazem, pokud tohle vyřešej tak je plazma ideální pro grafiky a podobně.

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 20:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin Posledne generacie PDP displejov (tusim 11 ci 12, neviem ?) maju vypalovanie uz niekolkonasobne nizsie nez mali CRT klasiky, takze v tomto by som rozhodne problem nevidel. Skor nez sa stihne vypalit viditelny obraz, plazmovy monitor moralne zastara (uz tu davno budu OLEDy), alebo sa pokazi nejak inak (napr. rozbije) :)

pidalin
pidalin
Level Level
2. 6. 2012 23:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@busy Ono to vypalování je problém i LCDček, já nedávno vypálil tapetu na ploše (takový to klasický Win7 okno) a zmizelo to asi za den. Nechal jsem běžet počítač a neměl jsem nastavený vypínání monitoru ani spořič, po pár hodinách tam ta tapeta zustala. PS: Byl to starej 17" LG monitor asi tak 7 let starej.

Rafan
Rafan
Level Level
2. 6. 2012 16:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To přirovnání bylo více méně k tomu že šmejdy se vydávají za kvalitní výrobky kde si výrobce do vlastností výrobku napíše co chce a přitom za to nenese žádnou odpovědnost.Pak lidi jako vy ty parametry vytrubují a dokonce tomu snad i věří.Na velínu máme 4 IPS panely teď nevím zda 24"nebo 25" Sony a po 5 letech provozu každý z nich minimálně jedna oprava(ani jeden nevydržel ani 5 let bez závady)a to za cenu 17 000 Kč za každý.Problém LCD panelů je že nemají všechny parametry na dobré úrovni v jednom výrobku,vždy pro kvalitu jednoho parametru obětujete jiný a výrobce si může psát co chce a vy tomu klidně naivně věřte.Ostatně co mohu chtít od člověka který argumentuje tím že kdo si kupuje 30"S-IPS tak chce kvalitu.Radši nic už nepište působíte jak hochštapler a děláte si jenom ostudu.

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 16:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To je pravda, vzhladom na fyzikalne vlastnosti plazmoveho vyboja musia mat pixely urcitu minimalnu velkost. Podobne na tom su napr. elektronky, ktore sa kvoli fyzike nedaju dostatocne dobre urobit mensie ako 1 az 2 cm - preto sa miniaturizacia mohla plne rozbehnut az s prichodom polovodicov.

Ja osobne mam LCD 1600x1200, ak by som chcel toto rozlisenie v plazme, musel by mat uhlopriecku cca 1 meter. Uz teraz ma vyse pol metra, a metrovy by som si vedel celkom dobre predstavit. Ale ako metrovy by asi bol o dost drahsi :(

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 11:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Plazma nie je o nic menej pouzitelna nez bolo CRT. A CRT sa pouzivalo hodne.

Rafan
Rafan
Level Level
2. 6. 2012 11:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jak si výrobci počítají odezvu tu každý ví.Co si do specifik nenalžou to vymyslí.5ms černá - černá odezva na IPS :-):-) bože vy tomu věříte?Tak to jste asi největší naivka co jsem poznal.Sportovní přenosy jsou nádhernou ukázkou jak se kameramani s režiséry naučily dělat sportovní přenosy s akcí bez zoomu kde pohyb objektů po panelu není tak rychlý a to že přicházíte o detaily?No a co.Většina lidí je už tak vycvičená že věří že mají doma to nejlepší(no ono to možná je i pravda).Když si vzpomenu jak jsem sám vykládal že výrobky vyráběné na západě jsou mnohem kvalitnější než ty co se vyráběly tady tak si uvědomuji že jsem si měl tehdá dát facku než jsem to vyslovil.Dnes koukám že mám kuchyňského robota který slouží už 27 roků a sousedi mají už třetího.Že matka má vysoušeč vlasů který k spokojenosti používá bez oprav 30 roků.Automatická pračka (ta vysmívaná tatramatka ) sloužila rodině 21 roků lednice 23 roků.Dnes se vyrábí šmejdy a na kvalitu už člověk prakticky nenarazí a když už náhodou ano tak cena je taková že si člověk říká že ten výrobek musí být vykládán zlatem.

busy
busy
Level Level
2. 6. 2012 00:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Maximalny jas je dolezity ked potrebujes sledovat obraz za silneho okoliteho svetla. Napr. ked cez den nemozes zatemnit miestnost pri pozerani filmu.
Pozorovacie uhly: Mam velmi dobry a kvalitny NEC S-IPS monitor a aj ked ma pozorovacie uhly skutocne vyborne, klasicka CRT telka je na tom este lepsie.
Doba odozvy nie je az taka kriticka, ale aj zrychlenie pod 5 ms ma vplyv na kvalitu obrazu. Pod 5-10 ms uz nejde o to zeby boli rychle pohyby nejak rozmazane, ale cim sa rychlejsie obraz v danom frejme vykresli, tym vecsie perceto casu je spravne vykresleny a pri rychlych zmenach (zmena po kazdom frejme) je to trochu vidno.

Preco je podla teba porovnavat CRT a LCD nekorektne ? Zial postavit vedla seba vsetky tri nemozem, nemam OLED :(

Reklama
Reklama