Před časem se v redakčním testu objevila sestava s procesorem Intel Pentium 4 2 GHz a operační pamětí SDRAM. Nyní jsme testovali téměř identickou sestavu avšak s operační pamětí typu RDRAM.
Specifikace sestavy a výsledky grafických testů
Když jsme testovali sestavu s procesorem Pentium 4 na frekvenci 2 GHz poprvé, objevily se k článku připomínky, že chybějí pro srovnání výsledky s paměťovými moduly RDRAM či konkurenčního procesoru AMD. Nyní Vám přinášíme test téměř identické sestavy s RDRAM paměťovými moduly a co se testu procesoru AMD týká pak by v nejbližších dnech měla dorazit sestava s procesorem AMD Athlon XP 1800+.
Srdcem celé sestavy je procesor Intel Pentium 4 s pracovní frekvencí 2 GHz v provedení Socket 478 pracující v základní desce Intel D850MV. Dále pak dva paměťové moduly RDRAM o velikosti 128 MB a grafická karta s čipem GeForce 3 a 64 MB grafické paměti typu DDR.
Všechny testy jsme prováděli pod operačním systémem Windows 98SE s rozhraním DirectX verze 8.0a. Do systému jsme instalovali ovladače Intel Chipset Software verze 3.20.1008 a nVidia Detonator 21.81.
3D Mark 2001
Tento testovací program je jakousi stálicí pro testy pod rozhraním Direct3D. Během testování měří zobrazené snímky za sekundu a následně je interpretuje jako tzv.
Overall Score.
Obr. 1 – Výsledky testů programem 3D Mark 2001
Projektové soubory
Projektové soubory obsahují informace o testovacím prostředí, použitých ovladačích, nastavení systému a samozřejmě výsledky testů. Pro jejich zobrazení je potřeba registrovaná verze programu 3D Mark 2001. V případě, že jej nemáte v registrované verzi, můžete použít textovou podobu projektových souborů.
| 16 bit | 32 bit | |
| 640 x 480 |
|
|
| 800 x 600 |
|
|
| 1024 x 768 |
|
|
| 1280 x 1024 |
|
|
| 1600 x 1200 |
|
|
Tab. 1 – Projektové soubory programu 3D Mark 2001
| 16 bit | 32 bit | |
| 640 x 480 |
|
|
| 800 x 600 |
|
|
| 1024 x 768 |
|
|
| 1280 x 1024 |
|
|
| 1600 x 1200 |
|
|
Tab. 2 – Textová podoba projektových souborů
Quake III Arena
Quake III Arena je jedna z nejoblíbenějších akčních 3D her, která se mimo jiné používá i na testování výkonu grafických karet pod rozhraním OpenGL. Změřená čísla znamenají průměrný počet snímků zobrazených za sekundu.
Obr. 2 – Výsledky testů programem Quake III Arena
3D WinMark 2000
Tento program se používá na testování grafických karet pod rozhraním Direct3D. Během testování se vykresluje celkem 9 sekvencí a výsledné číslo je průměrný počet snímků zobrazených během všech sekvencí.
Obr. 3 – Výsledky testů programem 3D WinMark 2000
SiSoft Sandra 2001 a testy spolupráce s HDD
SiSoft Sandra 2001
CPU Benchmark
Výsledkem testu Dhrystone je počet provedených operací v milionech (MIPS) s celými čísly za sekundu. Při testu Whetstone se opět jedná o milion provedených operací za sekundu, tentokráte ovšem jedná o operace s plovoucí desetinnou čárkou (MFLOPS).
Obr. 4 – Výsledek testu CPU Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
CPU Multi-Media Benchmark
Během tohoto testu dochází ke generování obrazu pomocí fraktálních výpočtů. Výpočty jsou prováděny jak s pevnou tak i s desetinou čárkou a dochází při nich k využití multimediálních instrukcí procesoru. Výsledkem testu je počet provedených iterací za sekundu
Obr. 5 – Výsledek testu CPU Multi-Media Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
Memory Benchmark
Pomocí tohoto testu se měří propustnost paměťové sběrnice. Výsledkem tohoto testu je počet přenesených megabytů za sekundu.
Obr. 6 – Výsledek testu CPU Memory Benchmark v programu SiSoft Sandra 2001
HD Tach 2.61
U testů Random Access Time a CPU Utilization platí, že nižší hodnota je lepší. U všech ostatních prováděných pomocí HD Tachu pak vyšší číslo značí lepší výsledek.
Standardní nastavení
Obr. 7 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s běžným nastavením
„Advanced size“ nastavení
Obr. 8 – Výsledek testu pevného disku programem HD Tach 2.61 s „Advanced size“ nastavením
WinBench 99
Při testu WinBench vyšší hodnota znamená lepší výsledek. Změřená čísla znamenají množství přenesený bytů za sekundu vynásobený tisícem.
| Použitý test | Bussines Disk WinMark | High-End Disk WinMark |
| Výsledek testu | 5370 | 17000 |
Tab. 3 – Výsledek testu programem WinBench 99
Srovnání
V následujících tabulkách je uvedené srovnání s obdobnou sestavou (viz odkaz na začátku článku).
SiSoft Sandra 2001
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
| CPU Bench. ALU | 3782 | 3795 |
| CPU Bench. FPU/SSE2 | 1192/2438 | 1193/2437 |
| CPU Multi-Media Bench. | 7890 | 7903 |
| CPU Multi-Media Bench. | 9760 | 9765 |
| Memory Bench. | 617 | 1373 |
| Memory Bench. | 618 | 1397 |
Tab. 4 – Srovnání výsledků v programu SiSoft Sandra 2001
3D Mark 2001
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
| 640 x 480 – 16bit | 6190 | 8429 |
| 640 x 480 – 32bit | 6192 | 8358 |
| 800 x 600 – 16bit | 5955 | 8012 |
| 800 x 600 – 32bit | 5935 | 7980 |
| 1024 x 768 – 16bit | 5520 | 7181 |
| 1024 x 768 – 32bit | 5420 | 7052 |
| 1280 x 1024 – 16bit | 4755 | 5893 |
| 1280 x 1024 – 32bit | 4542 | 5678 |
| 1600 x 1200 – 16bit | 3979 | 4790 |
| 1600 x 1200 – 32bit | 3490 | 4486 |
Quake III Arena
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
| 640 x 480 – 16bit | 167,2 | 237,8 |
| 640 x 480 – 32bit | 167,7 | 239,6 |
| 800 x 600 – 16bit | 163,5 | 226,1 |
| 800 x 600 – 32bit | 163,0 | 222,4 |
| 1024 x 768 – 16bit | 138,2 | 183,7 |
| 1024 x 768 – 32bit | 133,3 | 175,0 |
| 1280 x 1024 – 16bit | 95,9 | 127,5 |
| 1280 x 1024 – 32bit | 89,7 | 118,3 |
| 1600 x 1200 – 16bit | 69,8 | 92,0 |
| 1600 x 1200 – 32bit | 62,6 | 84,6 |
3D WinMark 2000
P4 2 GHz + SDRAM | P4 2 GHz + RDRAM | |
| 640 x 480 – 16bit | 273 | 359 |
| 640 x 480 – 32bit | 260 | 348 |
| 800 x 600 – 16bit | 245 | 304 |
| 800 x 600 – 32bit | 234 | 300 |
| 1024 x 768 – 16bit | 201 | 232 |
| 1024 x 768 – 32bit | 188 | 227 |
| 1280 x 1024 – 16bit | 147 | 161 |
| 1280 x 1024 – 32bit | 135 | 158 |
| 1600 x 1200 – 16bit | 113 | 121 |
| 1600 x 1200 – 32bit | 100 | 118 |
Ze srovnávacích tabulek je vcelku krásně vidět jak se projeví více než dvojnásobná propustnost operační paměti. Nejnižší výkonnostní nárůst je u programu 3D WinMark 2000, kde činí přibližně 20%. Dále pak u programu 3D Mark 2001 je to přibližně 30% a nejvýrazněji se projevila výkonnější paměť u hry Quake III Arena kde je výkonnostní nárůst vyšší než 35%. Škoda jen, že jsou RDRAM paměťové moduly dražší. Na přibližně 30% nárůst výkonu je nutno vynaložit o 2.4 tisícovky více za rychlejší paměti :-o.
K testování zapůjčil: VAHAL, spol. s r.o.