Seznam kapitol
Nemáte-li čas neustále sledovat dění v oblasti IT, ale přesto chcete být v obraze, pak vám pomůže přehled toho nejdůležitějšího, co se za právě uplynulý měsíc duben stalo.
Grafické karty
nVidia RSX (grafický čip konzole PlayStation3) bude zpracovávat i zvuk
Podle prezentací uvedených společností
Sony
bude grafický čip
nVidia RSX
nové herní konzole
Sony PlayStation3
podporovat i
zpracování zvuku
. Jsou dohady, zda se nebude jednat o
SoundStorm 2
, o kterém nVidia hlásá, že jej v blízké budoucnosti představí ve formě, jakou by nikdo nečekal. Uvedení v PS3 to jistě splňuje.
Sapphire možná rozšíří nabídku i o karty s čipy nVidia
Doposud
Sapphire
vyráběl pouze
karty s čipy ATi
, ale společnost vážně uvažuje o rozšíření nabídky i o karty
s čipy nVidia
. Zaměření na jednoho výrobce není příliš šťastné především v situaci, kdy tento výrobce nemá na trhu kvalitní čipy. Zákazníci si karty s čipy nVidia žádají, takže uvidíme, jak se situace nakonec vyvine.
ATi Radeon X1900 GT: uvedení se blíží
Levnější verze
Radeonů X1900
spatřila světlo světa na konci dubna (ještě ne oficiálně), kdy se objevily první testy karet. Karta má
36 pixel shaderů
,
12 pixel pipelines
a
12 ROPs
což jsou trochu nižší počty než u
Radeonů X1900XT
nebo
XTX (48/16/16)
. Počet
vertex jednotek
zůstává
na osmi
.
ATi tak dává šanci i čipům, které mají vadné pipelines nebo s plným počtem nezvládají tak vysoké takty. Jádro je taktované na 575MHz, paměti na 1,2GHz. Má být přímou konkurencí GeForce 7900GT.
Detaily o ATi R600 poodhaleny
Čip
ATi R600
bude novým high-endem poprvé využívající
unifikované shadery
.
64 shaderů
tak může být dynamicky
přerozdělovánona pixel a vertex shadery
v různých poměrech.
Zpočátku bude čip vyráběn
80nm procesem
, později přijde na řadu i
65nm proces
. Samozřejmostí je podpora
GDDR4 pamětí
, první karty jimi ale patrně vybaveny nebudou, spokojí se se staršími
GDDR3
.
ATi R600
bude podporovat
DirectX 10
. Čip vyjde ke konci tohoto roku.
80nm proces u ATi se pozdrží
Nové čipy
ATi RV570
a
RV560
rozhodně
nebudou
od počátku
vyráběny 80nm procesem
.
Nejprve
použijí osvědčený
90nm proces
, protože
TSMC
, společnost, která čipy pro ATi vyrábí,
není schopna dosáhnout slušné výtěžnosti
. Low-endové
čipy RV535
a
RV505
by s největší pravděpodobností
měly být vyráběny 80nm technologií
hned od počátku.
nVidia zvyšuje mobilní výkon: GeForce Go 7900
Do
DTR notebooků
se obvykle montují velmi výkonné karty, z těchto přenosných počítačů se až tak na mobilitu nehraje, zde jde spíše o výkon. Dopomoci k vysokým výkonům mají nové mobilní grafické karty nVidie.
nVidia GeForce Go 7900GS
má
20 pixel pipeline
a
7 vertex jednotek
, takt jádra
350MHz
,
256MB GDDR3
paměti poběží na
1000MHz
.
nVidia GeForce Go 7900GTX
už bude mít plných
24 pixel pipeline
,
8 vertex jednotek
a jádro bude taktováno na
500MHz
.
512MB GDDR3
paměti poběží na
1200MHz
.
nVidia uvedla nové profesionální grafické karty Quadro
Pro profesionály připravila nVidia celou škálu nových čipů
Quadro
. Začněme od high-endu. Tam je novinkou karta
Quadro FX 5500
(1GB 256-bit GDDR2 1050MHz),
Quadro FX 3500
(256MB 256-bit GDDR3 1320MHz),
Quadro FX1500
(256MB 256-bit GDDR3 1250MHz, 2×dual-link DVI),
Quadro FX 560
(128 128-bit GDDR3 1200MHz, 2×dual-link DVI),
Quadro FX 550
(128MB 128-bit GDDR2 800MHz) a
Quadro FX 350
(128MB 64-bit GDDR2 810MHz).
O něco později nabídku doplnila ještě dvoučipová
FX 4500 X2
(512MB 256-bit GDDR3).
ATi uvedla také nové profesionální grafické karty FireGL
Ani ATi nespí a představila nové profesionální karty
FireGL
, které taktéž pokrývají všechny segmenty trhu.
FireGL V3300
a
FireGL V3400
zastupují low-end,
FireGL V5200
pak mainstream a
FireGL V7200
doplňuje nedávno uvedené high-endové modely V7300 a V7350.
Integrovaná grafika chipsetu Intel G965 bude podporovat DirectX 10
Přestože je Intel největší výrobce grafických čipů (ano, integrované čipy dělají hodně), jsou jeho dnešní čipy vhodné akorát do kanceláře. To se má změnit s příchodem nového chipsetu
Intel 965
a jeho varianty s integrovanou grafikou
Intel G965
.
Ta nebude podporovat jen
Shader Model 3.0
, ale rovnou i
DirectX 10
a
Shader Model 4.0
(
WGF2.0
). Samozřejmě, podpora nových technologií nedělá ještě čip výkonným, ale mělo by to zajistit, že grafika nabídne výkon minimálně na úrovni dnešních integrovaných čipů ATi a nVidia a ty se na nenáročné hraní již použít dají.
O taktech zatím nepadly žádné podrobnosti, lze ale předpokládat, že nebudou nižší než dnes, tedy dočkáme se alespoň 400MHz a 4 pixel pipeline (1,6GPixel/s). Z paměti RAM si ukousne maximálně 256MB.