Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony Rx 3xx Sapphire

Sapphire Nitro R9 380X 4G: nový král mainstreamu?

Pavel Šantrůček

Pavel Šantrůček

9

Seznam kapitol

1. Sapphire Nitro R9 380X 4G: nový král mainstreamu? 2. Sapphire Nitro R9 380X 4G 3. AMD Radeon Software Crimson 4. Jak budeme testovat 5. Syntetické testy 6. Metro Last Light 7. Crysis 3 8. Battlefield 4 9. Thief
10. Middle Earth: Shadow of Mordor 11. Alien: Isolation 12. Far Cry 4 13. Dying Light 14. Grand Theft Auto V 15. The Witcher 3: Wild Hunt 16. Teplota, hlučnost a spotřeba 17. Přetaktování 18. Závěr

Zjevně hlavním posláním dlouho očekávaného Radeonu R9 380X bylo vypořádat se s konkurencí v segmentu mainstreamových grafických karet. O tom, jestli se mu to povedlo a jak se vypořádal se silným sokem v podání GTX 960 4 GB, je dnešní článek.

Reklama

Grafický čip Antigua

Situace na poli grafických karet byla do současnosti poněkud zvláštní. Jak u společnosti Nvidia, tak také AMD, byly výkonnostní rozdíly mezi mainstreamem a highendem opravdu značné, takže se jen čekalo, která z těchto dvou společností tuto mezeru nějakou grafickou kartou alespoň trochu zaplní.

Zatímco společnost Nvidia, která v případě grafických karet GTX 960, postavených na grafickém čipu GM206, již na tomto čipu žádnou výkonnější variantu grafické karty postavit nemůže a bude se muset v tomto segmentu spolehnout na ještě více „oříznutý“ grafický čip GM204, společnost AMD konečně splácí svůj dluh a po opravdu dlouhé době vydává očekávanou grafickou kartu R9 380X postavenou na „plnohodnotném“ grafickém čipu Antigua (Tonga).

Uvozovky u slůvka „plnohodnotném“ jsou zde opravdu na místě, protože dle vyjádření AMD jsou v tomto grafickém čipu opět některé funkční bloky vypnuty. O tom však později a nyní se pojďme raději podívat na blokové schéma grafického čipu Antigua/Tonga.

Sapphire Nitro R9 380X 4G: nový král mainstreamu?

Pokud se na blokové schéma podíváte podrobněji, ihned zjistíte, že jediným rozdílem mezi dříve vydanou grafickou kartou R9 380 a nově vydaným Radeonem R9 380X jsou pouhopouhé 4 jednotky CU (Compute Unit), obsahující každá 64 SP (Stream Processor) a 4 TMU (Texture Mapping Unit). Žádné navýšení počtu RBE (Render Back-end), ani rozšíření paměťové sběrnice se u tohoto čipu nekoná a otazníky nad „plnohodností“ tohoto čipu tak nadále zůstávají.

Raja Koduri

(SVP & Chief Architect AMD) potvrdil, že Antigua skutečně fyzicky 384bitovou paměťovou sběrnici obsahuje, ale z důvodu nákladů na výrobu grafických karet je využívána pouze její část. My k tomu můžeme jen dodat, že pokud Antigua skutečně obsahuje 384bitovou sběrnici se 6 řadiči pamětí, pak by měla obsahovat také příslušně větší L2 cache. Skutečný počet RBE jednotek sice potvrzen nebyl, ale my se přikláníme k tomu, že jejich počet je opravdu „pouze“ 8 RBE (32 ROP).

Suma sumárum, grafická karta R9 380X tak, v jaké konfiguraci byla na trh vydána, disponuje o 256 SP a 16 TMU jednotkami více, než její předchozí a „oříznutá“ varianta R9 380. Teoretický výkonnostní nárůst tedy můžeme očekávat někde kolem hranice 12 %, s největší pravděpodobností však díky nelineárnímu škálování výkonu spíše o něco méně.

Specifikace

AMD Radeon
R9 380X
AMD Radeon
R9 380
GPU

Antigua

Antigua

Počet SE

4

4

Počet CU

32

28

Stream procesorů

2048

1792

Texturovacích jednotek

128

112

ROPs

32

32

Frekvence čipu

970 MHz

970 MHz

Frekvence VRAM

5.7 Gbps GDDR5

5.5 Gbps GDDR5

Šířka sběrnice VRAM

256-bit

256-bit

TDP

190 W

190 W

Výrobní proces

TSMC 28nm

TSMC 28nm

Samozřejmě všechny ostatní funkcionality jako

TrueAudio

(zvukový 3D čip),

XDMA

(bezmůstkový Crossfire),

FreeSync

, podpora

HSA

(Heterogeneous System Architecture) a

16-bit

(FP i INT) instrukční sady zůstaly beze změny. Temnější stránkou tohoto čipu pak zůstává opětovná absence podpory

HDMI 2.0

.

Bude toto vše ale stačit na jednoznačné uchvácení výkonnostního trůnu mainstreamových grafických karet?


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama