Zpět na článek

Diskuze: Solaris věří i vodíku, představil vodíkový autobus Urbino 18 Hydrogen

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

icotech852
icotech852
Level Level
20. 9. 2022 08:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

keď už vodík,tak prečo sa používa prevod na elektrinu na elektromotor a nie priamo spaľovací motor? je v tom problém,či mala účinnosť motora? dik

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 9. 2022 09:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@icotech852 Spalovací vodíkový motor nedává moc smysl. Zůstanou skoro všechny nevýhody spalovacího motoru a nezískáte skoro nic. Efektivita je u vodíkového EV (HEV) a vodíkového ICE mizerná v obou případech, u spalovacího ale ještě horší. V obou případech máte vodík v nádrži, v HEV to v palivovém článku zpracujete tak s 50-70% účinností (a toto pak v elektromotoru s 90%+), v ICE tak s 30%. Za další, když to bude spalovací motor, stále potřebujete převodovku, máte tam spoustu pohyblivých částí, řešíte průběh točivého momentu... Elektromotor? Plný zátah od minima otáček, v zásadě nepotřebujete převodovku (jeden převod, automat v základu), vektorování točivého momentu řešíte v řádech milisekund a ne stovek milisekund, nedělá to hluk, baterka umožní rekuperaci (takže dále snižuje spotřebu)... Možná mi něco uniká, ale vodíkový ICE mi přijde jako nesmysl.

Eskymak
Eskymak
Level Level
20. 9. 2022 10:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@icotech852 Elektrický pohon je jednodušší a dnes už asi i levnější.

Navíc ze spalovacího motoru nebude vycházet jen vodní pára, tak jako u palivového článku.

wrah666
wrah666
Level Level
20. 9. 2022 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Eskymak A co by z něj vycházelo jiného? Při pálení vodíku vznikne jen vodní pára.

Eskymak
Eskymak
Level Level
20. 9. 2022 14:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Eskymak Jenže ve spalovacím motoru nepálíte pouze čisté palivo. K hoření je potřeba ještě kyslík, který se bere z okolního vzduchu, a ten obsahuje spoustu dalších prvků, které nelze 100% odfiltrovat, a jste tak nucen je spálit. Tím vzniká kdejaké svinstvo, které opět nelze 100% odfiltrovat.

To by byl ale asi ten nejmenší problém, ale z každého spalovacího motoru se vlivem opotřebení uvolňují pevné částice, které opět nelze 100% odfiltrovat. No a to, že pálíte i nějaký ten olej, to snad nemusím zmiňovat.

Ono je i docela složité ten vodík v tom spalovacím motoru spalovat (má-li motor vydržet), protože má jiný charakter hoření než klasická paliva. Navíc vodík sám o sobě moc nemaže.

wrah666
wrah666
Level Level
19. 9. 2022 06:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sázka na jistotu. Až nebudou díky zelenopočahanosti k mání normáln í motory, tak nezbyde, než jeden nebo druhý nevhodný pohonný systém koupit.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
19. 9. 2022 06:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Podle posledních zpráv začala vodíku věřit i EU - někomu dochází, že elektromobily se pro dálkovou dopravu absolutně nehodí.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2022 08:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Tomu moc nerozumím. EU vodík podporuje dlouhodobě a nevím o tom, že by kdy prosazovala baterkovou elektromobilitu jako jedinou cestu. To, že si většina výrobců bezemisní vozidlo překládá jako baterkové EV (třeba proto, že jim to přijde jako schůdnější cesta), ještě neznamená, že to tak myslí i EU. Proč se pořád všichni tváříte, že EU řeší jen a pouze elektromobily, když to vůbec není pravda?

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
19. 9. 2022 08:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Že by na základě zpráv na serverech? O elektromobilech se píše pomalu denně. O vodíkovém pohonu zmínka jednou či dvakrát za rok.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2022 09:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Elektromobil je prostředek k plnění nařízení, ne nařízení samo. EU nikde přímo nepřikazuje elektromobil. To hledáte viníka na špatném místě. Už mi to připadá podobně jako paradoxní situace s Green Dealem, kde se lidí naváží do GD, postesknou si, že EU řeší blbé elektromobily, a kdyby raději řešila (a vyjmenují) deset jiných věcí, přičemž v podstatě vyjmenují celý Green Deal. EU chce uhlíkově neutrální dopravu, aby to podle stanovených kritérií jezdilo za 0 g CO2/km (ač to pochopitelně není ve skutečnosti pravda). Jestli to výrobci řeší pomocí elektromobilů, za to EU už přímo nemůže, ta nepřikazuje vyrábět auta na baterky. Ta přikazuje dělat auta s nulovými emisemi. Ale těch způsobů je mnoho. Že výrobci vidí jako snazší/smysluplnější/... cestu v baterkovém EV než ve vodíkovém, to není dílem EU. EU má navíc už léta letoucí programy na podporu vodíkové dopravy, ještě dříve, než začala podporovat i tu baterkovou.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2022 09:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Však je to jen slovíčkaření asi stejná chujovina jako s biopalivy a nebo zápornými obchodovatelnými emisemi, když někdo spálil strom přivezený tankerem .. papír snese vše, ale realita je úplně jiná ...

Těch způsobů je mnoho? Tak zajisté máte nějaký seznam. Vynechat šlapací autíčko a FCEV i BEV jsou na trhu :D

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
19. 9. 2022 12:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "EU vodík podporuje dlouhodobě"
Tak to asi dosť blbo podporuje, keď na trhu nie sú bežne vodíkové autá. Hlavne, že na EV už boli aj dotácie koncovým spotrebiteľom na nákup.
Viete, povedať, že dotujú aj vodík a pritom nenapísať, koľko ide do tej podpory vodíka a koľko do EV je dosť blbé (ak to bude v neprospech vodíka aj 10:1).

wrah666
wrah666
Level Level
19. 9. 2022 13:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Btw: on je také vodík totální průšvih. Ještě daleko vvětší vítězství zelené šíloideologie nad technikou, než v případě elektromobilu. Bráno od začátku. Výroba je na dva způsoby. Bu´d z metanu (který se dal spálit přímo, mnohem snadněji v normálním motoru) nebo ze "zelené" elektřiny. (což je pro změnu nesmírně náročné na elektřinu, prostor atd) SKladování je průšvih, musí ýt pod obrovským tlakem a i tak se do nádrže vejde s bídou pár kilo vodíku... A jako třešnička na dortu je palivový článek s platinou či platinoidy... Oh, jaké jsou to běžné a levné kovy... Dokážete si představit ten průšvih, až se s něčím takovým budou vyrábět miliony aut ročně? (A nejen aut)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2022 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To se dost těžko vyčísluje, protože těch projektů běží současně tolik na různých úrovních, že vyrobit z toho nějaké smysluplné číslo asi jen tak nepůjde, navíc spousta těch projektů řeší oboje najednou (znova, EU podporuje bezemisní vozidla, kam spadá současně baterkový i vodíkový elektromobil). EU podporuje vodík od 90. let, tedy v době, kdy byl elektromobil jen technologickým cvičením.

Navíc se netvařme, že úspěch vodíkových aut stojí na evropské podpoře. Tohle je celosvětové a je naivní si myslet, že jen kvůli evropské podpoře na vodík by se změnilo celosvětové směřování. Odůvodňovat to takto "Tak to asi dosť blbo podporuje, keď na trhu nie sú bežne vodíkové autá.", to mi přijde trochu mimo. Evropa není středem světa. Např. v USA jsou dotace na HEV větší než na BEV, a přesto se tam vodík nijak zvlášť nerozšířil. Čína podporuje vodík podobně jako elektřinu (také spadá po NEV), ale prodeje baterkových elektromobilů jsou tam o tři řády vyšší.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
19. 9. 2022 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tiež mi vodík nepripadá zatiaľ moc perspektívny. Je možné, že v budúcnosti to dokážeme lacno vyrobiť, ale zabije to logistika. Energia, ktorá bude poháňať dopravné prostriedky musí byť hlavne bezproblémová a ľahko skladovateľná s ľahkou prepravou.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2022 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "Těch způsobů je mnoho? Tak zajisté máte nějaký seznam. "

To záleží, jak moc to chcete rozdělit. V zásadě se ale bavíme o elektřině, vodíku a různých palivech, kde se nějak "vymyslí", že je to uhlíkově neutrální (a tady hodně záleží na tom, zda se na to časem nezmění názor, takže to, co je dnes čisté, může být zítra špinavé a naopak).

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2022 16:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Takže na papíře ok, ale realita pokulhává na obě nohy :D Však říkám, že by to bylo podobné vs. něco spálím a ještě vytvořím záporné emise, které mohu zpeněžit :D

wrah666
wrah666
Level Level
19. 9. 2022 16:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Vcleku lgoicky. Platí zákon zachování energie. Rozervat vazbu vodíku žádá stejně tolik energie, jako uvolní, když se ta vazba naváže. Vodík je prostě jen baterka. Energii vložíte, energii získáte. (mínus ztráty) A k tomu ty problémy s fyzikálním i vlastnostmi. Je to prostě nejmenší a nejlehčí prvek ve vesmíru a s tím ASI nic nenaděláme.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
19. 9. 2022 18:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Nebude to tím, že vodík je i přes veškerou podporu nepěkně drahý i nepraktický a ohledně BEV např. v té Číně mají plno velmi levných modelů ořezaných v podstatě na kost ..

wrah666
wrah666
Level Level
20. 9. 2022 07:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Doslova bůh zaplať za čínu, pač bez nich by půlka naší populace běhala nahatá a bosá. A opravdu běhala, protože s plnými cenami za všechno by jim na auto ani náhodou nezbylo. Jenže tady se svět zbláznil. Trestat podniky za to, že vyrábí potřebné zboží a dávají lidem práci? trestat elektrárny za to, že dodávají elektřinu? Atd atd. Šíleností je tu, že by se tím zaplnila kniha.

Simik
Simik
Level Level
20. 9. 2022 08:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Komu?

odb
odb
Level Level
18. 9. 2022 23:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z mojho pohladu by som povedal, ze aktualna buducnost je kombinacia roznych druhov paliva. Ani jeden druh nieje zdaleka idealny a kazdy je vhodny(vhodnejsi) na nieco ine. Tazke je nezmysel pretlacat len jeden.
V autobusoch si viem vodik viac predstavit/dava vecsi zmysel ako v osobnych autach.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
19. 9. 2022 08:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@odb Pět alternativních systémů pohonu znamená pět sítí pro jejich zásobování palivem.

Takže to bude drahé.

Budman
Budman
Level Level
19. 9. 2022 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Ono dost záleží na použítí - třeba právě ty autobusy můžou používat co chtějí a nějaká síť zásobování palivem je víceméně nezajímá, protože budou tankovat/dobíjet vždy na "mateřské základně" a ta si svoje zásobování zajišťuje stejně sólo. Takže ano, tady ten vodík může mít smysl a fungovat to.

odb
odb
Level Level
19. 9. 2022 13:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Presne tak.

MHD netankuje na beznej pumpe. Ma vlastnu podla potrieb a tak nieje potrebne stavat asi nie lacne vodikove cerpacky.
Preto som pisal, ze v autobusoch mi to dava vecsi zmysel.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
19. 9. 2022 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Nejméně třetinu autobusů tvoří dálkové a zájezdové. Ty poslední tankují i i běžných pump.

odb
odb
Level Level
19. 9. 2022 16:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Ano ale tento clanok je o autobusoch pre MHD. Tam to ma velyk vyznam aj kvoli exhalatom v meste.
Pre dialkove a zajazdove autobusy by som vodik neriesil. Tam by asi bol problem kratsi dojazd.

Brat ohlad na ucel dopravneho prostriedku.

Budman
Budman
Level Level
19. 9. 2022 16:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka Jak už zde bylo poznamenáno, bavíme se primárně o MHD autobusech a tam platí, co jsem napsal. Samozřejmě máte pravdu v tom, že pro dálkové a zájezdové autobusy to smysl nemá, ale to je stejné jako u celé elektromobility - BEV nejsou v principu nijak špatné (nechci zde teď hodnotit míru jejich ekologičnosti, to je na jinou debatu), ale hodí se pro určitá použití a pro určitá zase vůbec a v tom je celý problém té elektromobilní masírky, to že se nám výrobci snaží cpát BEV jako univerzální náhradu klasických spalováků.
Když budu mít baráček se soláry a manželku, která jezdí jen "kolem komína", tak je třeba super ji pořídit nějakou menší nákupní elektrotašku - dojezd v tu chvíli naprosto neřeším, životnost bude také ok a jezdit bude prakticky zadarmo. Ale jako primární rodinný univerzál budu mít samozřejmě spalovák nebo nějaký mildhybrid, protože chci, abych si cesty plánoval podle své potřeby a ne dle sítě nabíječek :-)

Reklama
Reklama