Zpět na článek

Diskuze: Solid-state akumulátory přichází: 150kWh baterka NIO váží jen 575 kg

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

phv
phv
Level Level
10. 7. 2023 22:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A jako na potvoru schválili na dálnici 150km/h.

No to naštve.

jiri777
jiri777
Level Level
10. 7. 2023 09:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

150 kWh je konečně baterka s dostačujícím dojezdem. 3 kWh přibližně odpovídají 1 litru benzínu. Takže 150 kWh je ekvivalent 50 litrové nádrže, což je běžná hodnota u spalovacích aut.

kp0
kp0
Level Level
10. 7. 2023 12:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jiri777 Kdykoliv sem počítal výhodnost elektromobilu, dojezd byl až to poslední co mě zajímalo, na cesty kolem komína stačí 400 km, ale aby to mělo životnost a solidní cenu, tak tam už to hoří hodně...
Pro ty co ujedou na jeden zátah cestu do Chorvatska to asi smysl má. Pro mě je to jen technický parametr, který mě moc neomezuje.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 7. 2023 12:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 "ale aby to mělo životnost a solidní cenu, tak tam už to hoří hodně... "

Cena problém je, ale životnost? To byl opravdu problém v době 150km dojezdů, kdy se to dalo poměrně rychle ucyklovat i s NCM. NCA v Teslách sice má poloviční životnost než NCM, tam alespoň byly delší ty dojezdy, přesto to vydrží obvykle přes 400 tisíc km, pokud to auto nemá vadnou baterii. Většina případů výměny baterií byly buď tehdy, když to mělo vadnou baterku, nebo když to byla auta s takovými nájezdy, ke kterým se drtivá většina lidí nikdy v životě ani nepřiblíží.

jiri777
jiri777
Level Level
10. 7. 2023 13:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Problém je, že těch 400 km je často papírových a odpovídají spotřebě 5 litrů benzínu u spalovacího auta. Tzn. konstatní jízda rychlostí 90 kmh. Jenže na dálnici 130 kmh se pak dojezd snižuje o 1/3. Ze 400 je rázem 266 km. Posledních 50 km je vhodné si nechat jako rezervu, protože nechcete být na suchu a riskovat odtah. A dobíječka dobíjí rychle do 80% kapacity baterie. Na zbylých 20% se nevyplatí čekat, takže dalších 50 km dolu a máte dojezd 166 km mezi nabíječkami. Na dojíždění do práce je to ok. Na pravidelné cesty nad 200 km to není. Pokud jezdíte pravidelně Praha - Ostrava, tak 150 kWh baterie bude na jízdu stačit, u standardního elektromobilu by byla minimálně jedna zastávka.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 7. 2023 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Tak člověk by měl zvolit rozumně velkou baterku vzhledem k tomu, jak chce to auto běžně provozovat. Pokud někdo běžně jezdí s EV se 400km po dálnici, tak to není nedostatek auta, ale chyba řidiče, že si zvolil špatné auto. Stejně tak je zbytečné si kupovat EV s dojezdem 700 km, pokud člověk ví, že bude jezdit výhradně po městě (jak bylo řečeno výše, "kolem komína") a klidně může zvolit levnější verzi se 400km dojezdem. A to, že na dálnici bude mít 166 km mezi zastávkami, mu pak může být úplně ukradené a vůbec to v takovém případě není problémem.

Někteří lidé, kteří pravidelně jezdí delší trasy s elektromobilem, využívají toho, že nabíjí tolik, aby dojeli do cíle a dobili v cíli (pokud je to možné). Takže nač dobíjet z 20% na 80 %, když mohou nabít chvilkově z 20% na 35 % (nebo klidně třeba i v průběhu cesty z 50 na 65 %), dojet do cíle, a tam to pomalu nabít z těch 20 % na 80, 90, 100 %? Není nutné to nabíjet jen tehdy, když je to skoro vybité, a také není nutné to nabíjet vždy alespoň na těch 80 %.

prasopras
prasopras
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 7. 2023 14:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 To je zcela jiste chyba auta, kdyz ho muzete pouzit jen ve meste. Zadne jine takhle omezene auto se nikdy nevyrabelo v masovem meritku.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 7. 2023 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Podívejte se na to třeba pohledem IT. Je herní notebook s GeForce RTX 4090 dobrý? No to záleží na tom, k čemu to chcete používat. Pokud jste pořád na cestách a na baterce, tak Vaší logikou můžu říci, že nikdo nikdy nevyráběl v masovém měřítku tak příšerný mobilní notebook jako nějaký herní model s RTX 4090. Je to těžké, hlučné, drahé, nic to nevydrží. Ale tentýž notebook bude vynikající volbou, pokud potřebujete mobilní herní stroj. A naopak, lehoučký ultrabook bude naprosto perfektní pro cestování s 10h+ výdrží. Ale zase stejnou logikou můžete říci, že nikdy nikdo nevyráběl v masovém měřítku tak příšerný herní notebook jako tento ultrabook. Je chyba v notebooku? Není. Oba dva jsou dobré i špatné zároveň. Chyba může být v tom, pokud si blbě zvolíte notebook na dané určení.

Když se vrátíme k autům, Škoda Superb nepřeveze 10 tun štěrku, Tatra 815 ano. Dělá to ze Superba špatné auto? Nedělá. Pokud s ní ale budete chtít vozit štěrk na stavbu, očividně to bude chyba toho, kdo to auto zvolil k nevhodnému účelu. Pokud ale budete dělat pravidelné dálniční přesuny, no tak si asi nekoupíte Tatru 815 (která byla v předchozím případě auto bez omezení), ale toho Superba. Je to o určení. Do města je EV se 400km dojezdem vhodně zvolené auto. Není to ale dobré auto pro pravidelné dálniční přesuny.

kp0
kp0
Level Level
10. 7. 2023 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Peníze až v první řadě :). Dívejte se na to optikou vlastních/firemních peněz.
Pokud je někdo nadšenec, ať si koupí co se mu líbí.
Statistiky pro ČR mluví jasně, není to o tom, že by lidi nechtěli, ale nevychází jim to v rozpočtech jak firemních tak domácích. I když důvody jsou naprosto odlišné.

kp0
kp0
Level Level
10. 7. 2023 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Pozor na typ 815, sklopka 4x4 může vézt max. 9 tun :) jinak pokuta na místě + správní řízení :). Na 10 tun je třeba aspoň 6x6.
Pro starší prostatiky je i 400km na dálnici dostatečná vzdálenost, víc určitě neudrží :), ani v zimě :). Ale i pro ně(pro nás :)) bych volil na dálnici auto s větším dojezdem.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 7. 2023 15:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Vůbec nerozumím tomu, proč sem taháte znovu peníze, když na těch jsme se přece už dávno shodli? Vyjadřoval jsem se pouze k životnosti, ne k penězům, tam přece nemáme co řešit, to už je vyřešené. Oba na to máme stejný názor. Jenže já se bavil o životnosti a životnost ve většině případů problémem není. Drtivá většina lidí nemá šanci to nikdy ucyklovat (otázkou je spíše stáří, z toho bych měl větší strach). Měli jsme tu na to nedávno článek (https://www.svethardware.cz/prumerne-najezdy-elektromobilu-v-cr-a-nemecku-jsou-cca-12-tisic-km-rocne/59697). Průměrný evropský EV najede kolem 12 tisíc km ročně. Pokud to auto má skutečný dojezd 400 km (papírový kolem 450-500), tak to máte zhruba 30 cyklů ročně. Za jak dlouho ujedete 1500-2000 cyklů, což je životnost NCM baterky? Nemluvě o LFP, která má životnost na 4000 cyklů.

Ono je prostě něco jiného mít Leaf, který se začal vyrábět před 13 lety, ujel v ideálních podmínkách sotva 150 km, tak tam 1000 cyklů dosáhnete při nějakých 130-140 tisících km, což je relativně snadno dosažitelná cifra, a je něco úplně jiného mít auto, které ujede 400 km, kde 1000 cyklů míří někam k 350 tisícům km (počítám i s postupnou degradací baterky). A to beru jen 1000 cyklů, při 1500-2000 cyklech bychom se bavili o cca 500-700 tisících km. U LFP baterky se 4000 cykly jsme na 1,4 milionu km.

jiri777
jiri777
Level Level
10. 7. 2023 16:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Jako druhé auto do rodiny je jistě elektromobil vhodný. Nicméně stále ještě potřebujete to první, které nebude dělat přískoky na dálnici po 166 km s 30 minut čekáním na dobíjení. To je hodně omezující, když chcete jet někam dál a to jednou za čas chcete. Kdežto elektromobil s 150 kWh baterií již dá 450 km jízdy po dálnici v případě plné baterky při výjezdu, což už je vzdálenost, kdy je potřeba zastavit a protáhnout se. Pak už dobíjíte jen do 80%, ale i tak to jsou přískoky 350 km, což se dá.
Samozřejmě někdo může namítat, že pokud jedete 100 kmh místo 130 kmh, tak dojedete dál, ale na druhou stranu jet rychlostí 100 kmh po dálnici do Chorvatska by byl dost opruz. Velkou vzdálenost chce mít člověk co nejdříve z krku.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 7. 2023 16:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 " Nicméně stále ještě potřebujete to první, které nebude dělat přískoky na dálnici po 166 km s 30 minut čekáním na dobíjení. "

Osobně bych si asi v takovém případě asi spíše na tu dobu půjčil spalovací auto, které ten problém nemá. Přijde mi trochu divné volit auto, které je 350 dní v roce horší jen kvůli tomu, aby bylo 15 dní v roce lepší. Toto pochopitelně závisí na tom, jaká rodina to je, jak daleko jezdí, jak často,...

"Samozřejmě někdo může namítat, že pokud jedete 100 kmh místo 130 kmh, tak dojedete dál, ale na druhou stranu jet rychlostí 100 kmh po dálnici do Chorvatska by byl dost opruz. Velkou vzdálenost chce mít člověk co nejdříve z krku."

V tomto má elektromobil nevýhodu. Čím rychleji pojedete, tím častěji budete nabíjet, a to, co ušetříte rychlou jízdou, zase částečně naberete při nabíjení. Řekněme, že potřebujete ujet 1000 km. Spotřeba při 100 km/h je třeba 20 kWh/100 km. Máte např. 80kWh baterku (poprvé nabijete na 100 %, poté cca 20-80%). Jízdou strávíte 10 hodin. Pokud bude každé nabíjení 30 minut, strávíte tím 90 minut (3×30 minut, poprvé po 320km, poté co 240 km, tedy při 560km a 800 km). Zbyde Vám 24kWh a 120 km. Celkem 11,5 hodiny.

Teď pojedete 130 km/h. Jízdou strávíte 7,7 hodiny. Spotřeba ale vzroste např. na 28 kWh/100km. Poprvé zastavujete po 229 km, poté každých 171 km. Takže máte zastávku při 229, 400, 571, 742 a 913 km (pro zjednodušení dávám vždy nabíječku tam, kde byste měl 20 %). Nabíjení strávíte 2,5 hodiny. Zbyde Vám 40 kWh a pro popojíždění (20kWh/100km) asi 200 km. Celkem 10,2 hodiny, což není zas až tak obrovský rozdíl. Na druhou stranu vidíme, že do cíle byste přijel s napůl nabitým akumulátorem. Pokud je tam nabíjení, je to zbytečné a to poslední nabíjení při 913 km můžete klidně nabít o 16 kWh méně (také dojedete s 24 kWh jako v prvním případě) a ušetříte cca 15 minut nabíjení a srazíte to na cca 10 hodin.

martinX34
martinX34
Level Level
10. 7. 2023 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Ja šoférujem viac ako 25 rokov a len asi dvakrát som prešiel denne viac ako 200 km. Na dlhšie vzdialenosti volím vlak/lietadlo. Dlhé šoférovanie ma unavuje. Moje vysnívané auto je elektromobil s plne autonómnym riadením.

mylan
mylan
Level Level
10. 7. 2023 22:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Zapomínáte na chemickou degradaci. Sice nevyčerpáte cykly, ale akumulátor bude stejně KO. Spalovací auta jezdí 25+ let (jen se u toho stěhují ze západu na východ).

mylan
mylan
Level Level
10. 7. 2023 22:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Tak to moc nejezdíte. Děčín - Jičín a zpět je 200 km, přičemž taková cesta je to nejmenší, co jezdím. Navíc představa, že to auto budu muset jezdit třikrát týdně nabíjet, přestože budu jezdit jen do práce, je absurdní. Nedej bože v zimě víckrát.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 7. 2023 07:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Nezapomínám, čtěte pořádně. Cituji: "Drtivá většina lidí nemá šanci to nikdy ucyklovat ​(otázkou je spíše stáří, z toho bych měl větší strach​). "

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 7. 2023 07:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 A přitom stačí, abyste jen v jednom z těchto cílů mohl auto píchnout na (i velmi pomalou) nabíječku, a nebudete muset jezdit speciálně kvůli nabíjení nikam.

mylan
mylan
Level Level
11. 7. 2023 07:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Taková trasa se jezdí na otočku, není prostor na čekání. Je absurdní, abych v cíli hledal nabíječku, a pak šel kamsi pěšky nebo čekal. Pomalým nabíjením se nikam nedostanete, i přes noc by to nestačilo (natož kdyby nás bylo v zastávce více). Klient mi nebude platit prostoje a já musím mít výplatu.

EV je naprosto nesmyslné, pokud umíte alespoň trochu počítat. A jestli nic jiného nebude, bude doprava zdaleka nejvyšší položkou v ceně úplně všeho.

mylan
mylan
Level Level
11. 7. 2023 07:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Vaše počty o 1,4 mil. km jsou naprostý úlet.

mylan
mylan
Level Level
11. 7. 2023 08:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Jen na okraj - při pomalém nabíjení (tj. 10A, 1 fáze), je to 150000/(10*230), což je 65 hodin nabíjení a to nepočítám tepelné ztráty. Představa, že se kdekoliv jen tak můžete napojit a nabíjet, je nesmyslná. Sice si i tchýně může platit 3 fáze, ale kdo ten rezervovaný příkon bude platit? A víte vůbec, že uliční rozvody jsou dimenzované maximálně na 1/3 celkového odběru a to ještě krátkodobě?

valerius
valerius
Level Level
11. 7. 2023 09:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Argumenty pana Surkaly mi prijdou jasne, proc se nevyjadrite primo k nim?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 7. 2023 10:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Říkám v jednom z těchto cílů. Alespoň tam, odkud to auto vyjíždí, nebo tam, kam to auto dojede. Který z nich, to je jedno. Pokud to není možné, tak pak je EV nevhodné. Pokud v alespoň jednom takovém místě ta nabíječka je, tak by neměl být vážnější problém.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 7. 2023 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 4000 cyklů, dojezd 400 km, při ukončení životnosti na 80 % dojezd 320km. Průměrný dojezd za životnost okolo 350 km na jeden cyklus. 4000×350 = 1,4 milionu. Tohle se týká LFP. Pochopitelně NCM, která se pohybuje okolo 1500-2000 cyklů, budete na 525-700 tisíc km. NCA, kde jste na 800-1000 cyklech, 280-350 tisíc km. To je ohledně cyklů. Pak už je jen otázkou, jak moc se k tomu přičiní věk baterie.

jiri777
jiri777
Level Level
11. 7. 2023 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Málokteré spalovací auto jezdí 25+ let. Většinou se objeví závada, kterou je dražší opravit než je cena auta.

jiri777
jiri777
Level Level
11. 7. 2023 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Normální jistič je 16A, tzn. 16A230V = 3,68kW/h. Tzn. že 50 kWh (200 km po dálnici) dobijete za 50/3,68 = 13,5 hodiny. Při normální dobíječce 3x16A230V = 11 kW/h. Tzn 50 kWh dobijete za 4,5 hodiny. Kdo má elektromobil, tak dobíjí většinou doma wallboxem 3x16A*230V. Přes noc není problém elektromobil dobít z nízkého tarifu, přes noc je stejně síť nevyužitá a doma neběží skoro žádné spotřebiče. Není potřeba ani zvyšovat jističe, wallbox se dá nastavit, aby dobíjel jen v době, kdy je v domě kapacita. Pokud má člověk solární panely, tak dobíjí i přes den. Pro člověka, který nemůže doma dobíjet, je samozřejmě elektromobil nesmysl.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 7. 2023 11:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Běžná domácí zásuvka Vám dá 3,7 kW. Spotřeba auta dejme tomu 20kWh/100 km, za hodinu to nabije 3,7 kWh, tedy 18,5 km (3,7/20*100). Pokud tedy auto jezdí 200 km denně, tak mu stačí parkovat na nabíječce 11 hodin denně, aby nabilo celodenní nájezd. Opravdu to auto neparkuje alespoň 11 hodin denně? Alespoň v jednom z cílů cesty? Ve výchozím nebo cílovém bodě?

Jasně, pokud tato možnost v jednom cíli neexistuje, pak je EV problém. Jen říkám, že stačí, aby byla v jednom z nich (pokud v nich je to auto delší dobu) a máte po problému. Jezdíte-li na otočku, tak je jasné, který z těchto cílových bodů to musí být. A to se bavíme o superpomalých nabíjeních v domácích podmínkách, která s EV v podstatě nepočítá. Obvykle jsou wallboxy na 11 kW a více, takže 40 kWh projetých za den nabijete po 4 hodinách parkování. A to jsem bych se hodně divil, kdyby to auto 4 hodiny denně neparkovalo.

"kdo ten rezervovaný příkon bude platit?"

Tak si to rozebereme. 200 km denně, 250 dní v roce, cca 50000 km. Spotřeba nafty 5,5 l/100km (naftová i30), cena 32,5 Kč, tj. cca 90000 Kč. Elektřina. 14,5-15,5kWh/100 km (Ioniq, Golf, Leaf...), počítejme třeba 16 kWh/100km, ať máte radost, a připočítejme ještě nějaké ztráty (např. nabíjecí) navíc, 20 kWh/100km. Na 50 tisíc km to máme 10000 kWh, při ceně 6,4-8,4Kč/kWh, to máme 64 tisíc v nízkém tarifu (ušetřených 26 tisíc) až 84 tisíc ve vysokém. Např. ČEZ má nyní stejnou platbu do jističe až do 1×25 A (1×10A je za stejnou cenu) nebo 3×10A, a to 900 Kč, tedy máme 65 tisíc v prvním a 85 tisíc v druhém (pořád o 25, resp. 5 tisíc méně). Kdybyste chtěl třeba 3×25A, tak ročně proti nejnižšímu rezervovanému příkonu připlatíte 1335 Kč za rok. Hotová tragédie v situaci, kdy při nabíjení v nízkém tarifu ušetříte 25 tisíc za rok.

Opravdu chcete argumentovat rezervovaným příkonem? Něčím, co nedělá ani 2% provozních nákladů? Navíc v situaci, kdy je podstatně větším problémem mnohasettisícový rozdíl v cenách aut? O moc méně významných parametrů už asi vymyslet nešlo.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 7. 2023 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kp0 Přesně tak. Ono to tak při našem průměrném věku aut vypadá, že je to běžné, ale to dost zkreslují veteráni a bordel ve statistikách (např. v databázi jsem našel snad 10 Golfů, které jsou dle registru zapsány s rokem, kdy nemohly být ani vyrobeny). Stačí se podívat i na silnice a vrakoviště, co to znamená 25 let staré auto. Je sice pravda, že auta se postupně stěhují na východ, ale dnes už jich také mnoho končí prostě na vrakovišti tady. 25 let zpět je rok 1998. To znamená, že podle Mylana by teprve teď měla auta z roku 1998 dožívat. Co se tedy představilo v roce 1997-1999?

1997: Alfa Romeo 156, Citroen Xsara, Daewoo Lanos Daewoo Leganza, Fiat Seicento, Honda Accord 6G, Mercedes A-Class (1.gen), Renault Kangoo (1. gen), Seat Arosa - Tohle jsou auta, která ze silnic v podstatě už úplně vymizela a ne, že by teprve měla začít opouštět silnice.
1998: Audi TT, Daewoo Matiz, Fiat Multipla, Ford Focus 1.gen, Peugeot 206, Rover 75, Seat Leon (1.gen), VW Lupo, VW New Beetle, Volvo S80 (1.gen). V podstatě totéž. Dnes na silnicích dožívají vraky posledních ročníků, natož, aby první ročníky teprve začaly mizet.
1999: Audi A2, Honda S2000, Lancia Lybra, Opel Zafira 1.gen, Peugeot 607, Škoda Fabia 1.gen, Toyota Yaris 1.gen, VW Bora. V podstatě totéž. Ještě jde vidět ty Fabie 1. generace, ale to je také tím, že jich jezdí mraky a dlouho se vyráběla po faceliftu.

Co tak sleduju, u nás mizí auta ze silnic obvykle tak po necelých 20 letech a začínám vidět skelety jejich karosérií čím dál častěji na vrakovištích.

Reklama
Reklama