Seznam kapitol
Čekání na Star Citizen ve veřejné verzi Alfa 3.0 skončilo krátce před loňským Štědrým dnem, který se nám Cloud Imperium Games tak snažili zpříjemnit. Na tuto verzi jsme přitom velice dlouho čekali, neboť slibovala výrazný pokrok. Jaká je?
První dojmy z Alfy 3.0
Chris Roberts si nejspíše myslel, že vypuštěním alfaverze 3.0 nám těsně před Vánocemi přinese potěšující dárek, ale tyto svátky klidu a míru se dají označit i jako svátky shonu a návštěv, takže 3.0 přišla v době, kdy na ni někteří naopak neměli čas vůbec. To ale bylo nakonec snad i dobře, neboť po Vánocích už opadla první vlna nedočkavců, vývojáři stačili vyřešit pár závažných chyb na straně serveru a situace se prostě uklidnila. Nicméně z hlediska výkonu a snímkovací frekvence to stále není ideální a i když se leckdy dá dosáhnout i FPS vysoko přes 30, spíše se musíme připravit na méně než 20. K tomu je třeba poznamenat, že to bude chtít si připravit vedle slušně výkonného procesoru a grafiky ideálně 16 GB či více operační paměti. Velice a vřele je také doporučeno výkonné SSD pro uložení souborů hry, což je i důvod, proč se vývojáři spřáhli s Intelem, který k tomu nabízí své Optane 900p.
	K dispozici je už také nový launcher, čili aplikace pro spuštění hry, informování uživatele a především její aktualizaci. Ta už nyní nebude probíhat tak, že si hráč vždy stáhne celou hru znova, ale jen ty soubory, které jsou nové, nebo pozměněné. Vedle toho bychom se už měli každých čtvrt roku dočkat nové veřejné verze hry, ať bude její vývoj probíhat jakkoliv. To je příjemné zjištění po tom, co jsme rok čekali na alfu 3.0 a řada lidí říkala: "dejte nám aspoň něco".
	Už nyní byly spuštěny nové webové stránky, kde bude tímto přehledným způsobem ukázáno, co která verze přinese. Zatím si zobrazeného obsahu nevšímejte, však Lorem ipsum zde mluví samo za sebe. Roadmap toho, co přinesou další verze už nyní můžete najít zde.
Po spuštění hry nás bude zajímat především Persistent Universe, čili její hlavní část s otevřeným světem. Vedle ní tu máme ještě síťové FPS souboje, kde můžeme trénovat souboj s lidmi (Star Marine) a pak ještě souboje v lodích (Arena Commander). V rámci hlavní části se ještě můžeme podívat do svého hangáru a pořádně si prohlédnout své lodě a případně vozítka, vznášedla, atp.
	Avenger a Aurora v hangáru - klikněte pro zvětšení -
To hlavní ale přijde, když se přihlásíme do otevřeného světa a probudíme se na vesmírné stanici, kde si vyzvedneme svou loď a vydáme se do vesmíru zkoumat vraky, měsíce, další stanice, asteroidy, atd. Oproti předchozím verzím už tu také máme co dělat, neboť už tu jsou základy obchodování. Pokud máte v hangáru velkou loď s objemným nákladovým prostorem, můžete si zanedlouho vydělat i miliony kreditů. Otázka je, co s nimi pak dělat, k čemuž hra zatím moc prostoru nedává a že byste si za ně mohli pořizovat lodě, na to můžete rovnou zapomenout, ale nové skafandry, ruční zbraně a upgrady už v omezeném výběru kupovat lze.
Další obrázky už budou z Persistent Universe a všimněte si, že v horním pravém rohu jsou statistiky včetně okamžité snímkovací frekvence. To lze zařídit vepsáním řádky "r_displayinfo 3" do konzole. K tomu je ještě vhodné zmínit základní hardwarovou konfiguraci: Core i7-4770K, GeForce GTX 1060 6GB, 12 GB RAM. Zapomeňte přitom na to, že by vám vyšší FPS na podobné sestavě zařídilo snížení detailů. Jediné, co aktuálně v nastavení grafiky stojí za to využít, je vypnutí Motion Blur, což je bohužel nutné nastavit před každým spuštěním hry, neboť ta si toto nastavení nepamatuje. Inu, alfa.
	nový Mobiglass ukazující základní přehled - klikněte pro zvětšení -
Poté, co vstanete z postele na stanici, můžete se už rozkoukat a jako první krok je vhodné podívat se na informace o naší postavě. K tomu poslouží osobní asistent Mobiglass, což je takový smartphone budoucnosti, který v podobě hologramu ukazuje nad rukou postavy různé informace. Autoři slibují, že pokud se později někomu postavíme za rameno, budeme se moci také podívat, co si prohlíží, a tak třeba i zjistit, kolik má na účtu peněz.
	mapa okolí planety Crusader
Neustále se budeme potýkat s mapou, která je také součástí Mobiglass. Jde o holografickou simulaci vesmíru kolem a nyní především planety Crusader a jejího blízkého okolí se stanicemi a měsíci Cellin, Yela, Daymar a vzdáleným Delamar s obrovskou stanicí Levski, na nichž se můžeme projít.
	obchod s díly pro lodě v Port Olisar - klikněte pro zvětšení -
Vedle toho si také můžeme ihned všimnout nového systému interakce, který využijeme především pro všemožná tlačítka na dveřích, konzole, ale i kokpity v lodích. Stačí podržet klávesu F a pak jen myší najet na blízké tlačítko či obrazovku a na ní si vybrat třeba svou loď, aby nám ji obsluha stanice vyzvedla z hangáru a přistavila na plošinu, kde si ji vyzvedneme.
	obrazovka s výběrem lodi pro přistavení
Pak už můžeme jen vyběhnout ven skrz přetlakovou komoru a nasednout do lodi. V nové verzi je přitom ovládání značně zjednodušeno a dá se říci, že kvůli dětským nemocem hry a nízké snímkovací frekvenci je lepší vzít do ruky klávesnici a myš než joystick s HOTAS.
	Avenger Titan na palubě Port Olisar - klikněte pro zvětšení -
V kokpitu tak stačí opět stisknout F a podívat se na přístrojovou desku, kde se v jistém místě objeví prostý nápis Flight Ready. Kliknutím myši připravíme loď k letu a pak už se stačí odpoutat od stanice a stiskem další klávesy schovat podvozek. Cestování v rámci soustavy je také snadné. Stačí si otevřít mapu a označit si cíl. My například poletíme na měsíc Daymar, na nějž klikneme a pak stiskneme tlačítko Set as destination. Poté stačí už jen nastavit čumák lodi přibližně jeho směrem, krátce podržet klávesu B a loď už sama provede krátký skok (quantum travel) až na orbitu měsíce.
	měsíc Daymar - klikněte pro zvětšení -
Z tohoto bodu už se musíme pohybovat pomocí trysek a případně se dostat s pomocí forsáže (Shift) do režimu supercruise (typicky rychlosti nad 1000 m/s), ale to by nám trvalo velice dlouho dostat se na místo nacházející se třeba rovnou na opačné straně měsíce. Naštěstí tu jsou malé zelené body na orbitě, čili navigační body OM, k nimž se můžeme kvantovým pohonem v okamžiku přiblížit, dostat se blízko nad cíl a pak už zahájit sestup dolů.
Na posledním screenshotu si můžete všimnout, že zelená grafika přístrojů a HUDu už začíná být poněkud rozostřená a zhoršuje se její čitelnost. To je bohužel jeden z aktuálních problémů, který se zhoršuje společně s časem, který strávíte ve hře a týká se to také grafiky Mobiglassu.