Svět počítačů v číslech
Článek Ostatní Převážně nevážně

Svět počítačů v číslech | Kapitola 2

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

Seznam kapitol

1. Svět počítačů v číslech 2. Čísla od 10 do 100 3. Čísla od 100 do 500 4. Čísla od 500 do 1000 5. Čísla 1000 - 10,000 a závěr

Zamýšleli jste se někdy nad nějakých číslem se slovy „To už jsem někde viděl…“ ? Napadlo Vás, kolik čísel jde přiřadit k nějakému oboru v informačních technologiích? Pro oživení našeho serveru přinášíme seznam 200 čísel, která ve světě počítačů něco znamenají a lze k nim přiřadit např. počty tranzistorů, čipové sady, frekvence atd…

Reklama

Čísla od 10 do 100

10

- M10 bude následovník zmiňovaného mobilního Radeonu od ATi; přenosová rychlost pomalejších síťových karet v Mbps; grafický čip 3DLabs P10 naleznete na profesionálních kartách Wildcat VP; v moderních architekturách (Radeon 9700, Parhelia, Wildcat VP) má každý barevný RGB kanál hloubku deset bitů; hranici 10GHz by měl v roce 2005 překonat procesor Intel Nehalem;

12

- číslo dvanáct může být průměr běžného CD v centimetrech; také nejvyšší přenosová rychlosti daná specifikací USB 1.1 v Mbps; počet vrstev PCB grafických karet GeForce FX;

16

- pravděpodobně druhá nejpoužívanější hloubka barev má právě 16 bitů; tolik bitů bude mít také sběrnice HyperTransport u prvních modelů jádra AMD Hammer; 16-bitové jsou paměti RDRAM, které je nutné používat ve dvojicích; v GB/s teoretická propustnost pamětí grafického čipu GeForce FX;

17

- označení grafických čipů GeForce MX je původně NV17; možná nejběžnější současné CRT monitory disponují úhlopříčkou 17 palců;

18

- rychlejší verze GPU GeForce4 MX s rozhraním AGP 8x; čipová sada Crush 18 bude výkonné řešení od nVidie pro Athlon 64;

19

- standardem mezi monitory se pomalu stávají 19-palcové CRT;

20

- přibližná teoretická propustnost pamětí grafického čipu ATi Radeon 9700 Pro; přibližná velikosti L1 cache procesorů Pentium 4 "Northwood";

25

- přidáte-li před toto číslo NV, získáte kódové označení rodiny grafických čipů GeForce4 Ti (AGP 4x);

28

- s předponou NV máte grafický čip nVidie známý jako GeForce4 Ti4200-8x a Ti4800(SE);

30

- označení nejmodernějšího vývojového střediska AMD v Drážďanech (Fab 30); také nejvýkonnější vypuštěný grafický čip na světě NV30 (formálně GeForce FX);

31

- toto číslo bude symbolizovat odlehčenou verzi grafického čipu NV30;

32

- mocniny dvojky jsou v IT frekventované; např. 32-bitový procesor Vám nejspíše vrní v počítači (je jím vybavena většina desktopů); 32 bitů má každý kanál paměťové sběrnice u architektury LMA (grafické karty nVidia); 32-bitová je také standardní PCI sběrnice; každá novější grafická karta (od Voodoo 2 a TNT výše) podporuje 32-bitové barvy; 32 bitů mají také paměti RDRAM, které lze instalovat samostatně (ne v párech);

33

- v megahertzích znamená číslo 33 frekvenci PCI sběrnice;

34

- označení NV34 bude mít ještě levnější grafický čip od nVidie, který vystřídá GeForce MX;

35

- GPU s kódovým názvem NV35 bude další generace grafického čipu nVidia;

38

- v milionech značí počet tranzistorů procesoru Athlon XP s jádrem Thoroughbred;

40

- a konečně NV40 je kódový název přespříští generace GPU od nVidie; tolik žil má datový kabel ATA/33 a nižší;

45

- přidáme-li RJ, získáme označení konektoru pro připojení k síti/modemu;

50

- padesát terabitů dat na čtvereční palec lze zaznamenat pomocí technologie Seagate HAMR;

52

- označení 52x naleznete u nejrychlejších (již poměrně běžných) CD vypalovaček; tolik milionů tranzistorů bude obsahovat 64-bitový procesor od IBM PowerPC 970; může také znamenat plochu čipu VIA Nehemiah ve čtverečních mm; úhlopříčka největšího vyrobeného LCD displeje v palcích;

55

- v milionech symbolizuje počet tranzistorů posledních procesorů Pentium 4 "Northwood";

64

- šestá mocnina čísla 2, má tedy velký význam; může znamenat 64-bitové procesory, které jsou nepostradatelné pro mnohaprocesorové servery a koneckonců i pro rodinu procesorů AMD K8 Hammer; právě desktopový Hammer bude značen jako Athlon 64; běžná velikost paměti na grafických kartách (v MB); každý ze čtyř paměťových kanálů Radeonu 9700 je 64-bitový; sběrnice PCI-X používaná v serverech je také 64-bitová; 64 bitů má každý kanál architektury pamětí DDR;

70

- přibližná spotřeba energie nejrychlejších procesorů Pentium 4 a Athlon XP ve wattech;

72

- takový počet bitů budou mít paměťové kanály architektury Hammeru;

74

- počet minut audio záznamu, které lze zaznamenat na standardní CD;

77

- milionkrát toto číslo je přibližně počet tranzistorů mobilního procesoru Intel Banias;

80

- tímto číslem jsou označeny nejpomalejší modely grafické karty SiS Xabre; max. délka zvukové stopy v minutách u CD s kapacitou 700MB; pro diskové standardy ATA66/100/133 potřebujete datový kabel s osmdesáti žilami;

84

- velikost čipu jádra AMD Thoroughbred-B ve čtverečních mm;

86

- označení x86 vyjadřuje osvědčenou architekturu desktopových procesorů;

90

- velice rozšířený standard pro modemy nese označení V.90;

92

- další verze modemového standardu je V.92;

97

- toto číslo v kombinaci s AC či MC označuje standardy pro integrované audio a modemy;

99

- přidáme-li před toto číslo TCO, získáme název specifikace určující vyzařování monitorů;


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama