Seznam kapitol
Tak se nám do redakce dostala jedna z nejlákavějších nabídek současného grafického trhu, GeForce 6800GT, a na potvoru hned od dvou výrobců - MSI a Gigabyte. Zatímco MSI se drží klasického designu a obsahuje obrovský bundle, Gigabyte sáhl k netradičnímu chlazení a přibalil DOOM 3. A jejich výkon?
Šestá generace grafických čipů se společnosti nVidia velmi podařila. Nejen, že se jí podařilo setřást nepěknou pověst vybudovanou sérií GeForce FX, ale dokonce předčila ATi na jejich posvátné půdě - výkonu v DirectX 9.0. Konkurenční boj Radeon X800 vs. GeForce 6800 se nyní přiklání spíše k druhé zmíněné grafice, ačkoliv i nové Radeony mají samozřejmě co nabídnout. V dnešní recenzi se ale podíváme na dvojici GeForce 6800GT - jednu od MSI a druhou od Gigabyte.
Hrátky s pipeline
Pokud jste četli moje preview na GeForce 6800, víte jistě, jak je to s organizací pipeline u nové šestkové řady GPU GeForce (a prakticky stejně u Radeonu X800). Jádro NV40 obsahuje celkem 6 vertex pipeline a 16 pixel pipeline. Protože se jedná o novou výrobu, kde je navíc čip velmi velký (přes 220 milionů tranzistorů), není samozřejmě úspěšnost výroby 100%. Proto sáhla nVidia k tradičnímu "ořezávání".
	
Obr. 1 - Kompletní grafická pipeline NV40
Klikněte pro zvětšení
Šestnáct pixel pipeline je rozděleno do 4 čtveřic, tzv.
quad-pipelines
. Pokud se nepodaří rozběhnout všechny pipeline na nominální frekvenci, sáhne nVidia k jednoduchému kroku - deaktivuje danou čtveřici pixel pipeline, čip lehce podtaktuje a prodá ho jako nižší verzi. Podobný postup může počkat i vertex pipeline, které lze ale samozřejmě vypínat po jedné.
V tabulce vidíte jednotlivé verze NV40, jak je lze nyní najít i na trhu:
Grafická karta  | pixel pipeline  | vertex pipeline  | Velikost a typ pamětí  | Frekvence GPU  | Frekvence paměti  | 
| GeForce 6800 Ultra | 16  | 6  | 256MB GDDR3  | 400MHz  | 1100MHz  | 
| GeForce 6800 GT | 16  | 6  | 256MB GDDR3  | 350MHz  | 1000MHz  | 
| GeForce 6800 | 12  | 5  | 128MB DDR  | 325MHz  | 700MHz  | 
| GeForce 6800 LE | 8  | 4  | 128MB DDR  | 320MHz  | 700MHz  | 
Tab. 1 - Jednotlivé verze GeForce 6800
To by ale nebylo samo sebou, kdyby chytré hlavy nevymysleli způsob, jak tyto vypnuté pipeline znovu aktivovat. Netrvalo to dlouho a Alexej Nikolajčuk, autor známé utility RivaTuner, objevil softwarovou cestu k zapnutí pipelines grafických čipů GeForce 6800LE a 6800. Více se můžete dozvědět v tomto článku.
PCI Express u nás v nedohlednu
U nedávno zveřejněného megatestu grafických karet pro PCI Express jsem si všiml několika velmi rozhořčených hlasů, které kritizovaly absenci jakékoliv karty s jádrem NV40. Ovšem po NV40 pro PCIe jako by se zem slehla. Zatím jsem takovou kartu viděl jen v prototypu na Invexu, ale v běžném prodeji zatím nejsou, přestože má nVidia HSI můstek již dávno hotov. Nezbývá tedy, než čekat.
Specifikace GeForce 6800GT a spol.
Krátce se ještě podívejme na specifikace hi-endového grafického čipu nVidie, NV40. Ten je vyroben 0,13mikronovým procesem a obsahuje celkem 222 milionů tranzistorů. Oproti 160 milionům u Radeonu X800 je to mnoho, ale nárůst je dán hlavně podporou Shader Modelu 3.0. Jak již bylo řečeno, plná verze NV40 obsahuje 6 vertex pipeline a 16 pixel pipeline (organizované do quad-pipelines). Paměťová sběrnice je 256-bitová a je určena pro paměti GDDR3.
Pokud bych měl hovořit konkrétně o GeForce 6800GT, tak tento čip běží na 350MHz, což mu zajišťuje maximální teoretický fillrate 5,6 Gpixel/s, resp. 5,6 Gtexel/s. Paměti GDDR3 na 500MHz (1GHZ efektivně) pro změnu zajišťují propustnost 32,0 GB/s. Zde jsou kompletní specifikace v tabulce:
ATi Radeon X800 XT  | nVidia GeForce 6800GT  | nVidia GeForce 6800 Ultra  | |
| Grafické jádro | R420 | NV40 | NV40 | 
| Výrobní proces | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu | 
| Počet tranzistorů | 160 milionů | 222 milionů | 222 milionů | 
| Frekvence jádra | 500MHz | 350MHz | 400MHz | 
| Frekvence paměti | 500MHz (1GHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) | 550MHz (1,1GHz DDR) | 
| Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 
| Propustnost pamětí | 32 GB/s | 32 GB/s | 35,2 GB/s | 
| Pixel fillrate (singletexturing) | 8,0 Gpixel/s | 5,6 Gpixel/s | 6,4 Gpixel/s | 
| Texel fillrate (multitexturing) | 8,0 Gtexel/s | 5,6 Gtexel/s | 6,4 Gtexel/s | 
| Výkon při FSAA | cca 50 miliard AA vzorků/sek. | cca 45 miliard AA vzorků/sek. | cca 51,2 miliardy AA vzorků/sek. | 
| Transformace trojúhelníků | 750 MT/sek. | 525 MT/sek. | 600 MT/sek. | 
| Počet pixel pipeline | 16 | 16x1 / 32x0* | 16x1 / 32x0* | 
| Počet TMU | 16 | 16 | 16 | 
| Podpora DirectX | 9.0b | 9.0c | 9.0c | 
| Pixel shader | 2.0+ | 3.0 | 3.0 | 
| Pixel instrukce | 1536 | nekonečno | nekonečno | 
| Vertex enginy | 6 | 6 | 6 | 
| Vertex shader | 2.0+ | 3.0 | 3.0 | 
| Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | 4xRGMS+2xSS | 
| Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | LMA III | 
| Barevná komprese | 6:1 | ? | ? | 
| Z-komprese | 8:1 (48:1 při 6x FSAA) | ? | ? | 
| Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 | IntelliSample 3.0 | 
Tab. 2 - Specifikace hi-endových grafických čipů
* - Při absenci barevné složky daného bodu dokáže GeForce 6800 vyrenderovat díky zdvojeným ROP až 32 pixelů za takt. Podrobnost viz odkaz níže.
Pokud Vás zajímají podrobnosti z architektury GeForce 6800, doporučuji
velmi detailní preview, kde se dozvíte vše potřebné. Nyní se ale již podívejme na samotné grafické karty MSI a Gigabyte.