Seznam kapitol
Minulý týden jsem provedl malý update výkonu ovladačů ForceWare 71.84 beta a nyní přichází ještě jedno podstatné doplnění. Za prvé se ForceWare 71.84 staly oficiálními a za druhé jsem je namísto GeForce 6600 otestoval na GeForce 6600GT. A věřte, že výsledky jsou opravdu velmi velmi zajímavé!
Herní testy - výkon v 4x FSAA, 8x AF
Doom 3
	Při zapnutém FSAA toho již nové ovladače tolik nesvedou, nicméně zrychlení je příjemné. Zatímco na GeForce 6600 je nárůst sporadický, GT verze je na tom o něco lépe.
Far Cry
	Velmi podobných výsledků dosáhly nové ovladače ve hře Far Cry, ale nárůst výkonu při vyšších rozlišeních je tentokrát vyšší. Procentuálně vyjádřeno je v průměru velmi dobrých 12%.
Half-Life 2
	ForceWare 71.84 si v Half-Life 2 udržují svůj standard a v rozlišení 1024x768 předvedly zrychlení o 22,5%. Ostatní nárůsty jsou také slušné.
Unreal Tournament 2004
	UT2004 se zapnutým FSAA a AF byl jediným světlým bodem nových ovladačů na GeForce 6600, a tak bych se divil, kdyby se situace neopakovala s 6600GT. A musím říct, že nárůst je i zde obrovský a pohybuje se v průměru kolem 40%!
Call of Duty
	Slušný kousek se podařil nVidii i v OpenGL hře Call of Duty, kde nárůst činil mezi 10 a 20%. Opět ale jen u GeForce 6600GT.
Serious Sam: The Second Encounter
	GeForce 6600 jsem bohužel v Serious Sam netestoval, ovšem 6600GT zaznamenala opět masivní zrychlení v nižších rozlišeních. Nárůst +27%, resp. +39% nasvědčuje tomu, že s novými drivery to nebyla vůbec náhoda.
Srovnání výkonu
Nejdříve se podívejme na tabulku, která už byla k vidění v původním článku. V té jsou srovnány obě verze ovladačů na GeForce 6600:
| ForceWare 66.93 vs. 71.84 (GeForce 6600) | bez FSAA, AF | 4xFSAA, 8xAF | Průměr  | ||||
| 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
| Doom 3 (default) | +0,41%  | +2,13%  | +2,52%  | +0,00%  | +0,66%  | +1,69%  | +1,23%  | 
| Doom 3 (trdm1) | -2,18%  | -2,11%  | -1,60%  | -0,91%  | +1,23%  | +0,39%  | -0,86%  | 
| Far Cry (default) | +1,93%  | -0,27%  | +0,19%  | -4,00%  | -1,15%  | +0,00%  | -0,55%  | 
| Far Cry (cooler01) | +2,99%  | +1,04%  | +1,14%  | +4,67%  | +2,60%  | -0,40%  | +2,01%  | 
| Half-Life 2 (canals01) | +5,10%  | +3,85%  | +2,76%  | +2,73%  | +2,83%  | +1,85%  | +3,19%  | 
| Half-Life 2 (coast03) | +11,26%  | +8,23%  | +5,06%  | +4,94%  | +4,70%  | +3,74%  | +6,32%  | 
| UT2004 (default) | +2,56%  | +1,44%  | +0,81%  | +4,78%  | +5,70%  | +6,07%  | +3,56%  | 
| UT2004 (Primeval) | +4,35%  | +4,07%  | +1,74%  | +31,47%  | +29,85%  | +37,74%  | +18,20%  | 
| Splinter Cell (1_1_1Tbilisi) | -2,30%  | -1,94%  | -1,43%  | x  | x  | x  | -1,89%  | 
| Call of Duty (mp_dawnville) | x  | x  | x  | -0,92%  | -0,63%  | -1,15%  | -0,90%  | 
| Průměr | +2,68%  | +1,83%  | +1,24%  | +5,46%  | +5,80%  | +6,38%  | +3,03%  | 
Tab. 1 - ForceWare 66.93 vs. 71.84 na GeForce 6600
Na této grafické kartě se tedy nové ovladače příliš nepředvedly. Celkový nárůst +3% není nic moc a navíc je z poloviny tvořen +18% z UT2004. Celkově jsou na tom nové ovladače lépe v FSAA, AF, ale to je opět díky Unrealu. V některých testech byl dokonce zaznamenán výkonnostní propad, konkrétně Doom 3 trdm1 demo a Far Cry default demo a také dvě hry na konci tabulky.
Něco jiného je ovšem výkon na GeForce 6600GT, kvůli kterému dlužím pár lidem omluvu za brzké závěry:
| ForceWare 66.93 vs. 71.84 (GeForce 6600GT) | bez FSAA, AF | 4xFSAA, 8xAF | Průměr  | ||||
| 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 16x12 | ||
| Doom 3 (default) | +43,8%  | +18,7%  | +7,2%  | +7,0%  | +2,0%  | +2,3%  | +13,5%  | 
| Doom 3 (trdm1) | +11,0%  | -0,6%  | -0,4%  | +0,7%  | +4,0%  | +3,9%  | +3,1%  | 
| Far Cry (default) | +42,4%  | +35,2%  | +7,0%  | +4,7%  | -1,0%  | -5,6%  | +13,8%  | 
| Far Cry (cooler01) | +20,0%  | +10,9%  | +4,1%  | +6,3%  | +20,0%  | +12,3%  | +12,3%  | 
| Half-Life 2 (canals01) | +34,4%  | +27,5%  | +18,0%  | +22,4%  | +7,8%  | +6,2%  | +19,4%  | 
| Half-Life 2 (coast03) | +34,7%  | +25,8%  | +21,3%  | +22,5%  | +9,8%  | +5,8%  | +20,0%  | 
| UT2004 (default) | +42,9%  | +30,5%  | +20,2%  | +26,5%  | +12,2%  | +5,0%  | +22,9%  | 
| UT2004 (Primeval) | +43,3%  | +41,9%  | +30,6%  | +33,5%  | +33,5%  | +47,6%  | +38,4%  | 
| Splinter Cell (1_1_1Tbilisi) | +14,5%  | +1,7%  | -1,1%  | x  | x  | x  | +5,1%  | 
| Wolfenstein: ET (radar) | +30,9%  | +11,0%  | -4,6%  | x  | x  | x  | +12,4%  | 
| Call of Duty (mp_dawnville) | x  | x  | x  | +20,8%  | +12,5%  | +10,9%  | +14,7%  | 
| Serious Sam SE (GC) | x  | x  | x  | +39,4%  | +27,3%  | +8,2%  | +24,9%  | 
| Průměr | +31,8%  | +20,2%  | +10,2%  | +18,4%  | +12,8%  | +9,7%  | +16,0%  | 
Tab. 2 - ForceWare 66.93 vs. 71.84 na GeForce 6600GT
Zde jsou výsledky prostě drtivé a podobný nárůst se jen tak nevidí. Je vidět, že nVidia nejvíce zapracovala na rozlišení 1024x768 bez FSAA, kde je průměrný nárůst výkonu brutálních 32%. Následuje 1280x1024 bez FSAA a 1024x768 s 4xFSAA, kde se ještě drží nárůst přes 20%. V žádném nastavení ale není výsledek vyloženě špatný.
Z her si majitelé GeForce 6600GT pomohou nejvíce v UT2004, který zrychlil o 38%, skvěle je na tom i Serious Sam SE a hlavně Half-Life 2. Naopak nejmenší nárůst se konal u Doom 3 mapy trdm1 a ve Splinter Cellu. Nicméně průměrných +16% je něco, čemu jsem zpočátku jen těžko věřil.
Závěr
Jak příliš negativně mohly vyznít mé hodnocení v předchozích dvou článcích, přesto se nakonec musím nVidii uklonit. Tento test ovladačů na GeForce 6600GT mě přesvědčil o tom, že vývoj není jen hon za vyšším skóre ve 3DMarku03 a 05, ale také místy znatelné zrychlování v hrách. Vždyť v 1024x768 se podařilo 6600GT naboostovat o třetinu výkonu!
Ovladače 71.84 jsou nyní zároveň oficiální a budu s nimi bez nejmenších výčitek svědomí testovat. Doporučoval bych je zároveň všem majitelům GeForce 6600GT, protože bez jakýchkoliv artefaktů si přijdou na vyšší rychlost v hrách. A to poměrně o dost.
Za zapůjčení grafické karty ASUS eXtreme N6600GT k testům děkujeme společnosti ASUSTeK Computer Inc.