Seznam kapitol
V druhém díle našeho testu se setkáme se střední částí mainstreamových karet společnosti nVidia, s rodinou GeForce FX 5600. Kromě verze 5600XT se 128-bitovým paměťovým rozhraním, kterou vám dlužíme od včerejška, se dočkáte recenze grafických čipů GeForce FX 5600 a 5600 Ultra. Tyto karty byly zavrhovány, protože výkon byl slabší. Je tomu ale skutečně tak?
Výsledky testů
Testovalo se na naší referenční sestavě:
- Základní deska Intel D850EMV2 (čipset i850E)
 - rocesor Intel Pentium 4 3,06GHz (jádro Northwood, 533MHz QPB)
 - Paměť 2x Samsung 256MB PC1066 RDRAM
 - HDD Maxtor D740X 6L040J2 (40GB, 7200 ot./min)
 - HDD Seagate Barracuda 7200.7 ST380011A (80GB, 7200 ot./min)
 - Sound Blaster Live! 5.1
 - Zdroj Fortron FSP350-60PN(PF)
 
Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 1, dále jsem nainstaloval DirectX 9.0b a nejnovější ovladače ForceWare 56.72. V 3DMarku 2001SE a 3DMarku 03 byly použity nejnovější patche (330, resp. 340). Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to ve třech rozlišeních a dvou nastaveních optimalizací (bez FSAA/AF a s 4xFSAA, příp. AF).
Protože se jedná o větší srovnání, které je rozděleno na čtyři díly, v prvních třech uvedu jen orientační výsledky pro rozlišení 1024x768, a to s oběma úrovněmi nastavení optimalizací. Zvlášť uvedu tabulku s výsledky přetaktování. Mimo hodnoty samotné ještě uvádím tabulky, ve které je uvedeno vždy srovnání vzhledem k prostřední kartě (bráno podle výkonu).
Pozn.: V posledním díle, který vychází ve čtvrtek, naleznete samozřejmě mnoho podrobných, přehledných grafů srovnávajících všechny GeForce FX 5500, 5600 a 5700 včetně vyhodnocení jednotlivých karet (koupit/nekoupit).
Nejdříve se podívejme na výsledky jednotlivých benchmarků, syntetických i herních, ve kterých máte zapsány výsledky ve fps (snímky za sekundu), resp. v bodech (3DMark 2001SE a 03):
| Benchmark | Inno3D GeForce FX 5600XT 128-bit  | Galaxy Zeus GeForce FX 5600  | ASUS GeForce FX 5600 Ultra  | 
| 3DMark 2001SE | 8025  | 9752  | 11784  | 
| 3DMark 2001SE (4xFSAA) | 3700  | 4904  | 8349  | 
| 3DMark 03 | 1891  | 2534  | 3385  | 
| 3DMark 03 (4xFSAA, 4xAF) | 809  | 1280  | 1783  | 
| Quake 3 | 202,6  | 250,2  | 293,8  | 
| Quake 3 (4xFSAA, 8xAF) | 70,7  | 120,2  | 178,3  | 
| UT2003 - Flyby | 81,25  | 110,16  | 148,33  | 
| UT2003 - Flyby (4xFSAA, 8xAF) | 34,99  | 57,88  | 82,34  | 
| UT2003 - Botmatch | 54,57  | 66,51  | 70,57  | 
| UT2003 - Botmatch (4xAA, 8xAF) | 27,04  | 43,42  | 58,48  | 
| AquaMark 2.1 | 43,1  | 55,3  | 70,9  | 
| AquaMark 2.1 (4xFSAA) | 21,3  | 29,4  | 40,7  | 
| AquaMark 3 | 12,93  | 17,13  | 22,40  | 
| AquaMark 3 (4xFSAA) | 9,40  | 12,81  | 17,25  | 
| CodeCreatures | 17,9  | 21,9  | 27,4  | 
| CodeCreatures (4xFSAA) | 12,3  | 16,5  | 22,0  | 
Tab. 2 – Výsledky testů pro rozlišení 1024x768 při 32-bit barvách
Dále se podívejme na relativní srovnání těchto výsledků s ohledem na Galaxy Zeus GeForce FX 5600:
| Benchmark | Inno3D GeForce FX 5600XT 128-bit  | Galaxy Zeus GeForce FX 5600  | ASUS GeForce FX 5600 Ultra  | 
| 3DMark 2001SE | -17,7%  | 100%  | +20,8%  | 
| 3DMark 2001SE (4xFSAA) | -24,6%  | 100%  | +70,2%  | 
| 3DMark 03 | -25,4%  | 100%  | +33,6%  | 
| 3DMark 03 (4xFSAA, 4xAF) | -36,8%  | 100%  | +39,3%  | 
| Quake 3 | -19,0%  | 100%  | +17,4%  | 
| Quake 3 (4xFSAA, 8xAF) | -41,2%  | 100%  | +48,3%  | 
| UT2003 - Flyby | -26,2%  | 100%  | +34,6%  | 
| UT2003 - Flyby (4xFSAA, 8xAF) | -39,5%  | 100%  | +42,3%  | 
| UT2003 - Botmatch | -18,0%  | 100%  | +6,1%  | 
| UT2003 - Botmatch (4xAA, 8xAF) | -37,7%  | 100%  | +34,7%  | 
| AquaMark 2.1 | -22,1%  | 100%  | +28,2%  | 
| AquaMark 2.1 (4xFSAA) | -27,6%  | 100%  | +38,4%  | 
| AquaMark 3 | -24,5%  | 100%  | +30,8%  | 
| AquaMark 3 (4xFSAA) | -26,6%  | 100%  | +34,7%  | 
| CodeCreatures | -18,3%  | 100%  | +25,1%  | 
| CodeCreatures (4xFSAA) | -25,5%  | 100%  | +33,3%  | 
Tab. 3 – Relativní srovnání výsledků testů
Dnes mám ve srovnání mnohem jednodušší úlohu než ve včerejším článku, protože se jedná o stejnou architekturu a stejnou paměťovou sběrnici. Proto jsou rozdíly jasně dané, 5600XT ztrácí na kartu Galaxy průměrně 27%, zatímco ASUS vede nad toutéž kartou o 34%. Vysoká frekvence pamětí GeForce FX 5600 Ultra rozhodla o tom, že se bude výkonem statečně bít i s rodinou 5700. Je zde také vidět, že 3DMark03 docela dobře reflektuje výsledky praktických benchmarků.
Overclocking
Dále se podívejme na výsledky přetaktování. NV31 měla již hodně času k tomu, aby se zlepšila její výtěžnost, a proto se dostávají i na pomalejší karty poměrně kvalitní čipy. Zde je opět souhrn výsledků přetaktování:
- Inno3D GeForce FX 5600XT 128-bit: 235/200 -> 365/216MHz
 - Galaxy Zeus GeForce FX 5600: 325/250 -> 365/292MHz
 - ASUS V9560 Ultra/TVD: 400/400 -> 491/441MHz
 
| Benchmark | Inno3D GeForce FX 5600XT 128-bit  | Galaxy Zeus GeForce FX 5600  | ASUS GeForce FX 5600 Ultra  | 
| 3DMark 2001SE | 9537  | 10603  | 12649  | 
| 3DMark 03 | 2371  | 2885  | 3914  | 
| Quake 3 | 240,5  | 271,9  | 304,5  | 
| UT2003 - Flyby | 105,38  | 125,96  | 171,15  | 
| UT2003 - Botmatch | 65,36  | 69,16  | 70,92  | 
| AquaMark 2.1 | 55,7  | 61,9  | 80,2  | 
| AquaMark 3 | 18,14  | 19,50  | 26,86  | 
| CodeCreatures | 22,2  | 24,3  | 31,2  | 
Tab. 4 – Srovnání výsledků přetaktovaných karet
A samozřejmě relativní porovnání výsledků testů:
| Benchmark | Inno3D GeForce FX 5600XT 128-bit  | Galaxy Zeus GeForce FX 5600  | ASUS GeForce FX 5600 Ultra  | 
| 3DMark 2001SE | -10,1%  | 100%  | +19,3%  | 
| 3DMark 03 | -17,8%  | 100%  | +35,7%  | 
| Quake 3 | -11,5%  | 100%  | +12,0%  | 
| UT2003 - Flyby | -16,3%  | 100%  | +35,9%  | 
| UT2003 - Botmatch | -5,5%  | 100%  | +2,5%  | 
| AquaMark 2.1 | -10,0%  | 100%  | +29,6%  | 
| AquaMark 3 | -7,0%  | 100%  | +37,7%  | 
| CodeCreatures | -8,6%  | 100%  | +28,4%  | 
Tab. 5 – Relativní srovnání výsledků grafických karet
Pořadí se nám samozřejmě nezměnilo, ale rozdíly jsou jiné. Nemohu sice srovnávat průměrný nárůst, protože chybí výsledky s FSAA/AF, ale i tak lze říci, že se GeForce FX 5600XT se přiblížila o pěkný kousek k non-Ultra verzi. Rozestupy mezi Galaxy a ASUSem jsou v podstatě stejné.
Samozřejmě Vás nemohu ochudit ani o rozdíly původních frekvencí a přetaktovaných karet. Pro Inno3D můžeme zaznamenat nárůst +23,1%, karta od Galaxy zvedla svůj výkon o 9,1% a ASUS přidal sympatických 10%. Čím rychlejší jsou karty, tím menší je procentuální nárůst.
Dočetli jste už druhou část našeho velkého testu GeForce FX 5500, 5600 a 5700 a následující dva dny nás čeká jeho dokončení. Zítra se podíváme na zbylou rodinu, a to GeForce FX 5700 (NV36), která aspiruje na nejvýkonnější část mainstreamového spektra a ve čtvrtek se pak podíváme na závěrečné srovnání s mnoha grafy a doporučeními.
Za zapůjčení grafické karty Inno3D děkujeme společnosti LEVI International
Za zapůjčení grafické karty Galaxy děkujeme společnosti ProCA s.r.o.
Za zapůjčení grafické karty ASUS děkujeme společnosti Czech Computer