V USA mají dálnici s bezdrátovým nabíjením EV, zvládla přenášet 190 kW
i Zdroj: Purdue University (Kelsey Lefever)
Aktualita Akumulátory, EV

V USA mají dálnici s bezdrátovým nabíjením EV, zvládla přenášet 190 kW

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Také v USA se zkouší bezdrátové nabíjení elektromobilů ze silnice. Na jedné z dálnic postavili krátký úsek, který zvládá až 190kW nabíjení.

Reklama

Bezdrátové nabíjení by mohlo být řešením pro dálkovou dopravu pomocí elektromobilů nejrůznějšího druhu. Pokud by šlo o šířeji používané řešení, mohlo by to umožnit montovat do aut menší a lehčí akumulátory, neboť při delších jízdách by se baterie mohly nabíjet při jízdě (jde o tzv. DWPT - Dynamic Wireless Power Transfer), zatímco pro běžné ježdění “kolem komína” by takový menší akumulátor postačoval. To je ale zatím stále hudba budoucnosti, která kdo ví, zda vůbec nastane. Nyní to zkoušejí i v USA, a to konkrétně na U.S. Highway 52/U.S. Highway 231 v West Lafayette. 

Testovací kus dálnice mají na svědomí inženýři z Purdue University, podílela se na tom i Indiana Department of Transportation (INDOT) a další partneři jako AECOM, White Construction a PC Krause and Associates. Nabíjecí úsek je ale velice krátký, má totiž jen čtvrt míle, což je asi 400 metrů. 

Francie spustila 1,5 km dálnice A10 s bezdrátovým nabíjením EV, výkon je až 300 kW

Francie spustila 1,5 km dálnice A10 s bezdrátovým nabíjením EV, výkon je až 300 kW

Bezdrátové nabíjení elektromobilů by mohlo být jedním ze střípků skládačky, které umožní dlouhý dojezd elektromobilů na dálnicích. Francie nyní spustila takové nabíjení na dálnici A10.

Na prázdném tahači s technikou Cummins to bylo otestováno a při rychlosti 65 mph (105 km/h) byl bezdrátový nabíjecí systém schopen přenášet výkon 190 kW. Na tomto úseku vůz strávil 29 sekund, což by čistě teoreticky mělo zvládnout přenést za tu dobu 1,5 kWh (kdyby se výkon udržel od prvního metru ve stále stejné výši).

Zde připomeňme, že nedávno byl ve Francii postaven zhruba 4krát tak dlouhý úsek, který zvládá až 300 kW, nicméně tam je nabíjecí cívkou obří plošina spouštěná z návěsu. V tomto případě šlo o mnohem menší systém přímo na tahači. 

Stejně jako u všech jiných podobných projektů ale chybí jedna velmi důležitá informace. Jaká byla účinnost těchto přenosů? 


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama