Zpět na článek

Diskuze: V USA mají dálnici s bezdrátovým nabíjením EV, zvládla přenášet 190 kW

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

patriot
patriot
Level Level
11. 12. 2025 08:48 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Toto řešení má dva zcela zásadní fyzikální problémy:

1. Účinnost, protože na výkonový přenos energie je přenos vzduchem velmi nevhodný. Je potřeba využít rezonanční princip, ale to je bez šance na úspěch, protože se mění tolik vstupních parametrů.. A i potom nebude účinnost bůhví jaká. U mobilu ztráta třeba 30% energie nikomu moc nevadí. ztratit 30% ze stovek kilowattů je všestranný problém ..

2. Rušení, protože v principu jsou ty cívky vysílače pulsů a ty se rozpadnou do širokého spektra frekvencí a tedy rušení. Leda by se jezdilo v kovových odstíněných tunelech ...

Technicky mají problémy s životností zabudované instalace. Cena je obrovská a co se bude dít při obnově povrchu vozovky? Uložit instalaci hlouběji? OK, ale pak jde účinnost přenosu energie k nule.

Pro momentální lidské vědění je toto jen krásná a sladká UTOPIE.

Finanční problémy: Vždyť máme problém postavit komplet D1 s třemi pruhy. A jako, že by se stavila dálnice, co bude ještě 100x dražší? Opět utopie.

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
12. 12. 2025 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@patriot ta ucinnost musi bejt fakt mizerna..

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 12. 2025 06:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako ty troleje jsou dobrý fór. Dlouho jsem se tak nepobavil. Možná by pomoci AI mohl někdo udělat simulaci jak by to třeba vypadalo v Brně. Bože, to bychom se nasmáli. Toto řešení může obhajovat jen úplný blázen nebo to je nějaká recese?

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 12. 2025 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Tak zaprvé to nikdo neobhajuje. A zadruhé, tady je řeč o dálnicích, dlouhých úsecích. Ne o městech.

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 12. 2025 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nebylo by jednodušší, levnější i efektivnější prostě natáhnout troleje? Funguje to bambilion let.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2025 10:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cemada @Cemada Nebylo. Vždyť je to řešení dost k ničemu.

1, Vyšší aerodynamický odpor = vyšší spotřeba. Takže to, co možná navýšíte u efektivity přenosu, ztratíte na vyšší spotřebě.
2, Vizuální problém, nevypadá to hezky. Bezdrátově nabíjecí silnice vypadá víceméně furt stejně.
3, Nepoužitelné pro osobní dopravu (umíte si představit osobní auto s trolejemi?)
4, Nejsem si jist spolehlivostí. Jak by se to nasazovalo? To byste musel mít úseky od "benzinky k benzince", kde to nasadíte v klidu, těžko to nasadíte při 100+km/h rychlosti, nemluvě o případných větveních (odbočkách na ty benzinky), kdybyste nechtěl ještě zastavit, tak ono to na takových místech rádo padá. A zastavit na dálnici, abyste nasadil troleje, je nesmysl.

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 12. 2025 11:24 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala
1) Kolik váží ve vozidle cívka pro bezdrátový přenos? O kolik díky téhle váza vzroste spotřeba?
2) Tak řešíme elektrofikaci nebo estetiku, co má větší užitek?
3) Řekl bych, že ta snaha o přenos energie do vozidla je v první řadě nejdůležitější u nákladních vozidel, pokud je chceme mít elektrofikované. Osobák si na "chvíli" zaparkuje na čerpačce.
4) Ano, souhlasím. Nasazování za jízdy je problematické, ale určitě řešitelné. Ano, občas to spadne. Cívku z vozovky zase budete muset vykopat když klekne. Obojí má něco.

Editováno. Posledné věty byly psány na chybném pochopení odboček.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2025 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Cemada 1) To nevím. Tak nějak mám ale pocit, že ty sběrače budou také něco vážit. Co se dívám, tak takový sběračový systém na trojebusu má hmotnost cca 100-150 kg.
A upřímně řečeno, myslím, že ten odpor bude mít na spotřebu větší vliv než ta hmotnost. Hmotnost je problém při rozjezdu, ale na dálnici jedete konstantně, takže tam není takovým problémem. Zato aerodynamický odpor je tam problém pořád a při vyšších rychlostech obzvlášť.
2) Estetika sama o sobě užitek nemá. To ale neznamená, že ji máme úplně ignorovat.
3) Takže výhoda pro bezdrát, protože je univerzálnější.
4) Jasně, že obojí má něco. Ty troleje mi ale opravdu nepřijdou jako šťastné řešení.

https://images.hgmsites.net/hug/swedens-new-e-way-electrified-highway_100558031_h.jpg

Jako když to vidím, tak mi to opravdu nepřijde jako lepší řešení. Ta aerodynamika tam dostává hodně na zadek, monstrum je to šílené, že si tou nižší hmotností opravdu nejsem jist, vypadá to hrozně. Není to škálovatelné na menší vozy... Vám to opravdu přijde jako cesta?

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 12. 2025 14:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala Netvrdím, že to je cesta. Byl to jen dotaz do diskuze. Protože se vymýšlí jak dostat elektřinu do vozidel, když už to letaletoucí umíme.
Bezdrátové nabíjení je komfortní, ale představa že mi pod zadkem září bůhví kolik kW, se mi moc nelíbí.
Jako nejideálnější (ted ta cesta) se mi jeví obdoba benzínek a výměnné standardizované baterie. Přijedu na flek a robot mi zespodu baterii vymění. Baterie by byly skladovány v podzemí, kontrolovány a nabíjeny pomalu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2025 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Cemada To sice umíme, ale troleje na toto opravdu nejsou vhodné. Ty jsou ideální na ty koleje (vlaky, tramvaje), případně u trolejbusů na páteřních linek. Pohybuje se Vám tam totiž pořád totéž zhruba stejné velikosti. Takhle byste to limitoval na velké náklaďáky a autobusy, ale už byste vyloučil dodávky nebo osobní auta. To u bezdrátu nehrozí, ten může obsloužit vše. A když to může využít více vozidel, rychleji se to zaplatí.

Navíc si všimněte, že dnes se už ani tam troleje moc nepoužívají a řeší se to baterkami. Místo stavby trolejového vedení se kupují parciální trolejbusy, které ty úseky zvládnou na baterky. Stejně tak se některé tratě místo elektrifikace dočkaly raději baterkových vlaků.

Co jsem viděl testy záření, tak v autech ani v oblasti nohou to záření nebylo nikterak velké a bylo stále řádově pod hodnotami norem pro všeobecné záření.

Výměna standardizovaných baterií zní lákavě, ale také si nemyslím, že se to ujme. Má to hned několik problémů. Technicky to sice jde a některé firmy to používají, ale všeobecně je to problém. Rozměry aut jsou různé, takže byste musel mít nějaký omezený počet standardizovaných rozměrů, což znamená, že u většiny aut by se nevyužil dostupný prostor. Tedy by ty akumulátory byly v průměru menší, než co by to auto zvládlo. Neustálé připojování akumulátorů zvyšuje riziko problémů v místě spojení. Na co by dále automobilky lákaly své zákazníky, když by všechna auta měla stejné baterie? Výrazně by se tak snížil tlak na vývoj a snahu to posunout vpřed, protože byste odstranil konkurenční výhodu.

Lidé jsou líní a zvítězí řešení, které je nejpohodlnější. A nejjednodušší řešení je, když se nic nehýbe, nic se nepřipojuje, funguje to automaticky, spolehlivě... A je určitě ještě pohodlnější nabíjet bezdrátově bez nějakého zásahu, než jezdit na stanici vyměňovat baterii.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 12. 2025 06:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cemada @Cemada 🤣🤣🤣🤣 tak to mě poser. Všude troleje! To je nějaká recese?

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 12. 2025 07:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Tak kdy už se vymýšlí chujoviny jako tisíce tun mědi pod vozovkou a bezdrátové nabíjení se ztrátami. Může se vymýšlet méně tun mědi nad vozovkou a s menšími ztrátami ;-)
Jak jsem psal později, mě by přišlo jako ideální mít prostě výměnné baterie.

Mimochodem co je na trolejích recesního?

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
28. 12. 2025 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cemada celkem bych uvital nakou technickou dokumentaci jak presne je to resene a opravdu kolik materialu to sezere na kazdym metru vozovky

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 12. 2025 17:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je zmienka o tom, kolko to dotoho napumpovali energie a ake su straty? Docela ma to zaujalo. Lebo straty musia byt pri dodavke energie, ako aj pri indukcii, nebolo by lepsie nieco ako boli stare elektricke motokary s natahanym vedenim na vozovke?

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 12. 2025 18:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dilinozravec @Dilinozravec já jsem našel čísla 72% nebo 80-90% při nízkých rychlostech (MHD) v jiném testu, případně až 94% v jiném zdroji.

Všechny nejspíše jen pokud se daří držet vůz ve stopě - což by předpokládalo nejspíše "nutnost předat volant silnici" Bez této ideální stopy pokles přeneseného výkonu až 25% s "trojkou v žíle" pak i 50% - tady si nejsem jist jestli by i úměrně klesla účinnost. Sníh na silnici pak dokázal ubrat ještě asi 4%

satryx
satryx
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
9. 12. 2025 10:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nějak mi to nevychází. Při konstantní rychlosti 105km/h by měl ujet 400m úsek za necelých 14s.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 12. 2025 12:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@satryx @satryx Ano, máte pravdu. 29 je rychlost v m/s, výsledkem je necelých 14 sekund. Při zjednodušování textu jsem chybně přiřadil číslo špatné veličině.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
8. 12. 2025 22:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No v reálném provozu by to mohlo stačit, nejen na pohyb vozejčků, ale i na nějaké to nabíjení, pokud tam nebude čistě štrůdl kamionů. V hustším provozu na dálnici mi vychází 264kW/km (v absolutním extrému 570-800 - jeden pruh plný kamionů, druhý osobáků jedoucí max povolenou rychlosti, pouze dodržující bezpečné rozestupy) takže by kilometr na takové dálnici mohl znamenat 600-700m následně mimo...

V absolutních číslech by tak na takový trolejbusový provoz na dálnici stačil jeden blok z Dukovan (320-400MW), na komplet silniční dopravu lehce přes 3 bloky Temelína?

Budman
Budman
Level Level
9. 12. 2025 22:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@akulacz @akulacz jen 3 bloky Temelína? No tak to je přeci za babku, přebudování energetické a silniční sítě bude taky zadarmo, o vyrovnávacích kapacitách se ani bavit nebudeme, to jsou přeci drobné... :-D
Zajímavé je, že to opakovaně zkouší na různých místech různé společnosti a výsledek je pořád stejně neuspokojivý... že by to něco naznačovalo? ;-)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2025 07:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Budman "Zajímavé je, že to opakovaně zkouší na různých místech různé společnosti a výsledek je pořád stejně neuspokojivý"

A jak byste si představoval uspokojivý výsledek?

Tohle je pořád ve fázi vědeckého vývoje a prvních pilotních projektů. Na nějaké praktické nasazení si počkáme ještě hodně dlouho a budeme čelit typickému problému slepice-vejce. Když nebudou nabíjecí silnice, nebudou se vyrábět auta s podporou DWPT a když nebudou auta s DWPT, nebude pro koho dělat nabíjecí silnice.

Ale kdo ví, možná se opravdu ukáže, že to není cesta. Na něco takového je ale zatím brzy. Ty pilotní projekty fungují a něco to dělá, jak moc je to škálovatelné globálně, to těžko říci. Navíc, jestli to dnes není dostatečně dobré, nemusí nutně znamenat, že to nebude dostatečně dobré za 10, 20, 30 let.

akulacz
akulacz
Level Level
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
Operační systém: Linux
10. 12. 2025 09:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Budman no mnohde najdeš informace, že by jsme museli těch bloků postavit několik desítek, někde zase že vlastně nepotřebujeme žádné, tak se snažím dojít k číslům, která by tak nějak mohla odpovídat realitě.

Realizace a cena je druhá věc, stabilní zdroje určitě potřebujeme a v našich podmínkách zatím nic lepšího než JE asi nemáme. Postavit všude soláry a úložiště taky nebude asi nic levného (ani ekologického), plány tahat dráty z Afriky mi taky přijdou trochu mimo Míšu... Třeba na tu osobní dopravu by ale měly stačit přebytky které zatím máme, pokud by se je dařilo akumulovat. Až vypneme uhlí, tak už nebude vycházet asi vůbec nic...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2025 10:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @akulacz Tak ty výpočty si člověk udělá docela snadno sám. Průměrný nájezd 13 tisíc km ročně, 6,3 milionu aut, průměrná spotřeba EV v evropských podmínkách 18,2kWh/100 km. 6,3M13018,2 = 14,9 TWh. Dejme k tomu pro jistotu ještě ztráty (i když ty jsou tam už někdy trochu započítané) a zvyšme to třeba o třetinu, jsme na cca 20 TWh. To máme osobní auta. Zbytek (dodávky, autobusy, traktory, náklaďáky, motorky) zhruba totéž. Cca 40 TWh ročně. Jeden blok Temelína udělá asi 7-8 TWh ročně, tak to máme 5-6 bloků pro 100% elektromobilitu všeho.

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 12. 2025 07:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Milan Šurkala Jsem se onehdá bavil s AI na téma EU, elektrifikace a zdroje.
Výsledek: pokud v EU v r.2035 skončí prodej spal.motorů a celý vozový park POUZE osobáků se vymění za elektro do roku 2060, bude EU potřebovat produkovat 2x tolik energie jako dnes. A to se nebavíme o posílení sítí a dalších věcí okolo, které se budou muset udělat. Jen o tom, kolik budeme potřebovat energie.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 12. 2025 10:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Cemada No a zkontroloval jste ty výpočty AI? Mně třeba na stejnou otázku řekla 20 %. Což je také nesmysl, protože je to o něco více (zapomněla na ztráty).

V EU máme 260 milionů aut. 13 tisíc km ročně, spotřeba 18,2 kWh/100km, to dělá 615 TWh. Dejme tam ty ztráty a jsme na cca 800+ TWh. Roční spotřeba EU je 2700-2800 TWh. Takže AI byla mimo tak 3,5krát. Těžko se do té doby zvýší průměrný nájezd Evropana na cca 40-50 tisíc km, nebo asi nestoupne průměrná spotřeba EV na 60-70 kWh/100 km, aby to vyšlo.

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 12. 2025 11:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Milan Šurkala Popravdě, nekontroloval. Ale taky se nepočítala jen vozidla, protože energie není jen o nich, že jo. Zahrnut (aspoň podle zadání) byl i každoroční nárůst potřeby energie společnosti (EU) jako takové. Protože, co si budeme povídat, lidstvo je energeticky stále náročnější a náročnější. A s AI a elektrofikací to bude ještě horší.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 12. 2025 11:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Budman @Cemada "Popravdě, nekontroloval."

No ale to je v případě práce s AI to první, co by člověk měl udělat, obzvlášť jestli chce takovou informaci posílat dál.

"byl i každoroční nárůst potřeby energie společnosti (EU)"

No to jste ale neřekl. Z Vašeho jasně vyplynulo, že se to vztahovalo jen na elektrická auta, cituji: "pokud v EU v r.2035 skončí prodej spal.motorů a celý vozový park POUZE osobáků se vymění za elektro do roku 2060, bude EU potřebovat produkovat 2x tolik energie jako dnes". O jakémkoli jiném vlivu, AI ani čárka.

Reklama
Reklama