Recenze Grafiky a hry Sapphire

Výkon 31 grafických karet, část II. - mainstream (do 7000Kč) | Kapitola 4

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

52

Seznam kapitol

1. Výkon 31 grafických karet, část II. - mainstream (do 7000Kč) 2. Grafické karty ATi 3. Grafické karty nVidia 4. Testovací sestava a metodika 5. Syntetické benchmarky 6. Testy fillrate, vertex a pixel shadery 7. Half-Life 2 8. Far Cry
9. Battlefield 2, Painkiller: BOOH 10. Counter-Strike Source, TRAOD 11. UT2004, Serious Sam SE 12. Splinter Cell, NFSU2 13. Doom 3 14. Chronicles of Riddick, Pacific Fighters 15. Shrnutí výsledků a průměrný výkon 16. Poměr cena/výkon a vyhodnocení

Druhý díl našeho megatestu bude pravděpodobně zajímat nejvíce lidí. Zahrnuje totiž grafické karty v rozmezí ceny od 3000 do 7000Kč a poměr cena/výkon zde bývá suverénně nejlepší. Mezi testovanými kartami najdete jak GeForce 6600GT a 6800, tak Radeon X800, X800GT a GTO a pro srovnání také X1300Pro, který bude otestován tentokrát proti výkonnějším kartám.

Reklama

Testovací sestava

Na rozdíl od včerejšího dílu jsme dnes testovali na sestavě v plné polní. Ta zahrnuje procesor Athlon 64 FX-55 na 2,6GHz, 1GB pamětí DDR400 připojených dvoukanálově a základní desku MSI s možností zapojení do SLI. Vzhledem k dostupnosti Opteronů pro s939 již nepřijde taková sestava na nehorázné peníze a výsledky by mohly být srovnatelné s reálným použitím. Zde je kompletní sestava:

Testovací sestava

Základní deska

MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)

Procesor

Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)

Paměti

2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (na 400MHz, CL2.5)

Grafická karta

viz předchozí strany

Pevný disk

Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)

Zdroj

Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)

Operační systém

Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c

Ovladače

nVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální)

ATi Catalyst 5.9 s Catalyst Control Center (oficiální)

ATi Catalyst 8-173-1-050921a-027043E pro Radeon X1300Pro

Čipset nForce4 SLI je v tuto chvíli hlavní testovací platforma pro grafické karty, ale rozdíl oproti klasické nForce4 není ve výkonu žádný (rozdíly jsou jen v uspořádání linek PCIe). Samozřejmostí pro takovouto sestavu je výkonný zdroj, který ovšem odhalí svůj pravý potenciál až při testování SLI konfigurací.

Testovali jsme na poslední oficiálních ovladačích nVidia ForceWare 78.01 a v tuto chvíli již předposledních Catalystech 5.9. Pro Radeon X1300Pro musely být použity beta ovladače od ATi, protože ani v nových driverech verze 5.10 není tato karta podporována. Zde jsou jednotlivá nastavení ovladačů:

ATi Catalyst 5.9

  • Catalyst A.I.: Standard*
  • Mipmap Detail Level: Quality
  • Wait for Vertical Refresh: Always Off
  • Smartshader Effects: None

* zásadní problém u Catalystů byl v tom, že v některých hrách nedovolily použít FSAA u 1024x768 při standardním nastavení. Proto bylo nutné u těchto her vypnout A.I. - jedná se o Far Cry, UT2004, Serious Sam SE, Painkiller: BOOH a Need For Speed Underground 2.

nVidia ForceWare 78.01

  • Výkonnost systému: Kvalita
  • Vertikální synchronizace: Vyp.
  • Nutit mipmapy: žádná
  • Konformní uchycení textury: Zap.
  • Trilineární optimalizace: Zap.
  • Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
  • Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
  • Trojité vyrovnávaní: Vyp.
  • Negativní odklon LOD: Povolit

Syntetické a herní testy

Zde je seznam testů, které byly použity k recenzi:

Použité testy

- syntetické

3DMark03 (patch 3.6.0)

3DMark05 (patch 1.2.0)

AquaMark3

Final Fantasy XI Official Benchmark 3

- DirectX

Half-Life 2 (mapa ixbt01 a ixbt02)

Far Cry (patch 1.32, default a Research)

Battlefield 2 (Gulf of Oman)

Painkiller: Battle Out of Hell (Looney)

Counter-Strike Source (Stress Test)

Tomb Raider: Angel of Darkness (patch v49, paris5_4)

Unreal Tournament 2004 (#3355, trdemo1)

Serious Sam: The Second Encounter (The Grand Cathedral)

Splinter Cell (patch 1.2b, 1_1_1Tbilisi)

Need For Speed Underground 2 (Baywatch Bridge)

- OpenGL

Doom 3 (patch 1.3, demo1 a trhaze)

Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay (panoptical02)

Pacific Fighters (Kamikaze02)

Zatímco včera byl výběr her omezen, dnes testujeme v úplném portfoliu 13 her, z toho je jich 10 určeno pro Direct3D a 3 pro OpenGL. Ve většině her jsem testoval jen v jedné mapě, ale klíčové testy Doom 3, Far Cry a Half-Life 2 jsou provedeny na dvou různých mapách. V těchto případech se výsledky poměrně liší.

Testováno bylo ve třech rozlišeních - 1024x768, 1280x960/1280x1024 a 1600x1200, a to vždy v nastavení bez FSAA a AF a se zapnutým 4xFSAA a 8xAF (kromě Splinter Cellu, kde to nedovoluje engine hry). Nastavení FSAA bylo vynuceno pokud možno přímo ve hře, v případech, kdy to možné nebylo, pak přes ovladače. Naopak anizotropní filtrování bylo zapínáno téměř vždy v ovladačích.

Velmi účinným pomocníkem je utilita

Bench'emAll

(www.benchemall.com), která dovoluje dávkové spouštění benchmarků a export výsledků do textového souboru. Sice obsahuje jen omezené možnosti nastavení detailů, ale protože vždy testuji na maximální možné, nebylo to na škodu. V Bench'emAll jsem testoval hry:

  • Half-Life 2 (dema ixbt01 a ixbt02 z www.ixbt-labs.com)
  • Far Cry (default demo + vlastní z mapy Research)
  • Tomb Raider: Angel of Darkness (integrované demo paris5_4)
  • Unreal Tournament 2004 (mapa trdemo1 z techreport.com)
  • Splinter Cell (integrované demo 1_1_1Tbilisi)
  • Doom 3 (default demo + demo trhaze z techreport.com)
  • Chronicles of Riddick (integrované demo panoptical02)

Další užitečnou utilitou pro hry, kde není možné měřit fps přímo, je tzv.

FRAPS

(www.fraps.com). Pomocí klávesové zkratky (defaultně F11) lze zapnout a vypnout měření daného úseku ve hře a změřit průměrnou rychlost. Ve FRAPS jsem testoval:

  • Need For Speed Underground 2 (Drag závod - Baywatch Bridge)
  • Pacific Fighters (první 2 minuty replay Kamikaze02)

Zbylé hry mi nezbylo než otestovat ručně. Jedinou výjimku tvoří

Battlefield 2

, který jsem testoval pomocí utility ze serveru Guru3D (www.guru3d.com) a s pomocí skvělého dema z mapy Gulf of Oman od Dušana Šimonoviče (díky!). Zde jen upozorním na několik zákeřností. Za prvé, FSAA je nutno u nVidie vynutit v ovladačích, zatímco u ATi v ovladačích vypnout a zapnout přímo v nastavení hry. Další věc je, že měření začíná okamžitě po načtení úrovně, a tak je třeba okamžitě klinout na tlačítko "Join Game", aby byl výsledek objektivní. Pak teprve budou vaše čísla "kompatibilní" s mými.

Ještě pro doplnění, zbylé hry jsem testoval následujícím způsobem:

  • Painkiller: Battle Out of Hell (konzoli vyvolat pomocí ~, příkaz "timedemo _název dema_")
  • Counter-Strike: Source (stačí kliknout na Video Stress Test a čekat)
  • Serious Sam: The Second Encounter (nastavení 32-bit HQ Settings z 3DCenter.org + spuštění dema, výsledek v konzoli ~)

Pokud byste měli k metodice ještě nějaké dotazy, bez obav se zeptejte v komentářích pod článkem. Snažím se udělat vše maximálně transparentní. Nyní se již pojďme podívat na jednotlivé výsledky v hrách.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama