Zpět na článek

Diskuze: Amprius uvádí křemíkové Li-Ion baterie SiCore s 370 Wh/kg, dodávky začnou v řádu týdnů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

drkt
drkt
Level Level
19. 1. 2025 19:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Pořád ignorujete fakt, že to ​"3krát lepší​" většina lidí nepotřebuje."
Jasně tak naco ty baterky vyvíjet že a k čemu je podobný článek....
Opak je pravdou, potřebujeme 3x lepší baterky s tou 6x delší životností, dokud je to něco za něco a v neprospěch novinky tak je to prostě málo...
Existuje jediný důvod který bych byl ochoten akceptovat a to je že by to bylo 3x levnější.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 1. 2025 13:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Říkal jste " druhak nechceme aby ty baterky vážili furt to co dnes, ale aby vážili míň a přibližovali se konvenčnímu palivu" Takže už to nechceme, aby se přibližovaly? Je tedy ta hmotnost důležitější nebo ne?

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
16. 1. 2025 20:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V řádech týdnů by znamenalo, že právě rozjíždí velkoseriovou výrobní linku.
Ty zmiňované parametry vypadají dost dobře pro nasazení v elektrickém nářadí. Baterka půl kila schopna dodat 1.5 kWatt, dvou kilova s výkonem dobré zahradní sekačky... chybí mi informace jak dlouho se takový vykon dá čerpat . Z výpočtu to je teoretickych 6 až 7minut

drkt
drkt
Level Level
17. 1. 2025 09:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! Mně zase chybí jeden mnohem důležitější údaj. A to je kolik to vydrží cyklů...

drkt
drkt
Level Level
17. 1. 2025 09:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! Na svých stránkách se této informaci úspěšne vyhýbají termíny jako "excelent" a "extended" cyle life. Nicméně v jednom grafu se srovnávají s konkurenčními výrobky s grafenovou elektrodou a tam nějaké to číslo mají (tedy alespoň přibližně), Je to 200 - 1200 cyklů.....

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 1. 2025 11:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Předchozí verze s 360Wh/kg se měla pohybovat okolo 1000 cyklů.

gepard2
gepard2
Level Level
19. 1. 2025 13:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt To moc není, LiFePO4 mají běžně 6000 cyklů.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 1. 2025 14:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Jenže LiFePO4 má také sotva poloviční energetickou hustotu. 1000 cyklů není málo. Uvědomte si, že díky vyšší hustotě tam můžete nacpat větší akumulátor, takže těch 1000 cyklů při delším dojezdu na cyklus pak vydrží déle. Jinak řečeno, pokud máte 50kWh LFP s dojezdem 300 km, tak to při 4000 cyklech (typická hodnota pro LFP) vydrží cca 1,1 mil. km. Tohle má sice 1000 cyklů, ale při stejné hmotnosti tam můžete mít 100 kWh a dojezd 600 km. A jste na cca 0,5+ mil. km. Je to sice méně, ale i přesto takového nájezdu dosáhne jen málokteré auto.

1000 cyklů je naprosto bez problémů, pokud to auto má dostatečný dojezd. Problém je, pokud použijete směs s nízkou životností současně s malým nájezdem, to se pak ucykluje rychle. Podobně tak v jiných nasazeních. Je třeba si uvědomit, že to LFP nebude mít mnohonásobně vyšší životnosti, když tam pak díky vyšší hustotě můžete dát podstatně více energie (tedy prodloužit ten cyklus).

drkt
drkt
Level Level
19. 1. 2025 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Jasně že to je děsně málo. Jednak neváží 6x míň a druhak nechceme aby ty baterky vážili furt to co dnes, ale aby vážili míň a přibližovali se konvenčnímu palivu...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 1. 2025 16:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt "nechceme aby ty baterky vážili furt to co dnes, ale aby vážili míň"

To sice ano, ale není to primární. Zároveň totiž nechcete mít krátké dojezdy. Nemůžete mít oboje hned a současně (resp. ne v nějaké významné míře). Až budete mít rozumné dojezdy, pak se navyšování hustoty začne projevovat v poklesu hmotnosti. Ale do té doby tomu tak moc nebude. Nejprve se budou výrobci snažit dosáhnout parity ohledně dojezdů (tzn. hmotnost se bude udržovat na podobné úrovni, porostou především kWh), tzn. aby přiblížily se tomu konvenčnímu palivu, které umiňujete, jenže v oblasti dojezdů, teprve pak se začnou zaměřovat na paritu ohledně hmotností.

"Jasně že to je děsně málo."

Není to málo. Půl milionu km nenajede skoro žádné auto. Jsou to výjimky. Pokud budete mít 200km dojezd a baterku s životností na 1000 cyklů, tak ano, to je pak málo. Ale pokud máte 500km dojezd a stejnou baterku, tak to neucykluje skoro nikdo. Vždyť v USA se šrotují auta s průměrným nájezdem 250-260 tisíc km, v EU je to okolo 200 tisíc km. Pokud je průměr 200-260 tisíc, kolik aut dosáhne 500 tisíc km? To se bavíme o promilích. A abychom se tu nebavili o nějakých dojmech, jak to asi je, tak...

https://eu.zonerama.com/MilanSurkala/Photo/7256319/510544638

...tady máte přehlednou statistiku o tom, kolik takové auto najede, když jde do šrotu. Přes půl milionu km tam není v podstatě nic, už přes 400 tisíc km je jich minimum. Z grafu jde vidět, že pokud bude životnost na cca 350-400 tisíc km, tak by to byl problém pro jednotky procent aut. Při 500 tisíc km promile.

drkt
drkt
Level Level
19. 1. 2025 17:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt "Zároveň totiž nechcete mít krátké dojezdy. "
No a? 1000 cyklů i při 2x takové kapacitě je prostě furt 3x míň a to je málo, tečka.
2x víc je prostě málo opproti 6x míň to nejde okecat....
Například pokud bych s tím jezdil jako s taxíkem a najel těch 500km denně tak za 3 roky končím. (viz youtube tesla po taxikářích po 3 letech a je furt bez problému)
A znovu je ekologický nesmysl s mít 2tunový osobák, ve kterém si pak převážně vozí zadek jedna osoba.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 1. 2025 17:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt "1000 cyklů i při 2x takové kapacitě je prostě furt 3x míň a to je málo, tečka."

Míň to je, to Vám přece nikdo nebere. Vtip je v tom, že drtivá většina lidí ani těch 1000 cyklů nevypotřebuje, natož 6000. Pokud ano, no tak ať si koupí tu baterku s 6000 cykly. Ale 99+% uživatelů při rozumném dojezdu bude stačit 1000 cyklů. Tečka. Viz ten graf v minulém příspěvku.

"Například pokud bych s tím jezdil jako s taxíkem a najel těch 500km denně tak za 3 roky končím."

Viz výše. Tak si v takovém případě kupte tu LFP verzi, ne? Kde je problém?

"A znovu je ekologický nesmysl s mít 2tunový osobák, ve kterém si pak převážně vozí zadek jedna osoba."

No to je pravda, ale jak to s tím souvisí? To je stejný nesmysl i v 1,5tunovém spalovacím autě.

drkt
drkt
Level Level
19. 1. 2025 17:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Jestliže je stávající řešení ve výsledku 3x lepší, pak jsou všechny další pokusy to okecat prostě bezpředmětné. Pokud nekomu stačí nižší hodnoty, tak na tom pořád bude lépe se stávajícím řešením. Nevím proč se nesmyslně snažíte to popírat...

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
19. 1. 2025 18:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt "Jestliže je stávající řešení ve výsledku 3x lepší"

Pořád ignorujete fakt, že to "3krát lepší" většina lidí nepotřebuje. Uvažujte. Chcete auto se 100kWh baterií, abyste měl dojezd nad 500 km. Takže máte možnost tak dát novou baterku, která bude všeho všudy vážit 400-500 kg a vydrží na 500 tisíc km, což pokryje potřeby 99+% lidí. Nebo tam dáte tu Vaši "3x lepší" baterku. Bude to najednou vážit tak 800-1000 kg a vydrží to na 3 miliony km. K čemu 3 miliony km? Stojí to "lepší" opravdu za to? Kdo to "lepší" potřebuje?

"Pokud nekomu stačí nižší hodnoty, tak na tom pořád bude lépe se stávajícím řešením."

Přesně tak, je to o prioritách. Je však zajímavé, že argumentujete nutností vysoké výdrže (a to nesmyslně vysoké, protože jak jsme si ukázali, takřka nikdo tolik nikdy nenajede), přitom jste to byl Vy sám, kdo tu zatáhl to, že "nechceme aby ty baterky vážili furt to co dnes, ale aby vážili míň". Pak nerozumím tomu, proč jako řešení navrhujete baterky, které jsou těžší. Tak je ta hmotnost důležitá nebo ne?

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 1. 2025 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt "Viz výše. Tak si v takovém případě kupte tu LFP verzi, ne? Kde je problém?"

Netuším ako chápať túto vetu.
Akože prídem k predajcovi áut, poviem, že tento model sa mi páči, ale dodajte mi to s LFP batériou?
On mi povie, že ľutuje, ale predáva sa to s inou. Tak začnem hľadať a zistím, že Dacia má takú batériu, ale prečo by som mal práve ju kupovať, keď mi nevyhovuje dizajnom, parametrami, kvalitou, cenou.

jt
jt
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
20. 1. 2025 12:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Ja by som položil kardinálnu otázku. Koľko stojí riešenie SiCore oproti LFP?
Pretože ja nemám pocit, že výrobca niečo robí pre naše modré oči. A pokiaľ to bude aj stáť rovnako, prečo by som mal mať pri rovnakej cene 3x horšiu životnosť?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 1. 2025 13:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Dnes se mnohé vozy prodávají se dvěma typy baterií, menší LFP s delší životností a větší NMC s delším dojezdem. Pokud je prioritou životnost před dojezdem, tak si kupte LFP verzi, pokud je prioritou dojezd před životností, kupte si NMC. Co je na tom k nepochopení? Že se nenabízí plný výběr? No to tak nějak platí skoro všude.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 1. 2025 13:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt "Koľko stojí riešenie SiCore oproti LFP? "

Dovolím si tvrdit, že to bude výrazně dražší

"A pokiaľ to bude aj stáť rovnako, prečo by som mal mať pri rovnakej cene 3x horšiu životnosť?"

To je myslím naprosto očividné.
1, Ta násobně horší životnost je naprosto dostatečná pro drtivou většinu lidí (hodně přes 99 %).
2, Je to při stejném dojezdu o polovinu lehčí, takže u 100kWh baterky asi o 500 kg.

Já nevím jak Vy, ale pokud by to stálo stejně, tak jdu do SiCore s životností 500 tisíc km místo LFP s životností na 3 mil. km, poněvadž to auto bude o 500 kg lehčí a stejně i s tou méně trvanlivou baterkou půjde do šrotu v polovině životnosti té baterky. Je zajímavé, že dosud byla vysoká hmotnost EV problém, pořád se argumentovalo otěrem z pneumatik, rozbitými silnicemi těžkými auty... a najednou to chceme?

Reklama
Reklama