Seznam kapitol
ATi dnes vstoupilo do další etapy své historie a představilo řadu grafických čipů nové generace Radeon X1000, které jsou postaveny na moderní architektuře a pokryjí celé cenové spektrum. Podíváme se detailně na uspořádání 3D pipeline a všechny novinky.
RV530 a RV515
Od architektury R5xx jsou odvozeny další dva levnější čipy, jejichž návrh se příliš neodlišuje. Ovšem hlavním rozdílem je podstatný úbytek výpočetních jednotek. ATi nenechává nic náhodě a nechává si velký prostor pro osekané verze Radeonu X1800. Proto je X1600 nejen levnější, ale také pomalejší. Zde je tabulka s počty ALU apod.:
	Co to znamená pro jednotlivé čipy si povíme u jejich popisu níže.
Radeon X1600 - vánoční výkonný mainstream
Jedním z největších trumfů ATi by se měl stát Radeon X1600, který je odvozen dokonce od architektury nevypuštěné R580 a mnoho jejích vlastností si ponechává. RV530 je také vyráběna 90nm procesem u TSMC, ale počet tranzistorů zatím neznáme. Zůstává plná podpora Shader Modelu 3.0 a další klíčové vlastnosti včetně HDR, adaptivního AA, technologie Avivo, CrossFire atd.
	>> Klikněte pro zvětšení <<
Dále obsahuje Radeon X1600 celkem 12 pixel shaderů a 5 vertex shaderů, ovšem hlavní výkonnostní zlom nastává dále - 4 texturovací jednotky a 4 Render Back-Ends jsou opravdu málo. Společně s možností zpracovávat jen 128 vláken bude výkon omezen prakticky ve všech hrách, protože texturování je základní operace (nehledě na samotné renderování). Render Back-Ends budou chybět také při zapnutí FSAA.
	Zatím je uveden Radeon X1600 ve dvou verzích. Rychlejší model XT bude taktován na 590MHz, zatímco jeho paměti poběží na 690MHz. Ač se o tom dokumentace nikde nezmiňuje, jako jistou bych viděl 128-bitovou externí sběrnici a je také možné, že ring bus bude jen 2x128-bit. Tuto informaci se pokusím doplnit co nejdříve.
Radeon X1600Pro poběží na frekvencích 500/390MHz, takže bude pravděpodobně používat paměti DDR, případně hodně podtaktované GDDR3.
ATi Radeon X800  | ATi Radeon X1600Pro  | ATi Radeon X1600XT  | nVidia GeForce 6800  | |
| Grafické jádro | R430 | RV530 | NV41 | |
| Výrobní proces | 110nm TSMC | 90nm TSMC (UMC?) | 130nm TSMC | |
| Počet tranzistorů | 160 milionů | 157 milionů | 302 milionů | |
| Frekvence jádra | 400MHz | 500MHz | 590MHz | 325MHz | 
| Frekvence paměti | 490MHz (980MHz DDR) | 390MHz (780MHz DDR) | 690MHz (1,38GHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) | 
| Velikost paměti | 256MB | 128/256MB | 128/256MB | 128/256MB | 
| Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 128-bit DDR/GDDR3 | 128-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 
| Propustnost pamětí | 31,36 GB/s | 12,5 GB/s | 22,08 GB/s | 22,4 GB/s | 
| Pixel fillrate | 4,8 Gpixel/s | 2,0 Gpixel/s | 2,36 Gpixel/s | 3,9 Gpixel/s | 
| Počet pixel shaderů | 12 | 12* | 12 | |
| Počet TMU | 12 | 4* | 12 | |
| Vertex shadery | 6 | 5 | 5 | |
| Podpora DirectX | 9.0b SM2.0+ | 9.0c SM3.0 | 9.0c SM3.0 | |
| Přesnost pixel pipelines | FP24 | FP32 | FP32 | |
| Úspora šířky pásma | HyperZ HD | HyperZ HD | LMA III | |
| Barevná komprese | 6:1 | 6:1 | ? | |
| Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | |
| Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | SmoothVision HD | IntelliSample 4.0 | |
| Možnost Multi-GPU | CrossFire | CrossFire | SLI | |
| Další technologie | F-Buffer | Avivo, F-Buffer, 256-bit ring bus | UltraShadow II | |
| Rozhraní | AGP 8x/PCIe x16 | PCIe x16 | AGP 8x/PCIe x16 | |
| Cena | ~$200 | $149/$199 | $199/$249 | ~$250 | 
Obě verze Radeonu X1600 by měly být vydány ve 128MB a 256MB variantách a ceny jsou v tabulce taktéž uvedeny - $249/$199 za XT, resp. $199/$149 za Pro. To je velmi příjemné, ale bohužel bude Radeon X1600 dostupný až před Vánoci, konkrétně
30. listopadu
. Do té doby se bude ATi snažit doprodat své Radeony série X800, kterým bude RV530 cenově konkurovat.
Radeon X1300 - low-end a HyperMemory
Od R520 je odvozen i nový low-endový čip a chce se mi říct - už bylo na čase. ATi totiž doposud stavělo low-end vždy na starší generaci. Po vypuštění Radeonu 9000 (RV250) byl jeho nástupcem Radeon 9200 (RV280), na PCIe byl nahrazen X300 odvozenou od Radeonu 9600 (čip RV370) a nakonec se objevila X550 jen s mírně vylepšenými frekvencemi.
	Radeon X1300 podporuje Shader Model 3.0, HDR, Avivo a dokonce i CrossFire, což ho činí nejlepším low-endovým čipem dneška. Na trh budou vypuštěny dvě standardní konfigurace, každá nabízející 64- a 128-bitovou sběrnici, ale navíc ještě verze s HyperMemory, která není v tabulce znázorněna.
	>> Klikněte pro zvětšení <<
Pokud nevíte, co je to
HyperMemory
, tak se jedná o systém přistupující k systémové paměti přes sběrnici PCI Express a používající ji místo paměti lokální. Radeony X1300 HM si tak mohou dovolit používat úzkou sběrnici a malou kapacitu paměti na kartě, což bude realizováno 32-bitovou sběrnicí a 32MB nebo 128MB. Zbytek do 128MB, resp. 256MB bude doplněn ze systémové paměti. Více o HyperMemory
.
V tabulce vidíte jednotlivé verze včetně jejich frekvencí a ostatních parametrů. Dobrou zprávou jsou vysoké frekvence Pro verze, což by nějaký ten výkon znamenat mohlo (X1300Pro snad překoná i 6600). Naopak omezení jednotek na 4 pixel shadery, 2 vertex shadery a 4 TMU/RBE/Z Compare jednotky bude mít na hraní velký dopad. Radeon X1300 neobsahuje ring bus, ale standardní 4x32-bit paměťový řadič.
ATi Radeon X700  | ATi Radeon X1300  | ATi Radeon X1300Pro  | nVidia GeForce 6600  | |
| Grafické jádro | RV410 | RV515 | NV43 | |
| Výrobní proces | 110nm TSMC | 90nm TSMC (UMC?) | 110nm TSMC | |
| Počet tranzistorů | ? | ~100 milionů | 146 milionů | |
| Frekvence jádra | 400MHz | 450MHz | 600MHz | 300MHz | 
| Frekvence paměti | 250MHz (500MHz DDR) | 250MHz (500MHz DDR) | 400MHz (800MHz DDR) | 275MHz (550MHz DDR) | 
| Velikost paměti | 128/256MB | 128/256MB | 256MB | 128/256MB | 
| Paměťová sběrnice | 128-bit DDR | 64-/128-bit DDR | 128-bit DDR/GDDR3 | 128-bit DDR | 
| Propustnost pamětí | 8,0 GB/s | 4,0/8,0 GB/s | 12,8 GB/s | 8,8 GB/s | 
| Pixel fillrate | 1,6 Gpixel/s | 1,8 Gpixel/s | 2,4 Gpixel/s | 2,4 Gpixel/s | 
| Počet pixel shaderů | 8 | 4* | 8 | |
| Počet TMU | 8 | 4* | 8 | |
| Vertex shadery | 6 | 2 | 3 | |
| Podpora DirectX | 9.0b SM2.0 | 9.0c SM3.0 | 9.0c SM3.0 | |
| Úspora šířky pásma | HyperZ HD | HyperZ HD | LMA III | |
| Barevná komprese | 6:1 | 6:1 | ? | |
| Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | |
| Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | SmoothVision HD | IntelliSample 4.0 | |
| Možnost Multi-GPU | ne | CrossFire (dual) | bridgeless SLI | |
| Další technologie | Truform 2.0 | Avivo | x | |
| Rozhraní | AGP 8x/PCIe x16 | PCIe x16 | PCIe x16 | |
| Cena | ~$100 | $99/$129 | $149 | ~$100 | 
Pro doplnění ještě uvádím, že Radeon X1300 HyperMemory bude taktován na 450/500MHz a jeho cena s 32MB lokální paměti bude $79. To znamená, že by mohl být k dostání kolem příjemných 2500Kč, ale ještě uvidíme. Dostupnost zatím také neznám, ale Radeon X1300 a X1300Pro budou k dostání ihned po vypuštění a ATi s nimi chce velmi rychle "zaplavit" trh.