Článek Grafiky a hry Radeony Radeony X1000 (R500) ATI

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu | Kapitola 9

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

14

Seznam kapitol

1. ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu 2. Radeon X1800 - specifikace a vlastnosti 3. Architektura pipeline, vertex shader 4. Pixel shader engine 5. Texturování, HyperZ, Render Back-Ends
6. Paměťový řadič - 512-bit ring bus 7. Kvalita obrazu - HDR, Adaptive AA, 3Dc+ 8. Avivo a CrossFire 9. Mainstream: Radeon X1600 a X1300 10. Výkon, srovnání s nVidií a závěr

ATi dnes vstoupilo do další etapy své historie a představilo řadu grafických čipů nové generace Radeon X1000, které jsou postaveny na moderní architektuře a pokryjí celé cenové spektrum. Podíváme se detailně na uspořádání 3D pipeline a všechny novinky.

Reklama

RV530 a RV515

Od architektury R5xx jsou odvozeny další dva levnější čipy, jejichž návrh se příliš neodlišuje. Ovšem hlavním rozdílem je podstatný úbytek výpočetních jednotek. ATi nenechává nic náhodě a nechává si velký prostor pro osekané verze Radeonu X1800. Proto je X1600 nejen levnější, ale také pomalejší. Zde je tabulka s počty ALU apod.:

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

Co to znamená pro jednotlivé čipy si povíme u jejich popisu níže.

Radeon X1600 - vánoční výkonný mainstream

Jedním z největších trumfů ATi by se měl stát Radeon X1600, který je odvozen dokonce od architektury nevypuštěné R580 a mnoho jejích vlastností si ponechává. RV530 je také vyráběna 90nm procesem u TSMC, ale počet tranzistorů zatím neznáme. Zůstává plná podpora Shader Modelu 3.0 a další klíčové vlastnosti včetně HDR, adaptivního AA, technologie Avivo, CrossFire atd.

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

>> Klikněte pro zvětšení <<

Dále obsahuje Radeon X1600 celkem 12 pixel shaderů a 5 vertex shaderů, ovšem hlavní výkonnostní zlom nastává dále - 4 texturovací jednotky a 4 Render Back-Ends jsou opravdu málo. Společně s možností zpracovávat jen 128 vláken bude výkon omezen prakticky ve všech hrách, protože texturování je základní operace (nehledě na samotné renderování). Render Back-Ends budou chybět také při zapnutí FSAA.

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

Zatím je uveden Radeon X1600 ve dvou verzích. Rychlejší model XT bude taktován na 590MHz, zatímco jeho paměti poběží na 690MHz. Ač se o tom dokumentace nikde nezmiňuje, jako jistou bych viděl 128-bitovou externí sběrnici a je také možné, že ring bus bude jen 2x128-bit. Tuto informaci se pokusím doplnit co nejdříve.

Radeon X1600Pro poběží na frekvencích 500/390MHz, takže bude pravděpodobně používat paměti DDR, případně hodně podtaktované GDDR3.

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

ATi Radeon X800

ATi Radeon X1600Pro

ATi Radeon X1600XT

nVidia GeForce 6800

Grafické jádroR430RV530NV41
Výrobní proces110nm TSMC90nm TSMC (UMC?)130nm TSMC
Počet tranzistorů160 milionů157 milionů302 milionů
Frekvence jádra400MHz500MHz590MHz325MHz
Frekvence paměti490MHz (980MHz DDR)390MHz (780MHz DDR)690MHz (1,38GHz DDR)350MHz (700MHz DDR)
Velikost paměti256MB128/256MB128/256MB128/256MB
Paměťová sběrnice256-bit GDDR3128-bit DDR/GDDR3128-bit GDDR3256-bit GDDR3
Propustnost pamětí31,36 GB/s12,5 GB/s22,08 GB/s22,4 GB/s
Pixel fillrate4,8 Gpixel/s2,0 Gpixel/s2,36 Gpixel/s3,9 Gpixel/s
Počet pixel shaderů1212*12
Počet TMU124*12
Vertex shadery655
Podpora DirectX9.0b SM2.0+9.0c SM3.09.0c SM3.0
Přesnost pixel pipelinesFP24FP32FP32
Úspora šířky pásmaHyperZ HDHyperZ HDLMA III
Barevná komprese6:16:1?
Z-komprese 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)?
Optimalizace obrazuSmoothVision HDSmoothVision HDIntelliSample 4.0
Možnost Multi-GPUCrossFireCrossFireSLI
Další technologieF-BufferAvivo, F-Buffer, 256-bit ring busUltraShadow II
RozhraníAGP 8x/PCIe x16PCIe x16AGP 8x/PCIe x16
Cena~$200$149/$199$199/$249~$250

Obě verze Radeonu X1600 by měly být vydány ve 128MB a 256MB variantách a ceny jsou v tabulce taktéž uvedeny - $249/$199 za XT, resp. $199/$149 za Pro. To je velmi příjemné, ale bohužel bude Radeon X1600 dostupný až před Vánoci, konkrétně

30. listopadu

. Do té doby se bude ATi snažit doprodat své Radeony série X800, kterým bude RV530 cenově konkurovat.

Radeon X1300 - low-end a HyperMemory

Od R520 je odvozen i nový low-endový čip a chce se mi říct - už bylo na čase. ATi totiž doposud stavělo low-end vždy na starší generaci. Po vypuštění Radeonu 9000 (RV250) byl jeho nástupcem Radeon 9200 (RV280), na PCIe byl nahrazen X300 odvozenou od Radeonu 9600 (čip RV370) a nakonec se objevila X550 jen s mírně vylepšenými frekvencemi.

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

Radeon X1300 podporuje Shader Model 3.0, HDR, Avivo a dokonce i CrossFire, což ho činí nejlepším low-endovým čipem dneška. Na trh budou vypuštěny dvě standardní konfigurace, každá nabízející 64- a 128-bitovou sběrnici, ale navíc ještě verze s HyperMemory, která není v tabulce znázorněna.

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

>> Klikněte pro zvětšení <<

Pokud nevíte, co je to

HyperMemory

, tak se jedná o systém přistupující k systémové paměti přes sběrnici PCI Express a používající ji místo paměti lokální. Radeony X1300 HM si tak mohou dovolit používat úzkou sběrnici a malou kapacitu paměti na kartě, což bude realizováno 32-bitovou sběrnicí a 32MB nebo 128MB. Zbytek do 128MB, resp. 256MB bude doplněn ze systémové paměti. Více o HyperMemory

zde

.

V tabulce vidíte jednotlivé verze včetně jejich frekvencí a ostatních parametrů. Dobrou zprávou jsou vysoké frekvence Pro verze, což by nějaký ten výkon znamenat mohlo (X1300Pro snad překoná i 6600). Naopak omezení jednotek na 4 pixel shadery, 2 vertex shadery a 4 TMU/RBE/Z Compare jednotky bude mít na hraní velký dopad. Radeon X1300 neobsahuje ring bus, ale standardní 4x32-bit paměťový řadič.

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

ATi Radeon X700

ATi Radeon X1300

ATi Radeon X1300Pro

nVidia GeForce 6600

Grafické jádroRV410RV515NV43
Výrobní proces110nm TSMC90nm TSMC (UMC?)110nm TSMC
Počet tranzistorů?~100 milionů146 milionů
Frekvence jádra400MHz450MHz600MHz300MHz
Frekvence paměti250MHz (500MHz DDR)250MHz (500MHz DDR)400MHz (800MHz DDR)275MHz (550MHz DDR)
Velikost paměti128/256MB128/256MB256MB128/256MB
Paměťová sběrnice128-bit DDR64-/128-bit DDR128-bit DDR/GDDR3128-bit DDR
Propustnost pamětí8,0 GB/s4,0/8,0 GB/s12,8 GB/s8,8 GB/s
Pixel fillrate1,6 Gpixel/s1,8 Gpixel/s2,4 Gpixel/s2,4 Gpixel/s
Počet pixel shaderů84*8
Počet TMU84*8
Vertex shadery623
Podpora DirectX9.0b SM2.09.0c SM3.09.0c SM3.0
Úspora šířky pásmaHyperZ HDHyperZ HDLMA III
Barevná komprese6:16:1?
Z-komprese8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)?
Optimalizace obrazuSmoothVision HDSmoothVision HDIntelliSample 4.0
Možnost Multi-GPUneCrossFire (dual)bridgeless SLI
Další technologieTruform 2.0Avivox
RozhraníAGP 8x/PCIe x16PCIe x16PCIe x16
Cena~$100$99/$129$149~$100

Pro doplnění ještě uvádím, že Radeon X1300 HyperMemory bude taktován na 450/500MHz a jeho cena s 32MB lokální paměti bude $79. To znamená, že by mohl být k dostání kolem příjemných 2500Kč, ale ještě uvidíme. Dostupnost zatím také neznám, ale Radeon X1300 a X1300Pro budou k dostání ihned po vypuštění a ATi s nimi chce velmi rychle "zaplavit" trh.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama