Zpět na článek

Diskuze: BYD postaví ve Saúdské Arábii obří baterie s celkovými 12,5 GWh

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 2. 2025 03:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V poušti je místa dost na solární a větrné farmy a bateriové úložiště. Ne jako u nás.

ensidia
ensidia
Level Level
25. 2. 2025 09:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 Písek je silně abrazivní. Písek zůstává na panelech a musí se čistit vzduchem. Degradují velkou rychlostí.
Ale nemají moc možností. Ale než se jim postaví Jaderné elektrárny je to schůdné řešení. U větrných zase eroze lopatek. Ale abych byli fér, existují studie. Že FVE ohřívá vzduch v místě až o 2C, a to vede že více horkého vzduchu jde nahoru = více deště. A větrné ten vzduch zpomalují, a má to ten samý efekt.
Ale abych byl úplně nejvíc fér, smysl má tam udělat lesy a zavlažování stejně jak to dělali Egyptani. Ale to není moc ekonomické, bohužel jen ekologické s vizí že za desítky let to bude mít velký lokální klimatický přínos. :)

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
25. 2. 2025 10:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia " Že FVE ohřívá vzduch v místě až o 2C, a to vede že více horkého vzduchu jde nahoru"

Pardon, ale to je úplná blbost... chápu, že když někdo postaví FVE na poli, na louce tak lokalni teplota vzroste.

Ale písek ma emisivitu cca 0,9 to znamená, že cca 90% dopadajícího záření přemění na teplo.
FVE panel má emisivitu cca 0,95 a účinnost 20%+ to znamená:
5% energie se odrazí
20% energie se přemění na elektřinu
a jen 75% se přemění na teplo.

Samotného mě překvapilo, že v létě dám v pohodě ruku na panel, ale taška je pocitově o dost teplejší.

ensidia
ensidia
Level Level
25. 2. 2025 11:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia No nechtěla se mi hledat ta studie. Ale ChatGPT

Rozsáhlé solární farmy v pouštních oblastech mohou ovlivnit místní klima a dokonce zvýšit množství srážek. Mechanismus je následující:
☀️ Změna albeda – Solární panely pohlcují sluneční záření, čímž snižují množství odraženého světla (albedo) a zahřívají okolí.
🌬 Vliv na proudění vzduchu – Teplejší povrch může způsobit větší vzestup teplého vzduchu, což podporuje tvorbu mraků a srážek.
🌧 Lokální zvýšení vlhkosti – Pokud FVE pomáhají zastavit rozšiřování pouště (například kombinací s agrofotovoltaikou), mohou přispět ke zvýšení vegetace a následně i vlhkosti vzduchu.

🔬 Výzkumy ukazují, že velké solární farmy by mohly zvýšit množství srážek v oblastech, jako je Sahara, až o 20 %.

Ale chápu že sáhnout rukou na panel má větší argumentační hodnotu než studie prováděná v poušti u solární elektrárny. :D

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
25. 2. 2025 12:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia Ta studie by mě zajímala... škoda jen že máte mix informací z GPT, který umí zamíchat spoustu informací bez kontextu.

"☀️ Změna albeda – Solární panely pohlcují sluneční záření, čímž snižují množství odraženého světla ­(albedo­) a zahřívají okolí."
Je faktický nesmysl. když tu energii dopravím jinam (dráty), tak zahřívám jiné místo na planetě... pokud platí zákon zachování energie.

Takže ne šáhnout rukou na panel určitě nemůže konkurovat kvalitní studii už taky pro to, že ty jevy jsou daleko komlexnější (mění se konvekce a radiace nejen ve dne, ale i v noci... mění se akumulace tepla zastíněním písku atd... )
Ale určitě to má vyšší hodnotu než náhodný text vyprodukovaný GPT.

ensidia
ensidia
Level Level
25. 2. 2025 12:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia Ano chápu že je těžké pro někoho pochopit že účinnost panelu není 100% ale jen 20%. A že černá deska co nic neodráží se vyprodukuje do okolí 80% tepla. A takový písek se pohybuje kolem 40% albeda.
Z Wikipedie faktaoklimatu…
Sníh: 70–90 %
Pouštní písek: 40 %
Stepi, pastviny: kolem 20–30 %

Vy nedebatujete semnou, ale s každým technickým článkem, co jsem potkal. :D Už z logiky věci se mýlíte. Lepší než jít hlavou proti zdi, více číst. Já tu studii nepsal, bakalářsku nepsal, a ani to nepsal do wikipedie. Ale jejich údajům věřím, a dávají i smysl. :)

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
25. 2. 2025 12:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia No vidíte... tady je vidět, jak je GPT nebezpečný... zeptal jsem se ho na emisivitu písku a řekl 0.9 neověřil jsem zdroj a už v tom lítám ;)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 2. 2025 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia To záleží na tom, zda mu řeknete, jakou tu emisivitu má sdělit. Je rozdíl mezi světelnou a tepelnou. Tepelná je podle různých zdrojů 0,75-0,95, což mi řekl i ChatGPT. Ale u světelné udával 0,25-0,45, což se opět víceméně shoduje s jinými zdroji. Chyba nebyla v ChatGPT, ale v tom, že se nedává pozor na to, o které té emisivitě se mluví.

mrmysak
mrmysak
Level Level
6. 3. 2025 17:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia Pro pohon oslu, velbloudu a klimatizaci nepostradatelne.... S tou zmenou vyuziti naprosty souhlas. V roce 2022 jsem zkousel s infrakamerou snimat u Melnika solar CEZu a o lokalnim dosahu nemuze byt pochyb, zmena teploty a proudeni znatelna.

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
24. 2. 2025 18:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

U Saudů v pohodě, ti to sice zaplatí Číně, ale prachy mají z prodeje ropy, takže s Čínou to bude klidně šul nul. Problém je třeba v Evropě, kupujeme ropu, plyn, baterie, soláry. Ale ty prachy nezůstávají u nás. Takže si tyhle drahé experimenty odsávají dost peněz.

radecekh
radecekh
Level Level
24. 2. 2025 19:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@DarkRichelieu Nějak ignorujete fakt, že každým solárem, kterým tu vybudujeme, klesá závislost na dovozu, případně naprosto zcestnému těžení a pálení uhlí.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
24. 2. 2025 19:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh nějak ignorujete fakt že jsme spíše vývozcem než dovozcem elektřiny. A ano s každým solárem klesá potřeba těžit uhlí. Ještě 1000 let výstavby a už nebudeme muset těžit žádné 🤣

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
24. 2. 2025 20:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh V kontextu toho že v roce 2000 se vyrobilo cca 44TWh elektřiny z uhlí a v roce 2024 cca 17TWh. Tak bych to tak nepodceňoval.

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
24. 2. 2025 21:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Nějak ignorujete fakt, že i když stále více energie tedy vyrábíme z obnovitelných zdrojů je to stále dražší. A to se de facto nic nespaluje. Kdyby se to vyrábělo všechno u nás, tak alespoň ty prachy zůstávají zde v koloběhu, takhle platíme Čínu. A jinak na ty soláry se taky musí "nesmyslně" těžit :-)

radecekh
radecekh
Level Level
25. 2. 2025 05:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Bavíme se o Evropě, nikoli o ČR. A i ČR bude brzy čistým dovozcem.
Solární elektřiny se už v rámci EU vyrobí více než se jí vyrobí z toho uhlí, takže bych si tipnul, že z vašich tisíce let bude tak setina.

radecekh
radecekh
Level Level
25. 2. 2025 05:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Kolik vám je, že si nepamatujete, že elektřina zdražovala i v době, kdy se žádné soláry nestavěly? Nebo si to jen nechcete pamatovat, protože se vám to nehodí do krámu?
Kdyby se vyrábělo vše u nás? - On vám někdo brání tady něco vyrábět? Nebo jen tak po komoušsku čekáte, že se o to někdo jiný postará a vy z toho budete mít prospěch?
Je taky zajímavé, že vám vadí platit Čínu u solárního panelu, který má životnost 20 a více let a celou dobu bude přinášet užitek, ale to, že si každé dva roky koupíte nový čínský (v Číně vyrobený) mobil, to už vás netrápí.

DarkRichelieu
DarkRichelieu
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
25. 2. 2025 14:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Elektřina zdražuje po celou dobu většinou inflačně, nebo reakcí na globální problémy, ale skokově začala zdražovat těsně před Ruskou invazí jejími důsledky. Další velké zdražování dělají povolenky. Proč takové drahé energie máme jen v EU je mi teda "záhadou".... A vyrábět nikdo "nebrání" problém je naprostá nekonkurenceschopnost vzhledem k Číně (levné energie, pracovní síla, plně automatizované továrny a praktický monopol na suroviny)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
25. 2. 2025 15:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh "ale skokově začala zdražovat těsně před Ruskou invazí jejími důsledky"

Způsobeno např. i tím, že si Gazprom rezervoval naši kapacitu plynových zásobníků v roce 2021, ale nenaplnil je, v důsledku čehož v roce 2022 už před invazí, natož po ní, nebyl dostatek plynu, a to dále zvyšovalo ceny.

"Další velké zdražování dělají povolenky."

A to si představte, že Čína má podobný systém emisních povolenek taky.

mrmysak
mrmysak
Level Level
6. 3. 2025 17:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@radecekh Tak preci kmotri jako Kreta a spol nepujdou o zebrote...

Reklama
Reklama