profile-image

ensidia

ensidia
Registrace 27. 11. 2017
ID 3836244752
Level
5 bodů
Zbývá 95 bodů do dalšího levelu
0 100

Komentáře

ensidia
ensidia
Level Level
24. 6. 2025 07:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo za mě dobrý, lepší něž mařiče výkonu a podobné nesmysli. A když se musí kvůli stabilitě sítě pálit nesmyslně elektrika. Tak tohle je ten nejmenší nesmysl co jsem viděl. Dávám přednost přečerpávačkám elektrika=elektrika. Ale finančně šílené a v Česku těžko realizovatelné.

ensidia
ensidia
Level Level
30. 4. 2025 14:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak jako lesklé podtácky proč ne. :D Sranda už mám 5 akcií, ale přibývat budou velmi volným tempem dokud nebudou aspon jeden kvartál v plusu. :D

ensidia
ensidia
Level Level
23. 4. 2025 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem jako vždycky skeptik o věcech o se o nich mluví 20 let. Ale ekonomicky to nikdo neprovozuje. Pár firem si pohonilo ego a postavilo pár kontejnerů vedle sebe, ale většinou to funguje jako lepší UPS. A start-upům fandím. Ale drtivá většina při srážce s realitou vybuchne. :) Samozřejmě i špatná cesta, je cesta k pokroku.

ensidia
ensidia
Level Level
20. 3. 2025 06:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Viděl bych to jen na ten kurzový rozdíl. Ten dělá čistých 5%. Takže nezlevnili ani o tohle. Ty grafiky už tu taky chvíli jsou a jsou jako špatný vtip i na refresh. Tam by byla sleva 10-15% na místě, Ale bohužel, všichni víme jak to je s GPU poslední roky.

ensidia
ensidia
Level Level
7. 3. 2025 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Platina se těží jenom v Rusko a Jižní Afrika (v průmyslovém měřítku). Takže i když by to technicky vyřešili, je to průmyslová sebevražda navázat automobilový průmysl na zdroj který nemáme. A úplně bez problému ho odvás odstřihnou. To není jak plyn, ropa co má pomalu půlka států na světě. Ať zůstanou u lionu.

ensidia
ensidia
Level Level
20. 2. 2025 07:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je to velmi pozoruhodná technologie. Ale do komerčně použitelné verze, se nedožije ani ta další generace,
Dokud nedojde k velkému průlomu v materiálech a technice. Autor by mohl doplnit poznámku. Že co se týká Fúzních reaktorů tak vývoj je jako jediný projekt celosvětový a propojený USA+EU+Rusko+Čína+Indie+Švýcarsko+Japonsko. Proti tomu dnešní vesmírný program vypadá jako parta nadšenců.

ensidia
ensidia
Level Level
13. 2. 2025 14:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zmetky jsou všude. Pokud jsou stlačeny pod 1%. Je to ok. Z toho 1% by se mělo 90% odchytit ještě ve výrobě/kontrole.
Takže 0,1% reklamací je naprostý standart a ještě docela přísný. U procáku v pohodě, u Airbagu docela blbý.
Takže nedělejme drama u pár stovek špatných kusů. To třeba 5090 co vám může podpálit dům, by mě teda děsila více. :)

ensidia
ensidia
Level Level
5. 2. 2025 12:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jediné co koupím od Intelu budou akcie. :D Takhle to vorat ve velkém nemůže dlouho. :D :D A akcie za 19 dolarů, multimiardové společnosti co vyrábí procesory. To je zadarmo. :D Ale počkám až budou aspon jeden kvartál v plusu. :D

ensidia
ensidia
Level Level
4. 2. 2025 06:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem velký skeptik k autům na baterky. Beru to spíš jako ekologickou schizofrenii lidí co neví jak se vyrábí a jaký je tok materiálů, těžby a celkové emise procesu.

Ale po technické stránce velmi slušná práce. A autor podle mě vynechal za mě ty 2 nejpodstatnější věci.

Zlatá baterie má také vysokou úroveň bezpečnosti, protože články se nevznítí ani nevybuchnou, když jsou vystaveny extrémnímu rozdrcení a píchnutí špendlíkem v plně nabitém stavu, řekl Zeekr.

Batoh se nevznítil ani nevybuchl ani po 240 sekundách nepřetržitého požáru při požárním testu o teplotě 700 °C, což je mnohem více než čínský národní standard 130 sekund.

To že nevyhoříte nebo neuhoříte v autě, beru jako důležitější než pár minut dobíjení na víc.

ensidia
ensidia
Level Level
13. 12. 2024 07:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já bych spotřebu jako problém neviděl. Jestli to žere 150W nebo 200W u herní grafiky do PC.

Před lety se to řešilo a šlo se směrem dolů. Dnes se mi zdá že herní PC musí mít pomalu kilowatový zdroj.
A procák 200W+ a grafika 300-400W není problém. Každopádně Intelu tleskám, konečně vydal něco co není k smíchu.

ensidia
ensidia
Level Level
12. 11. 2024 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Totálně umělá myšlenka. 98% lidí a firem nakupuje hotové sestavy kde je to tak nějak adekvátně poskládané. A ty zbylé 2% co si skládají nebo nechají poskládat, ví na co si to skládají. Někdo potřebuje aplikační výkon, někdo 128Gb RAM, někdo silné ST, někdo silné GPU, někdo at je to super tiché. A k budgetu si vytáhne komponenty které by tam chtěl. Pak je tu ještě pár lidí co PC si přestavují v průběhu. Takže ti si třeba dají TOP procesor a k tomu hodí 4060 protože ví že dva roky pojedou FHD, ale že pak si tam hodí RTX 6070 Ti a jdou na 4k procesor jim to pořád ukrmí.

ensidia
ensidia
Level Level
24. 10. 2024 08:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak držím palce, pokud už teda tady mají být auta na baterky tak je záhodno i recyklovat.
Ale to prostě vidím jako jediné plus.
Prakticky je to velká energeticky náročná chemička, která potřebuje spoustu kyselin a podobných nebezpečných látek.
Těch 350kw na střeše je úsměvné na takový provoz.
V článku není že získaného !materiálu! na výrobu 50 000 modulů baterií, takže pro 3125 Tesla aut.
Já vím že je to testovací fabrika. Ale matematika je docela drtivá: XY miliard (postavení+provoz) a náklady se budou rozpočítat do jedné a půl šichty Škodovky. Bohužel jsem nenašel cenu výstavby a odhadované náklady na energii a mzdy. Odhadovanou návratnost a životnost. Ale člověk nemusí být ekonom, že tohle je jen projekt.

ensidia
ensidia
Level Level
17. 10. 2024 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No jdou zajímavým směrem. Ale mají ještě před sebou dlouhou cestu. Měli by spíš se snažit stahovat rozdíl od klasických . A tam je to docela jasné 10 minut / 800km nájezd. Lidi už štve i telefon že vydrží max jeden den, ještě tak jezdit 1-4x týdně na nabíječku s autem. :D To by odpovídalo 68x ročně x5 minut x (čas hledání a dojezdu a odjezdu k nabíječce). Při průměrném nájezdu v ČR.

ensidia
ensidia
Level Level
12. 9. 2024 14:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Měl bych kousavý dotaz na autora. Co tak článek i o negativních zprávách v oblasti. Třeba za posledních pár týdnů?
1. 23 mrtvých fabrika na baterie . Baterie explodovala.
2. El. auto dva dny stálo v podzemní garáži a začalo hořet. Přes 20 lidí v nemocnici, zničeno 140 aut, poničená konstrukce objektu a 700 evakuovaných?
3. Tesla kamion v Kalifornii, neví se jestli požár mohl za nehodu nebo nehoda za požár. Na tom nezáleží. Ale 16h zavřená dálnice, 8h oba dva pruhy, nešlo to uhasit ani za pomocí letadel. Museli to nechat dohořet. Tu akci vyčíslili nejméně na 200 tisíc dolarů jen na zásahu hasičů, o poškozené ekonomice a času lidí nemluvě.
4. Že taková Tesla v žebříčku Consumer Reports (zaměření na spolehlivost) dopadla 24 z 26.

Myslím že by se mělo psát objektivně a vyváženě.

ensidia
ensidia
Level Level
16. 8. 2024 10:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tady se rozjela diskuze. :) Ale docela zbytečná. Za mě baterie do aut nepatří. Ale když už se teda vyrobili měli by co nejdéle sloužit něž se budou zase složitě recyklovat. Takže dělat z nich uložiště energie se úplně nabízí nebo nějaké UPS systém pro firmy. A dávat je ven do kontejneru, který se v případě požáru dá zaplavit vodou je top řešení.

ensidia
ensidia
Level Level
22. 4. 2024 15:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ano velmi zajímavý projekt, první svého druhu který má být komerční. Asi nejzajímavější mi přišlo to video, jak cesta materiálu na baterii, 5x obepluje svět když to nasčítáme. Než někdo vyrobí baterii.

Ale krásně tam demonstrovali jak je lion-baterie neekologická v dnešní době.
A cpát je do aut je šílenost. A kdo označí tyhle auta za ekologické je šílenec. :D
Jinak palec nahoru za recyklaci. Samy sebe označují jako Niklový a Lithiový důl v USA.

Tady pro zajímavost originální článek i s videem
https://www.redwoodmaterials.com/news/sustainable-battery-materials-process

ensidia
ensidia
Level Level
15. 2. 2024 12:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Oba odstavce jsou vypůjčeny z jiných stránek. Ale je fajn srovnání staré technologie a alternativní. Člověk neznalý jen čte něco energii na kg nebo litru a nemá srovnání. :)
1)Problém energetické hustoty
Energetická hustota je definována jako množství energie uložené v jednotce hmotnosti daného paliva, případně jako množství energie uložené v jednotce objemu paliva. Vezměme to nejlépe na konkrétním příkladu:

LiFePO4 akumulátor (používá je například Tesla) má energetickou hustotu 330 Wh/l (watthodiny na litr).
Li-ion akumulátor (dnes asi v elektromobilech nejrozšířenější) má energetickou hustotu 270 Wh/l.
Nejmodernější baterie, které slibuje CATL, mají mít energetickou hustotu kolem 500 Wh/l.
Benzín má energetickou hustotu 8600 Wh/l.
Nafta má energetickou hustotu 9780 Wh/l.
Jak je vidět, v litrovém objemu akumulátoru je nepoměrně méně energie, než v litru konvenčního paliva. Abychom byli fér, musíme si říct něco o efektivitě motorů. Zde totiž má výrazně navrch elektromotor. Jeho efektivita při přeměně energie z baterie na mechanickou práci je zhruba 90 %. To je naprosto excelentní hodnota. Spalováky se totiž pohybují výrazně níže, a to obvykle kolem 30 %.

Pojďme si tedy porovnat moderní elektromobil s běžným benzínovým autem:

Akumulátor Tesly Model 3 má rozměry 217 x 147 x 10 cm. Pomineme obal a chlazení, budeme počítat s tím, celý tento objem je energeticky efektivní. Objem akumulátoru je tedy 319 litrů.
Bude-li to LiFePO4 akumulátor, pak jsme do tohoto objemu schopni narvat zhruba 105 kWh elektrické energie. Elektromotor má efektivitu zmíněných 90 %, což znamená, že použitelné energie máme 94,5 kWh, nepočítáme buffer. Při spotřebě 15 kWh/100 km, což je velmi reálná hodnota, dojedeme s takovým autem 630 kilometrů daleko.
Pakliže bychom do stejného objemu uložili benzín, budeme mít nádrž o objemu 319 litrů. Energie bude v plné nádrži ukryto 2 743 kWh. Při efektivitě spalovacího motoru, což je 30 %, jsme na 823 kWh, tedy pořád jsme na víc jak trojnásobku toho, co s LiFePO4 baterií. Co se týče dojezdu, můžete si sami spočítat, jak daleko byste dojeli na 319 litrů paliva. I s poměrně neefektivním autem, které spotřebuje 7 litrů na 100 kilometrů jízdy, by se na takové množství benzínu dalo urazit 4 557 kilometrů, tedy 7,2krát dále, než s velmi efektivní Teslou.
2)
V přímém porovnání vodíku s bateriemi je dnes lídrem oboru v bateriových technologiích automobilová společnost Tesla, jejíž baterie dosahují energetické hustoty 250 – 260 Wh/kg. Vodík má tak téměř 126x větší energetickou hustotu na 1 kg. Každá technologie má nicméně své nevýhody, a tou je u vodíku zejména jeho nízká objemová energetická hustota (3 kWh/m3 při 20 °C a 1 baru). Nádrž, která je schopná pojmout například 6,3 kg vodíku má tedy celkovou kapacitu 156 litrů (Hyundai Nexo).

ensidia
ensidia
Level Level
7. 2. 2024 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chápu že autor je nadšený do EL. aut. Ale věta mi nadzvedla obočí:
Spousta lidí se bojí požárů elektromobilů, ačkoli statistiky zatím neukazují, že by hořely více, spíše naopak.
Ano data zatím nejsou objektivní. Nejsou tu tak dlouho, a chce to miliony aut stará 5-10 let aby měla vypovídající hodnotu.
Ale z čeho data jsou, jsou nehody. A tam je jasná statistika = nabourané elektro auto má 6xkrát větší šanci na požár. A ještě k tomu je to pro takové auto vždycky konečná. Hořící benzínové auto jde uhasit, a následně i opravit (pokud je to rentabilní). Bavíme se o malém, středním požáru.

Taky když el. auto začne hořet v garáži nejde uhasit a vezme i dům. Ty případy už se staly a né jednou nebo desetkrát. Bohužel voda a hasičáky jsou na nic a žár vysoký + výšlehy plamene.

Ano už jsem viděl že trénují s nějakou kotvou to auto vytáhnou na dálku, a hodí na něj speciální plachtu ve speciálním oblečení, aby nemuseli vozit celý kontejner s vodou. Že to asi dotáhnou, do schopné varianty. Ale co si budeme osobák po vytáhnutí hadic? 15-35 vteřin něž ho úplně uhasí? Za 15 minut může být už v kovošrotu když na to příjde.

Elektrolit co vydrží až 185*C než se začne vypařovat. Určitě palec nahoru, a pomůže prodloužit dobu kdy to hoří trochu k tomu že to topí asfalt. Ale jak už to blafne tak to jede. A nic se nemění.
Reálná teplota plamene čistého lithia je kolem 2.000 stupňů. U baterií se uvádí, že už za 15 vteřin teploty dosahují až 400 °C.
Co dodat...

Ta rovnice zůstane pořád stejná. Auto spalovací kde hoří motor a je deci paliva + pár plastů. A uhasíte to pomalu minerálkou co máte v batohu, případně hasicím přístrojem/sprejem. Nádrž většinou nehoří ale je jen proražená (po nehodě, sama od sebe nebo za jízdy jsem ještě neslyšel že by začala hořet). Benzín tak snadno nechytne, jenom ve filmu ho zapálí i cigaretou (zkoušel jsem to nejde to). :D VS Několik set kilo baterii, v uzavřeném obalu kde když to začne tak to jede. A prostě baterky a zkrat bohužel už přes dvě stě let jde ruku v ruce, a je v nich ohromné množství energie, které se mění na teplo.

Chtělo by to vyváženější články, a ne vyzdvihovat jen pozitiva.

Například:
Že lidé s el. auty mají menší nájezdy než spalovacím motorem. A to až o 30%, protože nemají tohle auto k dispozici.
Navazující bod, mají více aut jedno záložní. Takže navazující problém s parkováním. Dvakrát placení dálničky (v budoucnu), modré zony, pojistky, dvoje gumy atd...
Že automobilky přelívají kapitál z vývoje, na alternativy k čistě (baterie) elektrickým autům. Protože pro to nevidí budoucnost, a jeli na vlně dotací.
Silně neekologická (jak se říká výfuk mají jinde). A v EU se jim počítá jen montování + elektřina. Což se samo o sobě absurdní. Ale kdyby se začalo od těžby vzácných kovů. Tak co se týká čistě ekologie tak u ní by to už skončilo a netřeba počítat dál. A když do toho přihodíme recyklaci baterii, kolik tohle stojí energie. Jsme v desítkách násobku co ten škaredý spalovák ze železa jednoduše ze 100% recyklovaný. Ale ten nám hold kouří u domu.
Vynecháme klasiku jako nabíjecí místa, elektro infrastrukturu obecně. Bolístky elektroniky v zimě, nejsou tak velké jak se říká ale jsou. Včera jsem viděl(na videu) jak nabíjel někdo venku, a poprchalo + mrzlo celá nabíjecí hlavice zamrzlá v autě pod půl centimetrem ledu. A nikam prostě nejel, hadici nemohl ´vytáhnout ani nastartovat. Tak do toho mlátil kamenem. Vím jaké je to když zateče zámek nebo rám dveří. Tohle je o 3 ligy někde jinde. :)

Objektivním okem, vidím elektro auta jako vhodný prostředek někde a pro někoho. Ale v obecné rovině, je to jen mezi krok. A dotáhnou jiné technologie, použitelnější a reálnější. Je jich hodně jen vybrat tu vhodnou a proveditelnou. A elektro auta (s baterkama) budou jen rarita v Muzeu třeba za 20-30 let.

ensidia
ensidia
Level Level
14. 12. 2023 07:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Honda Asimo na videu z 2018 neumí o moc víc teda. A má tak metr, a celkově vypadá jako reálná hračka.
Atlas je pecka, a totální High-end, ale je zatím armáda konstruktérů a IT specialistů. A nic lepšího postavit nejde, ale komerčně je to neprodejné.
Tesla Robot 2, ale vypadá jako první humanoidní robot, který se chystá do seriovky. Říkají 5 let, já říkám 10 let. Ale to ti dva předním, se o tom ani po deseti letech neuvažuje. Za mě by takhle už mohl aj zůstat, ale softwarově to musí být jednoduché naprogramovat, tam vidím toho zakopaného psa, než po technické stránce.

ensidia
ensidia
Level Level
8. 6. 2023 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Klasika takže reál bude. +10% výkon a spotřeba +15%. Ale v powerpointu to bude drtič AMD . :D

ensidia
ensidia
Level Level
30. 3. 2023 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Sranda v roce 2018, jak nebyli jsem skládal nové pc a G.SKill TridentZ RGB 16GB (2x8GB) DDR4 3200 CL16 5600kč.
Ted bych koupil G.SKill TridentZ RGB 64GB (2x32GB) DDR4 4000 CL18 za to samé. :D

ensidia
ensidia
Level Level
14. 2. 2023 07:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nová doba no. Nahá žena je problém, ale upalovat a rozsekávat lidi mečem je úplně v pohodě. :D :D.

ensidia
ensidia
Level Level
12. 12. 2022 07:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jé tady je sranda. :D Trochu rasismu, trochu xenofobie, hodně ješitnosti. :D. Jaká je definice Čecha? Měl by se tu narodit, tu splňuje. Měl by tu vyrůstat tu nesplňuje. Celé dětství v Nigérii. Měl by mít občanství, a umět česky. Aspoň jeden rodič Čech. Ty splňuje. Takže 4/5 hvězdičky.
A to že je to mulat a gay, to už je něco jiného. :D

ensidia
ensidia
Level Level
12. 12. 2022 07:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ensidia A když na to příjde, já se tak nedefinuju jako Čech. Spíš morávák, a nejpřesnější je Valach :D

ensidia
ensidia
Level Level
28. 7. 2022 14:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No doufám že udělají normální procesory, a pak nějaké dva kousky na styl Intelu. Naládovat do nich 250-300w že je možné je chladit už jen 280 vodníkem. :D

Reklama
Reklama