Galerie 2
Dongfeng vyrábí solid-state baterie s 350 Wh/kg, chystá i 500 Wh/kg
i Zdroj: Dongfeng
Aktualita Robotika, AI

Dongfeng vyrábí solid-state baterie s 350 Wh/kg, chystá i 500 Wh/kg

Milan Šurkala

Milan Šurkala

Čínská společnost Dongfeng nedávno spustila výrobu solid-state akumulátorů s velmi vysokou energetickou hustotou 350 Wh/kg. Míří ale ještě výš.

Reklama

Dalším krokem ve vývoji lithiových akumulátorů jsou nové články čínské společnosti Dongfeng. Ta měla v září letošního roku spustit velkosériovou výrobu solid-state článků, tedy těch s pevným elektrolytem. Konkrétně jde o speciální kompozit polymerů a oxidů. Články jsou zajímavé svou velmi vysokou energetickou hustotou 350 Wh/kg, která patří na trhu k nejvyšším. Díky tomu by mělo být snazší vytvořit auta, která ujedou vzdálenost 1000 km na jedno nabití i bez výraznějšího omezování, jako jsme nedávno viděli u BMW iX3. 

Elektrické BMW iX3 ujelo přes 1000 km na jedno nabití
i Zdroj: YouTube BMW

Elektrické BMW iX3 ujelo přes 1000 km na jedno nabití

Nové elektrické SUV BMW iX3 vypadá hodně slibně. Jeho WLTP dojezd je 805 km, podporuje velmi rychlé nabíjení. BMW s ním zkusilo ujet přes 1000 km.

Výhodou těchto ternárních článků (tedy patrně NMC) je jejich lepší odolnost vůči chladu. To pochopitelně neznamená, že by jim v mrazech vůbec neklesala kapacita. Zatímco však při teplotách -30 °C je dle výrobce běžný pád na pouhých 60 % kapacity, u nových verzí je to na 72 %. Stále dost velký pád, ale posun to je. Pokud jde o bezpečnost, prošly jak standardním čínským národním testem při teplotě 130 °C, tak i náročnějším testem při teplotě 170 °C. Jaké maximum by zvládly, to nevíme, nicméně některé směsi umí i hodně přes 200 °C. 

Dongfeng M-Hero 917
i Zdroj: Dongfeng
Dongfeng M-Hero 917

Dongfeng ale chystá i další novinky. Nová platforma by měla využít zvýšeného napětí až na 1200 V a využití tu najde až 1700V SiC modul. Tento systém by měl podporovat rychlé nabíjení s 12C (tedy nabití za 1/12 hodiny, což znamená 5 minut, pochopitelně toto bude dostupné jen ve špičce). Baterie v autech by měly podporovat nabíjení s proudem 1500 A, což by dávalo 1,8 MW. Dongfeng nicméně mluví i o více než 2 MW. Za sekundu by se tak mělo nabít 2,5 km dojezdu, v průměru by pak mělo jít o 450 km za 5 minut (jak bylo řečeno, špičkový nabíjecí výkon je špičkový a obvykle se dosahuje jen v omezeném rozsahu). Baterie obsahuje detekční systém poruch, který by měl informovat o počínajících problémech až 2 dny předem.

Automobilka chystá pilotní produkci těchto rychle nabíjejících se baterií na prosinec 2027, přičemž by také měly mít energetickou hustotu 350 Wh/kg. Do blízké budoucnosti jsou ale naplánovány také sírové solid-state akumulátory, u kterých se počítá s 500 Wh/kg.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama