Zpět na článek

Diskuze: Elektromobilové fiasko Fordu: odepíše 19,5 mld. USD

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
dnes 22:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

BEV ma rozhodne smysl v autech s nizkymi jizdnimi odpory… kategorie Tesla 3.

Ford myslel, ze kdyz z tanku f150 vytahnou big block a strci tam baterky, tak se vsichni poserou.

Dobre jim tak.

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 12:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Samé lepší zprávy

Jsem rád, že jsem do tohoto vlaku zatím nenastoupil. Kdoví, zda se v roce 2035 budou EV vozy vyrábět.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 13:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner Dříve nebo později budou muset, jednou ta ropa dojde a jestli to bude za 10 let nebo za 100 je už jedno. Někdy ty EV přijít musejí, tak prostě ten nájezd bude pomalejší 🤷🏻‍♂️

gepard2
gepard2
Level Level
dnes 14:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 EV samozřejmě přijde, ale otázka, jestli baterie nejsou špatná cesta. Já tvrdím, že správná cesta je vodík + palivové články.

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
dnes 15:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Velmi podobný názor mám já. Elektromotory atd. velmi dobré, znám z práce, naprosto dokonalá možnost regulace pomocí frekvenčních měničů. Celé ev padá na akumulátorech kdy se dostáváme do sféry hmotnosti tanků když chceme slušný dojezd. A aby se vyrovnali spalovákům tak jsou nabíječky v megawatech. Uvědomují si někteří že tu elektřinu nikdo nesere ale že ji vyrábějí elektrárny. A kolik bude třeba skokově elektřiny když se najednou bude nabíjet megawatou 1000* aut? Elektrozaslepenci řeknou vyrovnávací akumulátor. Ten zvládne po sobě během dne 100*aut?

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 18:06 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 Vodík a palivové články je cesta docela problematická. Proti baterkám to nemá moc výhod, kromě rychlosti tankování vlastně skoro žádnou (a i ta asi víceméně padne).

1, Enormní spotřeba elektřiny pro jeho výrobu (asi 2,5krát vyšší než pro baterkový EV). Takže jestli už teď máme problém získat elektřinu pro baterky, tak kde vezmeme 2,5krát tolik pro vodík? Už pro baterková EV budeme potřebovat ekvivalent 2,5 Temelínů, což si nedokážeme představit, kde jich vezmeme 6-7 pro vodík?

2, Stejně jako baterka, i vodík je poněkud problematické skladování energie z hlediska bezpečnosti.

3, Vodíkové auto s palivovým článkem je elektromobil. Palivový článek mu vyrábí elektřinu, nemá rád výkyvy výkonů. Takže stejně potřebuje vyrovnávací baterku, která vydrží hodně cyklů, tedy s nízkou hustotou (velkým bufferem). Je sice výrazně menší, ale je tam (třeba 1,2kWh baterka v Mirai váží 45 kg, v EV máte v takové hmotnosti tak 8 kWh).

4, Tím, že to vlastně vodíkový hybrid, tak to není ani tak výrazně lehčí než baterkové EV. Máte tam takřka všechno z EV (elektromotor, všechno příslušenství okolo, baterku, i když mnohem lehčí) a všechno ohledně vodíku (palivový článek, nádrž)...

5, Mizerná infrastruktura, horší než pro EV

gepard2
gepard2
Level Level
dnes 19:44 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 0. Proti baterkovým EV má vodíkový VV obrovskou výhodu ve hmotnosti a rychlosti tankování. Pokud se zvýší rychlost nabíjení, dovedete si představit, až přijede 100.000 lidí domů a začne večer dobíjet? Všichni plnou rychlostí?

1. Elektřinu pro vodík budeme získávat z přebytků FVE, místo abychom je v létě vypínali, bo přebytek.

2. Souhlas, je nutné v obou technologiích ještě pořešit.

3. Nechápu, proč musí mít VV vyrovnávací bafr a EV ne. Prostě tam bude stejná baterka jak u EV, jen menší.

4. To si nemyslím. Hmotnost a kapacita baterky může být u VV 10% oproti EV.

5. To se dořeší, na začátku EV byla infrastruktura taky mizerná a ani teď to není žádný zázrak.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 20:47 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gepard2 0, Nepřijedou všichni v jeden okamžik. Je možné nabíjení odložit. Za den nenajedete tolik, abyste do toho musel prát stovky kW. Propána, vždyť denní nájezd 10 kW byste nabil za celou noc (řekněme 8 hodin) s výkonem cca 1,3 kW. Celé parkoviště se 40 vozy by si vzalo 50 kW. Proč byste to tam dával plnou rychlostí? Abyste 16:00 přijel z práce domů a 16:03 to měl nabité?

1, To si můžete dovolit v malém měřítku pro specifické vodíkové případy (a pro to je to velmi vhodná alternativa, to je bez diskuze). Ale těžko takto budete vyrábět vodík pro 100% elektromobilitu. Pokud bychom pro vodík potřebovali ekvivalent výroby 6-7 Temelínů, tak si spočítejte, jaký by to v našich podmínkách byl ekvivalent na soláry (které mají asi 1/7-1/8 faktor využití proti JE). To byste v instalovaném výkonu potřeboval mít tak 50-55 Temelínů. Nepřijde Vám to... trochu moc?

3, Já neříkám, že EV nemá buffer (to má prostě baterku obecně), ale o tom, že takovou baterku potřebuje i HEV. Jasně, bude tam mnohem menší baterka (ale dost těžká vzhledem k množství kWh). A celé vodíkové kolečko.

4, No, hmotnost baterky ano, ale pořád zapomínáte, že tam potřebujete celé to kolečko pro vodík, viz bod 3. Tedy nádrž s vodíkem, palivový článek a všechny podpůrné systémy, aby to fungovalo.

Takže si to vezměme. Baterka v EV 450 kg, baterka v HEV 45 kg, ať máme těch 10 %. A co Vám tam chybí? Nádrž na vodík asi 100 kg (např. v Mirai má 88 kg). Palivový článek dalších 50-100 kg, podpůrné systémy (vzduch, chlazení, ECU) dalších 50 kg. Takže sice baterka je o 400 kg lehčí, ale jen na těch vodíkových věcech tam máte třeba 200-250 kg navíc. Lehčí to bude, ale ne až tak výrazně.

Ostatně se můžete podívat na vodíkový Hyundai Nexo a Tucsony. Benzín 1500 kg+, Nafta 1550 kg+, PHEV 1900kg+, vodík 1900 kg+. Je to hmotnostně podobné jako PHEV a o 400kg těžší než čistý benzín, což jsou hmotnosti velmi blízké BEV. Je pravda, že Nexo je o 10 cm větší, ale pod 1850kg by to v kastli Tucsonu asi nebylo.

A to nemluvíme o tom, že to vše zabírá místo, takže takový 5metrový vodíkový Mirai má 320litrový kufr, vodíkové Nexo 460litrový (ale o 15 cm kratší Tucson zvládne 620 litrů), v případě EV máte ještě často vepředu frunk. Takže je to i nepraktické. A aby toho nebylo málo, máte tam dva pohony, takže dvojnásob věcí, kde se to může pokazit.

5, Dořešit se to může stejně jako se může dořešit infrastruktura pro EV. Jenže přijdete o možnost si to nabít třeba z vlastního soláru... Takže Vám do toho nepůjde skoro nikdo, kdo má na střeše solár.

Jako opravdu nevím, kde má mít ten vodík výhodu, když začneme trochu počítat. Já v tom kdysi taky viděl mnohem větší smysl než v baterkových EV, která mi přišla jako totální pitomost. Ale jak začnete počítat... všechno ostatní přináší problémy elektromobilů ještě znásobené poměrně velkými čísly.

Reklama
Reklama