Galerie 20
GeForce GTX 460: Fermi jinak a lépe 1/2
Článek Grafiky a hry GeForce GeForce 400 (GF100) NVIDIA

GeForce GTX 460: Fermi jinak a lépe 1/2

Petr Štefek

Petr Štefek

12

Seznam kapitol

1. GeForce GTX 460: Fermi jinak a lépe 1/2 2. GF104 vs. GF100 - evoluční krok 3. Polymorph Engine - skryté eso architektury Fermi 4. CSAA a jiné algortimy vyhlazování 5. Závěr první části

Na uvedení levného Fermi čekal snad každý fanoušek herních technologií a samotných her. Nyní jsme se konečně po všech nesnázích dočkali. Pojďme se tedy podívat, jak si GeForce GTX 460 vede a co je nového.

Reklama

GeForce GTX 460 je grafickou kartou, kterou jsme všichni čekali již někde na přelomu na roku 2009 a 2010, kdy nás Nvidia krmila zprávami o zázračném výkonu Fermi, až všichni IT novináři vypadali jako malí otesánci. Dočkali jsme se, konečně zde máme produkt, který bych se nebál označit za stěžejní produkt Nvidie pro rok 2010 v segmentu herních karet.

Společnost potřebovala kartu, kterou by postavila proti povedenému Radeonu HD 5850 (ten kraluje v poměru výkonu ku ceně již nějaký ten měsíc) a také Radeonu HD 5830. Výkon Radeonů HD 5800 posílal starší GeForce GTX 200 v libovolné hře do předčasného důchodu a zároveň nabízel podporu zbrusu nového rozhraní DirectX 11.

GeForce GTX 460: Fermi jinak a lépe 1/2

AMD díky absenci ve středním cenovém pásmu nebylo nuceno snižovat ceny těchto Radeonů níže a naopak se zdá, že ceny některý modelů jsou vyšší, než tomu bylo při jejich uvedení. Hořká pilulka pro nás hráče. GeForce GTX 460 ve dvou různých cenových relacích by tento trend mohla změnit, což by pro nás zákazníky bylo jen dobře.

Nedělejme si zde ovšem iluze, že by se s uvedením GeForce GTX 460 všichni potencionální kupci začali brát nově příchozí kartu jako nejlepší koupi. Pozice nových Radeonů je velmi silná a jejich image (spotřeba, cena, výkon) bude pro GeForce GTX 460 těžké narušit.

GeForce GTX 460: Fermi jinak a lépe 1/2

GeForce GTX 460 disponuje novou generací čipu Fermi pod označením GF104 a bez váhání si ho dovolím označit za první opravdu povedený čip Nvidie v tomto roce. Silná slova si budu nucen obhájit v následujících kapitolách, které nás seznámí s rozdíly mezi čipy GF104 a „titánským“ počinem pod označením GF100. Pro ty, kdo neholdují technologických popisům, se budu snažit v této první kapitole říci vše podstatné o nově příchozí GeForce GTX 460.

GeForce GTX 460: Fermi jinak a lépe 1/2

GeForce GTX 460 k nám přichází hned ve dvou provedeních, které jsou, pokud se týká papírových parametrů, značně odlišná. Zásadním odlišovacím znakem je velikost paměti, která je velmi úzce spjata se šířkou sběrnice a také počtem renderovacích jednotek (Raster Engines).

Silnější model GeForce GTX 460 1GB má ve svých specifikacích jádro GF104 na taktu 675 MHz (pro shadery platí 1350 MHz) s 336 CUDA Core, 56 texturovacími jednotkami a 32 renderovacími jednotkami. Vše je zde podpořeno 256bitovou sběrnicí a výše zmiňovaným 1GB GDDR5 paměti na frekvenci 3600 MHz efektivně.

GeForce GTX 460: Fermi jinak a lépe 1/2

Druhá varianta je také označena GeForce GTX 460 768 MB. Je levnější a disponuje stejným jádrem GF104, ale na druhou stranu má „pouze“ 192bitovou paměťovou sběrnici, což je vzhledem k osazení paměti silnějšího modelu také logické. Bohužel se zde udála i změna v počtu renderovacích jednotek, kterých je aktivních pouze 24 (z 32). Frekvence jádra zůstává na 675 MHz a paměti rovněž tikají na stejných 3600 MHz jako u dražší varianty.

Otázkou tedy zůstává, jak se projeví absence 256 MB paměti, užší 192bitová sběrnice a nižší počet renderovacích jednotek. Není bez zajímavosti, že GeForce GTX 460 jako první zvládá vedení streamovaného audia (tedy kódovaný digitální signál v prostorových formátech) přímo do dekodéru. Doposud se tím mohly chlubit pouze grafické karty ATI a Nvidia se musela spokojit s vedením nekomprimovaného LPCM.

Grafická karta

GeForce GTX 460 1024 MB

GeForce GTX 460
768 MB
Radeon HD 5830
1024 MB
GPU

GF104

GF104

Cypress

Počet tranzistorů

1.95 mld.

1.95 mld.

2.15 mld.

Výrobní technologie

40 nm

40 nm

40 nm

Frekvence jádra

675 MHz

675 MHz

800 MHz

Frekvence shaderů

1350 MHz

1350 MHz

800 MHz

Počet shaderů

336 (1D)

336 (1D)

224 (5D)

Pixel fillrate

21 600 Mpix/s

16 200 Mpix/s

12 800 Mpix/s

Texel fillrate

37 800 Mtex/s

37 800 Mtex/s

44 800 Mtex/s

Počet RBE

32

24

16

Počet TMU

56

56

56

Velikost paměti

1024 MB GDDR5

768 MB GDDR5

až 1024 MB GDDR5

Frekvence paměti

3 600 MHz

3 600 MHz

4000 MHz

Šířka sběrnice

256-bit

192-bit

256-bit

Propustnost sběrnice

115 200 MB/s

86 400 MB/s

128 000 MB/s

Verze DirectX

DirectX 11

DirectX 11

DirectX 11


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama