Zpět na článek

Diskuze: Inovace testovací metodiky LCD monitorů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Moikas
Moikas
Level Level
15. 10. 2009 20:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím, konečně perfektní článek.

Gioyas
Gioyas
Level Level
23. 11. 2008 20:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

S odstupem času se technologie LCD dost zlepšila. Výrazně si polepšily EIZO a NEC LCD panely. Ve výprodeji (např. http://sweb.cz/EIZO.monitor.bazar/ ) jsou i modely pro grafiku za pár korun. I když osobně mám stále radši CRT podání barev.

Tomcek
Tomcek
Level Level
17. 6. 2008 17:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mám jeden zajímavý poznatek, už jsem ho viděl u dvou LCD monitorů větších uhlopříček. Monitor který má ještě docela rozumný inputlag v provozu jiném než svém nativním rozlišení (když je nucen provádět vyhlazování hran) má najednou inputlag docela výrazný..dokonce třeba u akční hry nestačí ani vykreslovat a obraz doslova "scrolluje". Tento případ nastane právě ve hrách (ne každá hra je hratelná třeba v 1920x1200). Nešlo by i toto zahrnout do testů inputlagu?

trodas
trodas
Level Level
21. 10. 2007 13:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

> "a bude opet rozmazano" - budes mit zadarmo to za co ostatni v podobe FSAA

Cha cha! No, je to vlastne pravda. Ale online rezby se s FSAA hrat nedaji, protoze clovek v nich potrebuje hlavne videt a videt a jeste jednou videt co nejvic do dalky a nejostreji a mirit na tu tecku nahore, co by mohla byt hlavickou :))
S FSAA si nebudu jisty, jestli je to objekt ci nepritel nejmene 2x tolik casu, co protivnikovi bez FSAA bude stacit k tomu, aby me zabil. Pekne dekuji, naschledanou! :)

trodas
trodas
Level Level
21. 10. 2007 13:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No lol :) Bity jsou 100% od zacatku, protoze bit je jen JEDNA nebo NULA. Prelozeno do cestiny, muze nabyvat jen dvou stavu a na tom neno mnoho co zkazit. Problem je, jak udelat binarne zobrazeni barev, kdyz barva, potvora, nabyva cirka 16 777 216 odstinu (24bit RGB - popularni 32 bit je jen + 8 bit alfakanal, jenz nema vliv na vysledne cislo)...
Nebo jeste jinak - problem je, jak to delat levne aby se na tom dalo vydelavat. Udelat dokonaly LCD monitor za milion umi asi kazda firma. Mozna, ze ale bude vyzadovat treba chlazeni krastalu kapalnym dusikem, aby stihal 100, 150Hz refresh (100 - 150fps) ve hrach skutecne zorazovat a ne "duchovat" jak dnesni monitory uz pri cirka 75Hz...

Marvi
Marvi
Level Level
19. 10. 2007 18:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já si nemůžu pomoc, ale na té druhé zkalibrované fotce se mi zdá, že je přepálená červená. Jsem sám nebo to vidí ještě někdo?

tief
tief
Level Level
19. 10. 2007 18:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Marvi Ano to může být na Vašem monitoru. Je třeba si uvědomit, že originální obrázek na zkalibrovaném monitoru bude vždy vypadat lépe, naopak na obrázek po kalibraci se aplikuje v podstatě dvakrát nějaký barevný profil a proto zkreslené barvy. Psal jsem o tom i v článku, je třeba si všímat rozdílů a jak moc jsou obrázky odlišné aby jste si srovnali jak moc je třeba monitor zkalibrovat.

Boguš
Boguš
Level Level
19. 10. 2007 16:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

... jn asi tak ..... navíc mi osobně přijde docela ubohé slintat nad každou fotkou nějaké baby ..... a to jsem prosím chlap s gulama ...... ;)

Navíc je tohle do jisté míry odborný server (rozuměj jednostranně zaměřený) a ty baby bych tady osobně raději neměl. Tady mě zajíma jen technika .... chcu-li baby jdu jinam .....

RaStr
RaStr
Level Level
18. 10. 2007 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Velmi se tesim na prvni vysledky testu, ale mel bych jeden dotaz, resp. pripominku. Je sice fakt, ze vetsina uzivatelu si asi nebude monitor sama kalibrovat, ale pokud vim, velke mnozstvi monitoru se dodava vcetne patricneho profilu od vyrobce (na CD nebo ke stazeni na Webu). Mam tomu tedy rozumet tak, ze "nekalibrovany" monitor je test s vychozim profilem Windows, nebo s dodanym profilem vyrobce, nebo s pevne dannym profilem (napr. sRGB) ?

tief
tief
Level Level
18. 10. 2007 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@RaStr Nekalibrovane vysledky jsou s dodávaným profilem od výrobce. Tyto profily jsou obvykle vsak ciste jen v sRGB a barvy prakticky neupravuji.

Boguš
Boguš
Level Level
19. 10. 2007 09:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@tief ... já jsem ke svému monitoru profil dostal a naistaloval a totálně mi zmršil barvy ....

Vladimir
Vladimir
Level Level
18. 10. 2007 13:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Som skutocne rad ze ste rozsirili testy o presne meranie farieb. Este by ma potesilo, keby ste do tabuliek parametrov monitorov pisali aj ci ma obrazovka leskly/matny povrch. Viem ze to je vzdy napisane v samotnej recenzii, ale tazko sa to hlada.

mreasy
mreasy
Level Level
18. 10. 2007 12:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

nevi nekdo, kde by bylo mozne si nechat zkalibrovat monitor optickou sondou?
Ted me zrovna nenapada jak, ale bylo by super mit tu profily i z uz testovanych monitoru...nejidealneji HP LP3065 :)

maartinek
maartinek
Level Level
4. 1. 2008 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mreasy sondy na kalibrace nejen monitorů lze zakoupit na www.xrite.cz kalibraci jako službu při současných cenách sond nedoporučuji.

SmartMole
SmartMole
Level Level
18. 10. 2007 10:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Gratuluji Vám i nám čtenářům. Díky tomuto se recenze dostávají opravdu na špičkovou úroveň!

Boguš
Boguš
Level Level
18. 10. 2007 12:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@SmartMole ... ještě by se mohli přidat makro fotky jednotlivých pixelů (subpixelů) ... jen tak jako zajímavost,

A nebo přidat tabulku kde budou kde v jednou sloupci budou parametry od výrobce a v druhém parametry naměřené. Vím že to už v samotném testu je, ale bylo by to tak přehlednější ....

Nebo pak taky vytrořit databázi panelů s možností vyhledávání podle zadaný kriterií a jejich porovnávání ..... atd atp

Boguš
Boguš
Level Level
18. 10. 2007 08:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

.... na měření barev jsem se už hódně dlouho těšil .... díky

Boguš
Boguš
Level Level
18. 10. 2007 08:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Boguš .. hned je lepší nálada po ránu ........ ;)

Tačík
Tačík
Level Level
27. 5. 2006 00:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Opět vás zdravím, pro IBM C220p sem se už rozhodl ale mohli by ste mi někdo prosím vypsat rozlišení a k nim nejvyšší obnovovací frekvenci? Díky moc

domm
domm
Level Level
1. 5. 2006 11:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dobrý den, bylo by mozne aby si uzivatele urcili jaky monitor se bude testovat? Nemam nic proti novinkam, ale kdez na ni nemam tak si ji asi nekoupim. Mozna by to chtelo i nejakej ten mainstream. Hned bych pridal polinko do ohne, co treba mrknout v nejblizsi dobe na Benq FP93GX. :-) diky

Martin Šejnoha
Martin Šejnoha
Level Level
25. 4. 2006 01:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já bych v tomto neviděl zas takový problém, jinak by se snadno dal nahradit typem OPA134 od BurrBrown anebo špičkovým OPA627 což je zbytečný luxus, např ta OPA 134 stojí okolo stokoruny a OPA627 stojí přes 900Kč!!

tief
tief
Level Level
19. 4. 2006 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takoveto zpozdeni je radove vsak uplne jinde nez merene veliciny. Je spusobeno opravdu jen kapacitou vodice a obvody v OSC. Popisek byl hlavne proto abych upozornil ze nic nebrani v mereni touto metodou.

xmates
xmates
Level Level
18. 4. 2006 09:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pekny upgrade technologie testu (respect :)) akorat u metodiky mereni homogenity podsviceni mi nejak schazi zminka o korekci na uhlovou citlivost diody, ktera je v dokumentaci uvedena. Popripade v jake vzdalenosti je sonda umistena.

tief
tief
Level Level
18. 4. 2006 09:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xmates Vzdalenost diody je vzdy stejna (cca 4mm), a je dana molitanem. Stejne tak i uhel, tzn. vzdy je stejny 0° - tedy rovnobezna s plochou monitoru. Komu by se mohlo zdat, ze molitan se zmackne pokazde jinak, tak nastesti to tak neni. Kdyz jsem sestavoval metodiku, tak jsem provadel mereni zhruba 4-5x a vzdy jsem dosel k prakticky stejnym vysledkum (odchylka radove v jednotkach procent coz je jiste dostatecne).

dodoCC
dodoCC
Level Level
18. 4. 2006 09:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak už to začína byť zaujímavé a konečne možno zistíme, v čom sú LCD panely horšie/lepšie ako CRT. Mimochodom, skúste preveriť tých 16 mil. farieb. Čiže treba vybrať jednu základnú farbu a vyskúšať 256 úrovní jasu. Myslím, že to dopadne dosť zle pre každý LCD monitor. Napísať program, ktorý postupne zobrazí napr. červenú farbu od nuly do 100 % jasu po kroku 0,39% a zaznamenať jas pomocou sondy a osciloskopu. Mali by sme vidieť 256 pekných, rovnako ( aspoň zhruba ) vysokých schodíkov, teda za predpokladu, že je sonda lineárna. Ak to tak bude, môžme hovoriť o 16 mil. farbách.
Každopádne držím palce, potvrdili ste, že SH je solídny WEB.

Tačík
Tačík
Level Level
18. 4. 2006 08:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Děkuji, ten monitor by měl mít záruku 12 měsíců, ale potom si klidně může odejít. Navíc je 30 kg obr a odvést natož ho donést do auta by bylo o zdraví.

rys
rys
Level Level
17. 4. 2006 20:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

zdravim, pekny clanek. Presto bych jako rada ostatnich uvital informace ohledne novych CRT monitoru, obvzlaste od vyrobce CRT - ktery nedavno predstavoval tenke CRT (myslim ze LG na nedavne vystave elektroniky). Na foto to vypadalo dobre - chtelo by to sledovat co nejcasteji, protoze pokud by to bylo tak dobre jak to vypadalo, tak LCD budou pod 'tezkou' palbou.

.blahorodje.
.blahorodje.
Level Level
17. 4. 2006 21:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rys Tie CRT vyzeraju dobre.
Ved aj som ostal zatial verny CRT,len fakt ked mas na stole 19" alebo 21" tak to je fakt obrovske./myslim tym klasicke CRT/.
No dufam ze LG to nenecha len tak.

Tačík
Tačík
Level Level
17. 4. 2006 19:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zajímal by mě váš ná názor na CRT IBM ThinkVision C220p. Chci ho koupit ale bazarový a nemám možnost ho vidět, myslíte že by s ním mohly být problémy? Chci jím nahradit své "8 ms" LCD.

Zdeněk Michálek
Zdeněk Michálek
Level Level
17. 4. 2006 18:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

milionů vzorků za vteřinu (Mega / Million Samples Per Second). Jedná se o digitální oscilo, jeho rozlišení proto není dáno jen šířkou kmitočtového pásma analogové části (120MHz) ale i počtem MS/s. Pokud si to dobře pamatuju ještě ze školy, měl by tu platit Shanon-Kotelnikův teorém, že vzorkovat se musí alespoň dvojnásobkem nejvyšší frekvence obsažené ve sledovaném pásmu. Tzn. tenhle osciloskop by měl (asi) korektně zobrazit "sinusovku" s frekvencí 50MHz.

Simik
Simik
Level Level
17. 4. 2006 19:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Zdeněk Michálek Presne tak, jenom doplnim, ze u perodickych prubehu muze osciloskop vzorkovat nekolikrat tentyz prubeh a proto by zobrazil velice pekne i sinusovku 100 MHz. Vyrobce to uvadi jako "Max equivalent sampling rate 10 GS/s". Shanon-Kotelnikův teorém se tusim tyka prevodu analogove informace na digitalni. Nevim nakolik jej lze aplikovat na osciloskop, me osobne se zdaji 2 vzorky na periodu malo, pokud ma byt zobrazeno neco rozumneho. Jako urcite minimum to asi lze pouzit.

Zdeněk Michálek
Zdeněk Michálek
Level Level
17. 4. 2006 19:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Simik jo, s tím opakovaným samplováním v dalších (shodných) periodách signálu jsem si to neuvědomil, to je pravda, pro skutečně peridické průběhy by opravdu stačila naprosto minimální rychlost vzorkování.

Jinak - 2 vzorky na periodu nejvyšší frekvence v signálu opravdu stačí. Jakákoliv odchylka od sinusu může být způsobena jedině další (nižší nebo vyšší frekvencí) obsaženou v základním signálu, takže pokud by třeba bylo potřeba zobrazit např. sinusovku 50MHz modulovanou pomocným signálem 1 MHz, nejvyšší kmitočet obsažený ve spektru je 51MHz (součet obou frekvencí), takže tady už by bylo potřeba vzorkovat 102MS/s. Ale pro "čistý" neperiodický sinus myslím platí co jsem napsal :)

Simik
Simik
Level Level
17. 4. 2006 19:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Simik Nechci se hadat, nejsem si moc jisty v kramflecich, ale myslim si ze by ten prubeh byl zobrazen znacne zkresleny. Napr. pri vzorkovani se predpoklada omezene pasmo a pri prevodu zpet do analogoveho signalu se vyssi frekvence (ktere vznikly pri vzorkovani) oriznou. Ale osciloskop by asi zobrazil tu sinusovku jako 3 lomene cary. No, nahlodal jste me, vyzkousim to :-)

Simik
Simik
Level Level
17. 4. 2006 18:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

MS/s - Milion vzorku(samplu) za sekundu

invalida_satan
invalida_satan
Level Level
17. 4. 2006 17:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak nevim, ale pokud se nejedna o profi CRT, tak uz to nema ale vubec smysl...napriklad jsem mel 17" Samsung s NF maskou (verne barvy, 0.2 dp, geometrie, nasteveni), pri reklamaci mi byl nabidnut jakykoliv 17" monitor, ktery ted samsung vyrabi (podle meho jeden z nejlepsich vyrobcu elektroniky a IT komponent) a dostal jsem se nejvyse na model 797MB, ktery je na tom mnohem hur nez model, ktery byl vybehovy pred 2roky! Velci vyrobci uz nemaji zajem o CRT technologii, ktera uz ma svoje (co se tyce consumers user) za sebou. Radeji budu mit 19" se 25W realnou spotrebou, ostrym obrazem a usporou mista, nez 100W 30kg ludru. Tot muj nazor. Uz jste videl nekde 100cm+ CRT televizi? Kazda technologie ma sve hranice.

tief
tief
Level Level
17. 4. 2006 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ma to logiku, CRT monitory se prestavaji vyrabet a novych modelu je opravdu jen jako safranu. Dnes se take nejvice kupuji napriklad lehce starsi CRT z high-end segmentu jako je napr. HP P1130). Prave tyto monitory jsou dnes dosti levne (bazarova cena kolem 5000,-) a poskytuji jeden z nejlepsich obrazu.
Ohledne recenzi CRT: o nich toho bylo napsano jiz opravdu hodne a myslim, ze neni problem si najit infromace na jakykoli CRT monitor.

Reklama
Reklama