Zpět na článek

Diskuze: Kontroverzní AI u Delta Airlines: nastaví nejvyšší cenu, kterou ještě zaplatíte

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
23. 7. 2025 12:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takže když to všechno převedeme na restauraci...
Večer si přijdete na jídlo, dají vám menu, kde ceny pro vás budou jiné, než pro vašeho kolegu, má základě toho zde kolega je z it a má větší příjmy než vy (a je s vyšší cenou normálně ok).
A samozřejmě že cena bude astronomická v době kdy se chodí na večeře, nebo obědy, protože je vyšší poptávka.
A pak přijdete třeba ve tři kdy mají sice otevřeno, objednáte si, a pak po půlhodině prijde číšník, že vaší objednávku zrušil, protože je restaurace málo obsazena. A velmi slušně vám nabídne že si mate přijít pro vase jídlo v jiný čas.

Ono nakonec proč nemít jiné ceny pro občany katolickéhovyznání a jine pro ateisty? Ono je jedno jestli jsem diskriminovan na základě toho či onoho

Já nemám nic proti mnohem dražší letenkam v exponovaných časech, a levnějších mimo tuto dobu vytížení . Já jsem jen znechucen z toho, že já zákazník si vlastně NEMŮŽU vybrat, protože neexistuje pevný ceník, který bych mohl prostudovat a vybrat si co mi vyhovuje. Nemám možnost porovnání vůči konkurenci...

Zrušení letu = spousta komplikací pro mě zákazníka, jakože třeba budu muset letět dřív, za dražší letenku (a zaplatit den mimo domov navíc, ubytování... nedobrovolně čerpáný den dovolené ) aerolinie toto málokdy dobrovolně kompenzuji.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 7. 2025 13:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! "A samozřejmě že cena bude astronomická v době kdy se chodí na večeře, nebo obědy, protože je vyšší poptávka."

Tak ona sice v době obědů kvůli menu nabídkám bývá i nižší, ale na dynamických cenách v restauračním byznysu má být něco překvapivého? Nechápu moc argument. Vždyť takhle to přece mnohde funguje.

Máme tu např. Happy Hours, kdy se snižuje cena jídla/pití nebo jiným způsobem láká, aby zákazníci přišli v méně vytížených hodinách. To není nic divného. Dostanete je do restaurace v hluchá období a naopak ve špičce nemusíte posílat polovinu zákazníků "do pryč", protože pro ně nemáte kapacitu (když tam byli/budou v Happy Hours). Neobvyklá není ani noční přirážka třeba v klubech, kdy jsou ceny vyšší než přes den. Stejný princip jako u těch aerolinek. Individuální úprava dle AI se do toho ale zatím moc nemíchá.

"pak po půlhodině prijde číšník, že vaší objednávku zrušil, protože je restaurace málo obsazena"

To není úplně dobrý příklad. Přijdete-li do málo obsazené restaurace, budou happy, protože alespoň trochu zalepí náklady na kuchaře. Není nejmenší důvod, aby restaurace rušila Vaší objednávku. Dokážete mi vysvětlit, proč by to proboha kvůli malé vytíženosti dělala? Vždyť to vůbec nedává smysl. Byli by sami proti sobě.
U letadla to je jiné. Mají-li malou vytíženost, uskutečnění letu by přineslo vysokou ztrátu. Jenže u restaurace uskutečnění vaření naopak ztrátu snižuje.

"Já jsem jen znechucen z toho, že já zákazník si vlastně NEMŮŽU vybrat, protože neexistuje pevný ceník, který bych mohl prostudovat a vybrat si co mi vyhovuje. Nemám možnost porovnání vůči konkurenci... "

A proč byste to nemohl porovnat vůči konkurenci? Nechápu. Podívám se na ceny u různých aerolinek, které mi to nabízí, a vidím, ne? Vůbec nerozumím, jak se použitím AI v cenotvorbě pro Vás cokoli jakkoli mění v možnosti srovnání konečné ceny, kterou vidíte úplně stejně, ať už byla spočítána s pomocí AI nebo ne.

"Zrušení letu = spousta komplikací pro mě zákazníka, jakože třeba budu muset letět dřív, za dražší letenku ​(a zaplatit den mimo domov navíc, ubytování... nedobrovolně čerpáný den dovolené ​) aerolinie toto málokdy dobrovolně kompenzuji. "

No a právě tohle dynamické ceny do značné míry eliminují, protože umožňuje přeliv cestujících z vytížených letů na méně vytížené, aby ty lety rušit nemusely. Vždyť je to řešením toho problému, který zmiňujete.

xls
xls
Level Level
23. 7. 2025 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bohužel nákup letenek je díky podobným praktikám čím dál problematičtější. Nejhorší zkušenost třeba s Turkish, kde vám cenu klidně šroubují před očima, pak máte koupenou letenku pár měsíců předem, kterou vám zruší a nabídnou třeba s čekáním 26 hodin místo 2, k tomu nefunkční spojení na operátora, občas část letů z objednávky zmizí apod. - s takovou aerolinkou to podruhé zkoušet nebudete. Pak spousta ostatních z vás chce mermomocí vyrazit příplatek za (jakékoli) místo, pořád posílají falešné slevové nabídky... Je to čím dál tím horší.

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
23. 7. 2025 12:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@xls Nestraš. Máme s u nich mezikontinentalní let...
Vybrat ho bylo strašný, jednou se podíváš na ceny jak se to pohybuje, a pak už jen vidíš jak ty ceny jdou jen nahoru. Inkognito a anonymní režim, různé připojení apod. Už taky moc nefunguje. A když už zarezervujete, tak musíte zaplatit pomalu v řádu minut ani ne hodin...

xls
xls
Level Level
24. 7. 2025 00:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! Však já taky s nima lítal do Asie. Už nikdy.

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
24. 7. 2025 02:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! Na mým no go listu je lufthansa , protože v době po covidove nám nechtěli změnit let přes japonsko. Turbulentne se menila pravidla pro vstup a tranzit. Zavolali jsme na hepldesk, cekali 4 nebo 5 hodin na telefonu ve snaze predejit problémům, a pořád nám tvrdili že ten let bude ok. A pak nás nepustili do letadla. Všechno zařízený, letět jsme museli tak jsme našli let přes la. Jednosměrny. A pak přišlo překvapení. Zjistili jsme, že lufthansa naše lety zrušili ( zejména ty zpáteční pro no show... ale prodali je někomu jinému. Ale platbu si ráčili vesele ponechat. Trvalo to rok a půl dostat aspoň něco zpátky. Po sumarizaci všeho jsme 160 000 v mínusu.

Mr.GO!
Mr.GO!
Level Level
23. 7. 2025 01:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Za mě je i dynamická cena letenek ranou pod pás. Pro mě jako zákazníka je služba z bodu A do bodu B stejná, ale cena je jednou 50 a popodruhé 200 stejný čas a stejný let. A ne není to byznys class . Teď budou zkoušet víceméně holandskou aukci? Nebo když zjistí že za rodinou letíme víceméně pravidelně tak nás budou prakticky vydírat?
Vím nikdo nás nenutí kupovat, ale tohle není fair play soutěž. Aerolinky chtějí booking půl roku a víc předem, pak 3 různé ceny podle toho jestli che zakaznik flexi nebo moznost zrušení, let vám často zruší když není dostatečně obsazeny atd... kde je riziko jejich podnikání?

Tech-boy.lukas
Tech-boy.lukas
Level Level
23. 7. 2025 08:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! Po pravdě moc mě to ani nepřekvapuje, jsem cca 10+ let předplatitel dtestu, a lhaní a okrádaní je ze strany prodejce/výrobce čím dál více. A někdy mi i slušný obchod připadá že se uchýlil ke lhaní jako čínský prodejce na ali, využívání chyb, nepozornosti atd. Zrovna nedávno jsem to řešil a je velmi málo rovných prodávajících

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 7. 2025 08:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mr.GO! Tak vzhledem k tomu, že aerolinky občas krachují a není to až tak zřídkavé, tak tam riziko podnikání je, a není malé.

Co je špatného na dynamické ceně? Službu sice dostáváte stejnou, ale cena se jako vždy řídí i nabídkou a poptávkou, na tom není nic zásadně špatného. Když to Delta přežene, no tak zákazníci půjdou jinam.

1, Pokud aerolinka získá více prostředků na žádaném letu (zdražením lístků na zaplněný let), může si pak dovolit dotovat lety žádané méně. Kdyby ta cena byla vždy stejná, tzn. nemohla by se "napakovat" na dražších letech v populárnějších časech/trasách, pak by ty další lety v méně žádané časy vůbec ani nemusely být, protože by se nezaplatily. Tzn. ještě častěji byste tím způsobil to, nač si stěžujete: "let vám často zruší když není dostatečně obsazeny". Díky dynamickým cenám se snižuje zájem zákazníků ve velmi žádané časy a naopak je dopravce přeorientovává na ty méně žádané, aby je nemusel rušit kvůli nedostatečnému obsazení. Proč chcete zesilovat problém, který se Vám nelíbí? To nedává smysl.

2, Můžete mít i nižší ceny, když si to zarezervujete dopředu bez možnosti zrušení. Je to o přístupu zákazníka. Když mu to vyjde, vyhraje zákazník, když mu to nevyjde, vyhraje aerolinka. Vyhrát mohou oba, ne jen aerolinka. Svobodně se rozhoduje zákazník.

3, Stejně tak můžete získat nejen ve first-minute, ale i v last-minute.

4, Dynamickou cenou jsou i věrnostní slevy, na tom také není nic špatného. Máte-li zákazníka, který s Vámi lítá často, proč mu nesnížit cenu oproti jinému?

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
23. 7. 2025 09:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Tu ste to prave nepochopili.
AI vas vyprofiluje, nasledne upravy cenu vzdy k spokojnosti aerolinky. Cize aj ked nekupite let v exponovany cas ale prave v tedy, ked je pomaly prazdne lietadlo, ale aj tak zaplatite 80 % z ceny, pricom neprofilovany zakaznik dostane 50 % tak asi ze je nieco zle. Toto AI nieje o optimalyzacii, ale o maximalizovani zisku na ukor zakaznika. Ak to naozaj zavedu, ludia to budu tolerovat, tak je koniec z lacnymi letenkami. Ziaden first, last minute nebude (samozrejme marketingovo bude, aby ste mali pocit, ze ste vyhrali). Bude maximalizacia zisku = totalne to zabrzdi ekonomiku. O co viac miniem na letenku o to menej miniem na dovolenke. Ak to dosiahne neudrzatelny stav ziadna dovolenka nebude = aj tak skrachuju. Bohuzial ostatny podla vzoru budu pokracovat = dovolenka lietadlom sa stane luxus, ktory si tu nebude moct dovolit 80 % ludi. Takto to moze dopadnut, ked sa technologia zle pouzije. Nasledne bude este viac nezamestanych, lebo tie spolocnosti skrachuju, leboto tak vlastne chceli.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 7. 2025 09:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala 1, V příspěvku výše jsem neřešil AI, ale problematiku dynamických cen obecně.

"AI vas vyprofiluje, nasledne upravy cenu vzdy k spokojnosti aerolinky."

To přece vůbec nevylučuje win-win situaci. Tohle může způsobit i to, že Vám to naopak může nabídnout let za atraktivní cenu tam, kdy byste tím letadlem vůbec neletěl. Pokud ví, že jste zákazník létající co nejlevněji, a aerolinka má prázdný let, který potřebuje zaplnit, může Vám nabídnout tu nejvyšší možnou, ale stále pro Vás atraktivní cenu, protože ví, jaká ta cena je. Pokud ví, že má do Říma prázdné letadlo a nikdo tam nechce letět za 5 tisíc, tak jednomu zákazníkovi to nabídne třeba za 2 tisíce, jinému za 3,5 (a možná tam poletíte, ačkoli jste tam letět ani nechtěl). Aerolinka získá 5,5 tisíce navíc a oba zákazníci, kteří by za danou nedynamickou cenu vůbec neletěli, poletí za cenu pro ně stále atraktivní. Kdo tu co prodělal?

"Toto AI nieje o optimalyzacii, ale o maximalizovani zisku na ukor zakaznika. "

Ne nutně, viz výše.

"Ziaden first, last minute nebude"

Totéž, tohle přece vůbec nijak nevylučuje předchozí body. Když ví, že Vás ani firstem za 5000 nepřesvědčí, tak to může zkusit za 4000.

tomasjerry
tomasjerry
Level Level
23. 7. 2025 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Prene tak to je ako vravite. Namiesto hoho aby vsetci dostali standardizovanu cenu letu, nakolko je dlhodobo neobsadzovany tak kazdemu to usije cenu na mieru. System vie, ze som setrilek, ale aj vie kde je hranica bolesti, za ktoru uz nepojdem. Priklad: Ak by system neexzistoval, vsetky letenky stoja 3000 ale nakolko vas prehodila firma a ocakava, ze to bude lacnejsie ako 10000, v exponovanom case a suhlasi s cenou 6500 , zatial co mne to ponukne na zaklade profilacie 4000. Ide o to, ze system mi neponukne letenku za 2000. Ja som tak pochopil, ze vzdy bude letenka drahsia ako by mohla byt, lebo sa system snazi co naviac vytazit z info, ktore uz vie. Takze win situacia je iba na strane spolocnosti, ja ako zakaznik som dojeny do sucha.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 7. 2025 12:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala " Ide o to, ze system mi neponukne letenku za 2000. "

A proč by nemohl? Je-li 2000 Váš strop na základě vyhodnocení systému AI, a je-li to místo volné a aerolinka by ho za 3000 nikomu neprodala, proč by Vám ho nenabídla za 2000? Vyděláte Vy (místo 3000 to máte za 2000 a místo sezení doma poletíte na výlet) i aerolinka (místo 0 má 2000). win-win situace.

" Ja som tak pochopil, ze vzdy bude letenka drahsia ako by mohla byt, lebo sa system snazi co naviac vytazit z info, ktore uz vie. Takze win situacia je iba na strane spolocnosti, ja ako zakaznik som dojeny do sucha. "

To, že z toho profituje společnost, ještě automaticky neznamená, že z toho neprofituje i zákazník. To, že podojíte zákazníka někde, neznamená, že to pro zákazníka nemá výhodu jinde.

1, Např. může mít levněji jiný let, který by jinak neakceptoval, a který by aerolinka neobsadila. AI může vyhodnotit, že byste za nižší cenu už letěl a může Vám ji nabídnout. Viz výše, získáte na tom Vy i aerolinka. Všichni jsou happy, Vy se někam podíváte, kam byste se jinak nepodíval, za dobrou cenu, kterou byste jinak nedostal, aerolinka obsadí volné sedadlo a více vydělá.
2, Když přeložíme bod 1 do jiných slov, tak můžete pomoci někomu jinému zadotovat jiný málo obsazený let, který by se jinak zrušil nebo vůbec ani neplánoval - širší nabídka letů.
3, Bod 2 ale může fungovat i opačně, tedy že to někdo jiný zadotuje Vám.

Reklama
Reklama