Zpět na článek

Diskuze: Korejci vyvinuli "bezanodový" akumulátor s 1270 Wh/l, má ale nízkou životnost

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

jirka-77
jirka-77
Level Level
včera 20:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já myslím že by to mělo využití hned a velký, kdyby to použili do válečných dronů, nebo se tam používají nedobíjecí baterie? ani nevím.

honza1616
honza1616
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
včera 21:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jirka-77 Tam se používá úplně všechno co je zrovna dostupný. Stačí kouknout na jakýkoliv eshop RC modelů.
https://www.rcprofi.cz/akumulatory.html
Samozřejmě moderní drony typu DJI používají Li-Ion, ty jsou charakteristické tím že mají své vlastní plastové krabičkové pouzdro a jsou to chytré baterie, tam s tím moc neuděláš.
Kromě dronu mám ještě doma 2 letadla a taky 2 airsoftky a do těch mám NiMh a LiPol.
U takových hraček už to můžeš libovolně konfigurovat, samozřejmě rámci parametrů motoru, ale kapacitně přidávat články můžeš dokud stroj nemá problém s letem, nebo dokud to uneseš v ruce 😁

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 10:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Ten článek mi přijde být divný. Jak může mít dieselový autobus 9 tun a elektrický 15? To se rozhodně nesrovnává podobný typ autobusu. 12metrový dieselový autobus má obvykle okolo 11-12 tun, 12metrový elektrobus má dle baterie cca 13 tun (ostatně jeho celková hmotnost je 20 tun, takže jestli to má odvézt 85 lidí vážících řekněme standardních evropských 75 kg, musí to mít nosnost 6,5 tuny, tedy se vejít pod 13,5).

https://www.dpo.cz/o-spolecnosti/vozy/autobusy/3415-solaris-urbino-12.html
https://www.dpo.cz/o-spolecnosti/vozy/autobusy/6393-solaris-urbino-12-electric.html

https://www.dpp.cz/vozovy-park/autobusy-a-elektrobusy/sor-nb12
https://www.dpp.cz/vozovy-park/iveco-streetway-12-m
https://www.dpp.cz/vozovy-park/autobusy-a-elektrobusy/skoda-e-city-36bb

Já tam ty 6tunové rozdíly nějak nevidím. Pokud tam v Holandsku rvou ty největší dostupné baterie, tak to asi ještě tak 1,5 tuny navíc dá, ale i tak je to tak do 3 tun. Přijde mi to jako tendenční článek, který se snaží vyvolat senzaci, šířit dezinformace tím, že si přiohýbá čísla tak, aby to vyšlo co nejhůře. Těch 6 tun nemůže být při stejné kategorii autobusu.

Pali P.
Pali P.
Level Level
dnes 11:33 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala Na článok z Holandska som narazil náhodou sprostredkovane cez iný článok, bežne NL weby nečítam, neviem posúdiť dôverihodnosť zverejnených údajov.
A ani som to neporovnával s údajmi DPO, DPP a ani iných dopravných podnikov. Až tak sa o autobusy nezaujímam.
Odkaz som tu zverejnil preto, lebo pre Vás sú to témy, nad ktorými sa hlbšie zamýšľate a chcel som vedieť Váš názor. Vďaka za poukázanie na nezrovnalosti.

Každopádne mňa zaujalo tvrdenie miestneho obyvateľa, citujem:
"Brian van der Graaf uit Dordrecht had nooit echt last van de busbaan voor zijn deur, totdat er een paar jaar geleden elektrische bussen gingen rijden. Als die langsreden, trilde zijn huis.
Toen de elektrische bussen in 2024 tijdelijk werden vervangen door diesels omdat er technische problemen waren, hielden de trillingen op. Uiteindelijk bleek een verkeersdrempel voor de deur van Van der Graaf de boosdoener: de drempel werd weggehaald en het trilprobleem was opgelost."
...v náväznosti na prejazdy autobusov cez retardéry. A podľa vyššie uvedeného článku sa v NL zjavne viac ľudí a na rôznych miestach sťažuje na zvýšené vibrácie pri týchto retardéroch v súvislosti ťažkými autobusmi. Myslím si, že aspoň čiastočne niečo na tom bude, čo dosvedčuje aj nasledujúca časť v článku:
De gemeente Groningen pakte het anders aan. Nog voordat de elektrische bussen werden ingezet, werd uitgezocht waar trillingen mogelijk tot overlast kunnen leiden. Busroutes werden daarop preventief aangepast.
"We hebben ook ondergrondse schermen geplaatst tegen trillingen", zegt toenmalig projectmanager Herman Lubbers. "En dat werkt, want er zijn geen klachten meer."

Inde v článku sa spomína, že na cesty stavané na ľahšiu záťaž sa dlhodobo dostali vozidlá s vyššou hmotnosťou ako bolo pôvodne plánované pri návrhu komunikácií a pri ich výstavbe. Toto je však všeobecný problém a nie len v NL ale aj tu u nás v SR, ČR. (Naviac to nie je problém len batériových vozidiel.) A tak tieto naše cesty aj vyzerajú.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
dnes 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pali P. Tak na to ale nepotřebujete zas znalosti o autobusech. Všichni víme, že baterie jsou těžké, to nikdo nezpochybňuje, ale jestli 9tunový autobus najednou váží 15 tun, tak by to člověka mělo zarazit, než to začne sdílet, protože to je už příliš velký rozdíl na to, aby to vůbec nesmrdělo.

Pak už je to, pravda, o těch znalostech. Když z toho naftového autobusu vyhodíme motor (to je hned tak 600-700 kg), převodovku a nádrž, tak jsme na 7,5 tunách. To by ty baterie musely mít s elektromotorem a dalším příslušenstvím 7,5 tuny, abychom byli na 15 tunách.

Ale třeba velice těžké LFP baterie v eActrosu mají 4,5 tuny, a to je přes 620 kWh. Do autobusů se montují tak cca do 400-500 kWh, takže to jsou 3-3,5 tuny (a to ještě, kdyby to bylo LFP, v případě NMC by to bylo ještě díky výrazně vyšší energetické hustotě o mnoho méně). Kde je těch zbývajících 4-4,5 tuny? Tady něco nehraje. Navíc, u městských autobusů se montují zpravidla menší baterie a častěji se to nabíjí (u nás např. necelých 200 kWh). 200 kWh v NMC by mělo tak 1,5 tuny, tedy zhruba to, co jsme vyhodili z toho naftového pohonu. Nemělo by to být výrazně těžší než nafta a např. data českých dopravců ukazují, že z 12 tun jsme tak na 13, tedy o cca 10 % více. Že by to najednou začalo demolovat silnice a dělat výrazně vyšší hluk a vibrace na retardérech? To se mi nezdá.

Pokud se jim hmotnost zvýšila z 9 na 15 tun, tak to možná místo 9metrového dieselu nasadili 15metrové elektro, ale to pak ta vyšší hmotnost není dána jen a pouze elektrikou, ale především tím, že tam jezdí o polovinu větší autobus. Ale tam mi zase není jasné, co by to bylo za linky, že by se nízkokapacitní autobusy nahrazovaly vysokokapacitními. Prostě to smrdí. 6 tun rozdílu tam nemá kde vzniknout.

Reklama
Reklama