Hlavní pozornost je v oblasti videokaret upřena na 3Dfx (Voodoo3) a nVidia (Riva TNT2), takže novinka od kanadské firmy Matrox - G400 - zůstala trochu stranou. Předchůdce - G200 - utrpěl nedostatečnou podporou OpenGL, kvůli čemuž nedosahoval tak vysokého výkonu ve hrách jako ostatní konkurenti. Možná i proto je G400 věnována relativně malá pozornost.
Matrox G400
Nová grafika od Matrox však za pozornost určitě stojí. Mezi výrobci grafických čipů už se stalo tradicí, že nabízejí stejný čip v několika provedeních, které se od sebe liší pracovní frekvencí. Tomuto trendu se přizpůsobil i Matrox, takže kromě "obyčejného" G400 nabízí G400MAX. Rozdílem je frekvence čipu, které sice Matrox neuvádí, ale dají se snadno odvodit z maximální vykreslovací rychlosti. G400 zvládne vykreslit až 250MT/s (milionů texelů za sekundu), a protože dokáže vykreslit dvě textury v jednom cyklu, vyplývá z toho frekvence 125MHz. Podobně lze dojít k frekvenci G400MAX (333MT/s) - 166MHz. Interní RAMDAC G400 pracuje na 300MHz, G400MAX na 360MHz (to je důležité pro dosažení vyšších rozlišení). Grafické karty s čipy G400 nabízí Matrox v provedení s 16MB paměti (Millenium G400) nebo 32MB paměti (Millenium G400 i G400MAX). Pro video maniaky by měl být nejpozději do konce roku k dispozici i Marvel G400.
Čip G400 se vyznačuje dvojnásobnou šířkou sběrnice (256 bitů) ve srovnání s ostatními konkurenty (128 bitů). Není to však tak úplně zcela, neboť se jedná o "DualBus" architekturu, tedy dvě nezávislé 128-bitové sběrnice, z nichž každá přenáší data pouze jedním směrem. Obě však mohou pracovat současně, takže čip může současně data z paměti načítat i do ní posílat.
Další technikou, kterou G400 používá, je Vibrant Color Quality (G400 již ve verzi 2), což není nic jiného než 32-bitové interní vykreslování a poté dithering do 16 bitů. Dosahuje se tak vyšší kvality obrazu, podobnou techniku používá i nVidia na čipech TNT a TNT2.
Za zmínku stojí i Environment-Mapped Bump-mapping, což je technika přispívající k vyšší věrnosti (ve srovnání se skutečností) obrazu. V podstatě jde o přidání další (třetí) textury na povrch objektu, zaplaceno je bohužel polovinou cyklu. G400 umí vykreslit dva pixely (aplikovat dvě textury na pixel) v jednom cyklu, takže v prvním cyklu jsou aplikovány Environment a Texture mapy a v dalším cyklu teprve bump mapa (to už je jen jedna operace, takže zabere jen půl cyklu). jak vypadá Environment-Mapped Bump-mapping v praxi můžete posoudit na AnandTech. Přehled her, které Environment-Mapped Bump-mapping podporují, najdete na Firing Squad.
Grafické karty Matrox Millenium G400 se vyznačují další nevídanou věcí - DualHead Display technologií, která umožňuje k jedné kartě připojit dva monitory. To samo o sobě není nic nového, ale Matrox používá dva nezávislé CRT řadiče, takže dva připojené monitory (VGA, TV i LCD) mohou používat různé rozlišení i obnovovací frekvence (druhý výstup je omezen na maximální rozlišení 1280x1024. Dva monitory lze použít různými způsoby - pro zvětšení pracovní plochy (na každém monitoru je část), druhý monitor lze použít jako lupu ke zvětšení detailu z prvního monitoru, případně lze druhý monitor použít jako vyhrazený DVD výstup. Matrox nabízí Millenia G400 s osmi různými kombinacemi výstupů (VGA, TV, analog LCD, digital LCD), na digitální LCD výstup si však musíme počkat až na druhou polovinu letošního roku.
G400 už dostal do vínku i podporu OpenGL ICD, i když ještě ne zcela dokonalou (na finální verzi se pracuje) a zatím pouze pro Windows 9x (pro Win NT a 2000 by měla být později). finální verze ovladačů by také měla obsahovat podporu 3DNow! a DirectX 6.2.
Kvalita obrazu G400 ve 2D je, jak jinak, vynikající, většinu uživatelů (hráčů) ale bude spíš zajímat výkon ve 3D hrách. Rozsáhlým benchmarkovým testům podrobili Millenium G400 16MB a G400MAX 32MB na AnandTech. Matrox G400 je vynikající ... se silným procesorem a ve vysokých rozlišeních (na PIII v 1600x1200 překonává i Voodoo3). Ovšem s klesajícím rozlišením a slábnoucím procesorem se G400 propadá hlouběji a hlouběji v poli konkurentů Voodoo3, TNT2, Savage 4, Voodoo 2 SLI, TNT, Rage 128 a Banshee. Rozdíl ve výkonu G400 v 16-ti a 32-bitové hloubce barev je přitom minimální. Co z toho plyne ? Pokud chcete využít Matrox G400 ve hrách opravdu naplno, poohlédněte se po Pentium II 400MHz a vyšším. Mírně lepší je situace na Super 7 platformě.
Neznamená to ale rozhodně, že by G400 byl špatný čip a Millenium G400 špatná karta, uživatelům nabízí vyváženou kombinaci pro hry i vážnou práci. Výkonu Voodoo3 nebo Riva TNT2 sice G400 nedosahuje, nabízí ale některé zajímavé možnosti (např. DualHead) a své místo na slunci si určitě (i díky špičkové kvalitě obrazu) najde, zvláště ve spojení s rychlým procesorem.
Podle AnadTech a Firing Squad