Galerie 2
Matrox G400
Článek Grafiky a hry Matrox

Matrox G400

víťusx_old

víťusx_old

Hlavní pozornost je v oblasti videokaret upřena na 3Dfx (Voodoo3) a nVidia (Riva TNT2), takže novinka od kanadské firmy Matrox - G400 - zůstala trochu stranou. Předchůdce - G200 - utrpěl nedostatečnou podporou OpenGL, kvůli čemuž nedosahoval tak vysokého výkonu ve hrách jako ostatní konkurenti. Možná i proto je G400 věnována relativně malá pozornost.

Reklama

Matrox G400

Matrox G400

Nová grafika od Matrox však za pozornost určitě stojí. Mezi výrobci grafických čipů už se stalo tradicí, že nabízejí stejný čip v několika provedeních, které se od sebe liší pracovní frekvencí. Tomuto trendu se přizpůsobil i Matrox, takže kromě "obyčejného" G400 nabízí G400MAX. Rozdílem je frekvence čipu, které sice Matrox neuvádí, ale dají se snadno odvodit z maximální vykreslovací rychlosti. G400 zvládne vykreslit až 250MT/s (milionů texelů za sekundu), a protože dokáže vykreslit dvě textury v jednom cyklu, vyplývá z toho frekvence 125MHz. Podobně lze dojít k frekvenci G400MAX (333MT/s) - 166MHz. Interní RAMDAC G400 pracuje na 300MHz, G400MAX na 360MHz (to je důležité pro dosažení vyšších rozlišení). Grafické karty s čipy G400 nabízí Matrox v provedení s 16MB paměti (Millenium G400) nebo 32MB paměti (Millenium G400 i G400MAX). Pro video maniaky by měl být nejpozději do konce roku k dispozici i Marvel G400.

Čip G400 se vyznačuje dvojnásobnou šířkou sběrnice (256 bitů) ve srovnání s ostatními konkurenty (128 bitů). Není to však tak úplně zcela, neboť se jedná o "DualBus" architekturu, tedy dvě nezávislé 128-bitové sběrnice, z nichž každá přenáší data pouze jedním směrem. Obě však mohou pracovat současně, takže čip může současně data z paměti načítat i do ní posílat.

Další technikou, kterou G400 používá, je Vibrant Color Quality (G400 již ve verzi 2), což není nic jiného než 32-bitové interní vykreslování a poté dithering do 16 bitů. Dosahuje se tak vyšší kvality obrazu, podobnou techniku používá i nVidia na čipech TNT a TNT2.

Za zmínku stojí i Environment-Mapped Bump-mapping, což je technika přispívající k vyšší věrnosti (ve srovnání se skutečností) obrazu. V podstatě jde o přidání další (třetí) textury na povrch objektu, zaplaceno je bohužel polovinou cyklu. G400 umí vykreslit dva pixely (aplikovat dvě textury na pixel) v jednom cyklu, takže v prvním cyklu jsou aplikovány Environment a Texture mapy a v dalším cyklu teprve bump mapa (to už je jen jedna operace, takže zabere jen půl cyklu). jak vypadá Environment-Mapped Bump-mapping v praxi můžete posoudit na AnandTech. Přehled her, které Environment-Mapped Bump-mapping podporují, najdete na Firing Squad.

Grafické karty Matrox Millenium G400 se vyznačují další nevídanou věcí - DualHead Display technologií, která umožňuje k jedné kartě připojit dva monitory. To samo o sobě není nic nového, ale Matrox používá dva nezávislé CRT řadiče, takže dva připojené monitory (VGA, TV i LCD) mohou používat různé rozlišení i obnovovací frekvence (druhý výstup je omezen na maximální rozlišení 1280x1024. Dva monitory lze použít různými způsoby - pro zvětšení pracovní plochy (na každém monitoru je část), druhý monitor lze použít jako lupu ke zvětšení detailu z prvního monitoru, případně lze druhý monitor použít jako vyhrazený DVD výstup. Matrox nabízí Millenia G400 s osmi různými kombinacemi výstupů (VGA, TV, analog LCD, digital LCD), na digitální LCD výstup si však musíme počkat až na druhou polovinu letošního roku.

G400 už dostal do vínku i podporu OpenGL ICD, i když ještě ne zcela dokonalou (na finální verzi se pracuje) a zatím pouze pro Windows 9x (pro Win NT a 2000 by měla být později). finální verze ovladačů by také měla obsahovat podporu 3DNow! a DirectX 6.2.

Kvalita obrazu G400 ve 2D je, jak jinak, vynikající, většinu uživatelů (hráčů) ale bude spíš zajímat výkon ve 3D hrách. Rozsáhlým benchmarkovým testům podrobili Millenium G400 16MB a G400MAX 32MB na AnandTech. Matrox G400 je vynikající ... se silným procesorem a ve vysokých rozlišeních (na PIII v 1600x1200 překonává i Voodoo3). Ovšem s klesajícím rozlišením a slábnoucím procesorem se G400 propadá hlouběji a hlouběji v poli konkurentů Voodoo3, TNT2, Savage 4, Voodoo 2 SLI, TNT, Rage 128 a Banshee. Rozdíl ve výkonu G400 v 16-ti a 32-bitové hloubce barev je přitom minimální. Co z toho plyne ? Pokud chcete využít Matrox G400 ve hrách opravdu naplno, poohlédněte se po Pentium II 400MHz a vyšším. Mírně lepší je situace na Super 7 platformě.

Neznamená to ale rozhodně, že by G400 byl špatný čip a Millenium G400 špatná karta, uživatelům nabízí vyváženou kombinaci pro hry i vážnou práci. Výkonu Voodoo3 nebo Riva TNT2 sice G400 nedosahuje, nabízí ale některé zajímavé možnosti (např. DualHead) a své místo na slunci si určitě (i díky špičkové kvalitě obrazu) najde, zvláště ve spojení s rychlým procesorem.

Podle AnadTech a Firing Squad


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama