Zpět na článek

Diskuze: Operační systém Microsoft Windows 95 slaví 30 let

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Jirka.Sulkov
Jirka.Sulkov
Level Level
27. 8. 2025 19:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdravím, tuto dobu jsem taky zažil. Ta první verze měla trochu problémy, ale pak přišla OSR2, a ta už byla o mnoho lepší a stabilnější. Pamatuji se že jsem si ji chtěl okopírovat domů, ale ty soubory instalace byly větší než se vešlo na 3.5 disketu. Nakonec jsem to zvládl a doma nainstaloval. Byla to krásná doba začátků. Rád na ni vzpomenu.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 8. 2025 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jirka.Sulkov Ano, diskety byly naformatovany na 1.72MB ... +2 stopy a +3 sektory na stopu, oproti standardu.
FDFORMAT to uměl takto naformátovat, standardní tool z DOSu ne.

Jirka.Sulkov
Jirka.Sulkov
Level Level
28. 8. 2025 14:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik Ano, ano. Později jsem to zjistil také. Ale tenkrát jsem to neznal, tak jsem to vyřešil zabalením pomocí arj, na standard 1.44.

panoramix0903
panoramix0903
Level Level
28. 8. 2025 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik Zlate casy arj... Z hlavy som ovladal vsetky prepinace 🤭 Kym neprisiel RAR, chvilu som pouzival aj ACE

panoramix0903
panoramix0903
Level Level
28. 8. 2025 21:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jirka.Sulkov Mal som pristup v ramci Microsoft Select ku vsetkym jazykovym verziam Windows 95 na CD, tak sme sa bavili s instalaciou cinskej verzie, a inych exotickych verzii. Ale aj tak som tej dobe mal najradsej Windows NT 4.0 Workstation, k tomu Office 97, fical som na PentiumPro 180 MHz, 4GB Ultrawide SCSI Seagate HDD, 32 MB RAM, a mojou milovanou grafikou Matrox Millenium PCI 4MB. A k tomu 20" Sony Trinitron monitor, co mi zaberal pol stola.

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
27. 8. 2025 14:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jsem to oslavil instalací Win95 ve VirtualBoxu :-D
Joo, to je nostalgie!

JiVy
JiVy
Level Level
27. 8. 2025 11:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tehdy jsem pracoval ve firmě, která se zabývala školením SW na PC i Applech a mimo jiné jsme poskytovali o podporu MS.
Když se Win95 objevily, tak to kolega komentoval slovy: "Tak a už MS dohnal Apple!", měl na mysli uživatelské rozhraní.
Tehdy to ještě úplně pravda nebyla, ale byl to první krok na cestě -> Win98 -> WinXP a tam už to pravda začínalo být.

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 8. 2025 17:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Revoluční byly Windows XP, kdy se operační systém s hybridním jádrem dostal mezi běžné uživatele.

Windows 95 byly akorát pokračování předchozí tragédie. Operační systém s monolitickým jádrem nemůže fungovat, pokud pro ten systém programuje aplikace celý svět, je to nereálné.

snajprik
snajprik
Level Level
26. 8. 2025 16:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

W95 to bola revolucia ked sme prechadzali s DOS tabulkoveho operačneho systemu na okna :D, ale od v tedy tie inovacie su len kozmeticke, dnes je dosť hardwaroveho vykonu na poriadnu zmenu operačneho systemu na niečo revolučne ako kedysi bol W95 :D

panoramix0903
panoramix0903
Level Level
27. 8. 2025 07:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Tabulkovy operacny system nepoznam, MS DOS a jeho klony nim urcite nebol. Zrejme si to mylis s Norton alebo Volkov Commanderom, pripadne M602, pretoze 99% uzivatelov pouzivalo jeden z tychto programov pod DOSom. Ale admini a pod. pouzivali command prompt, bataky, dodnes je cmd funkcny vo Windows, aj ked pridali casom powershell. Presiel som si erou PC, da sa povedat ze od zaciatku, prvy komp som mal s Intel 8080, este bez HDD a s CGA grafikou 😁

cj190133
cj190133
Level Level
27. 8. 2025 08:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Súhlas. Inštaloval som W95 na všetkých pc vo firme, to bolo asi 120 kusov vtedy, prvé kusy ešte naozaj z diskiet. Prvá normálna sieť, dovtedy ovládače v config.sys v DOSe, čo zožrali polovicu RAM. (vtedy bolo 640 kB)
Tiež si spomínam ako všetci nadávali na W95 , aké sú nestabilné a ako to mrzne. No veď hej, keď si spomeniem aké mali tí ľudia vedomosti, tak sa nič iné ani čakať nedalo.
W95 sme mali asi 3 roky, počet reinštalácií tak jedna za rok.

x31
x31
Level Level
29. 8. 2025 09:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Velkou revoluci v ovládání počítače (OS) rozhodně nechci. Stejně jako ovládání auta dospělo k jasnému standardu, tak i PC.

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 8. 2025 16:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tato "doba temna" operačních systémů už je naštěstí za námi ;-).

panoramix0903
panoramix0903
Level Level
27. 8. 2025 08:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Temna, ako temna... Ja na tie casy spominam rad 🤭 Ked som musel nastavovat prerusenia este DIP prepinacmi, ked som ovladal naspamat autoexec.bat a config.sys aj o polnoci, ked som sa hrajkal s vytvaranim viacerych konfiguracii aby mi startovalo len to, co som chcel, ked som sa ucil realokovat pamat, aby som uvolnil co najviac z prvych 640 KB 🤭 Ked sa mi dostal do ruk QEMM, neskor este Stacker, tak som mal pocit vyhry v Sportke. Alebo Norton Utilities, hlavne Norton Disk Doctor som pouzival stale. A nesmiem zabudnut na T602. Spomienky... No nic, zamacknem slzicku a pokracujem v praci...

cj190133
cj190133
Level Level
27. 8. 2025 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Žiadna doba temna. Dobra obrovského pokroku, doslova revolúcia. Doba, keď sa možnosti hardware a aj software rozvíjali veľmi rýchlo.

Don Q
Don Q
Level Level
27. 8. 2025 13:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cj190133 @ cj190133: Můžete objasnit, jaká doba panuje nyní?

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 8. 2025 13:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Nesmysl. Prostě to byl vývoj.
Proti Windows 3.1 to byl obrovský pokrok. A jasně, mělo to spoustu chyb a nedokonalostí ... to k tomu prostě patří.

Když se na to člověk kouká zpětně, tak to samozřejmě vypadá jinak, než když to prožívá. Ostatně zpětně máme pocit, jak šlo vše jednoduše a přímočaře. Realita je, že tam byla hromada slepých uliček, na které si dnes už málokdo vzpomene.

Stejně tak je hezké sledovat, jak se opakuje pořád to samé. Víte jak lidí odmítali Windows 2000 a Windows XP, protože to najednou mělo NT jádro a některé věci tam nefungovaly? Pak přišli Windows Vista ... z mého pohledu největší pokrok - Microsoft poprvé připustil, že běžný uživatel nemá mít admin oprávnění, protože je prostě nekompetentní ... lidié to nenáviděli a dnes už si na to nikdo ani nevzpomene. A pak klasika ... odmítali Windows 7, pak Windows 8 i 8.1, i verze 10 byla špatná a teď je špatná verze 11. Až bude verze 12, tak se to zase změní a najednou ty 11 budou super a verze 12 ta špatná.

Mimochodem doporučuju si najít, jak v době vydání Windows 95 vypadal desktop na Linuxu ;-)

Choakinek
Choakinek
Level Level
28. 8. 2025 17:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik S těmi filozofickými tezemi na začátku souhlasím (první dva odstavce), ale jinak úplně souhlasit nemohu.

1) Windows 2000 byly stále pro podnikovou sféru, pro uživatele byly Windows ME a právě na Windows ME se monolitické jádro ukázalo jako úplně slepá ulička - Windows ME byly úplný debakl! Jenomže existence monolitického jádra se projevovala na stabilitě operačního systému i dávno před Windows ME. Když jsem jako uživatel přešel na Windows XP, připadal jsem si jak v jiném světě. Windows XP akorát měly problém se zabezpečením, které vyřešil až SP2, ale jinak to byl pro uživatele opravdu revoluční operační systém anebo alespoň revoluční Windows ;-)

2) Admin oprávnění ve Vistách je možná revoluční pro ajťáka, nikoliv pro uživatele.

3) Pravdou je, že některé nové verze Windows jsem odmítal před instalací na základě zkušenosti jiných uživatelů. Přiznám se, že to byla někdy chyba. Takhle jsem překlenul Visty používáním XP SP3, Windows 8 a 8.1 jsem překlenul používáním Windows 7 a do verze 10 se mi také nechtělo. Nicméně již jako uživatel jsem byl s Windows 10 spokojený a spokojenost přetrvala i do verze 11.

4) S Linuxem mám minimální zkušenost. Už jsem dlouho ani žádnou novou verzi nezkoušel. Uživatelsky mi ten operační systém nikdy nesedl, bohužel.

panoramix0903
panoramix0903
Level Level
28. 8. 2025 21:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik Dodnes si pamatam, ako som na NT4 rozchadzal USB mys driverom od HP na IBM NetVista. To len tak z prce, zo zvedavosti. Detto DirectX 5 som tam narval a ono to fungovalo! Neskor som presiel na W2K, a dlho som na nej zostal, kym som zobral na milost XPcka. XPcka som mal k dispozicii o par mesiacov skor ako verejnost. Ale trvalo mi dlho, kym som ich zacal povazovat za stabilne. De facto az od SP2, neskor SP3. Ale za ten cas mi aj rapidne narastol vykon HW. Uz vtedy som si robil image systemu pomocou DriveImage, neskor Ghostom. S XPckami som zacinal na Pentium II 266, a pokracoval s Pentium III 450 MHz, potom skok na 750 MHz, a potom uz Pentium 4 1.5 GHz, neskor 2.4 GHz, potom Core 2 Duo E6600, a posledny som mal Core 2 Quad Q9650, s tym som bol velmi spokojny v Dell Optiplex 755 MT. Na ten isty som potom nainstaloval Windows 7 Enterprise x64 a tym sa mi zacala era 64 bit OS. 64bit XPcka som odignoroval. Potom som dostal Optiplex 780 SFF s E8600, 7010 SFF s i7-3770S, 7020 SFF s i7-4790S, 5060 SFF s i7-8700, tam uz som presiel na Windows 10 Enterprise LTSC, a dodnes mi fici. Windows 11 Enterprise mi bezi na Dell Optiplex 7020 SFF s i5-12500, 2x 16GB DDR5, 1TB Samsung 970 PRO NVME + 4TB Intel S4510 SATA, a necitim nedostatok vykonu zatial.

Reklama
Reklama