profile-image

rpajik

rpajik
Registrace 12. 12. 2013
ID 1642021109
Level
957 bodů
Zbývá 43 bodů do dalšího levelu
950 1 000
odznak
Procesor: AMD
odznak
Grafická karta: NVIDIA
odznak
Operační systém: PC

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 3. 2026 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@akulacz To je všechno pravda. Ale pokud budete pátrat tak zjistíte, že k tomu ta obec nezveřejnila vůbec nic. Nikde není informace co přesně se té baterii stalo. Celé to skončilo tím že napsali ... výměna originální baterie je drahá, auto jde na likvidaci. Bylo pro ně totiž procesně jednodušší to vyřešit takto, než auto prodat ( a zájemci o odkup se sami ozvali ).

Díky tomu, že se postupovalo tímto způsobem, tak to pro veřejnost ale působí velmi netransparentně. Argumentovat tímto konkrétním jedním příkladem, jako že to je generický problém co se týká všech elektrický, mi přijde ale hodně mimo realitu.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
30. 3. 2026 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Roob Ale ono je potřeba ten příběh říct celý.

V Levicích měli zakoupený vůz Nissan Leaf z roku 2018 a se 40kWh baterií. Tento model neměl termomanagement baterie a to je také důvod, proč je to jedno z mála elektrických aut, kde baterie skutečně předčasně umírají. Srovnávat tohle auto s dnešními auty je nesmysl. A mimochodem ... NCA baterie v Teslách S právě díky dobrému termomanagementu vydrži výrazně víc, než je jejich udávaná životnost.

To auto mělo najeto přes 190tis km a pokud oficiální údaje trdí dojezd na celou baterii 250km, tak realita bude pod 200. Tedy baterie mohla mít blízko 1000 cyklů. Pokud bychom si to převedli na dnešní auta kde je běžná cca dvojnásobná kapacita, tak by to znamenalo že ty baterie i bez termomanagementu ujedou kolem 350-400tis km, což vlastně není tak špatné.

Je hloupost vlastníka, že udělal to co udělal. Nissan si za výměnu baterie řekl 18tis EUR ( což je opravdu úlet ). Ale pokud bych byl vlastník takového auta, tak budu hledat jinou cestu ... tedy najdu nezávislý servis, který je schopen udělat diagnostiku a baterii opravit či vyměnit za nějakou repasovanou. To že se zachovali takto nehospodárně je pouze důsledek toho, že hospodaří s penězi co nejsou jejich a tak je jim to jedno.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 3. 2026 14:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jt Ne .... Nvidia dodala Supermicru čipy a na ty se vztahuje legislativní omezení a Supermicro to musí respektovat. Ostatně určitě mezi sebou mají podepsanou smlouvu, kde se k tomu Supermicro zavazuje.

My HW s GPU od Nvidie kupujeme a vím kolik věcí se tam kolem toho řeší. A to nejsme stát kam se to nesmí (zatím) dodávat ale jen stát druhé kategorie. A dokonce i když to pronajímáme dál, tak jsou restrikce komu se to pronajmout nesmí.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
23. 3. 2026 08:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka NVIDIA je firma se sídlem v USA, takže se na ni ta legislativa samozřejmě vztahuje a je to ni závazná. Takže to nelegální bylo.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
22. 3. 2026 15:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@finwe77 Baterie sama od sebe v drtivé většině případů neumře. A ta čísla z reálného provozu vypadají, spíš lépe než se čekalo.

Zabijákem může být nefunkční termomanagement - jak ty baterie bez něj umírají známe např ze starých Nissanů. Takže když se objeví závada na této části, určitě je dobrý nápad jet hned do servisu a nejezdit s tím takto dál, přestože je auto pojízdné a nejspíš jen omezí výkon ( nabíjení i vybíjecí ).

Pak to bude stáří ... baterie bude degradovat i časem a bez ohledu na počet cyklů. To jak bude baterie fungovat po 10,15 či 25 letech se uvidí. Ale ta čísla zatím vypadají poměrně dobře a třeba i staré Tesly s bateriemi NCA ( které měly být už dávno mrtvé ), tak pořád fungují.

A z mého pohledu největší riziko ... mechanické poškození. Velmi snadno se při nehodě může stát, že dojde k poškození baterie. A tady nám budou statistiky hodně ovlivňovat pojišťovny, které dnes, pokud si nejsou 100% jisti že je baterie v pořádku, tak ji označí za poškozenou a vyměňuje se nebo se z auta udělá totálka. Je to pro ně jistota ... aby zabránili budoucímu soudnímu sporu.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 3. 2026 08:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Myslím že je dobré to sledovat i v kontextu toho co se děje v Iránu.

Zatímco ČR, s jedním z největších zastoupení fosilních aut, je v panice kvůli vysokým cenám pohoných hmot a čeká se jaký to bude mít dopad na inflaci a ekonomiku státu. Tak Norska se to prakticky nedotkne a naopak na exportu ropy vydělají spoustu peněz navíc.

Je to přesně to o čem mluvím už roky a co tu nikdo nechce slyšet. Greendeal není o dekarbonizaci. Greendeal je o zbavení Evropy ekonomické závislosti na státech co sem dovážejí fosilní paliva. Prakticky všechny jsou to divnostáty co jsou vůči nám více či méně nepřátelské. A je úplně jedno jestli se bavíme o Rusku, Arabském poloostrově, Venezuele nebo Spojených státech. Právě na tom posledním příkladu je vidět, jak změna prezidenta může během roku změnit úplně vše, co jsme po desítky let považovali za samozřejmost.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
24. 2. 2026 07:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sareth Baterie degraduje s časem i počtem nabíjecích cyklů. Stejně tak to ovlivňuje jesli je nabíjena pomalu nebo rychle. Pak také teploty ve kterých jezdí a její složení.

Tehle mix bude záležet na tom, jaké má baterie složení, jak má dobře vyřešený termomanagement a jakou má BMS. O složení baterií tu byl hezký článek https://svethardware.cz/article/neni-li-ion-jako-li-ion-co-ma-spolecneho-baterka-v-telefonu-a-elektromobilu

Já jsem třeba docela zvědavý, jak na tom budou s životností baterie, které jsou schopné se dobíjet kolem 4-6C a někdo to tak skutečně bude pravidelně dělat. To že to na baterii bude nějaký vliv mít asi všichni tušíme.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 2. 2026 14:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bespi Zakázáno určitě ne. Spíš je potřeba s AI umět správně pracovat. Představa že junior všechnu práci AI co odvede práci za něj, je samozřejmě chybná. Ale AI v roli metora se kterým se bude učit novým věcem, proč ne.

Problém ale je, že to co z AI leze je čím dál tím lepší. Takže programátoři co dneska lepěj nějakej kód v php a patlaj z toho weby, mohou být opravdu brzo bez práce.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 1. 2026 07:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Belka Tak to nemusí být nutně pravda.

SAP HANA - certifikováno pouze s Intelem. Takový software z principu nebudete chtít provozovat na unsupported HW.

Virtualizace - pokud mam existující prostředí na Intelu, které pouze rozšiřuju, tak nemohu koupit AMD. Například live migraci lze uchodit s různými generacemi procesorů, ale přechod z Intelu na AMD to nepřežije.

Ale jinak obecně ano, pokud stavím něco na zelené louce a nemam tam SW co AMD vyloženě nechce, tak Intel skutečně moc smysl nedává. Nicméně dnes už ani ne tak kvůli výkonu (Xeon 5 a Xeon 6 jsou poměrně konkurenceschopné) ale kvůli ceně.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
14. 1. 2026 07:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Velikost kufru není ostuda ale vlastnost. Ne každý potřebuje tahat v kufru hromady věcí. A pak jistě ocení že automobilka upřednostnila prostor pro pasažéry místo pro zavazadla. Mam Mustang Mach-E, který to má úplně stejně. Z pohledu délky a šířky je mé auto prakticky stejně velké jako první generace XC90 (naše druhé auto), které se do kufru vejde 2x tolik věcí ale na prostoru pro pasažéry je to prostě poznat. Za rok je pouze jediná situace, kdy se do Mustanga opravdu nevejdeme ... a to je cesta na hory s komplet vybavením pro 4 lidi.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 12. 2025 12:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Ale to přece není pravda. Hele v garáži mam jedno dieslové SUV a druhé elektrické. Velikost aut je prakticky stejná, jen jedno nabízí víc místa pro zavazadla a druhé pro posádku. Elektrické s velkou ~100kWh baterií má o 90kg víc než ten diesel ... tedy o celé 4% víc. Takže pokud elektrické auto má váhu tanku, tak ten spalovák taky. Vše ostatní co popisujete, je pouze řešitelný technický problém. Takže je to pouze o penězích. Když byste před 100 lety někomu řekl, že elektřina bude v každé vesnici, že elektřinou budeme běžně topit a i menší dům bude mít roční spotřebu kolem 10MWh, tak by odpověď byla stejná jako to co jste popsal .... tedy že něco takového nejde a nebude to nikdy možné.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
17. 12. 2025 12:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Proč? Ta F150 má obrovskou baterii, která tu vysokou spotřebu kompenzuje (stejně jako verze se spalovákem má velkou nádrž, aby se s tím nejezdilo od pumpy k pumpě). Navíc je to auto na práci ( stavba, farma, .... ), takže kouzlo toho auta je, že přijedu třeba doprostřed pastvy, přivezu si tam dřevo s nářadím a udělám tam například přístřešek pro dobytek. To auto mi usnadní práci v tom, že mam s sebou obrovskou baterku ze které budu napájet veškeré nářadí. Ale komentovat zrovna F150 z pohledu Evropy, kde to auto absolutně nedává smysl ( bez ohledu na typ motoru ) je nesmysl.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 12. 2025 18:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cztajtrlik @cztajtrlik Upgrade s každou generací má smysl jen v situaci, kdy má člověk možnost předchozí kartu za dobré peníze prodat. Já mám jednu z prvních RTX3080 co přišla do ČR ( tedy konkrétně druhou, podle prodejce ), takže ještě model s 10GB ( přišla mi 22.9.2020 ) ... během pár týdnů pak šel celý ten trh totálně do háje díky cryptu, podobně jako dnes díky AI. Těch 10GB už je dnes trošku limitující, ale pořád je to výborná karta a zvláda i ve 4K prakticky vše. Upgrade na cokoliv lepšího je spíš rozmar než nutnost ... pořád to stačí prakticky na všechno i ve 4K. Přeskočit 1-2 generace je za mě naprosto v pohodě. Osobně jsem měl v hledáčku RTX 5070Ti Super, která by mi dávala smysl jako rozumný upgrade. Ale je dost možné že ta karta ani nebude ... uvidíme.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 11. 2025 08:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 @honza1616 Což děláte naprosto v souladu se stávající i budoucí legislativou. Pro technické cookies souhlas nepotřebujete.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
20. 10. 2025 09:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V překladu co čestiny se to prý bude jmenovat režim Filipa Turka :-D

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 10. 2025 08:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@honza1616 To existuje ... Seagate MACH.2 nebo Ultrastar DC HS760

Má to 2 nezávislé motory a svoje sady hlaviček. Reálná rychlost je prakticky na limitu SATA3 rozhrraní.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 10. 2025 19:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik Tesla prodala spoustu aut, kde si uživatelé zaplatili spoustu peněz za to, aby měli rozšířeného autopilota či dokonce v budoucnu plně autonomní řízení.

Přestože plně autonomní řízení ( i po dekádě slibů ) stále není, tak je tam nějaký vývoj a lidé co zi za to zaplatili to přijalii jako platbu za podporu a vývoj toho produktu.

Když by Tesla vývoj zařízla a nebo dokonce ty funkcionality i odebrala, tak minimálně v USA je čeká velký soudní spor o odškodnění podvedených klientů.

Z pohledu HW auta je to jedno ... aktuální generace spoléhají pouze na kamery, které tam jsou i kvůli sentry módu či suplují parkovací senzory nebo sledování mrtvého úhlu. Takže Tesla pro odebrání té funkcionality stejně z pohledu senzorů na ničem neušetří.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 10. 2025 08:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@sroobik Pokud z auta vyhodím softwarovou věc, kterou jsem už napsal a kterou mám, Na čem konkrétně jako automobilka ušetřím, abych to mohl prodávat levněji?

Mimochodem pojem "vraždící autopilot" je hodně odvážný. Docela by mě zajímala statistika, ale skoro bych se vsadil, že ten autopilot je pořád mnohem bezpečnější než průměrný řidič.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
9. 10. 2025 19:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@rpajik Tesla prodala spoustu aut, kde si uživatelé zaplatili spoustu peněz za to, aby měli rozšířeného autopilota či dokonce v budoucnu plně autonomní řízení.

Přestože plně autonomní řízení ( i po dekádě slibů ) stále není, tak je tam nějaký vývoj a lidé co zi za to zaplatili to přijalii jako platbu za podporu a vývoj toho produktu.

Když by Tesla vývoj zařízla a nebo dokonce ty funkcionality i odebrala, tak minimálně v USA je čeká velký soudní spor o odškodnění podvedených klientů.

Z pohledu HW auta je to jedno ... aktuální generace spoléhají pouze na kamery, které tam jsou i kvůli sentry módu či suplují parkovací senzory nebo sledování mrtvého úhlu. Takže Tesla pro odebrání té funkcionality stejně z pohledu senzorů na ničem neušetří.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 9. 2025 15:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Bugatti Veyron má 100 litrovou nádrž benzínu ( tedy 890kWh energie ) a při maximálním výkonu vydrží celá nádrž na 12 minut -> 74kWh/minutu.

A ta elektrická potvora od BYD potřebuje polovinu energie a má 2x takový výkon ...

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
2. 9. 2025 13:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@snajprik Samotný blok baterie je zcela vodotěsný a to včetně vysokonapěťových kabelů a nabíjecího konektoru ... vše musí splňovat minimálně IP67, tedy ponoření ve vodě do 1m na 30 minut.

Pak jsou tam vždy tavné pojisky a někdy i pyro pojistky ( které přeruši spojení baterie v případě nehody ).

A pokud by tohle nezafungovalo, tak jestli je tam 400V DC nebo 1200V DC je jedno, protože obojí je spolehlivě smrtelné.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 8. 2025 20:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vzhledem k tomu, že jezdili na uzavřeném okruhu rychlostí 300km/hod, tak je Váš komentář poměrně irelevantní. V běžném provozu takovou rychlostí nikdy nepojedete.

Mě naopak přijde, že je to super .... pokud by mu to při rychlosti 300km/hod vydrželo 20 minut ... tak se bavíme o spotřebě nějakých 90-100kWh/100km ( podle dat co jsem našel má baterie v tom autě kapacitu cca 90-100kWh ). Bugatti Veyron si při rychlosti 300km/hod vezme cca 85 litrů benzínu, což je víc jak 800kWh/100km.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 8. 2025 13:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Nesmysl. Prostě to byl vývoj.
Proti Windows 3.1 to byl obrovský pokrok. A jasně, mělo to spoustu chyb a nedokonalostí ... to k tomu prostě patří.

Když se na to člověk kouká zpětně, tak to samozřejmě vypadá jinak, než když to prožívá. Ostatně zpětně máme pocit, jak šlo vše jednoduše a přímočaře. Realita je, že tam byla hromada slepých uliček, na které si dnes už málokdo vzpomene.

Stejně tak je hezké sledovat, jak se opakuje pořád to samé. Víte jak lidí odmítali Windows 2000 a Windows XP, protože to najednou mělo NT jádro a některé věci tam nefungovaly? Pak přišli Windows Vista ... z mého pohledu největší pokrok - Microsoft poprvé připustil, že běžný uživatel nemá mít admin oprávnění, protože je prostě nekompetentní ... lidié to nenáviděli a dnes už si na to nikdo ani nevzpomene. A pak klasika ... odmítali Windows 7, pak Windows 8 i 8.1, i verze 10 byla špatná a teď je špatná verze 11. Až bude verze 12, tak se to zase změní a najednou ty 11 budou super a verze 12 ta špatná.

Mimochodem doporučuju si najít, jak v době vydání Windows 95 vypadal desktop na Linuxu ;-)

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 8. 2025 13:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jirka.Sulkov Ano, diskety byly naformatovany na 1.72MB ... +2 stopy a +3 sektory na stopu, oproti standardu.
FDFORMAT to uměl takto naformátovat, standardní tool z DOSu ne.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 7. 2025 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tech-boy.lukas Důvod ukončení HT je bezpečnost. V tuto chvíli neexistuje způsob jak na HW úrovni spolehlivě oddělit běh 2 threadů běžícím na jednom jádře, kdy ty vlákna sdíli stejnou L1/L2 cache. Významná část bezpečnostních chyb procesoru ( MDS, ZombieLoad, L1TF, TLBleed, .... ) mají přímou vazbu právě na HT.

rpajik
rpajik
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 7. 2025 15:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nedávno jsem na jiném webu četl článek o nástroji co na serveru blokuje AI crowlery. Velmi brzo se to otočí a budou stránky bojovat o své pozice stejně jako dnes u tradičních prohlížečů - tedy zcela nová generace SEO.

On totiž obyčejný pokyn AI "Objednej mi večeři" může snadno skončit u konkurenční restaurace či doručovací služby. A co si budeme nahávat, technicky není problém takový pokyn pro AI zařídit, je to jen o tom, jestli jsme ochotni propůjčit AI k takovému úkonu oprávnění.

Reklama
Reklama