@Tech-boy.lukas
Ale to přece není pravda. Hele v garáži mam jedno dieslové SUV a druhé elektrické. Velikost aut je prakticky stejná, jen jedno nabízí víc místa pro zavazadla a druhé pro posádku. Elektrické s velkou ~100kWh baterií má o 90kg víc než ten diesel ... tedy o celé 4% víc. Takže pokud elektrické auto má váhu tanku, tak ten spalovák taky. Vše ostatní co popisujete, je pouze řešitelný technický problém. Takže je to pouze o penězích. Když byste před 100 lety někomu řekl, že elektřina bude v každé vesnici, že elektřinou budeme běžně topit a i menší dům bude mít roční spotřebu kolem 10MWh, tak by odpověď byla stejná jako to co jste popsal .... tedy že něco takového nejde a nebude to nikdy možné.
@maraou
Proč? Ta F150 má obrovskou baterii, která tu vysokou spotřebu kompenzuje (stejně jako verze se spalovákem má velkou nádrž, aby se s tím nejezdilo od pumpy k pumpě). Navíc je to auto na práci ( stavba, farma, .... ), takže kouzlo toho auta je, že přijedu třeba doprostřed pastvy, přivezu si tam dřevo s nářadím a udělám tam například přístřešek pro dobytek. To auto mi usnadní práci v tom, že mam s sebou obrovskou baterku ze které budu napájet veškeré nářadí. Ale komentovat zrovna F150 z pohledu Evropy, kde to auto absolutně nedává smysl ( bez ohledu na typ motoru ) je nesmysl.
@cztajtrlik
@cztajtrlik Upgrade s každou generací má smysl jen v situaci, kdy má člověk možnost předchozí kartu za dobré peníze prodat. Já mám jednu z prvních RTX3080 co přišla do ČR ( tedy konkrétně druhou, podle prodejce ), takže ještě model s 10GB ( přišla mi 22.9.2020 ) ... během pár týdnů pak šel celý ten trh totálně do háje díky cryptu, podobně jako dnes díky AI. Těch 10GB už je dnes trošku limitující, ale pořád je to výborná karta a zvláda i ve 4K prakticky vše. Upgrade na cokoliv lepšího je spíš rozmar než nutnost ... pořád to stačí prakticky na všechno i ve 4K. Přeskočit 1-2 generace je za mě naprosto v pohodě. Osobně jsem měl v hledáčku RTX 5070Ti Super, která by mi dávala smysl jako rozumný upgrade. Ale je dost možné že ta karta ani nebude ... uvidíme.
@rpajik
Tesla prodala spoustu aut, kde si uživatelé zaplatili spoustu peněz za to, aby měli rozšířeného autopilota či dokonce v budoucnu plně autonomní řízení.
Přestože plně autonomní řízení ( i po dekádě slibů ) stále není, tak je tam nějaký vývoj a lidé co zi za to zaplatili to přijalii jako platbu za podporu a vývoj toho produktu.
Když by Tesla vývoj zařízla a nebo dokonce ty funkcionality i odebrala, tak minimálně v USA je čeká velký soudní spor o odškodnění podvedených klientů.
Z pohledu HW auta je to jedno ... aktuální generace spoléhají pouze na kamery, které tam jsou i kvůli sentry módu či suplují parkovací senzory nebo sledování mrtvého úhlu. Takže Tesla pro odebrání té funkcionality stejně z pohledu senzorů na ničem neušetří.
@sroobik
Pokud z auta vyhodím softwarovou věc, kterou jsem už napsal a kterou mám, Na čem konkrétně jako automobilka ušetřím, abych to mohl prodávat levněji?
Mimochodem pojem "vraždící autopilot" je hodně odvážný. Docela by mě zajímala statistika, ale skoro bych se vsadil, že ten autopilot je pořád mnohem bezpečnější než průměrný řidič.
@rpajik
Tesla prodala spoustu aut, kde si uživatelé zaplatili spoustu peněz za to, aby měli rozšířeného autopilota či dokonce v budoucnu plně autonomní řízení.
Přestože plně autonomní řízení ( i po dekádě slibů ) stále není, tak je tam nějaký vývoj a lidé co zi za to zaplatili to přijalii jako platbu za podporu a vývoj toho produktu.
Když by Tesla vývoj zařízla a nebo dokonce ty funkcionality i odebrala, tak minimálně v USA je čeká velký soudní spor o odškodnění podvedených klientů.
Z pohledu HW auta je to jedno ... aktuální generace spoléhají pouze na kamery, které tam jsou i kvůli sentry módu či suplují parkovací senzory nebo sledování mrtvého úhlu. Takže Tesla pro odebrání té funkcionality stejně z pohledu senzorů na ničem neušetří.
@snajprik
Samotný blok baterie je zcela vodotěsný a to včetně vysokonapěťových kabelů a nabíjecího konektoru ... vše musí splňovat minimálně IP67, tedy ponoření ve vodě do 1m na 30 minut.
Pak jsou tam vždy tavné pojisky a někdy i pyro pojistky ( které přeruši spojení baterie v případě nehody ).
A pokud by tohle nezafungovalo, tak jestli je tam 400V DC nebo 1200V DC je jedno, protože obojí je spolehlivě smrtelné.
Vzhledem k tomu, že jezdili na uzavřeném okruhu rychlostí 300km/hod, tak je Váš komentář poměrně irelevantní. V běžném provozu takovou rychlostí nikdy nepojedete.
Mě naopak přijde, že je to super .... pokud by mu to při rychlosti 300km/hod vydrželo 20 minut ... tak se bavíme o spotřebě nějakých 90-100kWh/100km ( podle dat co jsem našel má baterie v tom autě kapacitu cca 90-100kWh ). Bugatti Veyron si při rychlosti 300km/hod vezme cca 85 litrů benzínu, což je víc jak 800kWh/100km.
@Choakinek
Nesmysl. Prostě to byl vývoj. Proti Windows 3.1 to byl obrovský pokrok. A jasně, mělo to spoustu chyb a nedokonalostí ... to k tomu prostě patří.
Když se na to člověk kouká zpětně, tak to samozřejmě vypadá jinak, než když to prožívá. Ostatně zpětně máme pocit, jak šlo vše jednoduše a přímočaře. Realita je, že tam byla hromada slepých uliček, na které si dnes už málokdo vzpomene.
Stejně tak je hezké sledovat, jak se opakuje pořád to samé. Víte jak lidí odmítali Windows 2000 a Windows XP, protože to najednou mělo NT jádro a některé věci tam nefungovaly? Pak přišli Windows Vista ... z mého pohledu největší pokrok - Microsoft poprvé připustil, že běžný uživatel nemá mít admin oprávnění, protože je prostě nekompetentní ... lidié to nenáviděli a dnes už si na to nikdo ani nevzpomene. A pak klasika ... odmítali Windows 7, pak Windows 8 i 8.1, i verze 10 byla špatná a teď je špatná verze 11. Až bude verze 12, tak se to zase změní a najednou ty 11 budou super a verze 12 ta špatná.
Mimochodem doporučuju si najít, jak v době vydání Windows 95 vypadal desktop na Linuxu ;-)
@Jirka.Sulkov
Ano, diskety byly naformatovany na 1.72MB ... +2 stopy a +3 sektory na stopu, oproti standardu. FDFORMAT to uměl takto naformátovat, standardní tool z DOSu ne.
@Tech-boy.lukas
Důvod ukončení HT je bezpečnost. V tuto chvíli neexistuje způsob jak na HW úrovni spolehlivě oddělit běh 2 threadů běžícím na jednom jádře, kdy ty vlákna sdíli stejnou L1/L2 cache. Významná část bezpečnostních chyb procesoru ( MDS, ZombieLoad, L1TF, TLBleed, .... ) mají přímou vazbu právě na HT.
Nedávno jsem na jiném webu četl článek o nástroji co na serveru blokuje AI crowlery. Velmi brzo se to otočí a budou stránky bojovat o své pozice stejně jako dnes u tradičních prohlížečů - tedy zcela nová generace SEO.
On totiž obyčejný pokyn AI "Objednej mi večeři" může snadno skončit u konkurenční restaurace či doručovací služby. A co si budeme nahávat, technicky není problém takový pokyn pro AI zařídit, je to jen o tom, jestli jsme ochotni propůjčit AI k takovému úkonu oprávnění.
12V napájíme komponenty, které stejně interně používají napětí úplně jiné ( výrazně nižší ).
Možná je na čase se zamyslet nad tím, že když ( kromě ventilátorů ) v počítači na 12V vlastně dnes nic neběží, jestli neudělat nový standard a nevyměnit základní napětí 12V za 48V. Pak by nám do grafiky se spotřebou 500W najednou neteklo 42A ale jen 10.5A -> i průřez kabelu nutný k přenosu stejné energie se mi ~4x zmenší.
Ten problém s napájením řešíme na GPU, stejně tak na procesorech ( nejnovější EPYC má TDP 500W ). Ale nikdo nemá koule do toho říznout a zkusit prosadit nový standard s vyšším napětím.
Pro rotační disky, které jsou dnes již na ústupu, a ventilátory neni problém osadit malý DC-DC měnič, co tam těch 12V vyrobí, případně malou 12V větev ponechat.
@honza1616
Čistě pragmaticky .... mam RTX3080, jeden z prvních kusů v ČR, takže to má jen 10GB ... a pořád to vlastně stačí. Dnes je to karta co je někde na úrovni mainstreamu u aktuální generace. Ale ten mainstream se stejně posunul k 15-20tis, což je vlastně podobná částka za kterou jsem kdysi tu RTX3080 koupil.
Jediný důvod proč dnes řešit kartu s hodně RAM je AI. Ale když by na tom chtěl člověk skutečně provozovat nějaký jazykový model, tak je to stejně málo a je jedno jestli to má 16 nebo 24GB ... do toho se dnes žádný fungující LLM nevejde. A výrobci karet to samozřejmě vědí a nepustí ven herní kartu, která by jim mohla ohrozit zisky v profesionálním segmentu, kde prodávají za úplně jiné peníze.
@Milan Šurkala
Diesel v osobáku je v pořádku a relativně ekologický za předpokladu, že je to auto používáno správně. Je to motor určený na dlouhé trasy, takže by s ním měl jezdit nekdo, kdo za den najede vyšší stovky kilometrů, ideálně co nejméně po městě. Další předpoklad je, že je to auto technicky v pořádku, takže nemá podivné úpravy, vymontovaný DPF apod. Problém je, že lidí pro které je ten osobák s dieslem vhodný je vlastně strašně málo a drtivá většina majitelů osobního auta s dieslovým motorem si prostě zvolili špatné auto. Vidina ušetřených 60-80 korun každých 100km lidem naprosto zaslepí mozek.
@kp0
Co znamená, že je EV srovnatelné se spalováky? Mam pocit, že se totiž srovnává pouze dojezd a rychlost dobíjení. Já teda nevim .... ale když jsem byl malej kluk, tak jsem rozhodně neměl v pokoji vylepenej plakát novýho Passata s dieslem, protože ujede 1200km na jednu nádrž, každej kluk co má rád auta tam přece měl nějakej sporťák nebo závoďák. Hlavním hodnotícím faktorem u aut jsou přece jízdní vlastnosti, které určuje síla toho auta, rozložení hmotnosti, jak vysoko má auto těžiště a také to, jaká náprava je poháněna a spousta dalších parametrů. Ale v zemi, kde nenajdete moc aut co najedou pravidelně za den víc jak 100km všichni řeší dojezd a 1/3 všech aut jsou naprosto nesmyslně diesely ( přestože jich většina jezdí krátké trasy, což je pro ten motor naprosto nevhodné ).
@ICICIC
5kg benzínu obsahuje 64.5kWh energie. Z pohledu uložení energie je to samozřejmě mnohem efektivnější než baterie. Ale neefektivita spalovacího motoru to dost kazí, protože elektrické auto s tímto množstvím energie ujede 3x-4x větší vzdálenost. Spalovací motor je především zdroj tepla. Na mechanickou práci spalovací motor přemění cca 30-40% energie z paliva a pak tu máme ještě ztráty mechanické ( např převodovka ). Takže ano ... benzín i nafta mají mnohem vyšší eneretickou hustotu než baterie, ale tu enerii můžete použít pouze jednorázově a nemáte zařízení, kterým z toho tu energii dokážete efektivně využít. Spalovací motory už nikdy výrazně efektivnější nebudou, oproti tomu u baterií máme ve vývoji technologie, které hustotu uložené energie o hodně zlepší.
@thegrid
Občas něco pořídíte, protože prostě nemáte jinou volbu. Třeba SAP/HANA procesory Intel vyžaduje, AMD neni podporované a provozovat takovýhle cukrovar bez podpory na unsupported HW, to chce hodně odvahy.