Zpět na článek

Diskuze: Panasonic prodal veškeré své akcie Tesly, získal 3,6 mld. USD

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Choakinek
Choakinek
Level Level
25. 6. 2021 23:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak Tesla je ultra hyper mega akciová bublina. Kdo uteče, vyhraje ;-). Je zjevné, že v Panasonicu jsou v obraze.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
26. 6. 2021 00:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Tohle se tvrdí už 10 let v kuse stejně jako to, že to příští měsíc zbankrotuje. Zatím však vyhrávají spíše ti, kteří neutíkají.

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 6. 2021 15:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No protože se soudruhům stále daří předcházet finanční krizi, ale jakmile přijde, Tesla půjde do kopru. A ona přijde, nejde to "uplánovat", prostě to nejde. Moc by chtěli, ale nejde to.

Existuje mraky různých bublin, některé jsou větší, některé menší, zrovna Tesla patří mezi ty velké.

test5
test5
Level Level
26. 6. 2021 16:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala To je vskutku hluboká analýza :-D

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
26. 6. 2021 07:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Ono to vypadá, že se ta bublina rok po roce stabilizuje.

test5
test5
Level Level
26. 6. 2021 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Velmi rychle rostoucí firma nebude na burze nikdy levná a vždy bude působit jako předražená, pokud ji člověk porovnává s jinými, které rostou pomaleji, nebo dokonce nerostou vůbec. Investory zajímá to, co bude za x let, ne co se děje dnes nebo co bylo včera.

Jedna věc je aktuální cena akcií s ohledem na aktuální výsledky dané firmy. Druhá věc je, zda se business dané firmy rozrůstá a zda je na tom po finanční stránce postupem času stále lépe a lépe. A to se v případě Tesly skutečně děje, což odráží i vyšší cena akcií s ohledem na aktuální výkon té firmy, protože při aktuálním tempu růstu bude po každém kvartálu ta cena stále méně a méně přemrštěná. Proto je stále zájem o akcie Tesly i po nedávném růstu.

Panasonic zinkasoval svou investici po naprosto enormním nárůstu během těch několika let, takže tento fakt sám o sobě není indikátorem vůbec ničeho.

O Tesle se mluvilo jako o hyper mega akciové bublině i před 2 roky. No a teď je cena jejích akcií o více než tisíc procent výše než tehdy a ta firma i přes neustále expandující výrobní kapacity nestíhá uspokojovat celosvětovou poptávku po svých produktech. Aktuálně má dvě rozestavěné obří továrny (v Texasu a v Německu), které mají v plánu spustit výrobu ještě v tomto roce. Takto vypadá tempo růstu Tesly, pokud jde o počet aut dodaných jejím zákazníkům v jednotlivých kvartálech: https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/

Tzn. ta firma jen v prvním kvartálu tohoto roku dodala zákazníkům více aut než za celou první polovinu předchozího roku. Za měsíc Tesla zveřejní finanční výsledky za aktuální kvartál, tak uvidíme, jaká budou nejnovější čísla.

A ano, velké automobilky v poslední době mluví o tom, že budou dělat více EV, nicméně když vidím, co stále skutečně v tomto ohledu dělají, nevidím nic, co by mělo business Tesly nějak ohrozit vzhledem k tomu, jak celosvětová poptávka po EV rychle roste. Nemluvě o technologickém náskoku, který Tesla na tomto poli má a faktu, že její business není založený jen na výrobě aut.

jiriji
jiriji
Level Level
26. 6. 2021 14:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Takže doufám, že jste díky své neochvějné víře v světlé zítřky Tesly kapitalizoval svůj majetek, nakoupil její akcie a žijete pohodlně z dividend ;-) Jo aha, ona nikdy žádnou nevyplatila a ví bůh, zda a kdy k tomu možná dojde... Takže cena akcií je ryze spekulativní a jinak než spekulací se na nich vydělat nedá. Koneckonců rating B- od Standard & Poor's ledasco naznačuje. Jiná věc je, že v tomto zvláštním vesmíru tento model podnikání klidně funguje :-)

test5
test5
Level Level
26. 6. 2021 15:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 To není o mé neochvějné víře, ale o tom, že komentuji, co se ve spojitosti s Teslou děje a baví mě sledovat, jak jsou její odpůrci neustále přesvědčení o tom, že ta firma nemá šanci uspět, že je to bublina a špatná investice, zatímco ona neustále inovuje, expanduje svůj business, prodává toho stále více a více a dlouhodobým investorům přinesla za ty roky už zhodnocení jejich vkladu o stovky až tisíce procent (v takovém případě je absence dividend v rozmezí pár procent za rok naprosto irelevantní).

Absence dividend je u růstových firem, které masivně investují do svého rozvoje, naprosto běžná věc. Ve fázi, v jaké se Tesla nachází, by výplata dividend nedávala smysl. Pokud investor potřebuje cash, přičemž cena akcií roste v průběhu let tak masivně, jako tomu prozatím u Tesly bylo, může klidně v pravidelných intervalech něco málo ze svých akcií prodávat. Obecně je smysluplnější investovat do rostoucího businessu bez dividend, než do stagnujícího businessu s dividendami.

Výplata dividend nemá žádnou souvislost s tím, zda je investice do nějaké firmy spekulativní nebo nikoli. Firma vyplácející dividendy navíc může v případě potřeby jejich výši snížit nebo jejich výplatu dokonce ukončit, pokud to její situace na trhu vyžaduje (typicky pokud nutně potřebuje cash na svůj provoz nebo restrukturalizaci), rozhodně nejde o něco, co by měl investor bez ohledu na cokoli 100% garantováno. Investice do jakékoli firmy je ze své podstaty spekulativní, jelikož z hlediska zhodnocení bude následně rozhodující to, jak se bude dané firmě dařit a funkční křišťálovou kouli nikdo nemá. Můžete mít klidně i firmu vyplácející dividendy ve výši 5 % ročně, zatímco cena akcií té firmy bude několik let klesat o více než těch 5 % za rok - vyplatí se to? Podle mého názoru nikoli :-). Podle této Vaší logiky by byla čirá spekulace například i investice do Amazonu, Alphabetu (Google), Facebooku nebo Netflixu. Co mají tyto firmy společného? Nulové dividendy, ale masivní růst jejich businessu a ceny svých akcií na burze.

Pokud jde o investiční ratingy, možná byste si měl vygooglit info o tom, jaké upgrady Tesla dostala od ratingových agentur v posledních měsících a především si přečíst jejich zdůvodnění, proč tak udělaly. Možná budete překvapený.

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 6. 2021 16:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Kloužete příliš po povrchu.

Problém Tesly (a dalších bublin) je ten, že se "tištěním" peněz stimuluje spotřebitelská poptávka, což je systém, který zbankrotoval již někdy v 70. letech 20 stol. v první krizi, která přišla od opuštění zlatého standardu. Už tehdy se mělo říct, tohle nefunguje, pojďme to dělat jinak. To se nestalo a v podstatě od té doby se jen činí takové kroky, které odkládají nutnost začít to dělat jinak. Odkládat to ovšem nelze do nekonečna.

Tesla je velkou bublinou, protože má oproti jiným, standardním bublinám něco navíc (nyní mě napadají dvě věci):

1) Velikost společnosti. Je to velká společnost. Existuje řada menších firem, které jsou pochopitelně také bublinami.

2) Existují bubliny vystavené výhradně stimulací spotřebitelské poptávky skrz "tištění" peněz, ale Tesla je mnohem větší problém. Problém Tesly tkví v tom, že spotřebitelskou poptávku stimuluje vedle "tištění" peněz i celá řada dalších vládních rozhodnutí, která kdyby neexistovala, zájem o produkty Tesly by byl menší a já si myslím, že dokonce dramaticky menší.

test5
test5
Level Level
26. 6. 2021 17:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Tištění peněz - jste přesvědčený, že jiné řešení nelze odkládat donekonečna. Takový názor existuje už ale pěknou řadu let a stále ten kolaps nenastal. A protože nikdo z nás nežije věčně, je na místě otázka, zda kolaps nastane příští rok, za 5 let, nebo za 50 let. A na takovou otázku nikdo odpověď nezná, takže je klidně možné, že se toho kolapsu nedožijeme. Nebo můžete s naprostou jistotou říci, že k němu dojde během řekněme následujících 30 let, když vazba dolaru na zlato skončila už před 50 lety a ten kolaps dosud nepřišel? Namísto nějakého teoretického kolapsu, kteří někteří prorokují déle, než co jsem sám naživu, mi dává větší smysl řešit to, co dělat v rámci stávajícího systému. Prorokování kolapsu mi přijde spíše jako zbožné přání, aneb stávající systém je z logiky věci nedokonalý, a proto musí skončit. Ale opravdu musí něco brzy skončit jen proto, že to není ideální? Skutečně? Tohle je nekonečná debata, kterou nelze rozseknout (protože jedna strana bude vždy argumentovat tím, že jednou to musí přijít, a to i poté, co to ani po několika desítkách let nepřijde), takže jen dodám, že já osobně názor o brzkém kolapsu stávajícího systému prostě nesdílím.

Pokud jde o stimulaci spotřebitelské poptávky skrze vládní rozhodnutí, zde je to o úhlu pohledu. Vy se na to díváte tak, že Tesle pomáhají vládní rozhodnutí, které zvyšují poptávku po EV, což ve výsledku způsobuje, že business Tesly pokračuje v růstu. Jinými slovy že jde primárně o politické rozhodnutí a tímto také naznačujete závěr, že může přijít změna trendu a vládní podpora by mohla skončit, což by znamenalo výrazný pokles poptávky po autech od Tesly, resp. po EV obecně. Jenže já se na to samé dívám jinak – souhlasím s tím, že vládní rozhodnutí businessu Tesly pomáhají. To je jasné. Jenže zároveň dodávám, že ta vládní rozhodnutí doprovází změnu konceptu pohonu aut ze spalovacích motorů na elektrické motory, přičemž jde o něco, u čehož nebude moci nastat návrat zpět ke spalovacím motorům, protože by to absolutně nedávalo smysl. A tím pádem co na tom, že Tesle pomáhají vládní rozhodnutí, bez kterých by dnes ta poptávka tak velká nebyla? Pokud to doprovází změnu koncepce, u které nebude hrozit návrat nazpět, tak je úplně jedno, co ten aktuální růst poptávky po EV v jaké míře způsobuje, protože se tak prostě děje. Proto firmy, které se v této oblasti co nejdříve a co nejvíce etablují, na tom budou v důsledku co nejvíce profitovat a zvyšovat svůj náskok z hlediska pozice na trhu v porovnání s ostatními. A v tomto ohledu má jednoznačně zdaleka největší náskok právě Tesla.

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 6. 2021 18:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Díváte se na to prostě jako běžný člověk.

Ale ekonom musí řešit např. ještě "náklady obětované příležitosti" a to je výraz, který se současným systémem souvisí opravdu hodně.

Hlavním motorem toho, proč to ještě jede, je "tištění" peněz, kdyby se "netiskly", tak to končí za existence dramatických společenských změn, přičemž platí, že na "tištění" peněz nevydělává celá společnost. "Tištění" peněz jedněm dává a druhým bere. Ti první "mlaskají", ti druzí jsou okrádáni. Jedni nemusí vyvinout ani zdaleka tolik úsilí, aby byly tam, kde jsou dnes, ty druhé systém masivně připravuje o různé příležitosti, často také o lepší zítřky (přičemž jejich dnešek = relativní bída).

To všechno v realitě obřího zadlužování, dramatického nárůstu vlivu státu, tedy např. obří byrokratické mašinérie atd.

Chápu, že co člověk, to názor, nicméně já bohužel musím současný systém považovat za debakl, je mi líto.

Máte děti? Měl byste totiž vědět, že současný systém budoucí generace zatěžuje stále většími dluhy. Současná generace žije na úkor generace budoucí. Je to nemravné!

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 6. 2021 19:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Co se Tesly týče:

Vlády nemají svými rozhodnutími přímo stimulovat poptávku po nějakém produktu. To je v podstatě začátek definitivního konce. Hlavním úkolem ekonoma je přistupovat ke každému rozhodnutí vlády jako k omylu a vysvětlit, proč jde o omyl. Když je vliv státu udržován v určitých mantinelech, tak je existence těchto omylů do určité míry společensky únosná, ale výše uvedený jev v souvislosti s Teslou tyto mantinely dalece překročil a důsledky, které z toho později vyplynou, budou jen a pouze negativní.

test5
test5
Level Level
26. 6. 2021 19:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Dívám se na to pragmaticky. Teď jste popsal, proč si přejete, aby stávající systém zkolaboval a namísto něj přišlo něco jiného. Nevidím ale žádný argument, proč k tomu musí zákonitě dojít. Zbožné přání ke změně systému nestačí. A fakt, že něco není ideální, ke změně bohužel taky nestačí.

test5
test5
Level Level
26. 6. 2021 20:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Ale já jsem mluvil o něčem jiném. Podle toho, co píšete, to vypadá, jako byste si myslel, že úspěch Tesly a její budoucnost je zcela závislý na tom, jak budou vlády pokračovat v podpoře EV. Já jsem ale poukazoval na to, že vládní rozhodnutí aktuálně sice podporují EV (a tím i Teslu), ale jde o rozhodnutí jdoucí ruku v ruce se změnou konceptu pohonu aut, tzn. ta aktuální vládní rozhodnutí akcelerují adopci něčeho nového, co bude postupně nahrazovat výrobu aut se spalovacími motory. Přičemž jde o trend, u kterého není reálné, že by se za pár let otočil, svět se obrátil vůči EV najednou zády a začal i přes veškerou infrastrukturu pro EV, co už existuje a nadále se buduje, opět protěžovat spalovací motory.

Před pár roky se mluvilo o tom, zda EV ano nebo ne. Teď už se mluví o tom, že EV ano a jde jen o to co nejvíce urychlit jejich adopci. No a za pár let bude výrobcům, co budou na poli EV dostatečně etablovaní (což bude pravděpodobně zahrnovat i Teslu, pokud vše bude pokračovat jako doposud), už z hlediska jejich existence jedno, zda bude od států pro EV nějaká podpora nebo ne, protože EV bude v té době už standard.

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 6. 2021 20:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 No dobrá, ale jaký to má smysl?

Samozřejmě, že to tak nakonec může být. S nástrojem "tištění" peněz si vlády mohou prosadit ne úplně cokoliv, ale celou řadu různých vizí.

Ale "náklady obětované příležitosti" v souvislosti s "tištěním" peněz nezmizí, pořád tu budou. Určitá sociální skupina bude disponovat elektroauty, ale projeví se to jako velká ztráta někde jinde.

A ve vzduchu bude pořád viset KRACH a samozřejmě dále budeme zadlužovat budoucí generace.

Chci tedy od Vás, abyste napsal ten smysl. Jakými zásadními problémy je zužován spalovací motor, aby vlády musely takto (jak to vidíme) tlačit na jeho odstranění?

Choakinek
Choakinek
Level Level
26. 6. 2021 22:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 To je těžké odpovědět, je to na dlouho. Zkuste se zkrátka pořádně rozhlédnout kolem a uvidíte tu korozi ;-).

Komunismus udělal nějakých zhruba 40 let (počítám-li dobu odkdy zachvátil nejvíc světa, tj. od doby po konci 2. sv. války), je klidně možné, že tohle dá i dvojnásobek, tedy 80 let, dosud uběhlo 50 let.

Ale jak jsem uvedl, tohle není jediný problém. Jako další problém jsou ty "náklady obětované příležitosti" v čase trvání tohoto systému.

Čili, že "karavana jede dál" není důvod k oslavě, je to spíš důvod ke smutku.

test5
test5
Level Level
26. 6. 2021 23:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Nevidím ani důvod k oslavě, ani důvod ke smutku. Nicméně namísto koroze vidím fungující společenské uspořádání, které sice není ideální, ale máme se nejlépe za celou naši historii.

test5
test5
Level Level
27. 6. 2021 00:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Ve vzduchu bude pořád viset třeba i potenciální dopad obřího meteoritu, který vyhladí lidstvo - a co má být? Život je plný všemožných rizik. Stejně tak ale není zaručené, že k tomu Vámi vysněnému krachu systému někdy vůbec dojde.

Vysvětlovat smysl něčeho opravdu nebudu, nemám potřebu Vás o něčem přesvědčovat. Jen jsem vyjádřil svůj pohled na věc, jelikož jsem nesouhlasil s tím Vaším. Faktem zůstává, že EV jsou na vzestupu, přestože ještě před pár lety mnozí o EV mudrovali, jak nebudou mít nikdy šanci na úspěch. Řekl bych, že se dotyční ve své analýze poněkud mýlili :-D

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
27. 6. 2021 18:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 tak bez pokřivení tržních mechanismů by BEV neuspěla stejně jako v mininulosti, protože mají stejné a neřešitelné neduhy ... ano mnoho lidí předpokládalo, že se do toho takovou měrou nebude montovat politik ... když něco uměle ohýváte, tak se těžko odhaduje výsledek (to je jak ve sportu .. kolikrát nečekaně vyhraje slabší tým, ale kapřík sem kapřík tam ;) a bez těch kapříků by Tesla už nebyla .. )

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 6. 2021 19:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Tak politické tlačení Tesle rozhodně pomáhá, o tom není sporu. Nicméně s tím koncem bych až tak moc nesouhlasil. Prvně si odpovězme, proč EV v minulosti neuspěla. Nebylo to zdaleka jen "elektrickými" neduhy. Jaké elektromobily jsme tu vůbec měli? Obvykle se vzalo nějaké standardní auto (Golf, BMW3,...), narvalo se to baterkami a měli jsme tu auto, které pořádně nikam nedojelo, ve třídě, která je stále poměrně citlivá na cenu za naprosto neakceptovatelné ceny. To ani nemohlo pořádně uspět.

A teď se podívejme, co udělala Tesla. Ta přišla s Roadsterem, drahým autem ve třídě, kde se vyšší cena elektrického pohonu dokáže akceptovat, protože je to současně třída, kde je fajn být cool. Pak Model S. Opět třída, kde je vysoká cena standardem, kde jsou lidé, kteří chtějí zapůsobit, mít něco extra, dokážou to zaplatit... To vše pomohlo přetavit elektromobil z nepraktické předražené pitomosti na cool produkt ve třídách, kde jsou lidé ochotni platit za cool věci. Kdyby Tesla přišla nejprve s Modelem 3, tak by dnes už nejspíš plnila stránky učebnic historie.

Viděli jsme to také u Priusu. Nejprve bylo potřeba udělat z hybridů něco stylového a až se hybridům vytvořila potřebná zelená stylová image, pak mělo smysl to rvát do mainstreamu. Kdyby Toyota nejprve přišla s Aurisem Hybrid a pak Priusem, tak by si nikdo nekupoval ani Aurise, ani Priuse. Auris Hybrid by byl nesmyslně drahou verzí standardního auta a Prius by pak byl ještě více předraženým nesmyslem. Udělejte to obráceně a máte nejprve cool zelenou stylovku (kde to jsou lidé ochotni zaplatit) a pak mainstreamový produkt, který těží z image dražšího modelu. Najednou není Auris Hybrid předražená verze standardního auta, ale Prius v praktickém mnohem levnějším balení. To, co by bez Priusu působilo jako předražený nesmysl, s Priusem působí jako velmi výhodná nabídka. Podobně tak BMW i3/i8 nebo dokonce i ten Nissan Leaf. Zejména první Leaf byl velmi špatným elektromobilem, ale prostě to zabalil do stylového hávu, kde to jsou lidé ochotni zaplatit. To se do té doby moc nedělo. Kdyby tutéž techniku narval do Pulsaru, tak neprodá skoro nic.

Takže bez těch pobídek by to Tesla rozhodně tak snadné neměla, to asi nikdo rozporovat nebude, ale že by nebyla... Tím bych si tak jistý nebyl. Vzala to správně z high-endového konce, pomohla vybudovat elektromobilům potřebnou image. Novou technologii musíte začít v high-endu nebo nějakou stylovkou, něčím ty early adoptery musíte zaujmout. Musíte jim dát produkt, který je zaujme, kde budou ochotni akceptovat vysokou cenu. To do příchodu Tesly nikdo pořádně nezkusil. Leaf skoro za mega se bude prodávat jako teplé rohlíky, Pulsar s toutéž technikou bude i o 100 tisíc levněji naprostým ležákem. Dvojkovým Golfem na plecháčích za 50 tisíc marek s dojezdem v desítkách km se elektromobilita buduje fakt těžko.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
27. 6. 2021 19:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 - neduhy >>> mají stále stejné jako před 100 lety ... ten nejzásadnější neduh je cena (i Musk to přiznal, že to bylo na "zavření" a to pobírala Tesla dotace a tekly do ní investice)

- co udělal Tesla rostla z dotací a důvěry investorů a teď díky dotacím funguje dál ..

- ostatní si to mohli dovolit, protože je živil sekundární byznys a měli volné prostředky a v podstatě taky z donucení (podmínky na americkém trhu)

- je těžké spekulovat, když se ICEV uměle prodražují a BEV zvýhodňují a i v současnosti by se to bez pokřivování tržních mechanismů moc nehýbalo ..

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 6. 2021 20:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 "ten nejzásadnější neduh je cena"

Je a není. Jak jsem uvedl výše, když budete elektriku rvát do dvojkového Golfu na plecháčích, bude to stát jak nejlepší Passat a neujede to ani 100 km, tak je cena ukrutný problém. To by neuspělo, ani kdyby to stálo jako nejlevnější verze, natož, když to stojí třikrát tolik. V té třídě to nikdo nezaplatí. Udělejte to ve třídě jako byl Roadster nebo Model S a rázem ta cena tak obrovským problémem není, protože máte cool produkt pro lidi, kteří jsou za cool věci také ochotni zaplatit. Kdyby třeba Model 3/Y nezačínal na 1,3 milionu, ale stál 900 tisíc, myslíte, že by se zájem o nějak výrazněji zvedl? Nemyslím si. Pár zákazníků by to přilákalo, ale zásadní obrat bych nečekal a především, proč by to Tesla dělala, když má problém vyrobit dost Modelů 3/Y i při dnešní ceně? Problémem Tesly je to při té ceně vyrobit, ne prodat.

"Musk to přiznal, že to bylo na ​"zavření​" a to pobírala Tesla dotace a tekly do ní investice"

Ale proč to bylo na zavření? Jako roli v tom hrály dotace? Vždyť problémem nebylo ta auta prodat, ale ta auta vyrobit. Takový byl o ně zájem. Tesla měla skoro půl milionu objednávek na Model 3, na které byla šílená čekačka, protože to vyráběla po stovkách kusů a ne po desetiticích, co potřebovala. Problém byl v přetavení prodejů do peněz, ale nešlo o to, že by o auta nebyl zájem, ale o to, že ta auta nebyla vyrobena, aby mohla být dodána a zaplacena. Tohle je argument úplně mimo.

Tesla snad nikdy neměla finanční problémy kvůli tomu, že by o ta auta byl malý zájem. Na Cybertrucky má stovky tisíc objednávek, a to v USA pro Tesly už dávno skončila vládní podpora. Takže to asi dotacemi nebude, když na Teslu dotace nejsou. Problém je konečně ten Cybertruck začít vyrábět. Ne, že by ho nikdo nechtěl. Vždyť je o něj brutální, ale opravdu brutální zájem i bez dotací.

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
27. 6. 2021 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 - jen spekulace >> faktem je, že Tesla i s dotacemi málem "nepřežila" i přes Roadster/Sko

- jestli jsem dlouhodobě v mínusu, tak je to na ukončení byznysu a jelikož byl dlouhodobě v mínusu i přes tučné penězovody, tak snad někdo nevěří, že by ta firma neskočila v lepším případě jako sub-brand někoho většího ... >> mohl by si dovolit prodávat auta tak levně nebýt dotací, kšeftování s emisemi apod.?

- zrušte Euro7, zákazy vjezdů, znevýhodnění ICEV, dotace na elektromobilitu atd. atd. a pak můžeme spekulovat ;) >> Problém Tesly by nastal, kdyby se narovnalo tržní prostředí ;)

- Tesla měla dlouhodobé finanční problémy i přes pokřivení tržních mechanismů "tečka" a to i formou dotovaní přes SpaceX >> přímá státní podpora byla Teslou vyčerpaná, ale další je na cestě, takže se toho moc nezměnilo a pak tu máme ty nepřímé, kdy je zvýhodněn zákazník a nebo znevýhodněn výrobce ICEV nebo jeho kupec ;)

- ohánět se Cybertruckem za a) to není ani moc kusů b) ten poplatek je směšně malý + Fully refundable .. ale i na tom poplatku se dá vydělat (zhodnotit "vklad") + růst akcií a pak se vratí sice stejný obnos, ale díky inflaci na tom stejně Tesla vydělá :)
"It's that last fact that has sparked off a fury of multiple reservations by rabid Tesla fans, with some prospective owners placing an incredible 300 orders to ensure they'll be among the first to secure an early delivery date for their battery-powered pick-up truck."

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
27. 6. 2021 22:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 "jestli jsem dlouhodobě v mínusu, tak je to na ukončení byznysu a jelikož byl dlouhodobě v mínusu i přes tučné penězovody"

Proboha, vždyť snad každý startup je ze začátku o investicích a prodělávání v prvních letech. Se to nějak musí nastartovat, získat investory, půjčky... Přeci nemůžete prodávat první auto se ziskem, když nemáte továrnu za miliardy. To je naprosto normální a přirozené, že začínající firma je první roky v minusech. A Tesla má teď už docela rozumné zisky.

"Problém Tesly by nastal, kdyby se narovnalo tržní prostředí ;​) "

No to je otázkou, protože kolem elektromobilů se už dost vyvinul nemalý zájem. Spousta lidí to chce, protože je to něco "cool". Narovnáním by se to pochopitelně o něco změnilo, otázkou je o kolik.

"Tesla měla dlouhodobé finanční problémy i přes pokřivení tržních mechanismů ​"tečka​" a to i formou dotovaní přes SpaceX"

Ale co bylo důvodem těch problémů? Pořád nevidíte ten DŮVOD. Důvodem nebylo to, že by ta auta nikdo nechtěl a prodávala se jen kvůli dotacím. O ta auta je obrovský zájem všude. Jasně, největší je tam, kde jsou největší dotace, ale dobře se to prodává i bez dotací. Tesly si už získaly spoustu fanoušků a zájmu.

Ta firma měla obrovské výdaje na vývoj a konstrukci. Proboha, vždyť ta firma staví několik továren najednou, každá za několik miliard USD! To je snad jasné, že při takových brutálních investicích to nemůže extrémně vydělávat, když se tolik investuje. Ale ono je snad ukázkou špatného hospodaření, když firma investuje do svého rozvoje a své budoucnosti? Neměla by dělat právě tohle?

"ohánět se Cybertruckem za a​) to není ani moc kusů b​) ten poplatek je směšně malý"

Ale já neříkám, že Tesla vydělává na tom poplatku. Ale že jejím problémem je to, že má mnohem více rezervací než výrobní kapacitu. Příčinou finančních problémů Tesly byly vždy především nedostatečné výrobní kapacity, nikoli malý zájem. Té firmě by do lepších čísel nepomohl vyšší zájem a vyšší dotace, ale schopnost vyšší výroby. Ona nepotřebuje mít více rezervací na Cybertruck, ona ty Cybertrucky potřebuje vyrobit. To je ten problém. Ale aby je mohla vyrobit, a dostat za ně peníze, potřebuje nejprve postavit tu továrnu, kde je bude vyrábět. A to jsou miliardové náklady. To z ní nedělá špatnou firmu. Naopak. Byla by to pěkně blbá firma, kdyby se nesnažila vyrábět produkty, o které je zájem, a neinvestovala do své schopnosti tak učinit.

Jako že se už investice do vlastního rozvoje budou pokládat za známku neschopnosti, to jsme to tedy dopracovali.

Choakinek
Choakinek
Level Level
27. 6. 2021 23:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Myslíte si třeba, že populačně umírající Evropa se má nejlépe v historii? Závidím Vám Váš optimismus ;-).

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 6. 2021 00:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 - proboha jaká první léta? Však teprve dva roky(?) je plusová a to hlavně díky dotacím/emisím..

- kdo by dobrovolně bez tučných dotací stavěl infrastrukturu nabíječek a kolik lidí by si dobrovolně koupilo výrazně dražší vůz a ještě bez řádné infrastruktury, když mají dostupnou levnější a lepší alternativu .. . bez pokřívení trhu by se zpomalila výstaba potřebné infrastruktury a troufnu si říct, že by stávající doslova zchátrala (viz příklad ze zahraničí)

- těch pár fanoušků by to v globálu nezachránilo a v ten moment, co by se bez zvýhodnění zvedla cena BEV i jejich provoz, tak by zůstalo jen tvrdé jádro a pár nadšenců >> ty potřebné masy by zůstaly u ICEV, protože by je těžko někdo donutil koupit si něco dražšího s horší užitnou hodnotou ..

- kde se dobře prodávají ..respektive kde se dobře prodávají a není to nějak pokřívené v prospěch BEV a v neprospěch ICEV .. to si rád přečtu, protože neznám takové místo ..

- není jediná firma, která má náklady na vývoj, výstabu atd. .. to je běžný standard ;) navíc podstatnou část "core" technologií a jejich vývoje sdílela se zkušenými partnery, takže není o čem .. že neměli patřičné schopnosti ohledně kompletizace, tak to už je jiná.. >> bez dotací by prostě museli své produkty prodávat mnohem dráž a tím by opadl zájem (zbytek automotiv si může směle srazit marže na minimum, protože se zahojí na ICEV a ještě prodejem BEV sniží flotilové emise )

- rezervace je v tomto případě s nulovou vypovídající hodnotou = cokoliv okolo je jen čirá spekulace (už jen proto, že je nezávazná a bez jakékoliv sankce ... takových rezervací si mohu nabouchat klidně tisíc a vím, že o nic nepřijdu) >> btw nějak si nepamatuji, že by v automotive někdo rozjel předobjednávky s takovým předstihem a ještě k tomu úplně nezávazně bez možnosti si do detailu nakofigurovat vůz = jsem si 100% jist, že to nemají hotové a že si tam trhají vlasy, aby vše stíhali v termínu
.. dlouhá cesta od prototypu k vozům pro zákazníky..) tzv. neřeší jen výrobní kapacity, ale co a jak budou vyrábět a jestli s exoskeletem dostanou homologaci všude(to by bylo zajímavé zjistit..kde už to prošlo) >> tady se řeší každé zaoblení, ochrana chodců, deformační zóny a pak by se měl do provozu pustit takový hranatý tank? ... no nevím nevím jak to dopadne .. a koho budou muset "podmáznout", aby to dostalo štempl ;)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 6. 2021 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 "proboha jaká první léta? Však teprve dva roky​(?​) je plusová a to hlavně díky dotacím​/emisím.. "

Vždyť je to pořád velmi mladá firma. Vzhledem k tomu, jak obrovský byznys rozjela, jak brutálně ta firma investuje, tak si myslím, že je spíše obdivuhodné, že je už po tak krátké době zisková. Propána, podívejte se někdy na výsledky hospodaření nějakých startupů, a za jak dlouho jsou ty firmy ziskové. Buduje Superchargery, tohle pro ICE automobilky nedělají.

"kolik lidí by si dobrovolně koupilo výrazně dražší vůz a ještě bez řádné infrastruktury, když mají dostupnou levnější a lepší alternativu"

No právě proto to Tesla udělala dobře, protože se nesnažila začít s lidovým EV, ale naopak udělala luxusní EV (Roadster a Model S), kde tyto otázky nejsou pro klientelu tak stěžejní. Těm jde především o ten "cool" efekt. A mít auto na elektro, které běžná populace nemá, to je sakra velká věc, která je odlišuje. Elektromobil si v začátku právě kvůli jeho vlastnostem koupí především pozéři. A Tesla jako jedna z mála udělala právě auta pro tyto lidi a nesnažila se udělat elektrického Golfa. Až ten elektromobil získal nějakou image, až už byla pro elektromobily nějaká ta infrastruktura, pak se začalo dělat na lidovějších vozech (Model 3). Také to ze začátku kvůli absenci infrastruktury cílilo na lidi, kteří mají vlastní infrastrukturu (dům, kde to mohou nabíjet, jde o ekologické smýšlení, takže spíše ti, kteří mají solární střechu - a Tesla mimo jiné dělá soláry na střechu, všechno to propojuje). Lidový EV by to nezvládl. Nemůžete cílit na lidi v paneláku, kteří to nemají kde nabíjet. Tesla tohle pochopila.

Elektromobil není auto pro každého. Není pro lidi, kteří nemají vlastní infrastrukturu. Je především pro ty, kteří mají vlastní možnost nabíjení a veřejná infrastruktura je doplňková. Tam to primárně (nikoli však výhradně) cílí. Vždyť ta firma to udělala naprosto geniálně. Začala v high-endu, kde to jsou lidé schopni zaplatit i přes nedostatky díky "cool" efektu. Buduje vlastní veřejnou infrastrukturu (to také něco stojí), zároveň nabízí individuální infrastrukturu (solární střechy)...

"kde se dobře prodávají ..respektive kde se dobře prodávají a není to nějak pokřívené v prospěch BEV a v neprospěch ICEV .. to si rád přečtu, protože neznám takové místo"

Tohle se těžko vyhodnocuje. Jasně, že ty Tesly se prodávají velmi dobře zejména tam, kde se to nějakým způsobem dotuje (nebo znevýhodňuje ICE), to tady přece vůbec nikdo nerozporuje. Ale jak velký rozdíl by to byl, resp. způsobilo by to to, že by Tesla neměla odběr? Vždyť má neustále problémy vyrábět auta, která naslibovala. V USA už žádné dotace na Teslu nejsou a zájem je tam o ně podobně tak silný jako s nimi. Takže třeba USA, máme-li vzít příklad konkrétně pro Teslu.

"bez dotací by prostě museli své produkty prodávat mnohem dráž a tím by opadl zájem"

Znova, tohle je problém pro lidová EV. Ale je to méně výrazné ve třídách, kde Tesla začala (Roadster, Model S). Proto se jí také povedlo rozjet elektromobilitu, protože ji začala ve třídách, kde tento cenový rozdíl není pro typického kupce nepřekonatelný problém. Prostě neměla tendenci začít s Golfem na plecháčích za trojnásobnou cenu proti normálu.

"rezervace je v tomto případě s nulovou vypovídající hodnotou"

Nikdo neříká, že se celý milion rezervací přetaví do prodejů. Ale i kdyby to byla jen desetina, bude to 100 tisíc. A co bude pro Teslu největší problém? Ne to, že má jen 100 tisíc zákazníků, ale především vůbec vyrobit ta auta pro těch 100 tisíc zákazníků. Pokud se podíváme na Model 3, tak tam třeba nějak zásadní rozdíly mezi předobjednávkami a skutečnými zákazníky nebyly.

test5
test5
Level Level
28. 6. 2021 12:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 Doposud jsme snad mluvili o tom, že se Vám nelíbí stávající systém postavený na FIAT měnách. A já říkám, že tento Vámi zatracovaný systém způsobil, že se coby lidstvo (nebo si sem dosaďte průměrného člověka, aby to nebylo tak moc abstraktní) obecně máme díky němu v současnosti nejlépe v historii. Proč do toho taháte něco, co s tím nesouvisí? Nebo snad máte pocit, že systém založený na FIAT měnách máme jen v Evropě a že právě to je eventuálně důsledek úbytku počtu lidí v ní? :-D

asip80
asip80
Level Level
Procesor: Intel
Operační systém: PC
Grafická karta: NVIDIA
28. 6. 2021 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 - jsou i menší i větší a na trhu je Tesla relativně dlouho (to není nějaký "mladý" startup) :) > jasně že nedělají to samé pro ICEV, protože ty se zaplatí i bez dotací vč. infrastruktury >> ale to není podstatné, když jsme řešili to, že bez dotací by už Tesla neexistovala

- vždyť prodejní rekordy Trhá 3/Y(protože jsou levná a nabídnou skoro to samé) a v zádu se krčí drahé modely S/X, kdyby Tesla žila jen z S/X a bez dotací, tak by ta auta musela stát násobně více a za tu cenu jsou jednoznačně lepší vozy pro pozéry (lepší i celkově) ..

- ale no tak BEV a ekologické smyšlenní .. to je doslova protimluv :) (Tesla dlouho ohledně solárů neměla nic, pak jen pro "vyvolené" a teď je to dostupnější, ale zase velmi "problémové" a zatím ji vyrostla zdatná konkurence) >> Tesla to pochopila a přitom se prodává nejvíc těch levných Tesel a to kupují hlavně lidé žijící v rodinném domku :)

- Geniální ano >>> dotace, dotace, dotace :)

- opět dotace, dotace, dotace a jiné "neblahé" vlivy .. nasadit tržní ceny, tak klesne cena ICEV a vzroste cena BEV ..to už si pak člověk rozmyslí, co si koupí, když provozně to vyjde cca stejně, ale zároveň může mít výrazně levnější ICEV s kterým bude moct jezdit kdekoliv .. >> že si dotace od Federálnní vlády Tesla vyčerpala a) nic neznamená b) na cestě jsou ještě větší c) na úrovní jednotlivých Států jsou taky dotace/úlevy (ne všude).. >> že v USA dotace nejsou = nepravda (jsou a budou ještě větší)

- opět spekulace .. a navíc před pár lety psalo o tom, že Cybertruck bude už tento rok a taky o tom, že tenhle typ konstrukce asi nedostane homologaci (pasivní bezpečnost, ochrana chodců atd.)

-

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
28. 6. 2021 15:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 "ale to není podstatné, když jsme řešili to, že bez dotací by už Tesla neexistovala"

Opravdu? Podívejte, pokud třeba vyrobím 10 kusů produktu ročně a díky dotacím je zájem o 100 produktů, tak co mi to říká o schopnosti firmy přežít bez dotací? Nic moc. Když nebudou dotace a bude zájem pouze pětinový, tedy o 20 kusů, pomáhají dotace nebo ne? No zvýšily zájem 5krát, to ano, ale pořád je to nad schopnosti výrobce dodat na trh potřebný počet kusů. Takže dotace nedotace, finanční výsledek pro výrobce by byl stejný, stále by prodal 10 kusů za stejnou cenu (jinou cenu by měl zákazník, ale ten to bral i bez dotace).

Pokud to bez dotací spadne na 9 kusů, tak to máme 11krát méně, ale pořád plus minus blízko okolo maximální výrobní kapacity. Kdyby to spadlo na 5, pak by ty dotace měly opravdu velkou roli. Takže se ptám znova, kdyby ty dotace nebyly, jste si opravdu jistý, že by zájem o Teslu byl hluboko pod její výrobní kapacitou, že bychom opravdu mohli říci, že by měla nižší příjmy kvůli nižšímu odbytu?

Situace v USA nám ukazuje, že i bez dotací se tam ty Tesly prodávají dost dobře. Bez dotací by to Tesle k zisku trvalo asi déle, ale že by neexistovala? Dá se předpokládat, že pak by se ta firma soustředila jen na jednotlivé velké trhy a nebudovala Superchargery po celém světě, ale jen ve vybraných zemích (kde by to rozjela ve velkém), což by ji pomohlo rychleji budovat infrastrukturu v jednom místě, být lokální smysluplnou alternativou a netříštit náklady.

Pokud jde o dotaci pro Teslu samotnou, tak různé pobídky, dotace, daňové prázdniny,... dostávala pro své výrobní závody snad každá automobilka vyrábějící i ICE.

"kdyby Tesla žila jen z S​/X a bez dotací, tak by ta auta musela stát násobně více a za tu cenu jsou jednoznačně lepší vozy pro pozéry ​(lepší i celkově​)"

Ona nemůže žít jen z S/X, ale začít u S/X (a ne u 3/Y) jí pomohlo dát elektromobilitě nějakou image, ze které nyní čerpá 3/Y. Ty dotace třeba v USA byly okolo 10 % (takže jaké násobně více?), teď jsou nula (pokud se nebavím o některých dalších pobídkách jednotlivých specifických států). Opravdu chcete říci, že těchto 10 % ovlivní typického zákazníka Tesly, zda si koupí Teslu nebo ICE? Jasně, na silnici ty peníze člověk nenajde, ale fakt chcete říci, že 10 % dolů úplně změní prodeje? Zachrání nebo potopí automobilku? To jako člověk si elektrický Model S za 80 tisíc USD nekoupí a půjde do ICE, ale za 73 tisíc už ano? Jako v Norsku, kde je rozdíl cen dvojnásobný, tam jasně, tam dotace (resp. znevýhodnění ICE) má brutální, opravdu brutální vliv, ale třeba v USA?

Tesla prodá v USA 60 % své produkce. Dotace na Teslu skončily koncem roku 2019. Tak jak je možné, že loni v USA prodala 300 tisíc aut bez dotací? A už celý rok 2019 byla ta dotace poloviční. S plnou dotací prodala za nějakých 10 let zhruba tolik aut jako v jediném roce 2020 bez dotací. Takže kde je ta dotace podmínkou pro to, aby Tesla uspěla? Očividně se prodává i bez nich. A první bezdotační rok byl navíc v prodejích rekordní. Nebo třeba to Norsko. Tady Tesla hodně jede z dotací, to budu rozhodně souhlasit. Jenže v Norsku se prodalo 4 % veškerých vyrobených Tesel. Takže na Norsku a norských dotacích Tesla očividně také nestojí.

"ale no tak BEV a ekologické smyšlenní .. to je doslova protimluv :​)"

Protimluv to být může, ale typický zákazník to takto spojuje.

Tesla prostě spojila vše dohromady a vytvořila ekosystém, který má obrovský potenciál do budoucna. Není to jen o těch autech. Ta jsou jen vstupem do systému. Tesla jsou i Superchargery (příjmy z prodeje elektřiny, teď se patrně schyluje k tomu, že to bude i restaurační a zábavní byznys), Powerwally, které si zákazník k té Tesle koupí (příjmy z prodeje baterek)+ solární panely k tomu Powerwallu, využívá mnohem rozsáhlejší optimalizaci výrobních procesů, kdy se auto nedá v podstatě konfigurovat a funkce si pak zákazník jako SW konfiguruje (a přikupuje) přes telefon, předplatné internetu,... Nemusíte mít všechny tyto produkty, ale můžete. Kdyby Tesla přišla jen s autem, tak by měla problém. Ale Tesla nejsou jen auta. Zdaleka to nejsou jen auta. Pokud to nevidíte... Jenže aby to mohlo fungovat, byly potřeba brutální investice.

Ta firma měla dlouhé roky ztrátu kvůli dvěma základním věcem. Neschopnost vyrobit dostatečné množství vozů, které zákazníci chtěli (tedy nižší příjmy, než by mohla dosáhnout) a obrovské výdaje na další rozvoj (stavba nabíječek, továren,...). To poslední, s čím by Tesla měla a má problém, je nízký zájem ze strany zákazníků.

Choakinek
Choakinek
Level Level
28. 6. 2021 16:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@test5 "... máme díky němu v současnosti nejlépe v historii..."

Jak si můžete být tak jistý? Co když třeba v čase probíhají ještě jiné děje, které právě způsobují, že se máme nejlépe v historii (tedy alespoň podle Vás, já to zpochybňuji) a nebýt právě FIAT měn, měli bychom se ještě mnohonásobně lépe?

"... že systém založený na FIAT měnách máme jen v Evropě..."

No, systém FIAT měn nemáme jen v Evropě, nicméně řadu dějů, navázaných na FIAT měny, mohou být specifické právě pro Evropu a toto pak způsobuje populační úbytek.

Mám pocit, že Vaše úvahy jsou až příliš jednoduché ;-).

jardadoma
jardadoma
Level Level
25. 6. 2021 20:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nejvyšší čas.

Reklama
Reklama