Zpět na článek

Diskuze: Prezident Bukele vyzývá k trpělivosti, Bitcoin dle jeho slov vystřelí nahoru

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Choakinek
Choakinek
Level Level
22. 6. 2022 02:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak když hodnota Bitcoinu za zhruba tři roky vyrostla v roce 2021 na zhruba dvacetinásobek, tak snad nikdo nepochybuje o tom, že Bitcoin poroste, že ne?

Pochopitelně nepočítám zaryté odpůrce Bitcoinu (zde Zomb..., pardon Zubík a další), ti každým dnem sní o svých 0 USD (slovy: nula dolarů).

cernakus
cernakus
Level Level
22. 6. 2022 08:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek kde máš tu jistotu? Kryptoměny a zejména bitcoin dohání souhra vícero faktorů. Jedním z nich je, že jeho kvantita na trhu už neroste, protože je už prakticky netěžitelný. Tedy bitcoin není investiční zlato, ale investiční artefakty. Problém je, že investiční artefakt potřebuje mít investiční důvěru, tj. jeho hodnota nesmí poklesnout, nejvýše stagnovat. Pokud je BC tak volatilní, jak je, tak mu prostě investoři nevěří a nemůže tak být investičním artefaktem.

Druhý problém je, že nemá šanci ani jako platidlo. Na lidi funguje psychologie vždy. U měny podvědomě vyžadují, aby byla její reálná hodnota blízká nominální. Doposud jsme měli většinou příklad ze situace, kdy reálná hodnota byla výrazně nižší než nominální (například itlaská lira, maďarský forint, výmarská marka), ale bitcoin je v podstatě zrcadlová situace. Reálná hodnota je mnohem vyšší než nominální a na platby by tak potřebuje velmi nízké zlomky. Tyto extrémy bourají důvěru v měnu jako běžné platidlo a způsobují velké inflační/deflační výkyvy a tím neochotu takovou měnou platit a nebo ji přijímat.

Třetí problém je, že kryptoměny jsou v podstatě lehce modifikované ponziho schéma. Navíc mimo účinnou kontrolu států a také velmi nepřátelské nejen k ekologii, ale i ekonomice (způsobují nedostatek/růst cen energií, čipů apod). Některé státy už dokonce i šláply kryptoměnám na krk a nynější situace naznačuje, že to nakonec udělají i majitelé světové ekonomiky (protože ohrožují jejich dolarovou dominanci a zároven i jejich fondy, které byly tak neopatrné, že začaly ve velkém skupovat kryptoměny, i když bylo jasné, že jejich cena je extrémně přefouknutá).

Je tam ještě několik dalších faktorů, nicméně i ty výše uvedené stačí na to, aby pochyby o tom, že bitcoin ještě kdy povyroste, byly na místě.

Akuh
Akuh
Level Level
22. 6. 2022 16:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus ad 1) Tahle konstrukce nedává smysl. investiční zlato prakticky stojí na důvěře stejně jako bitcoin. Popravdě zlata se také těží malinká část v porovnání s již vytěženým

ad 2) Nope, lidi podvědomě vyžadují aby jejich peníze které drží neztrácela hodnotu. Celou historii se lidi snažili se dostat k co nejtvrdším penězům a neúspěch výmarské marky s její hyperinflací byl způsoben pouze tím že ta měna byla vnucena násilím i proti podvědomému požadavku lidí. Co platí je že lidi se dnaží nejdřív zbavit odpadu co ztrácí hodnotu, ale v určitém bodě ho lidi přestanou akceptovat jako platbu za zboží a služby a bude vyřazen z oběhu (pokud k akceptaci nebudou donuceni násilím)

ad 3) pokud slovy "lehce modifikované ponziho schéma" myslíš "nevím co je ponziho schéma, ale je to cool to říkat" pak máš pravdu. Jinak ne.
K ekologii, situace je trošku jiná než myslíš. Bitcoin je pro ekologii požehnáním. Je to odběratel energie nádherně regulovatelný a přenositelný. Máš obrovskej prostor vhodnej pro soláry, ale mimo špičku musíš platit aby si od tebe někdo elektřinu vůbec odebral? Bitcoin to řeší. (soláry stále vydělávaj na dotacích i když fakticky dávají elektřiny, ale to není zdravá ekonomika). Můžeš postavit velkou obnovitelnou elektrárnu a mít úspory z rozsahu ale s tím že zatím není poptávka, (třeba není kapacita vedení, neb tak prostě fakt nic není), zas bitcoin to řeší a když poptávka příjde, energie už bude a miner jde o dům dál. Zelená transformace energetické soustavy není možná bez šílených dotací, či ideálního odběratele kterému mužeš říct kolik si může brát a on se bezeslova přizpůsobí z minuty na minutu. Bitcoin takovým odběratelem je. O jiném nevím.

cernakus
cernakus
Level Level
22. 6. 2022 16:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus 1) Ne, zlato nestojí na důvěře, ale na jeho vzácnosti a stabilní bilanci. Mimochodem, pokud se ti zdá, že 3000 tun ročně, se ti zdá jako malinká část z 190 tisíc tun (1,5%) vytěžených za několik tisíc let nebo 33 tisíc tun, které je v zlatých rezervách (9%), pak ano, ale řekl bych, že Bitcoin, kde nám zbývá 2 milióny a je šlus, a kde 97% bude vytěženo ještě před rokem 2030, zatímco zlato budeme ve výše uvedených množstvích těžit ještě tisíciletí, je na tom poněkud hůře. Jinými slovy, jedná se o zcela nesouměřitelné komodity. Zlato je stabilní surovina, navíc využívaná v průmyslu. Její cena je tak stabilní nikoliv díky důvěře investorů, ale právě díky stabilní bilanci přírůstku a úbytku.
Ostatně to vidíš i na dalším aspektu bitcoinu. Pokud vezmu peněženku na paměťové kartě a hodím ji do ohně, tak ty bitcoiny v ní zmizí z trhu navždy a nelze je nahradit. Tedy typické chování pro investiční artefakty, jako jsou například umělecká díla, kdy když spálím obraz, tak je fuč nejen obraz, ale i jeho hodnota a to na vždy. Nelze nahradit. Zlato lze.

2) Tohle je blábol člověka, který nepochopil o čem je řeč. Takže přitáhne zcela nesouvisející argument, který je sice sám o sobě pravdivý, ale jak už jsem řekl, je nesouvisející.

3) Ponziho schéma je velmi jednoduché - nabídnu vzdušný zámek za bakšiš, ty si ho koupíš a jediná možnost jak zhodnotit takovou "investici" je přilákat jiné idioty, aby si koupili ten vzdušný zámek taky, ideálně za dva bakšiši. Atd. V podstatě takhle funguje i burza, kde místo aby akcie byly kryty reálnou výkonností dividendy jsou kryty ratingem samozvaných autorit. Ovšem kryptoměna je horší v tom, že zatímco akcie je obvykle alespoň částečně kryta i nějakým reálným majetkem, tak kryptoměna není krytá naprosto ničím. Pouze ochotou dalších idiotů se zapojit do toho letadla. takže jsem si jistý, že vím naprosto přesně co je ponziho schéma. Ten kdo s tím má problém jsi ty, protože samozřejmě tento zákeřný prvek kapitalizmu, tedy bezdůvodné obohacování se na úkor jiných, ti zapadá do tvého ideologického vidění světa a tudíž si neumíš představit, že by jsi tento prvek viděl reálně, protože by ti to tu tvojí ideologii rozbilo.

Ten tvůj příměr s ekologií je v podstatě toto:
Je výborný nápad nadvyrábět plasty a vyhazovat je nazdařbůh, protože se tyto využijí při recyklaci. To, že na kilo recyklovaného plastu jsi musel vynaložit energie jako na výrobu 100 kilo plastu taktně vynecháš, protože jinak by ti to moc neštimovalo. Tedy správný přístup je nestavět elektrárnu, která ti vyrábí elektřinu jen v době, kdy ji nepotřebuješ. A ne ten problém hasit nějakou uměle vytvořenou virtuální "baterií". O faktu, že drtivá většina BTC byla vyrobena z fosilních paliv pak raději ani nemluvit.

Mimochodem, jak přesně získáváš tu energie zpět z BTC? Protože to mi přijde asi stejně debilní myšlenka jako představa jistých pravicových hovad, že jediné co potřebujeme jsou peníze, protože za ně se přece dá všechno koupit. A tak je třeba mít v ekonomice jen služby, protože ty nesou nejvíce peněz za nejméně nákladů. Těžko se těm debilům vysvětluje, že peněz se nenažerou a stačí, když dodavatel řekne, že peníze už nechce a umřou hlady. Nechápali to dokud nepřišla aktuální krize na Ukrajině, nyní to už chápat začali, začneš i ty?

Akuh
Akuh
Level Level
22. 6. 2022 17:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus 1) Bitcoinu se ročně těží cca 7%. Pokud 1,5% zlata není málo, tak logicky 7% bitcoinu taky nebude málo. Takže do budoucna by o tom mohla být řeč, ale není a v nejbližší budoucnosti ani nebude.
"Ne, zlato nestojí na důvěře, ale na jeho vzácnosti a stabilní bilanci" cena zlata jako všechny ceny stojí a padá na střetu nabídky a poptávky. Zde řešíš hlavně nabídkovou stranu. Vzhledem k tomu jak malou část zlata z celkových zásob využívá průmysl a jak velkou částí je zlato investiční pal logicky je poptávka generována převážně zájmem investorů. Investoři mají důvěru ve zlato podloženou dlouhou historií a i jeho vzácností, ale stále to je jen a pouze důvěru. Bilance přírustku ubytku je součást zdůvodnění důvěry. Ale stále je to jen důvěra investorů která je vede k tomu že zlato kupují drží vlastní.

2) Tak vysvětli o čem píšeš.

3)Ne to není ponziho schéma.

Příměr s plasty je nesmyslný a je zřejmé že si neuvědomuješ zásadní rozdíly. Plasty lze skladovat, lze je převážet. Můžeš vyrobit plasty a převést je přes půlku planety. Jak to víme? Je to běžná praktika.

S elektřinou tohle jde jen omezeně. V jeden okamžik potřebuješ energie hodně, v jiný málo, skladuje se to blbě a nejsi schopen je přepravit kam potřebuješ, protože na loď to nenaložíš a vedení má omezenou kapacitu.
Máš stabilní zdroj energie? Výborně, můžeš s tím operovat a postavit na tom síť. Máš nestabilní zdroj energie? Jako je solární a větrná? Jsi v háji. Jediná možnost jak mít funkční síť je postavit dostatečnou rezervu aby jsi se do nedostatku dostal velmi vzácně a ne že bude blackout každej druhej měsíc. A teď, kam s tou energií kterou generuješ navíc, protože prostě musíš mít rezervu v instalovaný kapacitě aby i když málo svítí a málo fouká jsi měl dost energie? Jak tuhle instalovanou kapacitu zaplatíš? Z čeho? Když všechno vyrábí, energii na burze prodáš na 0 a tak elektrárnu nesplatíš a tak elektrárny budou prodělečný a tak se nebudou stavět a v den blbec blackout. Jistě můžeš jet vyrovnávací elektrárny na plyn, třeba, ale tak taky platí že se zaplatit musí mají emise. Takže logicky, potřebuješ zvednout poptávku. A to tak aby jsi byl schopen to dodatečné navýšení snížit dle potřeby.

Naše civilizace byla vybudována díky spalování uhlí. Takže, podle vzoru "O faktu, že drtivá většina BTC byla vyrobena z fosilních paliv pak raději ani nemluvit." navrhuji vrátit se na stromy a začít ji budovat od začátku bez uhlí... Historii nezměníme a tak se touto zavádějící interpretací nemá cenu zabývat. Polovina btc totiž byla vytěžena převážně na CPU a GPU převážně domácích hoby minerů, kteří to sice měli často z uhlí (a jádra a hydra, podle státu), ale absolutně ta energie byla menší než jakákoliv jiná činnost lidstva v tu dobu.

Virtuální baterie není termín který nepoužívám a tedy mi ho podsouváš. Já píšu o poptávce na vyžádání, která umožňuje existenci stabilní energetické sítě postavené na zelených zdrojích. Peníze potřebuješ na stavbu a provoz elektrárny. Pokud musíš mít extra kapacitu abys měl stabilní rozvodnou síť, z něčeho ji zaplatit musíš.
Debilům se dost blbě vysvětluje, že abys netrpěl nedostatkem, potřebuješ mít produkční rezervy v době výpadku části produkce. Řada debilů to teď u potravin i díky situaci na ukrajině již chápe. Začneš to chápat i ty? A jak to chceš financovat? U potravin se produkuje jídla o dost víc a krmí se tím zvířata aby se získalo luxusnější jídlo - maso. Když se omezí chovy, sníží se spotřeba obilovin (i kvůli růstu jejich ceny která se projeví do masa) a i když masa bude méně, situace s jídlem se zlepší.
Podobnou službu u energie dokáže zastat bitcoin.

cernakus
cernakus
Level Level
22. 6. 2022 18:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus 1) lžeš. Tj. říkáš nepravdu (zbývá dotěžit 10% BTC, takže při 7% ročně by už za rok nebylo co těžit) a jsi si toho vědom

na základě toho, že jsi ochoten lhát jen proto, aby jsi podpořil své argumenty, nemá smysl další debata. O faktu, že ten tvůj další text jsou naprosté bláboly nejen ideové, ale hlavně technické pak ani nemluvě.

Akuh
Akuh
Level Level
22. 6. 2022 18:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@cernakus Máš pravdu že jsem napsal nepravdu, vygooglil jsem si první tabulku a spočítal jsem si % z natěžených BTC při současné odměně. Neuvědomil jsem si že jedná že tam nebyl údaj natěženo za rok, ale v za celé období s aktuální odměnou - 4 roky. Za tuto neúmyslnou a skutečně hloupou chybu se omlouvám, kdybych se nad tím více zamyslel, nejspíš by mi došla, no nestalo se.

Logicky tedy obvinění ze lži je křívé, neboť došlo k vcelku pochopitelnému omylu z nepozornosti. Pokud omyl využiješ jako záminku k útěku z debaty, klidně tak učiň. Vypovídá to spíš o tobě, nežli o mě.

zolo_sk
zolo_sk
Level Level
27. 6. 2022 12:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Alebo ako vy hovoríte, žádny strom neroste do nebe. :-)

Dilinozravec
Dilinozravec
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
21. 6. 2022 15:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Niekto mi tu chyba :P

Tomcat2
Tomcat2
Level Level
21. 6. 2022 12:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

By se měl spíš jmenovat Naiv Bukele...

Choakinek
Choakinek
Level Level
22. 6. 2022 02:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Tomcat2 Poznamenal jsem si, později připomenu ;-).

jardadoma
jardadoma
Level Level
21. 6. 2022 10:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak si El Salvador pořídil hezké "letadlo" :o)

Choakinek
Choakinek
Level Level
22. 6. 2022 02:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@jardadoma Já bych spíš řekl, že "letadlo" jsou měny v držení států ;-).

cernakus
cernakus
Level Level
22. 6. 2022 09:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek máš částečně pravdu. Měny jako takové ponziho schémata nejsou, ale rezervní měny už tyto prvky jasně vykazují a to zejména americký dolar, kde jeho emise jsou mimo kontrolu státu a jehož hodnota stojí a padá na ochotě ostatních států a národů se k tomuto "letadlu" připojovat.

Nicméně je tu mnohem horší letadlo, které je na konci své cesty a tím je americký burzovní systém. Ten je už totiž tak přefouknutý, že kolaps ve formě Černého pátku by bylo ještě vysvobození, bude mnohem horší. Samozřejmě u toho vezme s sebou i dolar. A bude s největší pravděpodobností i hlavní jiskrou blížící se třetí světové (předehru už rozjetou máme).

bison
bison
Level Level
21. 6. 2022 10:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bukele by si mal požičať od MMF na nákup BTC 10Mld $ teraz sa to oplatí , potom bude boháčom, aký svet nevidel....

machja
machja
Level Level
22. 6. 2022 00:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@bison víte proč vedle Warrena Buffeta sedí jen jedna další osoba (Charlie Munger) - protože ten třetí si půjčil na investování tolik peněž že mu pak nic nezbylo. V investování je důležité nejít do pozice kdy můžete o vše přijít. Žádný all-in

Reklama
Reklama