Galerie 23
Radeon R9 290X: Hawaii pod lupou
Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony Rx 2xx AMD

Radeon R9 290X: Hawaii pod lupou | Kapitola 2

Petr Štefek

Petr Štefek

2

Seznam kapitol

1. Radeon R9 290X: Hawaii pod lupou 2. Graphics Core Next 1.1 - malý ale důležitý krůček kupředu 3. AMD Hawaii - vypilované Tahiti 4. Vylepšené CrossFire - XDMA a další novinky 5. Vylepšené PowerTune - Newton v praxi

Hawaii je po delší době zbrusu nové grafické jádro AMD, které budeme vídat v těch nejvýkonnějších grafických kartách tohoto výrobce. Novinky nejsou jen na úrovni GPU, ale ve fungování celé karty.

Reklama

Graphics Core Next se aktuálně vyskytuje ve 2 variantách, které sice nemají oficiální názvy, ale pro účely odlišení se hojně používá GCN 1.0 a GCN 1.1. Dosud se ve spojení s novou verzí architektury hovořilo téměř výhradně o mainstreamovém jádru

Bonair

(Radeon HD 7790), ale nyní se tato novější varianta architektury usídlila i v high-endovém jádru

Hawaii

.



GCN 1.1 je dalším krokem AMD k optimalizaci svých GPU pro heterogenní výpočetní nasazení. Při uvedení Bonair alias Radeonu HD 7790 se o možnostech nové architektury příliš nemluvilo a některé z technologických vymožeností zůstaly vypnuté. To má logiku, protože vyšší a dražší produkty by tak vypadaly jako technologicky zastaralé. V případě levné karty nebylo třeba zásadně prosazovat její možnosti nad rámec toho, k čemu byla určena, tedy k hraní her.



Radeon R9 290X: Hawaii pod lupou

HSA

(Heterogenous System Architecture) je cíl, kam AMD se svou dlouhodobou strategií směřuje, a to jak v desktopu, tak i v mobilních platformách. Jde o to, že CPU a GPU jsou původně navrženy jako oddělené součásti systému a jejich spolupráce není v některých případech zcela optimální. HSA se snaží tento přístup změnit, ať už se bude jednat o APU, kde jsou jádra integrovaná přímo na čipu, nebo o případ desktopových systémů.


Největší změnou je podpora pro flat (generic) adressing, které je pro efektivní využití HSA. Spolu s dalšími malými změnami to vede k tomu, že GPU nyní může mít více ACE (Asynchronous Compute Engines) a více front pro každý ACE, což odstraňuje limitaci, kterou měla všechna GPU architektury GCN 1.0. Hawaii má nově k dispozici až 8 ACE a mainstreamový Bonair je v tomto ohledu limitován pouze dvěma ACE. Důležitá je zde flexibilita, která podle nasazení GPU (segment kam směřuje) dovoluje mít příslušný počet ACE. Kromě těchto změn dostala nová architektura do vínku i nové instrukce (např. MQSAD – Masked Quad Sum of Absolute Differences nebo vektorové FP64 floor/ceiling/truncation funkce).



Kromě dalších minoritních změn můžeme očekávat, že architektura GCN 1.1 přinese i technologie, které jsme zmiňovali v posledním článku věnovaném Radeonům. Řeč je o integrovaném DSP (Tensilica) pro procesování audio efektů, které je součástí technologie AMD TrueAudio. Integrované DSP ale hned tak nevyužijeme, tedy alespoň do doby, než bude podporováno ze strany herních titulů a případně dalších aplikací. Tato funkce resp. ono DSP bude zpřístupněno i pro starší karty s jádrem Bonair.



Radeon R9 290X: Hawaii pod lupou


Pokud jde o řízení spotřeby, které bude mít v případě high-endové karty jako je Radeon R9 290X stěžejní význam pro rozumné provozní vlastnosti, AMD se postaralo o značný skok kupředu. Velmi důležitou změnou je přítomnost rozhraní Serial VID 2, které je zodpovědné za řízení jednotlivých napájecích profilů a také velmi rychlou změnu mezi různými stavy napájení. Podobnou funkci má i Bonair, protože i on je zástupce architektury GNC 1.1, ale nedosahuje v tomto ohledu takové dokonalosti řízení spotřeby jako větší GPU Hawaii, byť se nezdá, že funkčně by samotný hardware byl odlišný.


Když si sumarizujeme možnosti architektury GCN 1.1, nejspíše všichni dojdeme k závěru, že nové vlastnosti jsou zajímavější spíše pro vývojáře než pro koncové uživatele. V případě Bonair se o evoluci GCN příliš nemluvilo z jasných důvodů (top modely byly založeny na starší verzi GCN 1.0), ale nyní s příchodem Radeonu R9 290X dostaneme již plnou dávku informací. Strategie AMD je jasná a jejím konečným cílem je ucelená platforma HSA nejen na desktopu, ale i v ostatních zařízeních využívajících grafiku AMD. Osobně je pro mě nejzajímavější inovací

TrueAudio

(integrované hardwarové DSP), které ovšem využijeme, jen pokud budou vývojáři chtít a oni ke vší zlosti chtějí zatraceně málo využívat vymožeností, které nedocení celý trh nebo alespoň jeho většina.


V následující kapitole se podíváme na samotné GPU, které nahrazuje na vrcholu osvědčené Tahiti, které již bude součástí mainstreamového modelu Radeon R9 280X.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama