Galerie 112
Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X700 až X850 (R400) Sapphire

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král | Kapitola 7

Martin Štěpánek

70

Seznam kapitol

1. Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král 2. Testovací sestava a použité testy 3. Kvalita obrazu 4. Výkon - 3D Mark 2001SE, Halo a Call of Duty
5. Výkon - Gun Metal, Unreal Tournament 2003 a Splinter Cell 6. Výkon - Colin McRae Rally 4.0 7. Výkon - Far Cry 8. Závěr

Technologický popis této novinky jsme vám přinesli již před dvěmi týdny, ale na kartu samotnou jsme si museli počkat. Nicméně dnes máme příležitost vám jako první na českém internetu představit oficiální výsledky Radeonu X800 Pro. Podíváme se jak si výkonnostně povede proti již ostříleným harcovníkům na poli grafických karet.

Reklama

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
Far Cry
Crytek Studios

Hra Far Cry byla na trh vypuštěna letos v květnu vývojářskou společností Crytek a je považována za jednu z nejlépe vypadajících "first person" stříleček. I když je pravda, že má před sebou velké soupeře v podobě Dooma III a Half-Life 2.

Ale díky vyspělosti hry to přináší i některé nevýhody, především co se týká testování. Při puštění tzv. demoplay se každá postava řídí svojí inteligencí, která při každém spuštění zaručí mírně odlišné chování. Proto použití demoplay není vhodné pro testování. Místo toho se využívá podobného systému jako je FlyBy v Unreal Tournamentu.

K testování jsem použil utilitu

BenchemAll

(verze 2.58) a čtyři mapy. Samozřejmostí je nastavení maximálních detailů. Jak se při testování ukázalo, nejnáročnější se ukázala defaultní mapa, která byla následována mapou rebelion a Pier (zde jsem stáhl save ze serveru 3D Center, který je postaven na mapě Pier). Při testování se mi nejvíce zalíbila mapa Rebelion, kde se postava pohybuje po hřebenu kopce a následně se za použití kluzáku snáší nad jezerem (nebo snad zátokou?). Tato mapa je velmi náročná na exteriéry a ve druhé části na vykreslování vodní hladiny, kde jsou vidět plovoucí rybky.

Jen pro představu, test ze serveru 3D Center, postavený na mapě Pier, se skládá z téměř 150 000 polygonů.

PS: před začátkem testování je nutné stáhnout update na verzi 1.1.

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král


klikněte pro zvětšení

Zvolil jsem graf, který nejlépe zobrazuje propad výkonu v dané mapě se vzrůstajícím rozlišením.

Radeon X800Pro podává velmi slušné výkony ve všech mapách, ale při použití 16xAF a 4xFSAA se průměrný frame rate pohybuje již pod úrovní hratelnosti. Ale na druhou stranu, tam kde je hra s Radeonem X800Pro nehratelná, tedy má okolo 25-30fps, GeForceFX 5950Ultra se pohybuje téměř na nule.

Map - Default -Fort (Benchem All):

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král


Default demo - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
Default DemoDefault Demo 16xAF 4xFSAA
Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
1024x7681280x10241600x12001024x7681280x10241600x1200
Radeon X800Pro

54,10fps

54,05fps

46,65fps

42,47fps

27,99fps

18,07fps

Radeon 9800XT

-10,07%

-14,30%

-16,29%

-25,10%

-30,12%

-32,43%

GeForceFX 5950Ultra

-26,71%

-44,53%

-42,81%

-75,98%

-74,99%

-100,00%

Při hraní bez FSAA a AF je hra s použitím GeForceFX 5950Ultra hratelná jen v rozlišení 1024x768, ale Radeon 9800XT stejného výsledku dosahuje i v rozlišení 1600x1200. O Radeonu X800Pro ani nemluvě. Také si zde můžeme dobře všimnout jak vzrůstá rozdíl mezi novým Radeonem a ostatními kartami se vzrůstajícím rozlišením.

Při použití FSAA a AF je hra hratelná pouze s grafickou kartou Radeon X800Pro, ale jen v 1024x768.

Map - Bunker:

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král


Bunker - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
BunkerBunker 16xAF 4xFSAA
Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
1024x7681280x10241600x12001024x7681280x10241600x1200
Radeon X800Pro

73,66fps

68,24fps

56,19fps

65,75fps

46,79fps

33,77fps

Radeon 9800XT

-8,24%

-10,49%

-10,82%

-13,55%

-20,60%

-29,26%

GeForceFX 5950Ultra

-20,50%

-28,02%

-29,08%

-58,97%

-66,57%

-78,92%

Při testu v mapě Bunker jsou dosahovány mírně vyšší fps, což je znatelné i při zapnutí FSAA a AF. Pak je hra hratelná v 1024x768 i s Radeonem 9800XT. Hranice hratelnosti se u Radeonu X800Pro posouvá do rozlišení 1280x1024.

Tato mapa se ukázala jako nejhorší z mého výběru z pohledu škálovatelnosti grafických karet.

Map - Rebelion:

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král


Rebelion - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
RebelionRebelion 16xAF 4xFSAA
Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
1024x7681280x10241600x12001024x7681280x10241600x1200
Radeon X800Pro

66,94fps

64,13fps

51,12fps

51,15fps

35,11fps

22,54fps

Radeon 9800XT

-11,64%

-13,75%

-12,07%

-9,78%

-21,56%

-39,88%

GeForceFX 5950Ultra

-31,88%

-38,31%

-43,17%

-72,04%

-64,68%

-72,49%

Jak jsem již říkal, náročné exteriéry a voda byly v kombinaci s FSAA a AF těžkým soustem i pro Radeon X800Pro. Hra tak byla hratelná pouze v 1024x768. Také poměrně překvapivě se v 1024x768 drží Radeon 9800XT, ale při vyšším rozlišení již poměrně markantně zaostává. K výsledku GeForceFX 5950Ultra snad není co dodávat.

Map - Pier:

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král


Pier - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
3D Center - Pier3D Center -Pier 16xAF 4xFSAA
Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
1024x7681280x10241600x12001024x7681280x10241600x1200
Radeon X800Pro

66,72fps

65,84fps

57,49fps

49,90fps

34,46fps

25,02fps

Radeon 9800XT

-12,69%

-14,61%

-18,14%

-28,26%

-36,45%

-39,25%

GeForceFX 5950Ultra

-33,93%

-38,75%

-44,56%

-74,95%

-70,69%

-100,00%

Tuto mapu zvládl Radeon X800Pro o trochu lépe než mapu první (Fort), ale poměrně překvapivě ostatní karty ještě více zaostávají. To je důkazem, že tato mapa dokáže perfektně škálovat výkon grafických karet.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama