Seznam kapitol
Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.
Vody grafického trhu se již delší dobu nezačeřily, a tak bylo na čase, aby jeden z hlavních rivalů přišel s nějakou novinkou. ATi představilo svůj můstek Rialto na konci února, ale teprve nyní se začínají dostávat novinky na trh. Naproti tomu nVidia delší dobu nic nového neuvedla - nemá také důvod, svou současnou nabídkou pokrývá prakticky celý trh a ATi nemá segment, ve kterém by mělo vyloženě jasný náskok.
Můstek Rialto PCIe->AGP
Na můstek Rialto se dlouho čekalo. A řekl bych, že na něj čekali nejen uživatelé, ale hlavně samotné ATi, které potřebovalo rychlejší karty v mainstreamu a hi-endu na AGP jako sůl. Překvapivě byly ale jako první představeny pro sběrnici AGP ty rychlejší grafiky - Radeon X800 a X800XL, v pozadí jim sekundoval Radeon X850 AGP, který ale přišel s podporou AGP dokonce nativně.
Radeon X800 a X800XL AGP by měly nyní nahradit modely X800Pro a X800XT, které jsou na trhu již nějakou tu dobu a proti sérii GeForce 6800 (počínaje LE, konče Ultra) se jim příliš nedaří. Protože jsou nové X800 postaveny na .11mikronovém procesu, jsou na výrobu levnější, a tak by mohly s pořadím v daném segmentu trochu zamíchat.
	
Detail můstku ATi Rialto
Ovšem největší problém těchto karet tkví v nedostupnosti. Nejen že přicházejí na trh až 2 měsíce po oficiálním představení, ale pro ATi nejdůležitější Radeon X700 AGP se zatím také v cenících ukazuje jen sporadicky (s neznámou dodací lhůtou). A přitom nemá Radeon 9800Pro proti sérii GeForce 6600 šanci, takže je kanadská společnost momentálně bez konkurenceschopné karty v mainstreamu pro AGP.
Radeon X800 a X800XL AGP = R430+Rialto
Základem obou testovaných grafických karet je jádro R430, které je vyrobeno zatím nejmodernějším procesem ATi na 110nm. Znamená to nejen fakt, že je potřeba menší napětí a tudíž čip spotřebuje méně energie, ale také že produkuje méně ztrátového tepla a je levnější na výrobu, protože se na jeden křemíkový plát vejde více jader.
	
Pipeline zůstává stále stejná jako u R420
Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeonů je 392MHz, resp. 400MHz - frekvence pamětí se liší více - 350MHz vs. 500MHz.
Oba Radeony X800 samozřejmě disponují technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.
Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:
ATi Radeon X800 Pro  | ATi Radeon X800  | ATi Radeon X800XL  | nVidia GeForce 6800GT  | |
| Grafické jádro | R420  | R430  | R430  | NV40  | 
| Výrobní proces | 130nm  | 110nm  | 110nm  | 130nm  | 
| Počet tranzistorů | 160 milionů  | 160 milionů  | 160 milionů  | 222 milionů  | 
| Frekvence jádra | 475MHz  | 392MHz  | 400MHz  | 350MHz  | 
| Frekvence paměti | 450MHz (900MHz DDR)  | 350MHz (700MHz DDR)  | 500MHz (1GHz DDR)  | 500MHz (1GHz DDR)  | 
| Velikost paměti | 256MB  | 128MB  | 256MB  | 256MB  | 
| Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3  | 256-bit GDDR3  | 256-bit GDDR3  | 256-bit GDDR3  | 
| Propustnost pamětí | 28,8 GB/s  | 22,4 GB/s  | 32,0 GB/s  | 32,0 GB/s  | 
| Pixel fillrate | 5,7 Gpixel/s  | 4,7 Gpixel/s  | 6,4 Gpixel/s  | 5,6 Gpixel/s  | 
| Pixel pipeline | 12  | 12  | 16  | 16  | 
| Vertex shadery | 6  | 6  | 6  | 6  | 
| Podpora DirectX | 9.0b SM2  | 9.0c SM3  | ||
| Způsob FSAA | 6x RGMS  | 4xRGMS+2xSS  | ||
| Úspora šířky pásma | HyperZ HD  | LMA III  | ||
| Barevná komprese | 6:1  | ?  | ||
| Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)  | ?  | ||
| Optimalizace obrazu | SmoothVision HD  | IntelliSample 3.0  | ||
Nyní se již můžeme podívat na obě testované karty - Sapphire Hybrid Radeon X800 a HIS Excalibur Radeon X800XL.