Galerie 64
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X700 až X850 (R400) Sapphire HIS

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

5

Seznam kapitol

1. Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP 2. Radeony X800 pro AGP a Rialto detailně 3. Sapphire a HIS - výbava, software a hry 4. Teoretické testy - 3DMarky 5. Direct3D - Far Cry 6. Direct3D - Half-Life 2
7. Direct3D - UT2004 a Splinter Cell 8. OpenGL - Doom 3 9. OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE 10. Přetaktování a nárůst výkonu 11. Závěr

Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.

Reklama

Vody grafického trhu se již delší dobu nezačeřily, a tak bylo na čase, aby jeden z hlavních rivalů přišel s nějakou novinkou. ATi představilo svůj můstek Rialto na konci února, ale teprve nyní se začínají dostávat novinky na trh. Naproti tomu nVidia delší dobu nic nového neuvedla - nemá také důvod, svou současnou nabídkou pokrývá prakticky celý trh a ATi nemá segment, ve kterém by mělo vyloženě jasný náskok.

Můstek Rialto PCIe->AGP

Na můstek Rialto se dlouho čekalo. A řekl bych, že na něj čekali nejen uživatelé, ale hlavně samotné ATi, které potřebovalo rychlejší karty v mainstreamu a hi-endu na AGP jako sůl. Překvapivě byly ale jako první představeny pro sběrnici AGP ty rychlejší grafiky - Radeon X800 a X800XL, v pozadí jim sekundoval Radeon X850 AGP, který ale přišel s podporou AGP dokonce nativně.

Radeon X800 a X800XL AGP by měly nyní nahradit modely X800Pro a X800XT, které jsou na trhu již nějakou tu dobu a proti sérii GeForce 6800 (počínaje LE, konče Ultra) se jim příliš nedaří. Protože jsou nové X800 postaveny na .11mikronovém procesu, jsou na výrobu levnější, a tak by mohly s pořadím v daném segmentu trochu zamíchat.

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP



Detail můstku ATi Rialto

Ovšem největší problém těchto karet tkví v nedostupnosti. Nejen že přicházejí na trh až 2 měsíce po oficiálním představení, ale pro ATi nejdůležitější Radeon X700 AGP se zatím také v cenících ukazuje jen sporadicky (s neznámou dodací lhůtou). A přitom nemá Radeon 9800Pro proti sérii GeForce 6600 šanci, takže je kanadská společnost momentálně bez konkurenceschopné karty v mainstreamu pro AGP.

Radeon X800 a X800XL AGP = R430+Rialto

Základem obou testovaných grafických karet je jádro R430, které je vyrobeno zatím nejmodernějším procesem ATi na 110nm. Znamená to nejen fakt, že je potřeba menší napětí a tudíž čip spotřebuje méně energie, ale také že produkuje méně ztrátového tepla a je levnější na výrobu, protože se na jeden křemíkový plát vejde více jader.

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP



Pipeline zůstává stále stejná jako u R420

Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeonů je 392MHz, resp. 400MHz - frekvence pamětí se liší více - 350MHz vs. 500MHz.

Oba Radeony X800 samozřejmě disponují technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.

Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

ATi Radeon X800 Pro

ATi Radeon X800

ATi Radeon X800XL

nVidia GeForce 6800GT

Grafické jádro

R420

R430

R430

NV40

Výrobní proces

130nm

110nm

110nm

130nm

Počet tranzistorů

160 milionů

160 milionů

160 milionů

222 milionů

Frekvence jádra

475MHz

392MHz

400MHz

350MHz

Frekvence paměti

450MHz (900MHz DDR)

350MHz (700MHz DDR)

500MHz (1GHz DDR)

500MHz (1GHz DDR)

Velikost paměti

256MB

128MB

256MB

256MB

Paměťová sběrnice

256-bit GDDR3

256-bit GDDR3

256-bit GDDR3

256-bit GDDR3

Propustnost pamětí

28,8 GB/s

22,4 GB/s

32,0 GB/s

32,0 GB/s

Pixel fillrate

5,7 Gpixel/s

4,7 Gpixel/s

6,4 Gpixel/s

5,6 Gpixel/s

Pixel pipeline

12

12

16

16

Vertex shadery

6

6

6

6

Podpora DirectX

9.0b SM2

9.0c SM3

Způsob FSAA

6x RGMS

4xRGMS+2xSS

Úspora šířky pásma

HyperZ HD

LMA III

Barevná komprese

6:1

?

Z-komprese

8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)

?

Optimalizace obrazu

SmoothVision HD

IntelliSample 3.0

Nyní se již můžeme podívat na obě testované karty - Sapphire Hybrid Radeon X800 a HIS Excalibur Radeon X800XL.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama