Galerie 64
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X700 až X850 (R400) Sapphire HIS

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP | Kapitola 10

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

5

Seznam kapitol

1. Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP 2. Radeony X800 pro AGP a Rialto detailně 3. Sapphire a HIS - výbava, software a hry 4. Teoretické testy - 3DMarky 5. Direct3D - Far Cry 6. Direct3D - Half-Life 2
7. Direct3D - UT2004 a Splinter Cell 8. OpenGL - Doom 3 9. OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE 10. Přetaktování a nárůst výkonu 11. Závěr

Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.

Reklama

Přetaktování a nárůst výkonu

Nebyla by to pořádná recenze novinky, kdyby chyběly testy přetaktování. Rád bych zopakoval, že Radeony X800 jsou jako jediné hi-endové GPU vyráběny 0,11mikronovým procesem, což by teoreticky mělo znamenat možnost vyššího taktování. Bohužel to tak docela není pravda - zatímco X800XT PE se běžně taktovala na 520MHz, X800XL se prodává na původní frekvenci 400MHz.

K přetaktování jsem použil program RivaTuner 2.0 RC 15.4, k testu nastavených hodnot hlavně 3DMark05, ale i hry jako je Far Cry nebo Half-Life 2. Po objevení artefaktů jsem okamžitě stáhl frekvenci o 10-20MHz dolů a pak ještě řádně prověřil delším testováním. Dosažené frekvence Radeonu X800 od Sapphire jsou následující:

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

Přetaktování Sapphiru je jednoduše excelentní. Procentuálně vyjádřeno se podařilo zvýšit frekvence o +17% pro jádro a neuvěřitelných +71% pro paměti, což jen potvrzuje kvalitu použitých 2,0ns GDDR3 od Samsungu. Nemohu sice tyto frekvence garantovat pro každou kartu, ale těch nominálních 500MHz téměř vždy.

Výkon po přetaktování také není zcela k zahození. Více následující tabulka:

Sapphire Hybrid X800 AGP

392/350

460/600

Nárůst

3DMark03

7903

10240

+29,6%

3DMark05

3560

4620

+29,8%

Far Cry (cooler01) - 1024x768

41,6

52,9

+27,2%

Far Cry (cooler01) - 1280x1024

29,3

37,7

+28,7%

Far Cry (cooler01) - 1600x1200

19,7

26,1

+32,5%

Half-Life 2 (coast03) - 1024x768

78,8

79,0

+0,3%

Half-Life 2 (coast03) - 1280x1024

68,4

76,8

+12,3%

Half-Life 2 (coast03) - 1600x1200

55,9

66,7

+19,3%

UT2004 (Primeval) - 1024x768

34,2

37,6

+9,9%

UT2004 (Primeval) - 1280x1024

31,2

35,5

+13,8%

UT2004 (Primeval) - 1600x1200

26,7

32,3

+21,0%

Doom 3 (default) - 1024x768

34,2

46,4

+35,7%

Doom 3 (default) - 1280x1024

24,6

34,1

+38,6%

Doom 3 (default) - 1600x1200

14,8

20,1

+35,8%

PRŮMĚR
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

+23,9%

Protože v některých hrách naráží grafika na limity testovací sestavy, je průměrný nárůst frekvencí "jen" +24%, když bych ale tyto limity odboural, pohyboval by se kolem +30%. To je velmi dobré a kartu to posouvá výkonnostně vysoko před GeForce 6800 (kterou ovšem lze také přetaktovat).

Dále se podívejme na přetaktování grafické karty HIS:

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

Rychlejší grafiku již tolik přetaktovat nelze. První důvod jsou pipelines - přeci jen méně je pro přetaktování lépe. Ale rozdíl je velmi malý, jen 8MHz. Paměti se také docela podařily a hodnota 580MHz je slušná. V procentech to tentokrát znamená +13%, resp. +16%. Tyto hodnoty bych bral jako standard pro X800XL.

Výkonnostně pak vypadá HIS Excalibur takto:

HIS Excalibur X800XL AGP

400/500

452/580

Nárůst

3DMark03

10018

11042

+10,2%

3DMark05

4601

5037

+9,5%

Far Cry (cooler01) - 1024x768

55,5

57,6

+3,8%

Far Cry (cooler01) - 1280x1024

40,6

46,4

+14,3%

Far Cry (cooler01) - 1600x1200

27,1

30,6

+12,9%

Half-Life 2 (coast03) - 1024x768

81,6

80,2

-1,7%

Half-Life 2 (coast03) - 1280x1024

77,9

79,8

+2,4%

Half-Life 2 (coast03) - 1600x1200

64,7

70,8

+9,4%

UT2004 (Primeval) - 1024x768

38,6

38,7

+0,3%

UT2004 (Primeval) - 1280x1024

34,8

38,4

+10,3%

UT2004 (Primeval) - 1600x1200

32,2

37,1

+15,2%

Doom 3 (default) - 1024x768

50,6

54,1

+6,9%

Doom 3 (default) - 1280x1024

38,1

42,0

+10,2%

Doom 3 (default) - 1600x1200

21,9

23,2

+5,9%

PRŮMĚR
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

+7,8%

Zde se nárůst výkonu pohybuje kolem průměrných 8%, což jde. Žádný zázrak se sice nekoná, ale to většinou ani u konkurenční GeForce 6800GT.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama