Recenze Grafiky a hry Radeony Radeony X1000 (R500) NVIDIA ATI

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB | Kapitola 6

Zdeněk Kabát

Zdeněk Kabát

42

Seznam kapitol

1. Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB 2. ATi Radeon X1800XT 512MB 3. nVidia GeForce 7800GTX 512MB 4. Testovací sestava a metodika 5. Syntetické benchmarky 6. Testy shaderů, fillrate, ShaderMark 7. Half-Life 2, Far Cry
8. Battlefield 2, Painkiller: BOOH 9. TRAOD, Splinter Cell, Counter-Strike 10. NFS Underground 2, Pacific Fighters 11. Doom 3, Chronicles of Riddick 12. Tváří v tvář: X1800XT vs. 7800GTX 13. Shrnutí a závěr

Dnešní recenze grafických karet má hned několik privilegií. Za prvé v ní soupeří dvě nejvýkonnější sólové grafické karty od ATi a nVidie, které byly doposud vydány. Dále jsou to karty velmi špatně dostupné a za jejich cenu by šlo postavit celé kancelářské PC. V tomto článku jsme se podrobně podívali na jejich výkon.

Reklama

Testy fillrate a shaderů v 3DMarku

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB

Teoretická rychlost, jakou jsou nanášeny pixel (singletexturing), resp. texely (multitexturing), hovoří celkem jasně pro GeForce 7800GTX, což jen potvrzuje výhodu 24 pixel pipelines. Tyto hodnoty byly naměřeny v 3DMarku05, který velmi přesně odráží hodnoty spočtené jako počet texturovacích jednotek x frekvence jádra.

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB

Dalším důležitým faktorem jsou pixel shadery, čili programy obsahující instrukce pro různé osvětlování, stínování pixelů, vytváření měkkých stínů, odlesků atd. V nich dominují všechny GeForce a hlavně 3DMark03 s jednoduššími algoritmy je velmi zvýhodňuje. V komplikovanějších shaderech na tom již není ATi tak kriticky.

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB

Vertex shadery, které zajišťují geometrické transformace scény, jsou doménou Radeonů, takže X1800XT se zde ujímá vedení v grafech. Vidíte, že klasické GeForce 7800 GT a GTX nezvládají v 3DMarku05 dosáhnout ani na úroveň Radeonu X850XT PE, ale vše jsou jen teoretické hodnoty.

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB

Test Ragtroll kombinuje různé shader efekty a oba testované ultra high-endy dosahují prakticky podobných výsledků.

ShaderMark 2.1

Dále zde uvádím výsledky ze ShaderMarku 2.1, který je na současné testování schopností jednotlivých shaderů jeden z nejlepších benchmarků vůbec. Obsahuje 25 různých shaderů a vrací rychlost ve snímcích za sekundu. Nejdříve si uvedeme graf pro jednodušší shadery:

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB

Tyto shadery 2-18 prakticky testují základní osvětlení (difúzní, bodové, fresnel, Phong), dále mapování textur, ať už environment-mapped bump mapping nebo normálové mapování a různé materiálové efekty (dřevo, kámen apod.). Vcelku se jedná o velmi jednoduché efekty, ve kterých vede nVidia, a to poměrně jasně.

U složitějších shaderů je vše ale trochu jinak. Nejdříve uvedu graf:

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB

Protože názvy shaderů od 20 dále jsou poměrně dlouhé, vypisuji je zde zvlášť:

  • shader 20 - dual layer shadow map with 8x8 jittered percentage closer filter without flow control
  • shader 21 - dual layer shadow map with 8x8 jittered percentage closer filter with flow control
  • shader 22 - HDR shader - low quality version without filtering
  • shader 23 - HDR shader - high quality version with floating point filtering
  • shader 24 - HDR shader - high quality version without floating point filtering
  • shader 25 - NPR non photorealistic rendering using 1 render target and two passes
  • shader 26 - NPR non photorealistic rendering using 2 render target and one pass

Zde již nejsou výsledky tak jednoznačné jako v prvním případě. GeForce 7800GTX 512MB sice stále ve většině testů vede, ale jsou zde dvě výjimky - první je shader 21, kde je využíváno řízení toku a druhou pak HDR shader s vysokou kvalitou. U řízení toku je vidět, že oba Radeony z něj jasně těží, zatímco GeForce si svůj výkon zachovávají.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama