Zpět na článek

Diskuze: Srovnávací test 120mm ventilátorů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

starmen
starmen
Level Level
22. 3. 2006 21:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

mno 15 prizpevku neni 15 lidi :-). Ale to jsem rict nechtel. Zopakuji to po nekolikate.
Vetrak neznam, nemam osobni zkusenosti. Proto ani nemuzu tvrdit, ze je hlucny. Ze znamych faktu bych o nem predpokladal, ze bude hlucnejsi, coz potvrdily autorovy slova. Pokud vetrak hlucny neni, dobre. Mozne to je. Ja to vyvratit (ani potvrdit) nemuzu.
Dal uz to nehodlam komentovat aby mi nekdo zase nerikal, ze kecam blbosti. Kazdy si to preberte jak chcete, za tim, co jsem napsal si stojim, ale nejak dal to rozvijet se mi nechce ;-)

Jan Vítek
Jan Vítek
Level Level
21. 3. 2006 11:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Takze jen proto, ze mam jiny nazor, nez vy, tak uz jsem Aerocoolu samozrejme vedome krivdil.

Je mozne, ze se mi do rukou dostal spatny kousek, jenze jednak nemuzeme testovat kvanta stejnych ventilatoru, aby se vyloucil spatny kus a take i to neco vypovida o mozne nevyrovnane kvalite vyrobku firmy Aerocool, ktera by si za to mohla jen a jen sama.

Cenami se uz nebudu zabyvat, honza22 to rekl dostatecne jasne.

magix
magix
Level Level
18. 3. 2006 04:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pravda svatá. Jen bych dodal, že klasická mřížka z pochromovaného drátu o průměru >1mm není problém. Ale některé ty plechové, rádoby ozdobné...

starmen
starmen
Level Level
17. 3. 2006 20:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A co kdyz prave ten vyssi "aerodinamicky" hluk pri vyssich otackach je zpusoben soumernosti (sudosti) ? :-).

Ja to beru tak, ze pokud pro navrh jiste veci existuji jista znama overena fakta a pak uvidim danou vec, ktera si z tech faktu evidentne nic nedela, tak k ni nemam duveru.
Pokud je znamo, ze sudy pocet lopatek zvysuje hluk ventilatoru (patrne se bude jednat o "aerodynamicky" hluk) a pak uvidim vetrak se sudym poctem lopatek, tak o nem nebudu mit valne mineni :-)

.blahorodje.
.blahorodje.
Level Level
17. 3. 2006 20:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@starmen No tak teras porad,
potrebujem 120mm ventilator,ale fakt tichy!
Cena nerozhoduje.
A nemusi mad LED, uz aj tak compik my svieti jak v cirkuse:)
Mam sempronik 2500+ hodeny na 2000MHz taze treba sviezi vzduch...

starmen
starmen
Level Level
17. 3. 2006 21:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@.blahorodje. Ja Vam v tomto bohuzel moc neporadim, protoze nemam osobni zkusenosti. Jiste je zde na foru plno lidi, co osobni zkusenosti maji, a poradi Vam ;-)

starmen
starmen
Level Level
17. 3. 2006 09:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak nevim, kdo tento ventilator navrhoval, ale pravdepodobne se minul oborem. Uz od druheho radku recenze mi bylo jasne, ze bude hlucny. Dyt ten vetrak ma SUDY !!! pocet lopatek... 16. Ono to totiz rozhodne neni nehadou, ze se vetraky delaji s lichym poctem lopatek kvuli hlucnosti.

V testech u tohoto vetraku je uvedeno, ze je hlucny kvuli velkemu poctu lopatek, ale je docela mozne (resp. pravdepodobne), ze to nebude mnozstvim, ale prave tim, ze jich je sudy pocet.

magix
magix
Level Level
17. 3. 2006 13:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@starmen Čím více částí způsobujících aero hluk, tím hůře. V tomto případě jde hlavně o náběžnou hranu lopatek, myslím. Takže zjednodušeně - čím více lopatek, tím větší hluk.

Spojitost hlučnosti s lichým/sudým počtem lopatek nevylučuji (ač se mi to zdá nesmyslné), ale určitě to nelze brát takhle obecně.

starmen
starmen
Level Level
17. 3. 2006 19:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@magix Mate pravdu s poctem hran lopatek. Co se tyce sudeho/licheho poctu, schvalne se podivejte na ventilatory v testu kolik maji lopatek :-). Opravdu to neni nahodou.

A abych se priznal, tak tato tematika neni zrovna mym oborem, nicmene muj dobry pritel a spoluzak ze zakladni skoly, ktery ma matematicke inzenyrstvi a zabyval se tusim proudenim vzduchu v trubicich, delal pro Siemens tocive stroje v nemecku, ted v Drasove. Jeho tchan dela odhlucnovaci kryty a zrovna nedavno mi povidal historku jak na prani zakaznika projektoval ventilator se sudym poctem lopatek a shodou okolnosti se tento projekt dostal do ruky jeho tchana a jak ten mu volal a ptal se neco ve smyslo "kdo to kdy videl v posledni dobe. Vetrak se sudym poctem lopatek". Holt nas zakaznik nas pan ... :-)

magix
magix
Level Level
18. 3. 2006 05:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@magix Asi máte pravdu. Bohužel jediné co jsem k tomu našel, je poučka z nějakých skript, že výhodnější je vždy lichý počet, než nejbližší vyšši sudý. Ale nevím proč. Mohl byste zjistit alespoň nějaké všeobecné informace o tomto jevu? Nebo kdokoli jiný? Určitě nebudu sám, koho to zajímá.

Neplatí to jenom pro větráky. Co si tak vzpomínám, tak jsem asi ještě neviděl lodní šroub se sudým počtem lopatek.

starmen
starmen
Level Level
21. 3. 2006 22:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@magix Tak jsem se zkousel po necem divat. Hledal jsem neco na netu a nasel jen neuplne zkazky napr. ze u vodnich turbin je lepsi lichy pocet lopatek. To je nam celkem k nicemu, protoze to jsou turbiny a jedou na daleko vyssich otackach.
Dale co jsem zjistil tak jsem se ptal toho sveho znameho. Od neho mam uspokojivejsi odpoved, nicmene myslim, ze neni uplna. Pastnu tu "oklestenou" odpoved co jsem od nej dostal. Doufam, ze se na me nebude zlobit, ze to tu pastuju bez jeho svoleni :-)

-----
aha....no myslim, ze u ventilatorku k pc to nehraje az takovou roli...jsou malinkaty a taky tam nejspis nejsou silne zdroje frekvnci, se kterymi by se mohl skladat a rezonovat.
Castecne se to da vysvetlit takto, ber to s rezervou: hluk se muze zvysovat, jsou-li na obvodu ventilatoru nejake prekazky. V pripade, ze by byl pocet prekazek stejny jako pocet lopatek (nebo meli stejneho delitele nebo byly soudelne). Vznikal by pak hluk se stejnym kmitoctem, ale mnohem silnejsi.
a uvnitr el. stroje, ktere delame, je temer vse sudopocetne...vcetne prekazek v prostoru, kde se mota radialni ventilator....takze pro jistotu radsi liche
-----

Jinymi slovy v tomto pripade jde o to, ze kdyz lopatka miji nejakou prekazku, tak vyda nejaky hluk. Pokud v soucasne dobe i jina lopatka miji nejakou prekazku, tak vyda taky hluk tudiz soucasne vydaji dve lopatky hluk => vetsi vysledny hluk. Navic to muze zpusobit vibrace vetraku az rezonanci.

Kdyz to clovek domysli do dusledku, tak z toho lezou celkem zajimave dedukce, ale nechce se mi je sem psat. Kazdy necht si z toho vezme svuj zaver :-)

P.S. pro ty co mi rikaj ze si ten vetrak mam zkusit nez neco napisu. Vetrak neznam a kupovat si ho nehodlam. Kdyz jsem uvidel, ze ma sudy pocet lopatek, tak jsem si rekl, ze prece musi byt hlucny. Autoruv zaver me v tom utvrdil a tak jsem napsal co jsem napsal. Nicmene jak jsem psal. Vetrak neznam a je mozne, ze nebude hlucny. Ale I ti co tvrdi, ze je tichy, dodavaji, ze pri vyssich otackach je hlucnejsi.
Tot vse ;-)

MarBen
MarBen
Level Level
21. 3. 2006 23:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@magix tudiz soucasne vydaji dve lopatky hluk => vetsi vysledny hluk

No nevím, ale nemělo by i v tomto případě platit, že se hluk nesčítá?

starmen
starmen
Level Level
22. 3. 2006 21:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@magix Mno evidentne se scitat bude kdyz kvuli tomu v siemensu delaji vetraky s lichym poctem lopatek :-).
Kdyz napr. masiruji vojaci, tak kdy uslysite vetsi hluk. Kdyz pujdou leva-prava nebo kazdy jinak. A co se tyce vybraci/kmitu, vite proc pred mostem zrusi krok ? ;-)
Je proste plno veci a vedy kolem mnoha veci a nejsou moc zname. Kdyz napr. reknu, ze kdyz zapnete autoradio nebo roznete svetla, tak vzroste spotreba automobilu, tak si plno lidi pomysli ze kecam blbosti (treba muj otec :-) ), ale proste to tak je :-).

Jinak je samozrejmne mozne, ze se mylim. Nikdo neni neomylny ;-)

MarBen
MarBen
Level Level
23. 3. 2006 08:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@magix Takže, když já budu mluvit "40 dB" sám, tak se nic neděje ... pokud bude takto mluvit skupina 10 lidí, tak všichni přijdeme nejen o uši? Myslím, že v tom sčítání to nebude, ale také nejsem neomylný ;-) Předpokládám, že nějaký význam to mít pravděpodobně bude, ale spíše by mi přišlo logické vysvětlení, ohledně rozkmitání apod., tedy ne primárně v hlučnosti.

Jan Vítek
Jan Vítek
Level Level
23. 3. 2006 11:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@magix http://www.greif.cz/index.php?action=main&subject=55&sessid=b91c1155c45a2d90152960fc1ac32b76

who
who
Level Level
19. 3. 2006 15:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@starmen tak si ten vetrak kupte a pak neco napiste, je daleko tizsi nez thermaltake

magix
magix
Level Level
16. 3. 2006 17:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak to mě, přiznám se, vzhledem k estetickým hlediskům ani nenapadlo.

Squish
Squish
Level Level
16. 3. 2006 15:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já se furt nemůžu rozhodnout, z ohlasů na netu jasně vede Nexus, o silent wheel tam neni pomalu ani zmínka že existuje a tady se píše že je lepší než Nexus.

magix
magix
Level Level
16. 3. 2006 17:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Squish Chcete skutečně tichý a přitom velmi spolehlivý větrák? Zkuste Scythe S-FLEX SSF21D...

magix
magix
Level Level
15. 3. 2006 12:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

...která ale do většiny skříní nepůjde. Leda tak na CPU.

Martin Šejnoha
Martin Šejnoha
Level Level
14. 3. 2006 23:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Asi klasiku? :-)) ono totiž ArcticFan12 a ten obyčejný je něco docela jinačí

Martin Šejnoha
Martin Šejnoha
Level Level
14. 3. 2006 23:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ale pořád jsem nevydedukoval jestli máš ArcticFan12(vypružené uložení) anebo to AF12(klasika)

Martin Šejnoha
Martin Šejnoha
Level Level
14. 3. 2006 23:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

já pořídil ArcticFan12 za 143Kč v Softcomu a myslím že cena je naprosto v pořádku....pak tu máme třeba Papst co pak povíš na ně když Xilence je na tom údajně s provozními parametry stejně jak vyznělo v jednom testu tady

Martin Šejnoha
Martin Šejnoha
Level Level
14. 3. 2006 22:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

pro člověka co měl v PC chladič Titan D5TB jsou ArcticFan12 super tiché takže s tím randálem bych to přehodnotil....máš skušenosti s ArcticFanem ve skutečným provozu? Aby bylo jasno: neníé v jakémkoliv mém zájmu hájit firmu AC ale koupil jsem si jejich produkt a jsem spokojený

Martin Šejnoha
Martin Šejnoha
Level Level
14. 3. 2006 22:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

já myslím že AC je solidní firma a co je vidět tak cena stoupá s velikostí větráků....a když popřemýšlíš tak ta 80tka už je cenově výše

magix
magix
Level Level
14. 3. 2006 22:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nenašel jsem to, ale silně pochybuji, že přesáhne 30CFM. Rozdíl je velmi zhruba takový, jako když pustíte naplno větrník, který dosud běžel na 50% otáčky. Máte-li nějaký regulátor otáček, vyzkoušejte. Je to prostě 2x tolik. A mimochodem 60CFM, jestliže to budete tlačit skrze 70mm otvor, to už je takový slabší fén (bez topné spirály ;o).

Ad fluidní ložisko mrkněte sem:
http://www.tntrade.cz/shop/index.php/article/727
Životnost by měla být zhruba šetinásobná proti kluzným, trojnásobná proti jednořadým a 1,5 násobná proti dvouřadým kuličkovým. Hlučnost jednoznačně nejnižší.

who
who
Level Level
14. 3. 2006 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jako nejtissi se mi jevi Aerocool - 120mm Fan Turbine;
podobne je na tom nexus; ale zda se mi malinko hlucnejsi; zrejme kuli tomu ze ma o neco vyssi otacky, nebo kvili tvaru lopatek (je slyset prutok vzduchu)

jako obrovske zklamani byl pro me Thermaltake ktery jsem zapojil jen jednou; a hned sem ho vyhodil; jako vitez bych ho rozhodne nevidel

Wlado
Wlado
Level Level
14. 3. 2006 19:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Chapu dobre ze Thermaltake – Silent Wheel se neda pouzit jako 12 cm vetrak dole pod zdrojem tak aby vyfukujici vzduch ven ze skrine?

Jan Vítek
Jan Vítek
Level Level
14. 3. 2006 17:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Podle me by lepe vysel Thermaltake, ovsem Xilence by mu dychal na krk.

MarBen
MarBen
Level Level
14. 3. 2006 15:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já jsem objednal od každého jeden, takže pak dám vědět své subjektivní porovnání. A upozorňuji, že jsem na ticho velmi náročný a ještě se mi žádný z dosavadních nezavděčil. No, možná trochu Aerocool Turbine, ale není to ještě ono :)

MarBen
MarBen
Level Level
16. 3. 2006 08:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MarBen Takže jsem je včera zkušebně zapojil. Subjektivně je tišší Xilencer, ale to jen díky nižším otáčkám. Nepřipadají mi tišší než současný Aerocool Turbine, provedení oproti Aerocoolu je však znatelně lepší.
Škoda, že se do testu nevešly již zmiňované Scythe, ale i tak je takový velký test určitě velmi užitečný a já za něj děkuji.

já_oldd
já_oldd
Level Level
14. 3. 2006 11:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

15 min je dost. To jsi jak ty lidi. Co maj na starej grafice malej vetrak a ten jim ze zacatku hrozne rve ale po "par minutach" uz je to v pohode a je jenom hlucnej. Proste omlouvat to ze se to casem zpravi je hloupost.

Squish
Squish
Level Level
14. 3. 2006 11:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ten silent wheel mě tedy velice a příjemně překvapil a to jsem si myslel že to bude největší řvoun a on je dokonce lepší než Nexus co se týče hluku. S tou kompatibilitou to bude jen špatný ve skříních které používají rámečky na ventilátory.

univerzal_shw1
univerzal_shw1
Level Level
14. 3. 2006 10:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ventilatory Nexus 120 mm se dodavaji na cesky trh v blisteru (viz zde: http://www.nexustek.nl/120mmcasefan.htm). To co jsme pujcili na recenzi bylo OEM baleni, proto ta bila krabicka :-) Navic nove se tyto ventilatory dodavaji i v cernobile barve, cerny ramecek a bily fan. Navic cena byva mnohdy nizsi nez je nami doporucena koncova, pri trose snahy se da koupit okolo 250 Kc + DPH ;-) Staci trochu progooglovat cesky internet. Jinak tento ventilator je opravdu napajen ctyrpinovym Molexem, tripinovy konektor slouzi jen k monitorovani otacek. ABACUS

MarBen
MarBen
Level Level
14. 3. 2006 09:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Překvapujeme mě, že nejde tento větráček napájet/ovládat přes 3pin. Je to opravdu tak nebo jsem to jen nějak špatně pochopil. Zrovna jsem si 2 ks chtěl koupit, ale tohle je pro mne velmi nepříjemné překvapení.

Jinak v každém případě děkuji moc za testy, škoda, že není v jednom článku souhrn včetně výsledků z předchozího testování.

Jan Vítek
Jan Vítek
Level Level
14. 3. 2006 12:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@MarBen Jak jiz psali z Abacusu, jde o verzi v OEM baleni a dostaly se ke mne i ohlasy, ze tyto Nexusy normalne napajet pres tripinovy molex jdou. Ale i kdyby nesly, staci vzit do ruky pajku a za pet minut je hotovo.

MarBen
MarBen
Level Level
14. 3. 2006 14:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Vítek Díky za odpověď. Nicméně jsem na zkoušku objednal vítěze tohoto stodvacetimilimetrového testu "Thermaltake A2330 Silent Wheel", který umístím na pasív SonicTower a dospodu skříně zkusím osadit "XILENCE xpf120.r". Zároveň jsem si objednal osmicentimetrové Nexus větráčky, coby můj výraz důvěry ve Vaše testování ;-)

Teď jen, co s tou hromadou vyzkoušených větráčků, co mi zbyde :-)

Jan Vítek
Jan Vítek
Level Level
16. 3. 2006 13:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Vítek Tak doufam, ze moje vysledky nezklamou. V kazdem pripade je ale nutne u Silent Wheelu nejakym zpusobem zajistit regulaci otacek, protoze na svych zakladnich 1400RPM byt tichy ani nemuze.

MarBen
MarBen
Level Level
23. 3. 2006 08:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jan Vítek Tak zatím první postřehy ... SilentWheel musím vrátit, protože jsem nedomyslel jeho možnou kolizi s paměťovými moduly. Na mé desce ABIT AN8 Ultra s chladičem SonicTower a s tímto větráčkem je použití čtyř paměťových modulů nemožné. Mám vyzkoušeno, že by se tam vešel běžný 12cm ventilátor, ovšem v podstatě by zakrýval paměťové moduly seshora, takže předpokládám, že by to moc chlazení pamětí neprospělo. Bohužel kvůli zvukové kartě dodávané se zmiňovanou deskou nebyla možná montáž SilentWheelu ani nestandardně zezdola , tuto variantu jsem zvolil nakonec se zde recenzovaným Aerocoolem Turbine. U pasívu se pak neofukuje bok, ale proud vzduchu jde i mezi věžemi přímo k ventilátoru od zdroje - nyní mám 12cm ventilátor ve spodní části desky, vzduch jde směrem k ventilátoru u procesoru a stejným směrem pokračuje ke zdroji - vypadá to, že by mohly být celkově nakonec teploty příznovější, u toho chlazení SonicToweru to je je již jisté.

Tu chvilku, co jsem měl možnost SilentWheel testovat mi přišel poměrně tichý, pokud se mu snížilo napětí, zpracování je velmi dobré, průtok vzduchu znatelný i při nízkých otáčkách.

Xilencer je zpracován také velmi dobře, subjektivně fouká o něco méně, hlučnost o něco menší než u SilentWheelu, ale bude to rozdílností otáček a průtoku vzduchu.

Zde hodně probíraný Aerocool Turbine je z viditelně horšího plastu, ale, co se týče tichosti, tak mu nemohu nic vyčítat, i když ze tří kousků je jeden mírně slyšet (cvakání).

U všech zmiňovaných větráčků ale vlastní provoz spolehlivě přehluší aerodynamický hluk. Aerocool je velmi tichý, ale zároveň moc nefouká, na ofukování velkého heatpipe pasívu je to ale dobré řešení.

mephisto
mephisto
Level Level
14. 3. 2006 09:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Určite má najlepší pomer cena - výkon - tichá prevádzka.
CENA 200sk - 18 Db.
Sú to fenomenálne vrtule a patrilo by sa , aby sa už konečne objavily v nejakom teste , s testovanými fanmi by si podla mňa hravo poradily.

Palec123
Palec123
Level Level
14. 3. 2006 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako zapor tohoto ventilatoru uvadite jeho vysokou cenu. Firma JSC je skutecne prodava za 439Kc vc DPH, konkurence vsak prodava temer o 40% levneji! Je to kolem 290-300Kc vc. DPH!

magix
magix
Level Level
14. 3. 2006 07:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

1.) Mod stávající skříně - vrtačka, přímočará pilka, pilník, lihový fix, pravítko, kružítko, líh, vatička (ideální je kosmetický tampon ;o)...

2.) Jestliže stávající skříň neumožňuje modifikaci pro umístění 120mm větroně, výměna za jinou. Výběr kvalitních skříní je dnes značný.

Reklama
Reklama