Zpět na článek

Diskuze: V USA mají dálnici s bezdrátovým nabíjením EV, zvládla přenášet 190 kW

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

patriot
patriot
Level Level
11. 12. 2025 08:48 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Toto řešení má dva zcela zásadní fyzikální problémy:

1. Účinnost, protože na výkonový přenos energie je přenos vzduchem velmi nevhodný. Je potřeba využít rezonanční princip, ale to je bez šance na úspěch, protože se mění tolik vstupních parametrů.. A i potom nebude účinnost bůhví jaká. U mobilu ztráta třeba 30% energie nikomu moc nevadí. ztratit 30% ze stovek kilowattů je všestranný problém ..

2. Rušení, protože v principu jsou ty cívky vysílače pulsů a ty se rozpadnou do širokého spektra frekvencí a tedy rušení. Leda by se jezdilo v kovových odstíněných tunelech ...

Technicky mají problémy s životností zabudované instalace. Cena je obrovská a co se bude dít při obnově povrchu vozovky? Uložit instalaci hlouběji? OK, ale pak jde účinnost přenosu energie k nule.

Pro momentální lidské vědění je toto jen krásná a sladká UTOPIE.

Finanční problémy: Vždyť máme problém postavit komplet D1 s třemi pruhy. A jako, že by se stavila dálnice, co bude ještě 100x dražší? Opět utopie.

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
12. 12. 2025 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@patriot ta ucinnost musi bejt fakt mizerna..

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 12. 2025 06:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako ty troleje jsou dobrý fór. Dlouho jsem se tak nepobavil. Možná by pomoci AI mohl někdo udělat simulaci jak by to třeba vypadalo v Brně. Bože, to bychom se nasmáli. Toto řešení může obhajovat jen úplný blázen nebo to je nějaká recese?

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 12. 2025 07:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Tak zaprvé to nikdo neobhajuje. A zadruhé, tady je řeč o dálnicích, dlouhých úsecích. Ne o městech.

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 12. 2025 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nebylo by jednodušší, levnější i efektivnější prostě natáhnout troleje? Funguje to bambilion let.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2025 10:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cemada @Cemada Nebylo. Vždyť je to řešení dost k ničemu.

1, Vyšší aerodynamický odpor = vyšší spotřeba. Takže to, co možná navýšíte u efektivity přenosu, ztratíte na vyšší spotřebě.
2, Vizuální problém, nevypadá to hezky. Bezdrátově nabíjecí silnice vypadá víceméně furt stejně.
3, Nepoužitelné pro osobní dopravu (umíte si představit osobní auto s trolejemi?)
4, Nejsem si jist spolehlivostí. Jak by se to nasazovalo? To byste musel mít úseky od "benzinky k benzince", kde to nasadíte v klidu, těžko to nasadíte při 100+km/h rychlosti, nemluvě o případných větveních (odbočkách na ty benzinky), kdybyste nechtěl ještě zastavit, tak ono to na takových místech rádo padá. A zastavit na dálnici, abyste nasadil troleje, je nesmysl.

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
10. 12. 2025 11:24 (Upraveno)

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Milan Šurkala
1) Kolik váží ve vozidle cívka pro bezdrátový přenos? O kolik díky téhle váza vzroste spotřeba?
2) Tak řešíme elektrofikaci nebo estetiku, co má větší užitek?
3) Řekl bych, že ta snaha o přenos energie do vozidla je v první řadě nejdůležitější u nákladních vozidel, pokud je chceme mít elektrofikované. Osobák si na "chvíli" zaparkuje na čerpačce.
4) Ano, souhlasím. Nasazování za jízdy je problematické, ale určitě řešitelné. Ano, občas to spadne. Cívku z vozovky zase budete muset vykopat když klekne. Obojí má něco.

Editováno. Posledné věty byly psány na chybném pochopení odboček.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
10. 12. 2025 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala @Cemada 1) To nevím. Tak nějak mám ale pocit, že ty sběrače budou také něco vážit. Co se dívám, tak takový sběračový systém na trojebusu má hmotnost cca 100-150 kg.
A upřímně řečeno, myslím, že ten odpor bude mít na spotřebu větší vliv než ta hmotnost. Hmotnost je problém při rozjezdu, ale na dálnici jedete konstantně, takže tam není takovým problémem. Zato aerodynamický odpor je tam problém pořád a při vyšších rychlostech obzvlášť.
2) Estetika sama o sobě užitek nemá. To ale neznamená, že ji máme úplně ignorovat.
3) Takže výhoda pro bezdrát, protože je univerzálnější.
4) Jasně, že obojí má něco. Ty troleje mi ale opravdu nepřijdou jako šťastné řešení.

https://images.hgmsites.net/hug/swedens-new-e-way-electrified-highway_100558031_h.jpg

Jako když to vidím, tak mi to opravdu nepřijde jako lepší řešení. Ta aerodynamika tam dostává hodně na zadek, monstrum je to šílené, že si tou nižší hmotností opravdu nejsem jist, vypadá to hrozně. Není to škálovatelné na menší vozy... Vám to opravdu přijde jako cesta?

Lukáš Meistner
Lukáš Meistner
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
11. 12. 2025 06:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cemada @Cemada 🤣🤣🤣🤣 tak to mě poser. Všude troleje! To je nějaká recese?

Cemada
Cemada
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
11. 12. 2025 07:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lukáš Meistner @Lukáš Meistner Tak kdy už se vymýšlí chujoviny jako tisíce tun mědi pod vozovkou a bezdrátové nabíjení se ztrátami. Může se vymýšlet méně tun mědi nad vozovkou a s menšími ztrátami ;-)
Jak jsem psal později, mě by přišlo jako ideální mít prostě výměnné baterie.

Mimochodem co je na trolejích recesního?

Stratos
Stratos
Level Level
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: AMD
dnes 15:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cemada celkem bych uvital nakou technickou dokumentaci jak presne je to resene a opravdu kolik materialu to sezere na kazdym metru vozovky

Reklama
Reklama