Zpět na článek

Diskuze: Akumulátory se zvětšují: nové BMW iX3 dostává 108,7 kWh a až 805km WLTP dojezd

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

thegrid
thegrid
Level Level
7. 9. 2025 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Parametry dojezdu slušný. Ještě tohle dostat do normálně drahého auto pro spotřební třídu a odlehčit. Jsou to tanky. Tím se také zlepší spotřeba. Spíš to vypadá, že pokroku se dosáhlo přidáním objemu baterií než pokrokem v jejich výrobním procesu.

Nechci vidět ty crash testy tohohle 2.5t vs 1.2t auta. To bude maso :(

drkt
drkt
Level Level
7. 9. 2025 12:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid Tak číňani to evidentně umí, třeba ta dacia má "jen" tunu a spotřebu v testech klidně kolem 11kwh/100.

snajprik
snajprik
Level Level
7. 9. 2025 13:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Jasne auto so spotrebou 11kW/h na 100km možno dole kopcom alebo za iducim kamionom :D, doteraz automobilky uvadzali 18kW/h na 100km.
Ja na bicykli mam problem prejsť 100km na 1kW/h baterii a nie to ešte 2,5 tonove auto...

drkt
drkt
Level Level
7. 9. 2025 13:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt To naměřili během testování borci co to měli vypujčené... A nemá to 2,5 tuny ale jednu tunu právě..

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
7. 9. 2025 14:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Dacia Spring malá městská nákupní taška v holobytě. Dojezd 250km za hezkého počasí a bezvětří. 1 /5 hvězd v NCAP… to má být nějaký zázrak inženýrství?

Podobně se dá jezdit s Citigo

drkt
drkt
Level Level
7. 9. 2025 15:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt No a, otázka byla hmotnost a spotřeba u elektromobilu. Ne že to musí být zázrak inženýrství..

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
7. 9. 2025 18:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Tak když do toho auta nic nedaly, tak je jasné že to nic neváží. Akorát se teda nezvařme že jsou to porovnatelné hodnoty u porovnatelných vozů.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
7. 9. 2025 18:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Tak když do toho auta nic nedali, tak ke jasné že to nic neváží. Jen se teda netvařme že to jsou to porovnatelná auta velikostí, výbavou, výkony, bezpečností, jízdnimi vlastnostmi.

Troufám si tvrdit že jsou 12let koncepčně stará auta jako Citigo, nebo I3, které tu konzervu od Dacie s čínským pajšlem ve všech ohledech překonávají a hmotnost mají srovnatelných 1200kg.

drkt
drkt
Level Level
7. 9. 2025 19:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Spring není „lehké, protože nemá baterku“ – její baterie má ~0,19 t. U nového iX3 je pack větší, ale pořád to není tuna; řádově šest set kilo u té 108kwh z 2,35tuny). S urovní techniky to pak nemá co dělat lehké elektroauto s malou spotřebou prostě vyrobit jde.

Ad bezpečnost Citigo (2011) a BMW i3 (2013) byly testované podle tehdejších mírnějších pravidel; Dacia Spring (2021) už podle přísnějších 2020+. Proto ty hvězdičky nejdou ani omylem brát jako rovnocenné....

Ostatně to že si to někdo koupí a pak jezdí sám do práce a zpět ve více jak dvoutunovém autě s dvojnásobnou spotřebou a pocitem jak je eko mluví samo za sebe.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
8. 9. 2025 14:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt 400 kilo rozdil v baterce, dalších 200kg rozdíl v užitečném zatížení... to už máme rozdíl 600kg v zatížení.

Další rozdíl je rozvor, který je o půl metru větší... únosnost struktury klesá s třetí mocninou rozvoru
to samé platí pro rozchod

Tuhost klesá s druhou mocninou rozvoru (rozchodu) a současně požadavky na tuhost budou u ix3 nepochybně vyšší protože u BMW si na tuhou káru vždycky potřpěli. proto mívají BMW z husta spoustu přidaných vzpěr.

=> čili už jen rozdíl třídy vyžaduje relativně dost železa navíc, bez ohledu na EURO NCAP.

Výbava... je teda dost rozdíl, když máte napájet radary, lidary, silnější klimatizaci, všechny obrazovky, výkoněší řídící počítač, audio a vůbec výkoněší agregáty.

Ale nejdůležitější je asi to, že ix3 má proti springeru cca o 25% větší čelní plochu, což samo o sobě může dát rozdíl přes 2,5kwh.

drkt
drkt
Level Level
8. 9. 2025 14:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Nic z toho nesouvisí s tématem.
A euro NCAP prosím nesrovnávat je každý z úplně jiného testu...

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
8. 9. 2025 15:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@drkt Když do té Dácie nedáte žádnou baterii, bude žrát nula bude ještě bezpečnější a lehčí ;)

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 9. 2025 16:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@thegrid Nevím, jestli je to u EV až tak závislé na hmotnosti. Ne, že by nižší hmotnost spotřebě nepomohla, ale asi nebude tak velkým problémem jako u spalovacích aut. Jak už to jede, důležitý je spíše aerodynamický odpor, a pokud EV musí větší hmotnost rozjet a tam více spotřebovat, tak také větší hmotnost brzdí, takže více získá zpět rekuperací.

tombominos
tombominos
Level Level
8. 9. 2025 13:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala ..tak hmotnost bude hrat vzdy roli napr pri jizde do kopce, tam Vam rozjeti, pokud to neni kopecek, ktere prejedete setrvacnosti, nepomuze. Rozjezdy jsou samozrejme to stejne.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 9. 2025 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala No však ano. Současně ale ta vyšší hmotnost, která je problémem při rozjezdech a do kopce, začne být výhodou při brždění a jízdě z kopce. Takže část toho navýšení hmotnosti eliminujete díky rekuperaci.

U spalováku vyšší hmotnost rovněž ovlivní rozjezdy a cestu do kopce, ale už neovlivní brždění a cestu z kopce (není-li to hybrid). Nicméně tady je nutné podotknout, že spalovák má pří rozumně kopcovatém terénu výhodu vyšší účinnosti, a tedy nižší spotřeby než po rovině.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
8. 9. 2025 14:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala "spalovák má pří rozumně kopcovatém terénu výhodu vyšší účinnosti, a tedy nižší spotřeby než po rovině."

Tohle u moderních benzíných spalováků pracujících v Millerově, nebo Atkinsově cyklu už tak docela neplatí, stejně tak u turbodieslů, protože tam jsou ztráty škrcením v částečných zatíženích v principu minimalizovány.

Jestli takového něco někdo pozoruje, pak je to spíš tím, že mu klesla průměrná rychlost (a tedy aerodynamické ztráty) v členitém terénu.

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
8. 9. 2025 15:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Milan Šurkala I moderní spalovák má pořád velmi úzké pásmo maximální účinnosti, které je zpravidla pod vysokou zátěží ve středních otáčkách.

Takový 2,5litr od Toyoty má 40 %, když po něm chcete 170 Nm při 2400 otáčkách. Jenže když pojedete takových 90 km/h potřebujete ani ne 10 kW. Moderní auto tam bude mít tak 1800-2000 otáček, počítejme 1900. Jaký točivý moment na to potřebujete? Stačí 10*9549/1900 = cca 50 Nm. A při 50 Nm má ten motor účinnost asi 28 %. Spíše ale potřeba výkonu bude ještě nižší a bude Vám stačit tak 40-45 Nm. A to už jsme na 26-27 %. To je dost velký rozdíl proti maximu, resp. dost prostoru na to vyšší zátěží dostat motor do efektivnějšího režimu (tzn. že při potřebě vyššího výkonu spotřeba roste jen mírně).

Můžete si to jít zkusit sám. Stačí najít nějaký dlouhý kopec, který už bude dostatečně prudký, aby auto jelo z kopce ideálně za nulu, ale zároveň to nebude ani moc, aby se při jízdě do kopce spotřeba nedostala extrémně moc nahoru.

Když jsem to zkoušel s 2.0 benzínem, na rovině jsem měl při 90 km/h spotřebu 5,5. Z kopce dolů za nula, nahoru za 9,4, průměr z obou směrů 4,7. Průměrná rychlost vyšší, neboť směrem dolů to motor neubrzdil a dosahoval jsem až 105 km/h. Takže rovina 5,5 při průměrných 90 km/h, kopec nahoru/dolů 4,7 při průměru cca 95 km/h. Pokud započítám rovinu, kdy dochází k přechodu do kopce/z kopce, tak jsem byl na 5,1.

Každopádně souhlasím s tím, že tohle závisí na konkrétním motoru. U turbomotorů se většinou dvojnásobku spotřeby dosahuje snáz než u atmosféry.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
6. 9. 2025 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ten nadpis má být "zvětšují" nebo "zavěšují"? Číst se mi to nechce...

Choakinek
Choakinek
Level Level
6. 9. 2025 13:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"...že za 10 minut se nabije 309-372 km..."

Neříkám, že tento parametr je špatný, ale za necelé dva miliony Kč to není žádný pokrok.

Pokrok není, že "pár" vyvolených se bude těšit takovým parametrům a většina se jim ani nepřiblíží.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
6. 9. 2025 14:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek To je právě ten vývoj který startuje v prémiovce. počítám že před sto lety se to stejné říkalo o elektrických blinkrech.

Dnes jsou naprosta samozrejmost Airbagy, klimatizace, ABS, elektrická okna, elektricka rucni brzda atd atd

Milan Šurkala
Milan Šurkala
SHW SHW
Operační systém: PC
Procesor: AMD
Grafická karta: NVIDIA
7. 9. 2025 16:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Přesně tak. Nejnovější technologie v drtivé většině začínají v high-endu, kde je lidé nemají takový problém zaplatit, což by v low-endu měli. Ostatně se říká, že když chcete vědět, co budete mít za 25 let v běžném autě, podívejte se, co má dnes jako novinku S-Class od Mercedesu.

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
6. 9. 2025 13:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ten nový neue Klasse design se mi vážně líbí (Pominu-li že je to SUV). Parametry pohonu spotřeby a velikosti baterie a dohezdu jsou tam kde většina petrolheadů už bude ztrácet argumenty.

O jízdních vlastnostech komfortu akustice a kvalitě materiálu nepochybuji.

Cena je prémiová… no je to BMW tak k tomu budou ještě příplatky za všechno možné.

Ale prosímvás proč má v téhle cenovce zákazník trpět absenci fyzických tlačítek na volantu?!
Dokonce zahodili ten jejich suprový iDrive volič.

VW se na dotykových tlačítcích na volantu spálil a dokonce řeší nějaké žaloby na toto téma
… a prémiové BMW dá svým zákazníkům low-cost řešení a matlání po obrazovce.

Choakinek
Choakinek
Level Level
6. 9. 2025 13:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maraou Protože výrobě automobilů se dnes věnuje "pár" globálních korporací. To dramaticky podporuje stav, kde se vše dělá výhradně podle jednoho mustru. A tam se určilo přesně toto - s elektrovozem jakýsi "pokrok" v ovládání, tedy přechod s fyzických tlačítek a malých mechanických ukazatelů na virtuální ukazele na velkých obrazovkách a minimum, či dokonce žádné fyzické tlačítko.

Časem odpadne i fyzický volant, uvidíte ;-).

maraou
maraou
Level Level
Operační systém: Linux
6. 9. 2025 13:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Až si to pojede do kanceláře samo a já se budu moct věnovat něčemu u užitečnějšímu. To bude super. Já ten volant nutně nepotřebuji.

Ale když už řídit musím tak proč mě u tiho má něco permanentně vysírat.

Dříve člověk kupoval nové auta s radostí z nových zážitků a funkcí.
V budoucnu bude člověk kupovat auta s nadějí že ho budou srát měně než ta stará.
Aby se to mohlo stát musí se evidentně nejdřív všechno dosrat.

Choakinek
Choakinek
Level Level
6. 9. 2025 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek "Ale když už řídit musím, tak proč mě u tuho má něco permanentně vysírat."

Tomuto "korporátnímu diktátu" také nerozumím.

Moje matka má staršího maličkého Peugeota z TPCA a tam to u řidiče vypadá přesně opačně - uprostřed za volantem je jen jeden velký mechanický ukazatel rychlosti. Možná tam je ještě něco, ale ten ukazatel rychlosti mimořádně dominuje. Až to působí poněkud komicky, jako taková dětská motokára :-).

Čímž vzniká možnost poněkud bizarní situace, ve které pokud si někdo pořídí elektromobil třeba za dva miliony Kč, tak aby si k tomu dokoupil nějaké autíčko právě jako je ten Peugeot, do kterého by čas od času usedl, aby se od všech těch nesmyslů v autě za dva míče detoxikoval :-).

Reklama
Reklama